Honda CBR 600 F rammelt

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Hallo allemaal,

Tijdens het rijden afgelopen zondag viel het me op dat er een licht rammeltje uit het blok komt.

Dit is alleen bij constante snelheid rijden, gas los en het rammelen is over, bij gasgeven hoor ik het zoiezo niet vanwege uitlaat die dan meer herrie maakt.
Dit doet zich voor in elke versnelling en bij elke snelheid.

Motor heeft nu 48000 km gelopen, zou dit aan de distributie ketting kunnen liggen of zijn er nog andere dingen die ik eerst kan controleren?

Alvast bedankt, Frank.
 
Hallo allemaal,

Tijdens het rijden afgelopen zondag viel het me op dat er een licht rammeltje uit het blok komt.

Dit is alleen bij constante snelheid rijden, gas los en het rammelen is over, bij gasgeven hoor ik het zoiezo niet vanwege uitlaat die dan meer herrie maakt.
Dit doet zich voor in elke versnelling en bij elke snelheid.

Motor heeft nu 48000 km gelopen, zou dit aan de distributie ketting kunnen liggen of zijn er nog andere dingen die ik eerst kan controleren?

Alvast bedankt, Frank.

Dit klinkt idd als de distributiekettingspanner, mijn R6 had er ook last van.
Schijnt bij de CBR ook vaker voor te komen en is nix om je echt druk om te maken.
De ketting zit volgen mij aan de rechterkant van je blok, dus luister ff of het geluid
daar vandaan komt.
Als het erg gaat irriteren kan je de spanner (laten) vervangen.
Laat er, als je het zeker wilt weten ff een monteur naar luisteren.
Suc6 !
 
Ik heb dat rammeltje ook.
De mijne laat ik eind v/d maand vervangen (Nokkenasketting & Spanner )
Heb ergens gelezen dat dat bij een cbr600 rond de 70K moet gebeuren.

Distri en nokkenas is zelfde tog :?
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf met mijn oude cbr bijna 80 k op de klok gereden zonder rammeltjes van de nokkenas ketting. 48000 lijkt me beetje vroeg voor ketting, misschien meer de spanner die gaat meestal minder lang mee. Gewoon ff langs de dealer en die even laten luisteren, spanner vervangen is easy 2 boutjes en klaar!
 
Oke dan, weet al weer heel wat meer. Bedankt!
Zal morgen eens ff naar de dealer rijden als het tenminste beetje fatsoenlijk weer is.

Nog 2 dingen:

-Kan het kwaad om er nog ff mee door te rijden? Komt een rit aan van ong. 300km hoofdzakelijk snelweg.

-Is dit makkelijk zelf te vervangen? (moet er veel voor uit elkaar of zit het op een makkelijk te bereiken plaats)
 
Oke, maar hoe weet ik wanneer de spanner daadwerkelijk de geest heeft gegeven?

Rammelt ie dan ineens een stuk harder, of merk ik dat doordat er 16 kleppen ineens krom zijn en niet meer zo soepeltjes willen bewegen?

Heb ooit eens een distributieriem bij een auto kapot gehad, was nogal een dure grap daarom ben ik nogal voorzichtig geworden wat dit soort dingen betreft.
 
Ik heb mijn spanner ook laten vervangen bij 36K. Kosten 116 euries. Had gelijk daarna weer last van ratel. Blijkt dat dit erg vaak voorkomt bij CBR. Ratel is na paar km weg. Moet zich weer spannen dan. Dus kijk ff of het na paar km weg is dan hoef je hem niet te vervangen.
 
De dealer checkte de spanner bij mij door meer toeren te maken, dan word de olie druk hoger en als ie dan minder lawaai gaat maken is het de spanner. Spanner gaat ong 25-30000 km mee. Zit als het goed is met 2 bouten aan de rechterkant van je blok.
 
en dan heb ik een bijdehandte vraag, Hoe weet je dan wanneer je nokkenasketting versleten is? er staat 60.000 op de teller en de vorige eigenaar vertelde dat hij hem vervangen had bij 45.000 km Dat kan ik niet natrekken, dus hoe kan ik dan zien of deze versleten is.

Groetjes
Sander
 
Hmm dilemma,

Ik kan nu natuurlijk alleen de spanner vervangen, en gokken dat de ketting nog goed is.
Maar voor hetzelfde geld is de ketting ook aan vervanging toe en heb ik dus 2 keer kosten.

Zal de dealer eens bellen en vragen of ie even tijd voor me heeft om zelf een keer te luisteren, hij weet er waarschijnlijk meer over te zeggen dan ik.

Edit:
In de immer voortdurende zoektocht naar rammeltjes kwam ik uit bij mn ketting die vrij los lag, nu heb ik deze net gespannen en nu valt het me op dat als ik het achterwiel draai dat ie dan op 1 punt heel zwaar draait, de ketting staat dan ook strak.

De ketting valt dan ook niet netjes in het tandwiel achter. :?
Heb er even een foto van gemaakt:
DSC03022.JPG


Wie weet wat er nu aan de hand is?
Let niet op de vuiligheid, moet nog worden gepoetst.
 
Laatst bewerkt:
Die ketting zou ik ook maar vervangen, ziet er niet lekker uit! Tanden zien er ook scherp uit maar kan ze niet helemaal zien! Bij mijn cbrf had ik ook ketting geluiden maar na nieuwe ketting was het wel minder maar nooit weg. Gewoon oordoppen kopen werkte bij mij ook goed hoor je niet zo veel rammeltjes. Heb de ketting van mijn 1000rr afgelopen weekend vervangen en die zat veel mooier om het achtertandwiel als de jouwe. Alleen mijn voortandwiel was aan gort, helemaal vervrongen.
 
De tanden zijn wel vlak aan de bovenkant, maar dat kan je nu niet goed zien doordat er wat vet op de punten zit.

Het vreemde is alleen dat dit gedeelte niet goed om het tandwiel loopt, de rest sluit gewoon goed aan.
Vervelend is het wel, als dit gedeelte rond het achterste tandwiel loopt dan staat de ketting strak met een speling van ong. 2cm (goed dus) als dit gedeelte midden tussen de tandwielen zit dan heb ik zoveel speling dat ik de ketting tegen de achterbrug aan kan duwen.
 
Nog maar een vraagje dan,

Heb rondgebeld wat nieuwe ketting + tandwielen me gaat kosten inclusief montage.
De ketting + tandwielset kost rond de 170 euro, maar dan komt het werkplaats tarief a 57.50 per uur er nog bovenop.
Totaal zou me dit ongeveer 250 euro gaan kosten.

Is het dan verstandig om dit te laten doen of kan dit zelf ook vrij gemakkelijk voor elkaar krijgen?
En heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

Of is mijn huidige ketting nog goed en is dit huidige probleem te verhelpen?
 
Je zou het als je handig bent zelf kunnen, heb afgelopen weekend een nieuwe tsubaki op mijn 1000rr gemonteerd. En op jouw fiets is het zeker goed te doen. Zou als ik jou was een did ketting nemen die is makkelijker te klinken dan een tsubaki.
 
Je hebt een ketting pons nodig om de ketting te klinken. Die krijg ik altijd mee van de zaak waar ik mijn ketting koop. Verder gereedschap om je achterwiel te demonteren en je tandwielen los te maken, hou er wel rekening mee dat je voortandwiel erg vast kan zitten. Gebruik zelf een slagmoersleutel voor het voortandwiel, maar dat hoeft niet perse. Jij moet dus je schakelpookje demonteren, kapje van het voortandwiel, en je achterwiel eruit das het enige.
 
De ketting valt dan ook niet netjes in het tandwiel achter. :?

Wie weet wat er nu aan de hand is?

Zie het eens zo: alle busjes en pennetjes van de ketting slijten en daardoor zal de ketting dus langer worden.
De omtrek van het kettingwiel blijft echter even groot.... Je kunt dus wel nagaan dat de ketting niet mooi meer in de tanden van het kettingwiel zal vallen; nee, hij gaat steeds meer op de toppen van de tanden lopen waar de omtrek groter is. Daar past de ketting niet lekker tussen de tanden; hij ligt niet meer op de bodem maar op het rechte deel van de tandflank, de tanden gaan dus versneld slijten en dat is wat je bij jouw kettingset ziet.
 
Je hebt een ketting pons nodig om de ketting te klinken. Die krijg ik altijd mee van de zaak waar ik mijn ketting koop. Verder gereedschap om je achterwiel te demonteren en je tandwielen los te maken, hou er wel rekening mee dat je voortandwiel erg vast kan zitten. Gebruik zelf een slagmoersleutel voor het voortandwiel, maar dat hoeft niet perse. Jij moet dus je schakelpookje demonteren, kapje van het voortandwiel, en je achterwiel eruit das het enige.

Gereedschap om achterwiel te demonteren: Check
Slagmoersleutel: Check
Ketting pons: Niet.

Ik ga het toch maar zelf doen, doe het onderhoud aan mn auto ook altijd zelf dus dit moet me toch ook wel lukken. (zo niet, dan hebben jullie weer een leuke post in het sleutelblunder topic :) )

Nog 1 dingetje, ik peil geregeld de motorolie, maar die van de versnellingsbak en koppeling is dat dezelfde olie?

Alvast bedankt voor de reacties, mocht er weer wat voorvallen dan stamp ik dit topic wel weer een eindje omhoog. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan