honda cbr 600 f2 met een ratel in de motor

knakworst12

Die hard MF'er
20 feb 2009
846
0
Steenwijk
Hoi,

Mijn cbr uit 92 heeft een ratel in de motor. De ratel is echter alleen te horen als je de motor start. Na een paar keer gas geven is de ratel weer weg :?. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen? Ik heb zelf namelijk geen flauw idee....

alvast bedankt *O*
 
Het kan zich op verschillende manieren openbaren maar laat iemand anders voor de zekerheid naar luisteren.
Er zijn overigens ook handmatig spanners te koop ik weet alleen niet hoe ze heten.
 
ik heb ook een ratel in te blok na dat k m start. heb toen de naks vervangen en de ratel zit er nog steeds.
ik bekijke het zo, het beestje is al oud, 50000 gelopen. gewoon lekker door karren. als je hem helemaal mooi willen hebben lopen kun je net zo goed een nieuwe kopen.
 
Als je de koppeling intrekt is de ratel dan weg? (met een draaiende motor)

pfff geen idee kzal het even testen.

Als je op de motor zit is het de rechterkant denk ik.

Mag jij raden waar de nokkenaskettingspanner zit; rechts

Vrij standaard, dingen werken op oliedruk, en als de motor direct aanslaat is werkt ie dus niet direct.

Vervangen voor een 'APE' spanner of de huidige ff ombouwen.

Maar als dat het probleem is kan ik het toch ook zo laten? want dan is het een kwestie van wachten tot er voldoende olie druk is. Of raakt mn motor dan beschadigt?
 
ik heb ook een ratel in te blok na dat k m start. heb toen de naks vervangen en de ratel zit er nog steeds.
ik bekijke het zo, het beestje is al oud, 50000 gelopen. gewoon lekker door karren. als je hem helemaal mooi willen hebben lopen kun je net zo goed een nieuwe kopen.

Dit is niet helemaal waar, als je de motor goed onderhoud is er niets aan de hand. Ik heb voor woon werk verkeer een CBR600F2 uit 1992. Had sinds vorige week ook de bekende ratel te pakken. Vandaag gelijk groot onderhoud uitgevoerd. Ik heb de Nokkenasketting, beide geleiders de nokkenaskettingspanner en motorolie vervangen. Ik had toch alles los liggen dus gelijk de kleppen gesteld, nieuwe bougies en luchtfilter erin en ook nog even de carbs gesynct, inmiddels 132.000 km gelopen en vanavond loopt hij weer als een zonnetje, absoluut geen bijgeluiden. Als je met hogere km standen alleen de nokkenaskettingspanner vervangt, maar de ratel snel weer terug is duidt dit vaak op een versleten nokkenasketting en geleiders.....

Met andere woorden: nokkenaskettingspanner vervangen en ik vermoed de nokkenasketting en geleiders, aangezien de nokkenaskettingspanner recent nog vervangen is, daarnaast het beestje goed onderhouden! Is inderdaad kostbaar, maar als je het niet doet kost het veel meer geld!
 
Mag jij raden waar de nokkenaskettingspanner zit; rechts

Vrij standaard, dingen werken op oliedruk, en als de motor direct aanslaat is werkt ie dus niet direct.

Vervangen voor een 'APE' spanner of de huidige ff ombouwen.

Hoe komt iedereen erbij dat die dingen op oliedruk werken? Er loopt geen oliekanaaltje heen hoor ;) Er zit gewoon een veer in en een anti-terugschuif systeempje. DUs als de ketting slapper wordt dat komt die vanzelf verder naar buiten door die veer en blijft dan ook in die positie staan.
 
Heb net even getest met de koppeling maar er zit geen verschil in de ratel is dan nog steeds aanwezig


Dan is het je NAKS :Y

Om je nokkenastandwielen + ketting te vervangen kun je beter naar een specialist gaan het is niet een goedkoop/makkelijk grapje :N -O-

Ik weet niet hoeveel je motor heeft gelopen maar bij een "100.000 km beurt" worden deze meestal vervangen anders volstaat alleen een spanner ook:Y

Deze spanner is zelf heel makkelijk te vervangen 2 boutjes los, oude eruit, nieuwe +pakkeing erin en de 2 boutjes vastdraaien *D
Kosten van deze operatie is (zo uit het hoofd) +- 60 euro. :+
 
Dan is het je NAKS :Y

Om je nokkenastandwielen + ketting te vervangen kun je beter naar een specialist gaan het is niet een goedkoop/makkelijk grapje :N -O-

Ik weet niet hoeveel je motor heeft gelopen maar bij een "100.000 km beurt" worden deze meestal vervangen anders volstaat alleen een spanner ook:Y

Deze spanner is zelf heel makkelijk te vervangen 2 boutjes los, oude eruit, nieuwe +pakkeing erin en de 2 boutjes vastdraaien *D
Kosten van deze operatie is (zo uit het hoofd) +- 60 euro. :+


De motor heeft 30.744 miles gelopen dus dat is iets meer als 50.000 *O*
nu maar hopen dat als de spanner vervangen is de ook ratel weg is...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan