Honda CBF deel 6

Dank je wel, dat was inderdaad precies mijn punt.

En ja dat lukt me prima zelf.
Heb met name geen zin in het geklooi met die olie.
Goede keuze om die er in ieder geval zelf onderuit te halen. Heb onlangs de stofring moeten vervangen bij mij (en dus ook de olie vevangen). het is idd wat geklooi met olie maar met wat voorbereiding alsnog prima zelf te doen en beduidend goedkoper.

tip, zorg dat je voldoende stabiel gewicht kan vinden om op je buddy seat te doen zodat de voorkant van de grond blijft.
 
Laatst bewerkt:
Jullie gaan het waarschijnlijk niet geloven ik heb vanmiddag tijdens mijn toer ritje voor de eerste meer dan 400 km op één tank gereden met mijn CBF1000f

402.3 km vervolgens ging er 17.08 Liter in dus een nette 23.5km per liter :]
 
Niet elke rit, meestal per 3/400km of als het geregend heeft. Hij zit goed in zn vet zeg maar, net zoals de bestuurder erop :+
Als ik dit lees is mijn eerste gedachte dat je de ketting misschien wat te strak spant. Wanneer je de ketting op de bok spant en daarna als bestuurder die "goed in het vet zit" zoals je zelf schrijft gaat rijden wordt die ketting een stuk strakker gespannen. En ja, dan kunnen er een aantal dingen gebeuren die geen van alle goed zijn voor de staat van je ketting en belangrijker nog, je motor.
Ter vergelijk, ik heb sinds een half jaar een CBF1000 en in 14.000 km 2x mijn ketting een klein beetje moeten spannen.
 
Wanneer je de ketting op de bok spant en daarna als bestuurder die "goed in het vet zit" zoals je zelf schrijft gaat rijden wordt die ketting een stuk strakker gespannen.
Dit is ook mijn ervaring. In de handleiding staat 2,5 - 3,5 cm speling, maar als mijn vrouw en ik er dan samen op zitten staat de ketting dan veel te strak strak. Wij houden dus eerder zo rond de 5,5 cm aan. ( gemeten op de middenbok )
 
Laatst bewerkt:
Speling was ruime 4 centimeter, ik ben zelf maar 88 kg hoor :P . Ik stel eigenlijk zelf nooit de ketting af maar controleer dit wel altijd zelf (de standaard bandjes, remmen, vloeistoffen, ketting controle voordat ik weg ga).

Ik ga het bij de nieuwe ketting eens in de gaten houden en eventueel de speling wat hoger zetten. 2 moeren los en dan met de stelmoeren/bouten naar voren en achteren toch?
 
Laatst bewerkt:
Speling was ruime 4 centimeter, ik ben zelf maar 88 kg hoor :P . Ik stel eigenlijk zelf nooit de ketting af maar controleer dit wel altijd zelf (de standaard bandjes, remmen, vloeistoffen, ketting controle voordat ik weg ga).

Ik ga het bij de nieuwe ketting eens in de gaten houden en eventueel de speling wat hoger zetten. 2 moeren los en dan met de stelmoeren/bouten naar voren en achteren toch?

Je stelt nooit zelf de ketting af??? Hoe vaak kom jij dan bij je motorzaak? En die 4 cm, is dat op de bok, op de zijstandaard of terwijl je er op zit? Maakt nogal uit zoals je ook in de vorige post kon lezen.
 
Ik doe alles zelf aan mijn brommer, maar

Nieuwe ketting; 1, hooguit 2 keer stellen (na 1000/1500km) daarna 35000/40000 km niet stellen en dan gaat 'ie; om de 500/1000 km stellen en aflopend. Oftewel toe aan een nieuwe!
 
Laatste tijd irriteer ik me aan resonantie/ trilling uit mijn blok. Vooral bij hogere toeren (hoger dan 4500) is het in mijn handen en voeten goed voelbaar. 140 op de snelweg is dan minder aangenaam zeg maar. Ik zocht naar eerdere meldingen van dit probleem en zag in een test van de cbf1000f toen deze net uitkwam dat boven de 5000tpm er inderdaad trillingen voelbaar zijn.
Naar mijn weten was dit bij mijn fiets eerder niet het geval en daarom stoor ik me er nu best wel aan.
Klinkt dit 'probleem' voor jullie bekend of heeft niemand hier verder hinder van?
 
op m'n 1 cilinder 500cc Honda heel herkenbaar :X

Op de cbf niet echt.

Maar als het is ontstaan en er eerst niet was dan zal het ook wel zijn op te lossen lijkt me. ;)
Ergens wat boutjes niet meer strak? Olie peil aan de lage kant?
Een cilinder die om eoa reden niet helemaal mooi mee doet?
 
Morgen sowieso even afspraakje bij de garage maken.
Ja zat ook te denken aan iets wat niet goed vast zit of iets dergelijks. Of het moet uit het blok zelf komen; lijkt me iets vervelender op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Heb het op mijn CBF600 uit 2004 ook. Voordat ik ging proefrijden kwam ik dit al in reviews van dit model tegen, ik heb het eigenlijk alleen tussen de 4500-6500 toeren.

Als ze er nu wel zijn en eerst niet is dat wel vreemd, dan is het geen "producteigenschap" zoals dat tegenwoordig genoemd wordt :X
 
Laatst bewerkt:
Op mijn CBF1000F herken ik dit niet. Kom ook wel niet zo vaak boven de 130 maar als ik doortrek voel ik eigenlijk ook weinig.
Juist een 4 cylinder heeft weinig last van trillingen, bij de cbfjes is dit iig geen bekend probleem.
 
Na monteren van een valbeugel met chinese LED lampjes erop, beetje voor de show, heb ik ook een behoorlijke hoogfrequente trilling bij 5000 rpm. Bij 7000 is het weg. Ik ga de lampjes er maar eens afhalen en kijken wat er dan gebeurt met de trillingen.Ik hen een cbf1000
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de knoop doorgehakt en een Kawasaki GTR 1400 gekocht. De CBF blijft erbij voor woon-werk verkeer, maar de GTR zal nu het meest gebruikt gaan worden voor de plezierritjes...

IMG_2549kl.jpg
 
Dat is een best apparaat. CBF lijkt er klein door.

Wat betreft mijn problemen met de trillingen; ze gaan hem binnenkort opnieuw afstellen. Garagist vond hem stationair ook niet mooi lopen. Ik wacht af of het gaat helpen.
 
Klopt, bij Korteland inderdaad. De CBF gaat daar ook altijd heen voor beurtjes, en bij de laatste zag ik die GTR staan, en dus tijdens het beurtje de GTR maar eens meegenomen voor een rit. *D
 
Toch maar een momentsleutel gekocht, kan ik zelf m'n ketting spannen :+

Ik kom op internet echt allerlei verschillende verhalen tegen en filmpjes. De een zegt ketting spannen met de berijder erop en de ander zegt op de middenbok en dan spannen?! Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig. Wat is jullie methode/mening?
 
In het instructieboekje van mijn motor staat ketting spannen op de zijstandaard. Is overigens geen CBF.
 
Ah, de handleiding van de CBF600 zegt ook standaard.

DRIVE CHAIN
Refer to the Safety Precautions on page 84.
The service life of the drive chain is
dependent upon proper lubrication and
adjustment. Poor maintenance can cause
premature wear or damage to the drive chain
and sprockets.
The drive chain should be checked and
lubricated as part of the Pre-ride Inspection
(page 69). Under severe usage, or when the
motorcycle is ridden in unusually dusty or
muddy areas, more frequent maintenance will
be necessary.
Inspection:
1. Turn the engine off, place the motorcycle
on its side stand and shift the transmission
into neutral.
2. Check slack in the lower drive chain run
midway between the sprockets.
Drive chain slack should be adjusted to allow
the following vertical movement by hand:
20-30 mm (1.0 -1.2 in)
3. Rotate the rear wheel and check the drive
chain slack. Repeat this procedure several
times. Drive chain slack should remain
constant. If the chain is slack only in
certain sections, some links are kinked
and binding. Binding and kinking can
frequently be eliminated by lubrication.
4. Rotate the rear wheel slowly and inspect
the drive chain and sprockets for any of the
following conditions:
DRIVE CHAIN
• Damaged Rollers
• Loose Pins
• Dry or Rusted Links
• Kinked or Binding Links
• Excessive Wear
• Improper Adjustment
• Damaged or Missing O-rings
SPROCKETS
• Excessively Worn Teeth
• Broken or Damaged Teeth
A drive chain with damaged rollers, loose
pins, or missing O-rings must be replaced. A
chain which appears dry, or shows signs of
rust, requires supplementary lubrication.
Kinked or binding links should be thoroughly
lubricated and worked free. If links cannot be
freed, the chain must be replaced.

Adjustment:
Drive chain slack should be checked and
adjusted, if necessary, every 1000 km (600
miles). When operated at sustained high
speeds or under conditions of frequent rapid
acceleration, the chain may require more
frequent adjustment.
If the drive chain requires adjustment, the
procedure is as follows:
1. Place the motorcycle on its side stand with
the transmission in neutral and the ignition
switch off.
2. Loosen the axle nut (1).
3. Loosen the lock nuts (2) on both right and
left swingarm.
4. Turn both adjusting nuts (3) an equal
number of turns until the correct drive chain
slack is obtained. Turn the adjusting nuts
clockwise to tighten the chain, or
counterclockwise to provide more slack.
Check the chain slack at a point midway
between the drive sprocket and the rear
wheel sprocket. Rotate the rear wheel and
recheck slack at other sections of the
chain.
Chain slack should be:
20-30 mm (1.0 -1.2 in)
5. Check rear axle alignment by making sure
the chain adjuster index marks (4) align
with the rear edge (5) on the swingarm.
Both left and right marks should
correspond. If the axle is misaligned, turn
the left or right adjusting nut until the marks
correspond on the rear edge of the
adjusting slots and recheck chain slack.
6. Tighten the axle nut to specified torque.
Axle nut torque:
98 N•m (10,0 kgf•m, 73 lbf•ft)
If a torque wrench is not used for this
installation, see your Honda dealer as soon
as possible to verify proper assembly.
7. Tighten the adjusting nuts lightly, then
tighten the lock nuts by holding the
adjusting nuts with a spanner.
8. Recheck chain slack.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kun je het achterwiel draaien als je motor op de jiffy ( Side stand) staat ?
Dus gewoon op de middenbok en dan afstellen, ca 30 mm, omdat het achterwiel vrijhangt




Ah, de handleiding van de CBF600 zegt ook standaard.

DRIVE CHAIN
Refer to the Safety Precautions on page 84.
The service life of the drive chain is
dependent upon proper lubrication and
adjustment. Poor maintenance can cause
premature wear or damage to the drive chain
and sprockets.
The drive chain should be checked and
lubricated as part of the Pre-ride Inspection
(page 69). Under severe usage, or when the
motorcycle is ridden in unusually dusty or
muddy areas, more frequent maintenance will
be necessary.
Inspection:
1. Turn the engine off, place the motorcycle
on its side stand and shift the transmission
into neutral.
2. Check slack in the lower drive chain run
midway between the sprockets.
Drive chain slack should be adjusted to allow
the following vertical movement by hand:
20-30 mm (1.0 -1.2 in)
3. Rotate the rear wheel and check the drive
chain slack. Repeat this procedure several
times. Drive chain slack should remain
constant. If the chain is slack only in
certain sections, some links are kinked
and binding. Binding and kinking can
frequently be eliminated by lubrication.
4. Rotate the rear wheel slowly and inspect
the drive chain and sprockets for any of the
following conditions:
DRIVE CHAIN
• Damaged Rollers
• Loose Pins
• Dry or Rusted Links
• Kinked or Binding Links
• Excessive Wear
• Improper Adjustment
• Damaged or Missing O-rings
SPROCKETS
• Excessively Worn Teeth
• Broken or Damaged Teeth
A drive chain with damaged rollers, loose
pins, or missing O-rings must be replaced. A
chain which appears dry, or shows signs of
rust, requires supplementary lubrication.
Kinked or binding links should be thoroughly
lubricated and worked free. If links cannot be
freed, the chain must be replaced.

Adjustment:
Drive chain slack should be checked and
adjusted, if necessary, every 1000 km (600
miles). When operated at sustained high
speeds or under conditions of frequent rapid
acceleration, the chain may require more
frequent adjustment.
If the drive chain requires adjustment, the
procedure is as follows:
1. Place the motorcycle on its side stand with
the transmission in neutral and the ignition
switch off.
2. Loosen the axle nut (1).
3. Loosen the lock nuts (2) on both right and
left swingarm.
4. Turn both adjusting nuts (3) an equal
number of turns until the correct drive chain
slack is obtained. Turn the adjusting nuts
clockwise to tighten the chain, or
counterclockwise to provide more slack.
Check the chain slack at a point midway
between the drive sprocket and the rear
wheel sprocket. Rotate the rear wheel and
recheck slack at other sections of the
chain.
Chain slack should be:
20-30 mm (1.0 -1.2 in)
5. Check rear axle alignment by making sure
the chain adjuster index marks (4) align
with the rear edge (5) on the swingarm.
Both left and right marks should
correspond. If the axle is misaligned, turn
the left or right adjusting nut until the marks
correspond on the rear edge of the
adjusting slots and recheck chain slack.
6. Tighten the axle nut to specified torque.
Axle nut torque:
98 N•m (10,0 kgf•m, 73 lbf•ft)
If a torque wrench is not used for this
installation, see your Honda dealer as soon
as possible to verify proper assembly.
7. Tighten the adjusting nuts lightly, then
tighten the lock nuts by holding the
adjusting nuts with a spanner.
8. Recheck chain slack.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan