Honda CBR 600 F2 goede aankoop?

mauricioo

Rookie
21 nov 2009
27
0
Nijmegen
Hallo mensen,

Ik ben net nieuw op het forum, dus ik hoop dat jullie als echte kenners en enthousiasten mij kunnen helpen :)

Ik ben op dit moment op zoek naar een motor om op te beginnen (motorrijbewijs deze zomer gehaald). Ik heb even gewacht met het zoeken tot de winter, omdat de prijzen nu algemeen wat lager liggen (hoop ik tenminste ;) )

Op dit moment ben ik bezig van een particulier de volgende motor te kopen:

Honda CBR 600 F2.

Bouwjaar: juni 1994
Km-stand: 42.250 km

Een motor in standaard uitrusting, maar dan met Micron sportuitlaat. Het gaat om een Amerikaanse uitvoering (dus met mijlenteller), maar ik geloof dat deze wel vaker worden aangeboden. Mijn vraag aan jullie is:

- Zijn deze blokken voldoende sterk om nog lang mee te kunnen?

- Wat zijn de zwakke punten van deze types?

- Wie heeft ervaring(en) met deze types?

- Hoe is deze motor voor een startende rijder?

- Is dit een injectieblok (er wordt in de advertentie over carburateur gesproken)?

- Klopt het dat de ketting rond 35.000 km vervangen moet worden?

- Waar zijn er speciale onderdelen te krijgen voor de "achterbrug", dus het kunststof spatbord achter waar o.a. de kentekenplaat en knipperlichten aan zijn bevestigd? Deze zou ik graag drastisch inkleinen en andere knipperlichten erop zetten, staat wat
dikker 8-)

Zelf heb ik uitonderhandeld dat ik de motor voor 1350 euro mag ophalen. Hij heeft op een kuip wat krasjes zitten (100 euro voor overspuiten ongeveer) en in April dit jaar nog een grote beurt gehad waarbij voor-en achterband zijn vervangen, evenals nieuwe remblokken en naalden in de carburateur. Volgens de verkoper zien de schijven, ketting en tandwielen er nog zeer netjes uit. Voor de rest komt de motor als netjes over op de foto's e.d. De onderhoudshistorie is bekend vanaf het moment dat hij in Nederland is ingevoerd (half 2008).

Wat vinden jullie van deze prijs?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Greetz

Maurice
 
Hallo mensen,

Ik ben net nieuw op het forum, dus ik hoop dat jullie als echte kenners en enthousiasten mij kunnen helpen :)

Ik ben op dit moment op zoek naar een motor om op te beginnen (motorrijbewijs deze zomer gehaald). Ik heb even gewacht met het zoeken tot de winter, omdat de prijzen nu algemeen wat lager liggen (hoop ik tenminste ;) )

Op dit moment ben ik bezig van een particulier de volgende motor te kopen:

Honda CBR 600 F2.

Bouwjaar: juni 1994
Km-stand: 42.250 km

Een motor in standaard uitrusting, maar dan met Micron sportuitlaat. Het gaat om een Amerikaanse uitvoering (dus met mijlenteller), maar ik geloof dat deze wel vaker worden aangeboden. Mijn vraag aan jullie is:

- Zijn deze blokken voldoende sterk om nog lang mee te kunnen?

- Wat zijn de zwakke punten van deze types?

- Wie heeft ervaring(en) met deze types?

- Hoe is deze motor voor een startende rijder?

- Is dit een injectieblok (er wordt in de advertentie over carburateur gesproken)?

- Klopt het dat de ketting rond 35.000 km vervangen moet worden?

- Waar zijn er speciale onderdelen te krijgen voor de "achterbrug", dus het kunststof spatbord achter waar o.a. de kentekenplaat en knipperlichten aan zijn bevestigd? Deze zou ik graag drastisch inkleinen en andere knipperlichten erop zetten, staat wat
dikker 8-)

Zelf heb ik uitonderhandeld dat ik de motor voor 1350 euro mag ophalen. Hij heeft op een kuip wat krasjes zitten (100 euro voor overspuiten ongeveer) en in April dit jaar nog een grote beurt gehad waarbij voor-en achterband zijn vervangen, evenals nieuwe remblokken en naalden in de carburateur. Volgens de verkoper zien de schijven, ketting en tandwielen er nog zeer netjes uit. Voor de rest komt de motor als netjes over op de foto's e.d. De onderhoudshistorie is bekend vanaf het moment dat hij in Nederland is ingevoerd (half 2008).

Wat vinden jullie van deze prijs?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Greetz

Maurice

Hé Maurice welkom op het forum. :W

Ja de CBR is een goede keuze.
Het is een motor die bekend staat als een allemans vriend omdat hij heel snel vertrouwd aan voelt, maar genoeg capiciteit heeft om op het circuit te rijden.

De F2 heeft carbs dus geen injectie, het vrijwel enige zwakke punt van de CBR blokken is de nokkenaskettingspanner. Deze kan gaan ratelen en als dat te erg word moet hij vervangen worden. Het onderdeel kost +- 60 tientjes ofzo.
De één heeft er nooit last van de ander wel.
Is niet iets om je echt zorgen over te maken.

Een gemiddelde motorketting gaat ongeveer 30000 mee afhankelijk van je rijstijl en onderhoud.

Misschien dat iemand anders je info kan geven waarom de naalden in de carbs vervangen zijn? Want zoiets gaat niet defect volgens mij dus zal hij hem wel wat getuned hebben ofzo.


Heb je een link van de motor of staat hij niet op internet?
Dan kunnen we ff beter over de motor en de prijs oordelen.
 
De prijs is erg netjes, er wordt meestal wel een stuk meer voor gevvaagd.
Dit is een motor die veel gebruikt wordt voor het stunten, met de reden dat ze bijna onverwoestbaar zijn. Wat dat betreft prima dus. En zoals hierboven al gezegd wordt, een ratel in het blok is bijna altijd de nokkenaskettingspanner. Die wordt dan vaak vervangen voor een handmatige spanner ipv origneel Honda.

Verder een makkelijke fiets om op te beginnen. Lekker rustig in lage toeren en in hogere toeren wil hij best leuk vooruit. Prima fiets om mee te beginnen dus. Mocht je ooit de motor om laten vallen is dat niet zo'n groot probleem, aangezien er heel veel onderdelen te krijgen zijn voor dit model voor weiinig geld.
En een linkje is goed om mee te laten kijken. :)

De kmstand vind ik wel weer weinig. Een motor die 17 jaar oud is...
Komt op 2500km per jaar uit. Het kan natuurlijk heel goed, maar het is niet veel.
Hij heeft waarschijnlijk een tijdje stilgestaan, dus let op eventueel roest in de tank.
 
Laatst bewerkt:
http://link.marktplaats.nl/292016460


Ik denk dat het deze is.

Dat spuiten kan je vergeten ivm de stickers, komt nog heel wat bij kijken.
Maar lijkt me een nette fiets.

Dit is ook wel een mooie:
http://link.marktplaats.nl/282162393
En die heeft de vering al aangepast iets wat een grote verandering brengt in het stuur gedrag van een motor. En minder km


Deze: CBR 600 uit '94 voor weinig

Staat hier op MF voordeel daarvan is dat je kan kijken wat voor persoon degene is aan de hand van zijn post.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Leuk dat jullie even reageren op mijn post :) ! Dit helpt alvast.

Het gaat inderdaad om de bovenste fiets, dus de rood-wit-blauw uitvoering. Deze heeft iets minder km's dan de tweede (48,5 t.o.v. 42k) en ik vind hem er netjes overkomen. Ook de verkoper zelf lijkt mij een degelijk type. Ik vind het een nette prijs, gezien wat er elders op marktplaats ed staat.

Wat betreft het spuiten en bestickeren, ik ken iemand die dat vrij goedkoop kan, vandaar dat de kosten (hopelijk) niet te hoog worden!

Weet iemand van jullie hoe goed die Micron uitlaat is van kwaliteit en sound? Is het vergelijkbaar met Bos en Laser bijvoorbeeld?

Zou het kunnen dat de naalden zijn vervangen omdat dit een Amerikaanse uitvoering is en er Europese naalden in zijn gezet?

Heeft iemand enig idee waar ik de speciale knipperlichten en achterbrug (dus voor het inkorten van het achterspatbord) vandaan kan halen? Misschien heeft iemand dt hiet te koop hier op het forum :)?

Greetz Maurice
 
Nog een kort vraagje: de vorige eigenaar heeft de documentatie vanuit Amerika er niet bij zitten, wel de documentatie vanaf de periode dat hij in Nederland is (begin 2008). Hoe erg is dat?

Greetz Maurice
 
Als de fiets maar in orde is, dan is documentatie niet zo heel interessant. :)
 
oke :) !

Is er nog iemand die antwoord kan geven op de andere vragen, vooral over die naalden zou ik graag nog even een expert horen ;)
 
Ik heb ondertussen gehoord waarom de naalden zijn vervangen van de vorige eigenaar. De motor liep eerst stationair wat onrustig, na het vervangen van de naalden was dat helemaal voorbij.

Iemand soortgelijke ervaring hiermee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan