Honda CBR 600 // Accu blijft leeg lopen // Overleeft koude nacht niet //

Ozerec

MF'er
24 nov 2019
37
7
Beste rijders

Ik rij een Honda CBR 600 F2 ( Stuntmotor ), die nodige kwaaltjes heeft.
De motor start meestal prima met choke maar zodra het kouder wordt en het heel licht begint te vriezen/vochtig wordt dan wilt de motor niet starten..
Je hoort gewoon dat de accu praktisch leeg is en niet genoeg juice heeft om de motor te starten.. en loopt na 2 keer proberen te starten dan ook leeg..
Het aanrennen/springen kan ik nu als de beste alleen om 5 uur in de ochtend elke dag is niet chill.

Heb de forums afgezocht maar ik kom er zelf niet uit..
Spannings regelaar is “nieuw” niet eens een jaar oud... voor de accu hetzelfde..

Iemand oh iemand die misschien een idee heeft wat het probleem kan zijn ?!?!?
 
Als je de min pool los maakt en dan tussen de - pool en de los gemaakte accuklem een ampère meter zet hoeveel stroom wordt er dan aangegeven?
Dan moet je dat wel na het starten doen, of een dure amperetang hebben, maar meestal is dit al voldoende om er achter te komen wat er aan de hand is, veel veiliger ook.

Edit,
je bedoelt zeker om lekstroom/spanning te meten, dan slaat mijn reactie natuurlijk nergens op. :X

https://www.motor-forum.nl/threads/35705/
 
Laatst bewerkt:
@Ozerec Een lood/zuur accu is nogal gevoelig voor diepontladen. Dat is bij jou nu meerdere keren gebeurd, waardoor je er eigenlijk al vanuit kan gaan dat de accu nu al redelijk wat capaciteit verloren is. De vraag is waardoor dat komt... Als je geen lekstroom meet (zoals hierboven terecht opgemerkt): kan het zijn dat de accu al eens eerder een keer heel ver leeggelopen is? Dan heeft hij mogelijk toen al schade opgelopen, zeker als de diepontlading langere tijd heeft plaatsgevonden.
Als hij snel aanslaat blijft dat probleem een hele tijd verborgen, totdat hij power moet leveren. Dan valt een zwakke accu snel door de mand.

Met draaiende motor stroom meten is ook niet verkeerd, je ziet dan of er stroom naar je accu gaat. Beetje toeren maken tijdens meten, stationair loopt er sowieso niet al teveel stroom. Let wel op dat je de verbindingen (accu en universeelmeter) goed vastmaakt. Als dat losschiet tijdens lopende motor kun je een spanningspiek krijgen waar de elektronica niet altijd blij mee is. Ben je niet zeker van je zaak, dan beter niet aan beginnen, is mijn advies.

Kortetermijnoplossing: sluit iedere avond een onderhoudslader aan (een van de bekende merken). Makkelijkst is als je een stekkertje (zit er vaak bij) op je accu aansluit en ergens op het frame monteert. Dat sluit lekker snel aan & af. Dan heb je waarschijnlijk 's-ochtends genoeg power om te starten. Met een beetje geluk regenereert hij je accu nog een beetje, maar die kans is niet zo heel groot. Een nieuwe accu ontkom je uiteindelijk niet aan, zodra je weet wat er aan de hand is.
 
@Bramb0

Thnks, ik zal morgen ffe kijken hoe ik de lekstroom kan meten maar heb daar eerlijk gezegd geen verstand van, heb wel een universele meter dus moet goed komen. Het probleem komt elke winter voor dus is bloed irritant. Als ie eenmaal ffe heeft gereden doet hij het uren daarna gewoon maar na een oude nacht is het noppes nada helaas
 
Voor het meten van lekstroom eerst eens meten hoe de accu eraan toe is. Gezien je verhaal denk ik toch dat die al zo goed als dood is.
Als ie nog goed is lekstroom meten, aangezien het toch een stuntfiets is zou ik er dan een hoofdschakelaar op maken :)
 
@Bramb0

Thnks, ik zal morgen ffe kijken hoe ik de lekstroom kan meten maar heb daar eerlijk gezegd geen verstand van, heb wel een universele meter dus moet goed komen. Het probleem komt elke winter voor dus is bloed irritant. Als ie eenmaal ffe heeft gereden doet hij het uren daarna gewoon maar na een oude nacht is het noppes nada helaas

Vreemd, een accu mag wel wat langer meegaan. Denk aan 3 jaar of zo.
 
als je er niet in slaagt de lekstroom te meten, ontkoppel je batterij 's avonds en koppel ze weer aan net voor je vertrekt 's morgens. start hij dan wel normaal start weet je ook zeker dat er iets je batterij leeg trekt. is het dan even slecht, weet je al zeker dat je nog maar eens een nieuwe accu kan gan halen.
 
@Moter bestuurdert

Dat kan zeker, ik heb me fan en radiator temp meter aangesloten tegen me blok aan voor stroom, maar daar zitten wel schakelaars tussen..

@Janbros

Dit ga ik zeker proberen, dan weet ik het gelijk zeker.
Dan moet het 1 lekstroom zijn of 2 me fan/temperatuur meter trekt alsnog stroom ondanks de schakelaars ertussen...
 
als je er niet in slaagt de lekstroom te meten, ontkoppel je batterij 's avonds en koppel ze weer aan net voor je vertrekt 's morgens. start hij dan wel normaal start weet je ook zeker dat er iets je batterij leeg trekt. is het dan even slecht, weet je al zeker dat je nog maar eens een nieuwe accu kan gan halen.
Dit antwooord is het beste en kost het minste werk :Y
 
Ik rij een Honda CBR 600 F2 ( Stuntmotor ), die nodige kwaaltjes heeft.
Het aanrennen/springen kan ik nu als de beste alleen om 5 uur in de ochtend elke dag is niet chill.

Iemand oh iemand die misschien een idee heeft wat het probleem kan zijn ?!?!?
Problemen en mogelijke oplossingen hierboven al genoemd.
Anders mss handig om boven op een berg te gaan wonen! Effe laten rollen en GAAAAN!
 
Zal vaak wel liggen aan accu, maar het is niet uitgesloten dat de motor hem onvoldoende laadt; met volgeladen accu in de niet gestarte motor met multimeter spanning meten aan de polen en na starten weer: dan moet het voltage hoger zijn, zelfs met alle verbruikers (incl. verwarming) aan. Controle op lekstroom: in de niet gestarte motor de aansluiting van 1 pool losmaken en tussen de pool en aansluiting een multimeter aansluiten met stand op ampère. Het zou kunnen dat er (teveel) lekstroom is, dat dan in de zomer wel genoeg vermogen overblijft, maar in de winter niet. Meten is weten. Of als lekstroom meten niet lukt: de truck van Janbros toepassen.
 
@Jacobsjw71

Ik heb vandaag nog even wat metingen gedaan, nog niet op lekstroom..dat ga ik morgen ffe doen.

Accu met motor uit = 12,6 Volt
Accu bij het starten gaat naar 7 Volt, wat veelste laag is heb ik ergens gelezen, tijd voor een nieuwe accu ?!?.

Als ik ong 4000 toeren maken ( heb geen teller) dan schiet de meter ver boven de 15 Volt, wat er op duidt dat ook me spannings regelaar het heeft begeven las ik ergens ?!

Ook heb ik ffe me dynamo bekeken.. best veel verkleuring... zal morgen even de lekstroom meten.

60CED87D-CD35-4355-80CB-A73BC463BECA.jpeg


Thnks alvast voor alle tips !
 
Terug
Bovenaan Onderaan