Honda CBR 600 // Accu blijft leeg lopen // Overleeft koude nacht niet //

Ozerec

MF'er
24 nov 2019
37
7
Beste rijders

Ik rij een Honda CBR 600 F2 ( Stuntmotor ), die nodige kwaaltjes heeft.
De motor start meestal prima met choke maar zodra het kouder wordt en het heel licht begint te vriezen/vochtig wordt dan wilt de motor niet starten..
Je hoort gewoon dat de accu praktisch leeg is en niet genoeg juice heeft om de motor te starten.. en loopt na 2 keer proberen te starten dan ook leeg..
Het aanrennen/springen kan ik nu als de beste alleen om 5 uur in de ochtend elke dag is niet chill.

Heb de forums afgezocht maar ik kom er zelf niet uit..
Spannings regelaar is “nieuw” niet eens een jaar oud... voor de accu hetzelfde..

Iemand oh iemand die misschien een idee heeft wat het probleem kan zijn ?!?!?
 
Elke meter heeft twee soorten fouten, één die ontstaat door de gebruikte componenten en één die ontstaat bij het aflezen.
Bij digitale universeelmeters zal de fout 1 tot 1,5% van het (schaal)bereik zijn en +/- 1 digit in de aflezing.
Vandaar dat aangeraden wordt om altijd op het laagst mogelijke bereik te meten.
 

Ergens rond een minuut of 10 even gaan kijken. Dan zie je dat die goedkope Aliexpress meters (als je de juiste kiest, maar dat is met alle apparatuur zo) enorm veel waar voor hun geld bieden, en erg accuraat zijn.
 
Een nauwkeurige meter is altijd fijn om mee te beginnen, maar belangrijker is dat je weet WAT je meet.
Zomaar op wat punten spanning meten is leuk, maar je moet snappen waarom je ergens meet en wat die waarde betekent. Dan speelt ook nog mee dat een gemiddelde digitale meter een extreem hoge weerstand (10 MOhm oid) heeft, waardoor je eigenlijk altijd wel iets meet. Schakelaar open, maar bv. wat vocht aanwezig? Grote kans dat je toch een normale spanning meet. Een leek trekt dan compleet verkeerde conclusies. Je kunt soms nog beter een lampje met 2 draden eraan adviseren, dan heb je in ieder geval niet dit soort meetfouten. Dat is een van de redenen waarom een autogarage zoveel speciale meters heeft. De meeste automonteurs zijn niet ook nog eens heel sterk in elektriciteit.Je kunt niet alles weten.

Dan hebben we het nog niet eens over wisselspanningen die niet goed sinusvormig zijn en tegenwoordig vaak voorkomen. Dan zie je wel het verschil tussen een goede en een minder goede meting (niks slechts over Ali overigens).

Hoewel een elektrisch circuit van de gemiddelde motor niet heel veel meer is dan dynamo, SR, heleboel draad, berg schakelaars, relais en lampjes (ontsteking en ECU zijn een verhaal apart), ben ik altijd wat voorzichtig met hulp op afstand, ondanks dat ik het waardeer dat iemand het toch aandurft. Ter plaatse een conclusie trekken is al vaak niet makkelijk, op basis van wat metingen waar je niet bij was, is gewoon erg lastig, zeker als het een combinatie van meerdere, kleine dingetjes betreft.
 
Toch zijn er een boel hier geholpen met advies op afstand
Ja een forum met een berg kennis is erachter is gewoon super. Vooral de technische onderwerpen lees ik graag. Ik weet wel wat, maar op heel veel gebieden ook weer heel weinig (carbs/injectie bv.).
Mijn ervaring is wel dat een elektrisch probleem nogal wat mogelijkheden heeft, maar meestal maar 1 goede oplossing. Het is heel verleidelijk om iets te vervangen, wat goed is.
 
Ja die heb ik ook voorbij zien komen. Een werkend relais van 25 euro vervangen en er dan achter komen dat er een stekkertje los zit is voor velen met eenbeperkte beurs nog altijd gunstiger dan 200 voor een specialist uitgeven.
 
En je kan ook om hulp roepen. Voordeel van je woonplaats in je profiel is dat er best een gevorderde leek wil komen helpen, die ergens in de buurt woont
 
Een nauwkeurige meter is altijd fijn om mee te beginnen, maar belangrijker is dat je weet WAT je meet.
Zomaar op wat punten spanning meten is leuk, maar je moet snappen waarom je ergens meet en wat die waarde betekent. Dan speelt ook nog mee dat een gemiddelde digitale meter een extreem hoge weerstand (10 MOhm oid) heeft, waardoor je eigenlijk altijd wel iets meet. Schakelaar open, maar bv. wat vocht aanwezig? Grote kans dat je toch een normale spanning meet. Een leek trekt dan compleet verkeerde conclusies. Je kunt soms nog beter een lampje met 2 draden eraan adviseren, dan heb je in ieder geval niet dit soort meetfouten. Dat is een van de redenen waarom een autogarage zoveel speciale meters heeft. De meeste automonteurs zijn niet ook nog eens heel sterk in elektriciteit.Je kunt niet alles weten.

Dan hebben we het nog niet eens over wisselspanningen die niet goed sinusvormig zijn en tegenwoordig vaak voorkomen. Dan zie je wel het verschil tussen een goede en een minder goede meting (niks slechts over Ali overigens).

Hoewel een elektrisch circuit van de gemiddelde motor niet heel veel meer is dan dynamo, SR, heleboel draad, berg schakelaars, relais en lampjes (ontsteking en ECU zijn een verhaal apart), ben ik altijd wat voorzichtig met hulp op afstand, ondanks dat ik het waardeer dat iemand het toch aandurft. Ter plaatse een conclusie trekken is al vaak niet makkelijk, op basis van wat metingen waar je niet bij was, is gewoon erg lastig, zeker als het een combinatie van meerdere, kleine dingetjes betreft.
Maar in dit geval ging het om de laadspanning en dat is met iedere multimeter die niet kapot is te meten.
 
Ik dacht al dat je wou beginnen over het meten van accuruis (sluit eens een koptelefoon op een accu aan met een condensator in serie en zet dan groot licht aan) inductiepieken van de ontsteking en ripple van de SR, maar daar kom je gelukkig niet mee aan.. Dat meet zo'n Action meter inderdaad niet... Wil je ook niet weten.
 
Ja die heb ik ook voorbij zien komen. Een werkend relais van 25 euro vervangen en er dan achter komen dat er een stekkertje los zit is voor velen met eenbeperkte beurs nog altijd gunstiger dan 200 voor een specialist uitgeven.
En leerzamer! :] Een elektrisch probleem heeft me ook eens zo'n 100 euro aan tweedehands onderdelen en heel veel tijd gekost. Daar heb ik toen wel veel van geleerd, en die onderdelen raak je wel weer kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan