Honda CBF deel 6

Achter heb je inderdaad ook ABS (althans, ik heb de CBF600SA uit 2004 en daar zit het wel op en vandaag succesvol getest met de blaadjes). Je hebt als het goed is ook zo'n ABS rotor (als je dat zo noemt) achter zitten. Heb je in het werkplaats handboek gekeken? Volgens mij moet het lampje uitgaan nadat je 10km/h hebt gehaald.

Linkje naar werkplaatshandleiding, hoofdstuk 16 staat alles. Je kan hem ff proberen te resetten (16-6) en hopen dat alles over is.

Vandaag voor het eerst in maanden weer gereden omdat ik nogal veel tijd in het ziekenhuis doorbreng de laatste tijd :P maar wat loopt dat ding altijd beroerd als hij +2 maanden stil heeft gestaan. De eerste kilometer alleen maar inhouden en bijna afslaan bij veel gas. Daarna zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen, ik heb dit issue normaliter alleen maar na de winterstop en is na 1 rit en max 1 km ook verdwenen. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan? (CBF600SA uit 2004). Op de CBF600 uit 2008 met injectie heb ik dit probleem nooit.
Hoi Wobbel, bedankt - ik ga het eens proberen. Ook handig dat werkplaatshandboek.

Dat slecht lopen/starten na lange(re) stilstand heb ik ook gehad. Tot ik er afgelopen voorjaar achterkwam dat bij het uitzetten van de motor er wat benzine uit de benzine klep lekte (werkt op vacuum volgens mij..). Sinds die klep vervangen is heb ik er geen last meer van.
 
@jeger90 ik heb denk ik iets gemist, zit er ergens een benzine klep? :$

@rojerasen / @roestendoenze ga het eens proberen, alleen is de Esso hier om de hoek echt schreeuwend duur (+15 cent de liter). Woon zelf in Enschede dus Duitsland is om de hoek, ik ben echter altijd heel lui en ga naar de onbemande pomp om de hoek zodat ik op de motor kan blijven zitten :+
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je op de motor zit aan de linkerkant onder de tank. Bij uitzetten kwam hier bij mij elke keer een plens benzine uit - de monteur zij dat dat een benzineklep was op vacuum. Ik vond die lekkage wel vervelend dus laten fixen, bijkomend voordeel was dat de motor een stuk beter start nu. (waarschijnlijk liep er iets leeg wat niet handig was voor een koude start/lucht op plaatsen waar het niet hoort)
 
Ja, als je op de motor zit aan de linkerkant onder de tank. Bij uitzetten kwam hier bij mij elke keer een plens benzine uit - de monteur zij dat dat een benzineklep was op vacuum. Ik vond die lekkage wel vervelend dus laten fixen, bijkomend voordeel was dat de motor een stuk beter start nu. (waarschijnlijk liep er iets leeg wat niet handig was voor een koude start/lucht op plaatsen waar het niet hoort)
Alles ziet er schoon uit op en rondom de vacuum benzineklep. Niks bijzonders te zien. Ik vind het persoonlijk ook geen drama, ik weet dat ik ff rustig aan moet doen na paar maanden stilstand. Weer wat geleerd vandaag :P
 
@jeger90 ik heb denk ik iets gemist, zit er ergens een benzine klep? :$

@rojerasen / @roestendoenze ga het eens proberen, alleen is de Esso hier om de hoek echt schreeuwend duur (+15 cent de liter). Woon zelf in Enschede dus Duitsland is om de hoek, ik ben echter altijd heel lui en ga naar de onbemande pomp om de hoek zodat ik op de motor kan blijven zitten :+
Ja, luiheid kost nu eenmaal geld !! Maar, 15 liter bij Shell kost je 2 euro 25 meer , dus minder dan een kopje koffie. En volgens mij zit er vanuit Enschede ook heel dichtbij een duitse pomp. Bij mij zit de Tango ook om de hoek, maar een andere Tango heeft wel Super 98, dat is dan niet ethanolvrij. Duis dan maar nog even verder richting Shell, is ook maar 3 kilometer . Keuzes keuzes keuzes !!!!
 
Laatst bewerkt:
Kom hier ook maar eens mee lezen , een cbf 1000 lonkt wel naar me.
Twijfel nog tussen de cbf1000 vanaf 2010 , suzuki gsx 1250 fa en een fjr.
 
Achter heb je inderdaad ook ABS (althans, ik heb de CBF600SA uit 2004 en daar zit het wel op en vandaag succesvol getest met de blaadjes). Je hebt als het goed is ook zo'n ABS rotor (als je dat zo noemt) achter zitten. Heb je in het werkplaats handboek gekeken? Volgens mij moet het lampje uitgaan nadat je 10km/h hebt gehaald.

Linkje naar werkplaatshandleiding, hoofdstuk 16 staat alles. Je kan hem ff proberen te resetten (16-6) en hopen dat alles over is.

Vandaag voor het eerst in maanden weer gereden omdat ik nogal veel tijd in het ziekenhuis doorbreng de laatste tijd :P maar wat loopt dat ding altijd beroerd als hij +2 maanden stil heeft gestaan. De eerste kilometer alleen maar inhouden en bijna afslaan bij veel gas. Daarna zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen, ik heb dit issue normaliter alleen maar na de winterstop en is na 1 rit en max 1 km ook verdwenen. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan? (CBF600SA uit 2004). Op de CBF600 uit 2008 met injectie heb ik dit probleem nooit.
super handig zo'n werkplaatshandleiding, heeft iemand ook een CBF1000 ('07) handleiding digitaal beschikbaar? Ik kwam er helaas niet met de zoekfunctie.

Ben druk met de ABS die "ineens" is gaan knipperen deze zomer. Wil nog niet echt lukken om een duidelijk oorzaak te vinden.
 
super handig zo'n werkplaatshandleiding, heeft iemand ook een CBF1000 ('07) handleiding digitaal beschikbaar? Ik kwam er helaas niet met de zoekfunctie.

Ben druk met de ABS die "ineens" is gaan knipperen deze zomer. Wil nog niet echt lukken om een duidelijk oorzaak te vinden.
Je hebt een pm voor het werkplaatshandboek.
Qua ABS zou ik eens eens de sensoren schoonmaken en de "gap" controleren.
Ik ga er vanuit dat die gegevens in het WPH staan (niet opgezocht).

Als dat niet helpt wil echt goed ontluchten nog wel eens het verschil maken
 
@tdm1996 thnx!

ik zie dat ik nu ook dmv een aantal handelingen een 'code readout' kan uitvoeren, dat geeft hopelijk meer inzicht. Die handelingen voor de reset had de dealer al gegeven maar na het uit- en opnieuw aanzetten van de motor en een stukje rijden kwam de storing toch weer terug.
Ik heb beide sensoren al goed schoon gemaakt, uiteraard de gaps ook. Zelfs dit weekend beide kabels vervangen voor 2e hands setje omdat er in beide een knik zat, maar ook dat hielp niet.

Dat ontluchten zegt mij even niets, het ontluchten van wat precies? kan ik dit ook terug vinden in de handleiding?
 
Sorry, met de "gaps" bedoel ik de afstand van sensor tot sensor-krans, dit komt nauw en ik bedoel niet dat dat schoon is (moet ook).

Ontluchten van je remsysteem (staat in het WPH)
 
Uhm, even terug lezend;

Dit is zeker niet de makkelijkste motor qua remsysteem om mee te beginnen.
Zorg dat je zeker weet wat je doet, het is vrij makkelijk om b.v. lucht in dit remsysteem te hebben zonder dat je het door hebt.

Ik ben best voor "zelf aanpakken en leren" maar misschien is het een goed plan om, als je denkt dat je alles opgelost hebt, je werk door een kundige professional te laten controleren
 
Ondertussen is hij ook weer bij de garage geweest om de remmen te ontluchten, maar helaas heeft dat ook niets geleid tot een werkende / niet meer knipperende ABS. Balen dat we niet tot een oorzaak komen.

Hebben jullie nog tips?
 
Staat me wel bij dat bij mijn Honda garage werd aangeraden tijdig de remvloeistof te vervangen om abs storing te voorkomen. Ik weet niet of de sensor aangetast kan worden oid.

Zelf vandaag nog een rondje gedaan op de cbf en em eens gewassen.
 
Hallo allemaal,

Ik zal me ook even voorstellen. Vorig jaar begin juli mijn rijbewijs gehaald en direct een CBF600S gekocht.
Vorig jaar direct zo'n 6000 km mee gereden. Staat nu al weer een tijdje stil in de winterstalling...
Kan niet wachten tot aankomend weekend!

20200811_105845.jpg
 
Heeft iemand nog een advies voor een beter zadel voor op een 600 uit 2004 ? Ik heb een TopSellerie gehad, maar vond die niet heel fijn zitten. Wel beter dan het standaard zadel, maar zoek nu wat beters.
 
Nieuwe kettingset, twee nieuwe banden en een setje remblokken... we kunnen er weer tegenaan!
Binnenkort een set laten plaatsen voor het oliën, ik vergeet dat echt te vaak gewoon 8)7
3F959BFC-68E3-45CF-9F91-1923989A60DF.jpeg
 
Hallo mensen,

Na een hele tijd alleen maar mee gelezen te hebben met alle topic's hier op het Forum.
Nu dus mijn eerste motor gekocht en je raad het nooit .
Het is een Honda CBF 600 SA uit 2006 met weinig kilometers naar mijn mening.
Ik heb mijn rijbewijs sinds oktober 2020, en gister me eerste kilometers gemaakt sinds ik het rijbewijs gehaald had.
Totaal geen verstand van de techniek, maar ik wil de meest simpele dingen zelf doen, denk aan olie vervangen , filtertje hier en daar, ketting afspannen.
Dus nu maar wat gereedschap in huis gaan halen, ik heb 2 linker handen dus ik ben benieuwd.

Nu dus maar de eerste vraag, na 2 ritjes en 80x in de verkeerde versnelling zitten wil ik een versnellings indicator erop gaan zetten.
Nu zag ik op aliexpress wat van die dingen, en gipro indicators zit daar echt een verschil in qua kwaliteit?
En is dit een beetje zelf te doen door een leek of beter weg brengen naar een garage, als ik het lees moet het allemaal plug and play zijn

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Ketting spannen en olie en filters verversen is zeker te doen. Al zou ik me wel eerst goed inlezen of eerste keer hulp erbij vragen. Want verkloten kan ook best.

Snelheids indicator bedoel je denk ik versnellings indicator.
Dat is denk ik vooral zaak om iets te pakken wat makkelijk werkt en op de motor past. Geen idee wat er te krijgen is. Maar handleidingen bij Ali spul zijn vaak niet erg bruikbaar, of gewoon afwezig. (in mijn beperkte ervaring)
 
Ola cbf rijders !
Ik haak hier ff aan omdat ik afgelopen vrijdag voor de misses een cbf600sa heb gekocht,
een net exemplaar uit 2005 met 85k km op de teller.
De motor is gebruikt voor voornamelijk woon werk verkeer en onderhoud is regelmatig (aantoonbaar) uitgevoerd,
ziet er gezien zijn km stand nog keurig uit en rijd en stuurt volgens mij prima

Omdat ik aan mijn eigen motor ook het meeste sleutelwerk doe heb ik inmiddels via marktplaats een haynes boek op de kop getikt, dat scheelt over het algemeen een hoop gevloek en getob bij het uitvoeren van onderhoud en klusjes op de motor.

Nu heb ik wel een beetje gebladerd door alle 6 (!) de topics van mbt de cbf, maar heb ze nog niet allemaal helemaal doorgelezen...
Ik zit met 2 dingetjes bij de motor, : de choke blijft niet meer hangen als ik hem uittrek, en hij draait niet super, zeker niet als hij koud is.
voor het laatste dingetje wil ik hem binnenkort eens aan de Carbtune hangen, met wat geluk is het een kwestie van de afstelling aanpassen.
voor de choke vroeg ik me af of dit misschien een bekend "probleem"is en of er een quick fix voor is.

hoor het graag !
onderstaand een plaatje van de aanwinst
WhatsApp Image 2021-03-01 at 09.53.18.jpeg
 
en als we dan toch bezig zijn, ik heb nog een dingetje
Als de motor draait, stationair in zijn vrij hoor hem "brommen", trek ik de koppeling in verdwijnt het geluid.
de platen zijn volgens mij nog goed, dat had ik anders waarschijnlijk wel gehoord toen ik de motor ophaalde
(ritje van 2 uur gooien en smijten ;))
ik zeg niet dat het uit de koppeling komt, maar omdat het geluid reageert op het intrekken van de koppeling.....
ben zelf van de dikke twee cilinders en niet bekend met de smeuige 4 pitters en de bijbehorende geluiden (vandaar mijn onderschrift.... sorry :P )
 
Als synchroniseren inderdaad nodig is kan ik me voorstellen dat er in de deels mee draaiende versnellingsbak iets kan gaan resoneren.
Als tijdens rijden niks te horen of voelen is klinkt het niet heel ernstig. Maar is natuurlijk niet echt te beoordelen zo via tekst.
 
Ketting spannen en olie en filters verversen is zeker te doen. Al zou ik me wel eerst goed inlezen of eerste keer hulp erbij vragen. Want verkloten kan ook best.

Snelheids indicator bedoel je denk ik versnellings indicator.
Dat is denk ik vooral zaak om iets te pakken wat makkelijk werkt en op de motor past. Geen idee wat er te krijgen is. Maar handleidingen bij Ali spul zijn vaak niet erg bruikbaar, of gewoon afwezig. (in mijn beperkte ervaring)
Het moest inderdaad versnellingsindicator zijn, ik ga me daar is verder op inlezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan