Honda CBF125 ervaringen gevraagd

Stylus

MF'er
8 sep 2004
67
0
Hoi,

Graag had ik wat meer geweten over de Honda CBF125, het liefste natuurlijk door mensen die er al een in hun bezit hebben.

-Hoe moeilijk is eigenlijk het schakelen als men nog nooit heeft gereden met een moto met versnellingen?
-Wat is het echte verbruik?
-Hoeveel is de echte topspeed?
-Welke topspeed staat er vermeld in het gelijkvormigheidsattest?
-Wat zijn de onderhoudsintervallen en wat kosten deze zoal?
-Hoelang gaat een band mee en wat kost een band?
-Welke Topcase hebben jullie gemonteerd?
-Bestaat er een hoger scherm voor?
-Hoe gemakkelijk is het om hem te poetsen, want op dat gebied ben ik erg lui
-Wat hebben jullie er voor accessoires opstaan?
-Kan deze moto er tamelijk goed tegen om in open lucht te overnachten zonder al teveel electronica problemen te krijgen?
-Zijn er ook mensen die ermee in de winter rijden?

Alvast hartelijk bedankt voor de info.

STYLUS
 
Hoi,

Persoonlijke ervaringen van iemand met een CBF, met hoog windscherm:

CBF125


Technische gegevens van Honda:

http://www.honda.nl/motorfietsen/modellen_cbf125_technische_gegevens.php

Poetsen? gewoon wassen met een sopje en drogen in de zon.

Topcase mount:
GIVI Topkofferhouder Monolock - SR

Elke Monolock Givi koffer past hier dus op.

Windscherm:
GIVI Transparant windscherm excl. m

Buiten? goede motorhoes, kan wel dan.
Winter? moet je zelf ervaren, is altijd persoonlijk.
Banden? tja 10.000 kilometers zoals meeste gemiddelde band.


Niet lullig bedoeld maar dit was echt 2 minuten simpel werk :P
Persoonlijke ervaring stond als 3de topic in dit forum segment.
Honda.nl/motorfietsen
En Google: CBF125 bagagerek & windscherm.

Nja, hier heb je wel wat aan. Succes 8-)
 
Prima motortje. Heb hem als lesmotor gehad. Altijd starten en lopen dat ding, zomer of winter maakt niet uit. Topsnelheid lag tussen de 110-115 op de teller.
 
Mooi motortje. Wij hebben hem als lesmotor staan, maar ik pak hem steeds vaker mee als ik in de buurt ergens moet zijn. (als er geen lessen gepland zijn natuurlijk). Topsnelheid is erg afhankelijk van de wind en of je een dikke pens hebt (zoals ik).
Bandjes van dit brommertje zijn goedkoper dan een 120 en 180 versie. De precieze prijs weet ik zo niet. Wassen en poetsen ben je snel klaar mee, want er zit niet zoveel kap op. Ook omdat het blok klein is kun je overal fatsoenlijk bij.
Er is de hele winter mee gereden en hij doet het nog steeds perfect. Hij staat dan 's nachts wel binnen en wordt elke week gewassen.
 
Hallo allemaal.
Ik zie dat dit Topic alweer een tijdje oud is.
Heb me sinds kort een Honda CB125F aangeschaft en ga de machine aankomend weekend ophalen.
Afgelopen weekend mee testgereden en de machine reed heerlijk.
Oke, het is en blijft een 11PK lichte motorfiets, maar onmiskenbaar een Honda.
Alles voelde goed tijdens het proefrijden.
Wegligging, schakelen, remmen en zitcomfort.
Ik hoop nog vele kilometers te mogen maken met deze machine aankomende lente en zomer.
Heb er reuze veel zin aan.
En het allermooiste?
Apparaat schijnt daadwerkelijk minimaal 1 op 40 te rijden.
Nou.....dat wordt lachen tijdens de tankbeurten, want zo zuinig heb ik nog nimmer gereden op een motorfiets.
Vr Gr D
 
Laatst bewerkt:
Erg bedankt!!
Zal vast gaan lukken.
Kan de motor morgen ophalen en het blijft deze week nog droog en zonnig dus lekker kachelen met dat gebakje.
Ik zal mijn rij-ervaring later posten.
Vr Gr D
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is mooi, ik ben benieuwt naar je ervaringen, met je nieuwe CB125f. Alvast veel rijplezier gewenst.
 
Ik heb een tijdje een CBF125 gehad en het is een dikke aanrader.

-Hoe moeilijk is eigenlijk het schakelen als men nog nooit heeft gereden met een moto met versnellingen?
Niet moeilijk naar mijn mening, even oefenen op parkeerplaats ofzo, je hebt het vaak wel gauw onder de knie
-Wat is het echte verbruik?
Snelweg 1 op 30/35, stad makkelijk 1 op 45. en als je van doorrijden houd red je nog 1 op 38/40
-Hoeveel is de echte topspeed?
Afhankelijk van je lichaamsbouw lijkt me. Ik ben zelf 1.92m met een behoorlijk stevige bouw(100kg o.i.d.) en ik haalde 110. 120-125 met wind mee
-Welke topspeed staat er vermeld in het gelijkvormigheidsattest?
Volgens mij rond de 100-110
-Wat zijn de onderhoudsintervallen en wat kosten deze zoal?
elk jaar, of om de 15dkm. ik heb hem een half jaar gehad, 10dkm er mee gereden. heb alleen olie en filter hoeven te vervangen qua onderhoud, en 1 achterbandje, maar dat was vanaf t begin ook al te verwachten.
-Hoelang gaat een band mee en wat kost een band?
Achterband gaat z'n 15dkm mee, ligt eraan of je veel snelweg rijd of bochten. voorband denk iets van 20dkm
-Welke Topcase hebben jullie gemonteerd?
Geen.
-Bestaat er een hoger scherm voor?
Ja.
-Hoe gemakkelijk is het om hem te poetsen, want op dat gebied ben ik erg lui
Makkelijk, alles is lekker open en ruim. Zelf spoel ik hem in de zomer zo nu en dan is af. in de winter spuit ik hem in met anti corrosie tegen de pekel, en een keer goed inspuiten met een was middeltje ofzo en dan in die wasboxen vlekvrij afspoelen, kan prima.
-Wat hebben jullie er voor accessoires opstaan?
Telefoon houder, digitaal klokje. Meer niet.
-Kan deze moto er tamelijk goed tegen om in open lucht te overnachten zonder al teveel electronica problemen te krijgen?
Nooit problemen gehad, stond meestal in de schuur/garage, maar vaak genoeg buiten in de regen. Niks geen problemen, wat ik ook niet verwacht overigens.
-Zijn er ook mensen die ermee in de winter rijden?
Heb er in de winter mee gereden, zo nu en dan ff de pekel eraf vegen of met warm water eraf spoelen. Hij kan prima tegen de kou, met -10 was het gewoon starten en lopen.

Verder een heerlijke motor, rijd heel relaxed en zuinig. Dikke aanrader, en als je op zoek bent ik heb er toevallig nog 1 te koop staan haha ;)
 
Ik heb een tijdje een CBF125 gehad en het is een dikke aanrader.

-Hoe moeilijk is eigenlijk het schakelen als men nog nooit heeft gereden met een moto met versnellingen?
Niet moeilijk naar mijn mening, even oefenen op parkeerplaats ofzo, je hebt het vaak wel gauw onder de knie
-Wat is het echte verbruik?
Snelweg 1 op 30/35, stad makkelijk 1 op 45. en als je van doorrijden houd red je nog 1 op 38/40
-Hoeveel is de echte topspeed?
Afhankelijk van je lichaamsbouw lijkt me. Ik ben zelf 1.92m met een behoorlijk stevige bouw(100kg o.i.d.) en ik haalde 110. 120-125 met wind mee
-Welke topspeed staat er vermeld in het gelijkvormigheidsattest?
Volgens mij rond de 100-110
-Wat zijn de onderhoudsintervallen en wat kosten deze zoal?
elk jaar, of om de 15dkm. ik heb hem een half jaar gehad, 10dkm er mee gereden. heb alleen olie en filter hoeven te vervangen qua onderhoud, en 1 achterbandje, maar dat was vanaf t begin ook al te verwachten.
-Hoelang gaat een band mee en wat kost een band?
Achterband gaat z'n 15dkm mee, ligt eraan of je veel snelweg rijd of bochten. voorband denk iets van 20dkm
-Welke Topcase hebben jullie gemonteerd?
Geen.
-Bestaat er een hoger scherm voor?
Ja.
-Hoe gemakkelijk is het om hem te poetsen, want op dat gebied ben ik erg lui
Makkelijk, alles is lekker open en ruim. Zelf spoel ik hem in de zomer zo nu en dan is af. in de winter spuit ik hem in met anti corrosie tegen de pekel, en een keer goed inspuiten met een was middeltje ofzo en dan in die wasboxen vlekvrij afspoelen, kan prima.
-Wat hebben jullie er voor accessoires opstaan?
Telefoon houder, digitaal klokje. Meer niet.
-Kan deze moto er tamelijk goed tegen om in open lucht te overnachten zonder al teveel electronica problemen te krijgen?
Nooit problemen gehad, stond meestal in de schuur/garage, maar vaak genoeg buiten in de regen. Niks geen problemen, wat ik ook niet verwacht overigens.
-Zijn er ook mensen die ermee in de winter rijden?
Heb er in de winter mee gereden, zo nu en dan ff de pekel eraf vegen of met warm water eraf spoelen. Hij kan prima tegen de kou, met -10 was het gewoon starten en lopen.

Verder een heerlijke motor, rijd heel relaxed en zuinig. Dikke aanrader, en als je op zoek bent ik heb er toevallig nog 1 te koop staan haha ;)

Klinkt te goed om waar te zijn...en voilla, laatste zin staat er ook waarom...je wilt er van 1 af.
 
Hallo allemaal.
Ik zie dat dit Topic alweer een tijdje oud is.
Heb me sinds kort een Honda CB125F aangeschaft en ga de machine aankomend weekend ophalen.
Afgelopen weekend mee testgereden en de machine reed heerlijk.
Oke, het is en blijft een 11PK lichte motorfiets, maar onmiskenbaar een Honda.
Alles voelde goed tijdens het proefrijden.
Wegligging, schakelen, remmen en zitcomfort.
Ik hoop nog vele kilometers te mogen maken met deze machine aankomende lente en zomer.
Heb er reuze veel zin aan.
En het allermooiste?
Apparaat schijnt daadwerkelijk minimaal 1 op 40 te rijden.
Nou.....dat wordt lachen tijdens de tankbeurten, want zo zuinig heb ik nog nimmer gereden op een motorfiets.
Vr Gr D

Veel plezier met je CBF125, ik heb net m'n CBR125R gekocht! Ik heb gelest op een CBF125, hij reed altijd goed en schakelde goed, top lag ergens tegen de 115 op de teller. Kon niet al te sportief op de tank gaan liggen aangezien ik nog rijles had natuurlijk haha
 
Hoi Gerdien.
Excuus voor de verlate reactie.
Laatste tijd niet aktief geweest op dit Forum dus vandaar.
Neen, ik heb mijn huidige Honda CB125F niet nieuw gekocht.
Was een 2e handse met slechts 3400km op de teller.
Vandaag weer een stuk wezen rijden want het was heerlijk zonnig weer.
De motor voldoet super en rijdt heerlijk.Remmen, schakelen alles gaat vloeiend en top.
Verbruik ligt rond de 1 op 40 met wisselende rijstijl.
Maar denk dat dat zuiniger kan aankomende lente en zomer met betere temperaturen.

Heb me vandaag een Schuberth M1 jethelm gekocht in matzwarte kleur.
Wilde al een tijdje een goede en fijne helm, en Schuberth maakt goed spul.
De helm zit perfect en voldoet geweldig.
Morgen weer stralend en zonnig weer,dus heerlijk sturen maar weer en ondanks de 10 graden is het dan zeer goed vertoeven op de motor.
Vr Gr D
 
Laatst bewerkt:
Met 3400 km op de teller is ook nog nieuw, hoor. Klinkt goed. Mooie helm erbij. Nu nog het gas erop! :]
 
Hoi hoi, dank voor je reactie.
De Schuberth M1 bevalt inderdaad erg goed.
Vandaag weer een stuk wezen rijden met mijn CB125F en dit keer ook wat meer snelweg ermee gereden.
Hield haar rond de 100 km per uur en had nog gas over.
Merkte dat ze redelijk accuraat is qua snelheid wat op de teller staat.
Kon dat staven aan de snelheidsborden die wel eens langs de kant van de weg staan om weggebruikers op hun snelheid te wijzen.
Vandaag 200km gereden, waarvan gedeelte snelweg en stukken stadsverkeer.
Daarna wezen tanken en het verbruik deed mij schrikken.
1 op 50 km was gehaald.
Dat vond ik werkelijk een zeer nette waarde aangezien de fabriek een waarde opgeeft van rond de 1 op 56 die vaak overdreven is.
Moet er wel bijzeggen dat ik een nette rijder ben.
Schakel nagenoeg altijd rond de 5000 toeren over naar een hogere versnelling en trek dus nooit door tot het rode gebied van 9000 toeren.
Tijdig het gas eraf bij rood stoplicht en niet als een malle aan komen rijden en pas op het laatst vol in de ankers.
Ik verbaasde me dus echt over dat enorme zuinige verbruik van 1 op 50 km.
Vandaag (zondag) maar weer eens testen en dan tijdens een rit zonder rijden op de snelweg.
Ik heb het vermoeden dat waarden van dik 1 op 50 haalbaar zijn tijdens warme zomerdagen omdat het dan vaak gunstiger ligt dan met dit koude weer.

Om nog even terug te komen op de Schubert M1 helm.......
Vandaag het blue tooth SRC systeem kunnen testen.
Betreft een module die achterop de helm kan worden geklikt zodat er gebruik kan worden gemaakt van gesproken navigatie, praten met meerdere motorrijders van helm naar helm, beantwoorden van mobiele telefoongesprekken en.....luisteren naar muziek via blue tooth.
Met name dat luisteren naar muziek via mijn mobiele telefoon heb ik getest en dat bleek na rijden op hoge en lage snelheden ideaal.
Deze Schuberth M1 is voor een jethelm behoorlijk stil heb ik gemerkt.
Windgeruis houdt men altijd bij een helm, ongeacht de prijs.
Maar deze M1 is behoorlijk stil rondom.
Het speakersysteem geeft een goed geluid bij het afspelen van muziek en dat viel me reuze mee.
Ik had het veel slechter van kwaliteit verwacht.
Het is helaas wel een prijzig systeem om aan te schaffen.
De Schuberth M1 met de apparte SRC module erbij kost al gauw dik 600 euro.
Vind dat persoonlijk een boel geld voor een jet helm met blue tooth systeem, maar kan niet anders zeggen dan dat ze het bij Schuberth wel goed voor elkaar hebben op kwaliteitsgebied.

De Honda CB125F rijdt overigen ook nog heerlijk en het valt me telkens op hoe prettig deze best wel kleine motorfiets zit.
Ik ben rond de 1 meter 80 lang en weeg een 84 kilo, maar het voelt aan alsof ik gemaakt ben voor een ideale zitpositie op deze CB125F.
In het verleden heb ik slechtere zitposities gehad op grotere en duurdere motorfietsen.
Kennelijk zegt dat dus niet altijd iets.
Ook de langere ritten op de CB125F geven mij geen negatieve indruk en ik denk dat een hele dag sturen op deze CB125F goed doenbaar is.
Het zadel is behoorlijk aan de harde kant en dat is vaak beter voor de langere ritten dan een zacht of week zadelgedeelte is mijn ervaring door de jaren heen.
Heb nu alweer zin aan de volgende rit en denk maar eens de kant van Amsterdam op te gaan.
Altijd vermakelijk zo'n mooie rit die kant uit en rijden in hartje Amsterdam vind ik ook altijd zeer vermakelijk.
Genoeg te zien en te doen daar.
Fijne weekend allemaal.
Vr gr
 
Beste Mensen,

Ik keek naar de honda cbf125 en zag 2 verschillende stylen. Nu brengt dit twijfels op me.
Welke is orgineel? Is er een ouder model of is die gewoon met fake stickers hoe zit dit?
Ik had wel gehoord van een model met carberateur en injectie of iets dergelijks
Kan iemand hier duidelijkheid in brengen aub
1578154378653.png


1578154420744.png
 
Zo ene heb ik er ook nog gehad.
Maar dan in het wit.
De mijne had overigens toenertijd dezelfde bestickering als die van jou dus denk bijna zeker te weten dat zoals jij het hebt fabrieksaf origineel is.
 
Hoi hoi.
Of jij een oud model CBF125 hebt dat durf ik zo even niet te zeggen.
Ik dacht dat de mijne toenertijd van bouwjaar 2013 was maar kan er een jaartje naastzitten.
Weet wel dat ik ooit eens mee bij een motorzaak kwam en daar toevallig een verkoper sprak en het gesprek ging over de CBF125.
Hij vertelde mij dat dit model ondanks dat het een Honda betreft toch wordt geproduceerd in India.
Ik wist niet dat Honda bepaalde modellen liet maken in andere landen dan Japan zelf.
Dat vond ik eerlijk gezegt een klein beetje een teleurstelling maar dat zat waarschijnlijk meer tussen mijn oren dan dat het iets zou kunnen zeggen over de kwaliteit van de motorfiets.

De hoofdreden waarom ik de CBF125 niet heel lang heb gehouden was omdat ik van baan ging wisselen en dik 100km per dag aan woon/werk zou gaan rijden met de motorfiets.
Dat betrof puur snelweg en met slechts 11 pk vond ik dat wel te doen, maar om dat nou elke dag te doen met nagenoeg volgas zou volgens die man van de motorzaak die ik sprak bloktechnisch problemen kunnen gaan geven vanwege de veelal hoge toerentallen die ik dan zou draaien.
Daarom maar besloten om een iets meer CC motorfiets te nemen.
Hier een foto van het internet hoe de mijne eruitzag:

A084624B-BBB4-4E4D-A894-D0C16D4EA038.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan