Honda CBF deel 6

Even een vraagje tussendoor over de Kaoko Cruise Control op een CBF600s.
Als ik bij Kaoko op de site kijk, of op iedere willekeurige andere verkoopsite, kom ik voor de CBF600 uit 2004 uit op het type HND30-17.
Foto op de Site van Kaoko:

1371399



Bij dat type is op de foto te zien dat het einde van het deel wat in de stuurbuis zit schuin afloopt (diagonaal doorgezaagd).
Maar als ik de stuurgewichten van het stuur afhaal, is deze gewoon verticaal doorgezaagd waarbij een pasnok is voorzien.
Dat gaat dan toch niet passen?
Iemand met ervaring die me even in de goede richting kan sturen?

Fotootje geleend van dit forum, zo ziet mijn pasnok eruit:

1371398
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er al uit, het gehele binnenwerk moet uit het stuur gehaald worden, daarna de Kaoko erin.
 
Ik ga morgen kijken naar een cbf 600 sa bij pit stop in Arnhem. Kent iemand toevallig deze motor of heeft ervaringen met deze motorzaak?
 
Afgelopen jaar meermaals gehad dat de koplamp van de CBF600s niet aanging bij het aanzetten van het contact.
Meestal ging hij na een tijdje rijden wel aan.


Afgelopen week de motor een beurt gegeven, lampen en connectors nagelopen, de koplamp functioneerde gewoon.
Dacht dus dat ik het had opgelost.
Gisteravond was er een probleem met de intercom, dus heeft de motor een tijd op contact gestaan (met de verlichting aan, daar deze automatisch aangaat).
Uiteindelijk na het wederom inschakelen van het contact, weer geen dimlicht..

Intercom gelaten voor wat het was, en eerst gaan kijken naar de verlichting.
Relais die achter de koplamp zit eruit gehaald, met een brugje de contacten doorverbonden in de connector zelf, en de verlichting ging aan.
Ik dacht dus dat het relais kapot was, en heb vanmorgen een nieuwe besteld.
Gisteravond de motor aan de lader zodat de accu weer kon laden.

Vanmiddag wilde ik weer verder met de intercom, contact aan, en tot mijn verbazing ging het dimlicht gewoon aan, dit terwijl het relais op de werkbank lag...

Het ligt dus blijkbaar niet aan het relais, het dimlicht brand nu gewoon.

Als ik het hele verhaal overdenk, krijg ik het idee dat als de accuspanning te ver zakt, de koplamp softwarematig uitgeschakeld word.
Afgelopen jaar meermaals problemen, toen was de accu slecht.
Twee weken geleden accu vernieuwd, en geen probleem gehad, totdat ik gister de motor een tijd op contact heb gehad, waarbij de accu dus leegloopt.
Daarna ging de Lamp weer uit.
Accu geladen vannacht, en vanmorgen werkte hij weer.

Kan iemand bevestigen dat de koplamp inderdaad niet aangaat bij een te lage accuspanning?
Zowel in de handleiding, als in de service manual kan ik dit niet terugvinden.
 
Vandaag een proefrit gereden op een 2004 cbf 600 sa. De motor reed heerlijk echter vond ik dat de motor ver voorover dook wanneer ik de voorrem ook maar een klein beetje gebruikte. Nu vroeg ik me af of dit normaal is. De verkoper zei dat dit komt omdat de motor erg hard de remmen aangrijpt. Nu heb ik al even niet op een echte motor gereden, dus misschien ligt het aan mijzelf.
 
Hij duikt normaal wel in, maar bij weinig remkracht ver inzakken lijkt me niet normaal.
Misschien even de stofkappen omhoog halen om te zien of er olie langs de voorvork keringen lekt?
Kan ook nog dat er bij de laatste keer dat er olie ververst is de foutieve hoeveelheid gevuld is.
In de service manuals staan verschillende hoeveelheden, je moet echt even goed kijken hoeveel erin moet.
 
Dat van die koplamp versus accuspanning weet ik niet. (ik verwacht het eigenlijk niet)

Wat betreft het duiken. Vering is redelijk zacht en comfy standaard. En je kunt behoorlijk remmen met één vinger. Vergeleken met een paar andere motoren vind ik ook dat die redelijk duikt met voorrem.
Aan de andere kant gebruik ik heel veel de voetrem, aangezien die ook wat voorrem mee pakt.
 
Bij de cbf1000 zijn er een soort, naar ik vermoed, van trillingdempers net naast/boven de achterste voetsteunen. Twee boutjes, een zwaar plaatje en daartussen een plaatje rubber. Een paar jaar geleden heb ik die boutjes ooit eens goed vastgezet, en nu ontdekte is dat en behoorlijk wat beweging in zit. Weet iemand of je dan kunt volstaan met alleen de boutjes aandraaien ( zit vast met Nylock moertjes dus loslopen is niet erg waarschijnlijk ) of dat er nieuwe rubber plaatjes tussen moeten ? En wat is nu de functie van het geheel ? ( Ik wil overigens een Cobbra Nemo2 daar monteren, vandaar dat ik er achter kwam)
 
@white dat probleem had ik enige tijd geleden ook, toen ik nog op Grey reed, de oorzaak zat hem in de schakelaar die meebedient wordt als je de startknop indrukt. Zie een post van mij lang geleden.

Oplossing licht niet aan

Onder je duimschakelaar die je indrukt om te starten, zit een onderbrekingsschakelaartje voor de koplamp. Tijdens het starten wordt deze ook ingedrukt. Bij mij zat deze enigszins los in de behuizing en bleef de lamp uit als de motor liep en ik de starttoets losliet.
 
Hey, da's een goede tip. Thanks.
Ga ik direct controleren zodra ik even tijd heb, ik kom daar zeker op terug.

Groet Rene
 
Top Sellerie: Het comfort os ook een beetje afhankelijk van de berijder. Ze zitten heerlijk, dat is buiten kijf. Maar doordat hij onderaan een stuk breder is, hebben rijders met wat 'kortere' benen toch wat moeite om de voetjes stabiel op de grond te krijgen, ook met het zadel in de laagste stand.
 
Top Sellerie: Het comfort os ook een beetje afhankelijk van de berijder. Ze zitten heerlijk, dat is buiten kijf. Maar doordat hij onderaan een stuk breder is, hebben rijders met wat 'kortere' benen toch wat moeite om de voetjes stabiel op de grond te krijgen, ook met het zadel in de laagste stand.

Heb dit gemerkt. Hij is ook hoger (dikker) waardoor ik met mijn 1.80 niet super goed meer aan de grond kan komen op de hoogste stand. Ik denk dat ik m op de middelste stand moet zetten. Ik kan niet meer genoeg grip krijgen om hem achterwaarts de schuur in te steppen (drempeltje). Demping van zadel is stukken beter echter vind ik hem nog aan de stugge kant (maar hij is ook net nieuw). Tot nu toe zeker niet ontevreden.
 
Ik heb bij mijn 1000 intussen de vulling vh zadel laten vervangen bij Tijger Leathers. Zijn vakmannen daar die vanuit een kleine werkplaats je zadel vv nieuwe schuimvulling en ev vorm aanpassen. Zadel is er behoorlijk op vooruit gegaan maar ben nog niet helemaal van mijn zadelpijn verlost. Had op de heenweg naar Den Haag al averij aan zitvlak opgelopen die op terugweg nog wat opspeelde. Binnenkort weer eens een verse langere rit maken om te zien hoe lang het goed gaat.
 
Vandaag een nieuwe kettingset eronder gelegd. Helaas had ik de motor de afgelopen 2-3 jaar wat verwaarloosd en dus ook niet netjes de ketting ingevet om maar iets te noemen. Sowieso heel weinig mee gereden. Sinds eind 2015 slechts 4500 km ... en daar zit nog een motorweekend rijden in Duitsland al bijgeteld.

(helaas) ben ik veel vrije tijd kwijt aan andere dingen en kom ik niet aan de motor toe. Gelukkig gaat dat over zo'n 2-3 maanden veranderen en heb ik weer meer tijd om te sleutelen en de motor weer goed op orde brengen. Technisch is er niets mis, maar kan desondanks wel de nodige aandacht gebruiken.
 
Heb dit gemerkt. Hij is ook hoger (dikker) waardoor ik met mijn 1.80 niet super goed meer aan de grond kan komen op de hoogste stand. Ik denk dat ik m op de middelste stand moet zetten. Ik kan niet meer genoeg grip krijgen om hem achterwaarts de schuur in te steppen (drempeltje). Demping van zadel is stukken beter echter vind ik hem nog aan de stugge kant (maar hij is ook net nieuw). Tot nu toe zeker niet ontevreden.
Heb jij het zadel meer voor de looks gekozen of echt vanwege zadelpijn? Je bent was niet ontevreden. Ben je intussen wel tevreden? Mijn aanpassing aan schuimvulling blijkt (nog) niet voldoende geweest. Nog steeds last van zadelpijn. intussen afspraak gemaakt voor verdere aanoassing bij Tijger Leathers. Als het dan nog niet voorbij is moet ik toch mss ander zadel dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Topsellerie zadels.
 
Heb jij het zadel meer voor de looks gekozen of echt vanwege zadelpijn? Je bent was niet ontevreden. Ben je intussen wel tevreden? Mijn aanpassing aan schuimvulling blijkt (nog) niet voldoende geweest. Nog steeds last van zadelpijn. intussen afspraak gemaakt voor verdere aanoassing bij Tijger Leathers. Als het dan nog niet voorbij is moet ik toch mss ander zadel dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Topsellerie zadels.

M'n zadel was sowieos aan vervanging toe (doorgezakt op de plek van de bereider, na 15 jaar en 45000km ook niet zo vreemd). Nieuwe zadel met name vanwege zadelpijn gekozen, klachten zijn voor 2/3e weg maar nog niet helemaal. Ik heb het idee dat de zadelpijn in m'n kont begint (als ik langer dan 2 uur non stop rijdt met t nieuwe zadel) en dan helemaal m'n hamstrings intrekt. Als ik een half uurtje op een terras heb gezeten is het daarna helemaal weg.
 
M'n zadel was sowieos aan vervanging toe (doorgezakt op de plek van de bereider, na 15 jaar en 45000km ook niet zo vreemd). Nieuwe zadel met name vanwege zadelpijn gekozen, klachten zijn voor 2/3e weg maar nog niet helemaal. Ik heb het idee dat de zadelpijn in m'n kont begint (als ik langer dan 2 uur non stop rijdt met t nieuwe zadel) en dan helemaal m'n hamstrings intrekt. Als ik een half uurtje op een terras heb gezeten is het daarna helemaal weg.
Bedankt voor je reactie.
2 uur zonder pijn krijg ik niet voor elkaar. Bij mij is het al na een klein uur. Het lijkt er bij jou op dat je rugzenuw enigzins bekneld raakt. Gelukkig gaat het op het terras over...haha. vrijdag probeert Tijger Leathers nog een verdere aanpassing te doen. En dan heb ik ook een Skiveez onderbroek aangeschaft. Alles voor een zadelpijn vrije rit. Hopelijk gaan de aanpassingen en het speciale ondergoed werken. Ik hoop dat ik het zadel niet hoef te vervangen want ik heb geld gereserveerd voor Hyperpro vering maar als het moet dan eerst nieuw zadel. Groet PH
 
Bedankt voor je reactie.
2 uur zonder pijn krijg ik niet voor elkaar. Bij mij is het al na een klein uur. Het lijkt er bij jou op dat je rugzenuw enigzins bekneld raakt. Gelukkig gaat het op het terras over...haha. vrijdag probeert Tijger Leathers nog een verdere aanpassing te doen. En dan heb ik ook een Skiveez onderbroek aangeschaft. Alles voor een zadelpijn vrije rit. Hopelijk gaan de aanpassingen en het speciale ondergoed werken. Ik hoop dat ik het zadel niet hoef te vervangen want ik heb geld gereserveerd voor Hyperpro vering maar als het moet dan eerst nieuw zadel. Groet PH
Ik heb al een paar jaar zo'n geldekje, cbf1000 heeft inmiddels 90.000 gereden. Nooit last van het zitvlak, en twee uur rijden is geen enkel probleem. Wel heb ik voor de langere ritten een niergordel ( een goedkopie van de Louis of Lidl ) om, dat helpt goed tegen rugpijn.
 
Ik heb al een paar jaar zo'n geldekje, cbf1000 heeft inmiddels 90.000 gereden. Nooit last van het zitvlak, en twee uur rijden is geen enkel probleem. Wel heb ik voor de langere ritten een niergordel ( een goedkopie van de Louis of Lidl ) om, dat helpt goed tegen rugpijn.
Mss ook een bruikbare tip. Heb je dit geldekje op je bestaande zadel geknoopt? Waar koop je zo'n geldekje dan?
 
Mss ook een bruikbare tip. Heb je dit geldekje op je bestaande zadel geknoopt? Waar koop je zo'n geldekje dan?
Ja, wordt met een paar bandjes onderlangs op het bestaande zadel geknoopt. Ik kocht het toentertijd bij Motozoom in Apeldoorn, maar Louis.de heeft ook van die dingen. Hetw erkt bij mij heel goed, het is alleen wijs om bij regen een plastic zak ( zo van de supermarkt) even eromheen te vouwen, want het neemt wel water op.
 
Ja, wordt met een paar bandjes onderlangs op het bestaande zadel geknoopt. Ik kocht het toentertijd bij Motozoom in Apeldoorn, maar Louis.de heeft ook van die dingen. Hetw erkt bij mij heel goed, het is alleen wijs om bij regen een plastic zak ( zo van de supermarkt) even eromheen te vouwen, want het neemt wel water op.
Bedankt voor de tip. Die Louis heeft volgens mij ook een offline shop in Tilburg. Daar kan ik eens informeren. Nogmaals dank.
 
M'n zadel was sowieos aan vervanging toe (doorgezakt op de plek van de bereider, na 15 jaar en 45000km ook niet zo vreemd). Nieuwe zadel met name vanwege zadelpijn gekozen, klachten zijn voor 2/3e weg maar nog niet helemaal. Ik heb het idee dat de zadelpijn in m'n kont begint (als ik langer dan 2 uur non stop rijdt met t nieuwe zadel) en dan helemaal m'n hamstrings intrekt. Als ik een half uurtje op een terras heb gezeten is het daarna helemaal weg.
Afgelopen vrijdag 2e aanpassing laten doen aan mijn zadel. Helaas geen verbetering. Op mijn BMW vreemd genoeg nooit die mate van last gehad terwijl die meer bekend staan om mindere zadels. Is jouw zadel van voren hoger dan het originele zadel? Ik glij elke keer naar voren. Heb jij op een gel inzetstuk laten monteren in je Topsellerie zadel? Zaak waar ik motor gekocht hebt adviseert naar Ellermijer Amsterdam te gaan voor aangepast zadel met gel insert. Kosten rond € 500-€550. En dan afwachten of het helpt. Weet het even niet meer, aanpassingen aan zadel en speciaal ondergoed, het kan natuurlijk ook iets aan mijn lijf zijn wat niet goed is. Vergalt het plezier van het motorrijden en ik ben eigenlijk super blij met de Honda. Zou eigenlijk graag eerst een flinke proefrit willen maken voor ik dat geld investeer. Zou ik eventueel bij jou eens kunnen proefzitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan