Honda CBF1000 start niet/moeizaam; koppakking defect?

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Hoi allemaal,

helaas een probleem met mijn Honda CBF1000 uit 2007. Met injectie, geen carbs

Laatste keer gereden; 22 december 2022.
Wilde hem gisteren starten; startte niet. Dacht ivm 'lang' stilgestaan te hebben in dit weer dat de accu beetje leger was/aangekoekte benzine in de sproeiers. Dus aan de druppellader totdat ie vol was en weer problemen; helaas nog steeds geen verbetering. Aantal keren geprobeerd te starten, beetje gas erbij en leek wel iets te doen, maar uiteindelijk toch niet. Dacht misschien heb ik hem nu verzopen dus maar een dag wachten.

Vandaag wederom zelfde geprobeerd; volle accu plus meer gas bij (mind you dit is een motor met injectie) en uiteindelijk na tig pogingen ging ie aan. Bleef stationair goed draaien op 1100 TPM, gas bij = instant uitval. Daarna weer aangekregen, ditmaal gas rustig opbouwend naar uiteindelijk 7000 TPM, geen problemen. Wel een shitload aan vrij witte rook, voor wat het waard is.

Af en toe ging het olielampje branden. Dacht dus, ah, te weinig olie. Beetje bijgevuld maar bij het kijken door het kijkglaasje zat het eigenlijk al vol/lastig om te zien hoe vol die zat. En toen ik dacht, nou dat is lastig om te zien, dacht ik dat het wellicht niet goed kon zien omdat er iets van een sludge/mayo achtige substantie zat. Heb daarop mijn vinger beetje in de olie vul opening gehaald en een transparant stukje 6mm slang en het lijkt alsof er idd iets van sludge in mijn olie zit.

Ik verdenk dus een lekke koppakking, maar zou graag jullie advies willen. Bijgevoegd de foto's.

1 vd foto's is het slangetje nadat ik het met een doekje de smurrie op de zijkant verwijderd heb, ter referentie
 

Bijlagen

  • 20230117_212156.jpg
    20230117_212156.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 37
  • 20230117_212201.jpg
    20230117_212201.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 34
  • 20230117_212253.jpg
    20230117_212253.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 34
  • 20230117_212311.jpg
    20230117_212311.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 36
  • 20230117_212341.jpg
    20230117_212341.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 41
  • 20230117_212408.jpg
    20230117_212408.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 38
Kan je een foto plaatsen van welk lampje gaat branden?

Jouw motor heeft een oliedruklamp, geen olieniveaulamp. Die 'sludge' zegt mij niets.
 
Even van internet een foto geplukt; oliedruklamp dus, welke rood gekleurd is, rechtsboven de km-teller.

Verder nog wat wellicht waardevolle info na het lezen van dit topic (klik):
- de afgelopen 10 -ish keer alleen gebruikt voor hele korte ritten : 10 km heen en 8 uur later 10 km terug..... :X
- koelvloeistof is niet/nauwelijk afgenomen voor zover ik heb kunnen zien in het reservoir

EDIT: zit btw te denken; zou het kunnen dat door alle korte ritjes in de koude maanden er gewoonweg te veel condens gevormd is in mijn blok en dat ie daardoor zo slecht/niet start? Zo ja, is dit dan te verhelpen met een olie wissel?
 

Bijlagen

  • DSC_0183-1024x682.jpg
    DSC_0183-1024x682.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 19
Condens kan goed komen door korte ritten, het slecht lopen/starten heeft niks met de sludge te maken maar mogelijk wel met weinig rijden. Tank je e5 of e10?

Dat de olielamp aangaat is niet goed en als die aanblijft ontstaat er snel schade. (Ervan uitgaande dat de lamp naar behoren werkt)

Ik zou toch eens goed kijken naar het olieniveau om mee te beginnen, of die niet te hoog of te laag is.
 
Ik tank uitsluitend E10, en oprecht nooit problemen gehad in de 18.000 km's die ik er mee gereden heb. Doe ook wel eens flesje Forte erdoor om de zoveel tijd, gewoon om alle systemen te reinigen.

Olielamp heeft een paar keer geknipperd maar blijf verder uit tijdens het stationair draaien. Gezien wat mjij zegt, zal ik eens kijken naar het olieniveau. Vindt het erg lastig zien op zo een kijkglaasje maar ik denk dat ie vol zit (als in, te hoog). Zal eens kijken de komende dagen en terugkoppelen hoe en wat. Helaas pas eind vd week tijd om alles goed te bekijken en wellicht een lange rit (80+ km) te maken.
 
Sludge komt wel zeker door Je korte ritjes. Had ik ook toen ik ook een 10tal km van het werk woonde. In het weekend 300 a 400 km beetje doorrijden in de Eifel en het was weer weg. Beter warm rijden dus.

als je zo weinig rijdt is E5_98 een betere keuze
 
Als het lastig is om olie te peilen middels een kijkglaasje moet je helemaal niet proberen om diagnose te stellen.

Klinkt allemaal alsof de motor gewoon een keer flink heet moet worden gereden, lekker op zijn donder moet krijgen en voortaan gewoon afgetankt moet worden met E5..... Hoezo koppakking lek?
 
Het probleem is hiermee gelijk aangegeven...................
Hoe dat? Mijn 1991 Honda Afrika twin is al geschikt voor E10. Dit is een meer dan vijftien jaar jongere machine met injectie machine die nog geen maand heeft stilgestaan.

@Honda-noob Na nog geen maand praten we niet van "lang" stilstaan. En hoewel de accu inderdaad langzaam leeg loopt gaat ook dit proces langzamer in de kou.

Ik zou nogmaals proberen om olie te peilen. Laat anders iemand anders de motor wat van links naar rechts leunen terwijl jij kijkt. Als je het glaasje niet ziet leegstromen als de motor naar links hangt of plots het glaasje ziet volstromen terwijl de motor naar rechts hangt dan weet je dat er nog een plas olie bij moet (of dat er veel te veel in zit). Als je de hoeveelheid rotzooi in je olie niet vertrouwd: vervangen.
 
Olie verversen kan nooit kwaad maar ik zou eerst verifiëren of er voldoende in zit en dan een lange rit maken. Daarna nogmaals controleren en kijken of de sludge en de startproblemen verdwenen zijn.
 
De CBF1000 is nogal gevoelig voor korte ritten/niet warm worden/ niet af en toe op toeren gereden worden.
Komt dat omdat het een teruggetuned CBR blok is? Is een niet onderbouwd idee van me.
Maar ik herken de symptomen van de CBF1000 van mijn vrouw.
Ik neem hem dan even mee voor een ritje, rijdt hem 30km warm en geef 'm dan goed op z'n donder (volgas optrekken tot max toerental en ook goed afremmen op de motor) de eerste keren optrekken komen de zwarte wolken eruit, en dat houd gauw op.
Daarna rijdt (en start!) hij een stuk beter!
Olie peilen: op de zij standaard zetten, dan hoort het glaasje leeg te zijn, dan verticaal houden, dan zie je het oplopen en ja, vaak is 'ie iets "over vuld", bij het verversen moet je nogal lang wachten tot het teruggezakt is namelijk. Ik heb me nooit druk gemaakt als 'ie ff boven max staat (en dus het glaasje net helemaal vult)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan