Honda CBF600 startproblemen na duik

CBF600fan

Rookie
26 jul 2011
2
0
Beste motorvrienden,

Mijn motor heeft een duik genomen in een sloot! ik heb hieronder opgesomd wat er in de tussentijd aan is gedaan:

Werkzaamheden:
Nog dezelfde avond met de hoge drukspuit afgespoten en ontdaan van modder / kroos.

De volgende avond:
• accu verwijderd
• motorolie afgetapt - totaal ongeveer 6 liter olie en water,
• oliefilter afgetapt,
• benzinetank leeggemaakt en verwijderd,
• luchtfilter verwijderd en gereinigd
• vlotterkamers carburateurs leeg laten lopen,
• bougies verwijderd
• water uit cilinders verwijderd (in 1e versnelling aan achterwiel draaien)
• zoveel mogelijk alle contacten / schakelaars gereinigd en ingespoten.

Dagen daarna:
• alles goed laten drogen
• motorolie gevuld 3,8 ltr SAE 15W40
• bougies gemonteerd
• luchtfilter gemonteerd
• opgeladen accu gemonteerd
• benzinetank gemonteerd

Het uur van de waarheid:
• na langdurig starten sloeg de motor aan en liep goed rond
• tijdens proefritten bleek dat de tank vacuüm zoog.
• ontluchtingsslang vrij van modder gemaakt waardoor vacuümprobleem was opgelost.
• motorfiets reed perfect

Sinds vorige week:
• motor ging steeds slechter starten en het lijkt of startmotor zwaar draait.
• startmotor gedemonteerd en getest. Deze draait prima rond op de accuspanning.
• motor is op de eigen accu nauwelijks meer te starten
• ook op een externe accu (minpool van de motorfiets los) start de motorfiets met zeer veel moeite. Veel tikken van het startrelais……..terwijl er (zeker weten) voldoende accuspanning is.
• tijdens het overbruggen van het startrelais draait de startmotor wel soepel rond.
• laadspanning is ongeveer 14 volt bij 5000 rpm
• als de motor eenmaal draait dan rijdt de motorfiets verder perfekt.

wie o wie weet het antwoord?? Hartelijk dank alvast voor jullie reacties!
 
Misschien nodig de relaiscontacten te reinigen en het binnenste van de startmotor; modder hoort er niet in. Vergeet ook niet het contactslot.

Ik krijg steeds meer vertrouwen in WD40 op electrisch gedoe, nog geen schade aan kunststof van meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de symptomen die je beschrijft zou ik ook zeggen dat je startrelais een knauw gehad heeft. Het binnenwerk van je startmotor schoonmaken is ook een goeie, de borstels willen na zo'n bad nogal eens vast gaan zitten. WD 40 is bij zoiets idd wereldspul, kan je zonder bezwaar echt overal op en tussen spuiten. Ik heb redelijk wat ervaring met motoren die vol met water hebben gezeten, werk bij een watersportzaak. Het betreft dan wel buitenboordmotoren en zo af en toe "verzuipt" er wel eens een. Je hebt niet slecht gehandeld, nog beter had geweest nog eerder de olie aftappen en nog dezelfde avond de motor laten draaien(met verse olie) en goed warm te laten worden. Overgebleven water zal dan sneller verdampen. Eventueel daarna nog een keer olie verversen.
 
Het is niet voor niets dat motoren/auto's met een waterig verleden, of total loss zijn, of naar schimmige handelaren gaan.

Vocht is een bitch en zeker gezien je blok waterslag heeft gemaakt.
 
na het lezen van je verhaal moest ik gelijk aan mijn oude open bootje denken,
als ik weer eens te lui was geweest om het regenwater eruit te pompen had ik ong. de zelfde symtomen, ik kon de startmotor van die oude renault geblindoekt in en uit elkaar halen[ en schoonmaken]
veel roest op anker en diverse onderdeeltjes
 
Probeer het eens met een andere accu?
En zoals meer gezegd, ik denk dat je een hoop electrische problemen tegemoet gaat. Misschien door corrosie veel weerstand bij een aantal contacten waardoor er te weinig spanning op de startmotor staat als die ingebouwd is? Ik zit ff wild voor me uit te denken he...
 
Terug
Bovenaan Onderaan