Honda CBR 1000F Nokkenaskettingspanner NKS vervangen

Klepstotertje

Die hard MF'er
13 feb 2007
352
0
51
Hengelo Ov
Bezoek site
Bij deze dan mijn eerste How To, Het vervangen van de nokkenaskettingspanner (NKS) van de Honda CBR 1000F.

Daar komtie:

Eerst maar eens een plaatje van hetgeen waar het omdraait.



Links de nieuwe en rechts de oude spanner. Verschil tussen de twee: De nieuwe heeft een groter olie reservoir.

Beginnen met het verwijderen van de buddyzit, vervolgens de tank en dan de middelste kuipdelen. Bougiedoppen losmaken, vervolgens zie je boven het klepdeksel 2 ontstekingsspoelen, deze ook verwijderen.

Tip: merk diverse onderdelen met stickertjes en maak zo hier en daar een digitale foto, mocht het nodig zijn kun je zien waar het gezeten heeft.

Tussen de koeler en het kleppendeksel zit een zwarte rubberen mat, deze naar voren wegdrukken tussen koeler en voorzijde van het kleppendeksel.

Korte dikke slang voor afzuiging van gassen onder het kleppendeksel naar de carburateurs losmaken. Nu nog de choke kabel verwijderen, kruiskopje losmaken en uithaken.

Gaskabels hoeven niet verwijderd te worden.

Nu de 8 bouten met rubberen onder-ringen losdraaien. Nu kun je het deksel met een rubberen of kunststof hamertje voorzichtig rondom lostikken. De pakking blijft dan intact en kan opnieuw gebruikt worden.

Nu kan het deksel VOORZICHTIG gelicht worden en naar links onder de gaskabels worden weggetrokken. Let hiebij op dat er NIETS in het nu open liggende blok valt. Ook de snippertjes vloeibare pakking aan de “oren” van de pakking kunnen snel in snippertjes vallen.

Het ziet er nu dan zo uit:


Het spreekt voor zich dat er vanaf nu niet meer aan de krukas of achterwiel gedraaid wordt.

Vervolgens alle gaten dichtstoppen met schone en pluisvrije doeken. Dit om te voorkomen dat er iets in het blok kan vallen, je zult dan namelijk het volledige blok moeten demonteren. Dus let op indien we niet perse ergens bij moeten voor montage of demontage dan zorgen we constant dat ALLE openingen dicht zitten met doeken.

Nu kunnen we de bovenste ketting geleider (4 bouten) verwijderen, we zien nu de beide nokkenassen met hun tandwielen met daarom de ketting.

Zie de volgende foto:



Let hierbij op de twee ty-raps aan om het tandwiel en de ketting aan de uitlaat zijde. Deze dienen om de ketting te fixeren zodat verdraaien tijdens montage werk voorkomen wordt. Daarnaast worden aan de inlaatzijde plaatselijk het tandwiel en de ketting ontvet en voorzien van een markeerteken zodat ook deze later weer indezelfde stand terug gemonteerd kunnen worden. (aan de bovenzijde van het tandwiel het zwarte streepje).
1 tandje te ver monteren en het fietsje loopt niet meer :?

Nu gaan we de lagerdeksels van de nokkenas aan de inlaatzijde demonteren. Er moet namelijk een nokkenas uitgebouwd worden om de spanner te kunnen demonteren. Let hierbij op dat je per kant de 4 bouten in een aantal stappen (vooral bij het eerste losdraaien) losdraait, dit om te voorkomen dat het lagerdeksel kapot knapt !!!!

Pas op dat aan de tuitjes waardoor de olie voor smering geperst word twee kleine O-ringetjes zitten. Deze zitten vaak erg losjes.

Het tandwiel hoeft NIET losgedraaid te worden van de nokkenas!!!

Indien beide deksels verwijderd zijn kun je de nokkenas VOORZICHTIG tegen de druk van de spanner in met de ketting er nog omheen uit de lagerschalen drukken. Op het moment dat de nokkenas uit de lagerschaaltjes is kun je de ketting van de as pakken. Zorg hierbij dat je de ketting nu aan een gereedhangende draad kunt ophangen.

Het ziet er nu zo uit nadat de nokkenas is verwijderd en de ketting aan een draad is gespannen zodat deze niet onderin het blok gaat hangen.



Ook te zien de beide gaskabels, het niet demonteren van deze scheelt straks weer een hoop werk.

Nu gaan we van de spanner die te zien is in de vorige foto (het vierkante plaatje met het ovale gat dat zich bevind tussen de beide tandwielen.) de vier bouten losdraaien. We kunnen nu de spanner een eind naar boven trekken en zien dat er een geleider (ligt op de foto los bovenop de buddy)

aan vast zit met twee splitpennen. Bovenste splitpen verwijderen. Zorg ook hier weer dat er doeken onder de spanner gedrukt zijn om te voorkomen dat de splitpen onderin kan vallen. Na verwijderen van de splitpen de borgpen uitdrukke. Spanner kan nu weer een stuk hoger en dezelfde actie volgt nu voor de onderste penen stift.

Volledige spanner en geleider zijn nu uit te nemen. *O* *O* *O*

Montage gaat uiteraard in de omgekeerde volgorde.

Tip: Bij de nieuwe spanner op de eerste foto zie je een klein gaatje tussen de veer linksboven en het grotere ronde gat. Hierin kun je (na het pookje van de spanner onder spanning te hebben gezet) een draad steken ( of een haaks gebogen spijker) vanaf de binnenkant (dus via het ovale gat aan de bovenkant). Hierdoor kun je straks de ketting monteren zonder dat deze op spanning staat. Nadat de nokkenas weer op zijn plek zit en de lagerschalen gemonteerd zijn deze draad weer verwijderen en vervolgens doet de spanner zijn werk.

Uiteraard heb je ervoor gezorgd dat het merktekens op de ketting en tandwiel (zelf eerder gemaakt weer op de juiste plaats komen)

Zorg wel dat je de draad niet vergeet, en maak er een stuk touw o.i.d. aan vast om te voorkomen dat hij bij losspringen onderin je blok kan vallen.

Na montage schone motorolie in de spanner laten lopen.

Nu de tyraps verwijderen en het samenbouwen kan weer beginnen. In omgekeerde volgorde van het bovenstaande.

Als laatste nog een paar foto's van lagerschalen, nokkenas en geleider.




Nu is dit natuurlijk ook het idealle moment om je kleppen te stellen.

Eindresultaat was bij mij een CBR zonder de beruchte tik in het blok die ook nog eens weer loopt als een zonnetje.

Successssssssssssssssssssss :W
 
Laatst bewerkt:

robvangulik

CBR1000Forever
28 dec 2004
650
19
63
Den Dolder
Netjes gedaan hoor, ik vraag me alleen af aan welke cardanas er niet gedraaid mag worden?
En er staan vanaf de fabriek keurige merktekens op de nokkenastandwielen, dus waarom merk je die dan extra?
 

Klepstotertje

Die hard MF'er
13 feb 2007
352
0
51
Hengelo Ov
Bezoek site
Als je na demontage van 1 van de nokkenassen de krukas (nu zie ik het krukas bedoel ik ipv cardanas (was al laat)) verdraaid klopt de stand van de nokkenassen t.o.v. elkaar of de krukas eventueel niet meer (voorkomen is beter dan genezen), inderdaad kun je uitgaan van de merktekens, zelf vind ik een extra merkteken op ketting / tandwiel erg makkelijk om er voor te zorgen dat er niet ergens een tandje verspringt.

thankzzzzz
 
4 apr 2007
16
0
Belgie
Zeer knap gedaan, mijn petje af. Duidelijk uitleg, ik veronderstel dat wanneer je het kleppendeksel hermonteert je dit m.b.v. een momentsleutel hebt gedaan ?

Lagerschalen ook op moment ?

Ben benieuwd naar de volgende HOW TO, ... (kleppen regelen ?)

:} :} :} :}
 

Klepstotertje

Die hard MF'er
13 feb 2007
352
0
51
Hengelo Ov
Bezoek site
Uiteraard word ALLES volgens het in het WPH aangegeven moment gekoppeld. Een moment sleutel is dan ook een absolutemust om dit tot een goed einde te brengen.

Kleppen stellen volgt nog een keer.
 

Jaber

Rookie
27 sep 2006
12
0
Heel gaaf deze handleiding, ik ga er deze winter zeker aan beginnen. Erg duidelijk en hoewel geen monteur maar toch niet onhandig moet het me lukken met al die handige tips erbij. Is het kleppenstellen al onderweg?
 

buckbaggen

MF'er
14 aug 2010
198
0
30
super handleiding^^ ik ga binnenkort ook de spanner vervangen (zodra ik deze binnen krijg..). Alleen weet ik nog niet op hoeveel NM ik de schroeven vast moet zetten met de moment sleutel.. xD heeft iemand toevallig het WPH en kan de maten of een koppietje ervan hier in het topic plaatsen(A)