Honda cbr 600 f3 uitgevallen

Proloser

Rookie
24 jul 2016
13
0
Beste dames en heren,

Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een Honda cbr 600 f3 uit 1997, motorisch is die tip top in orde, tenminste dat dacht ik.

Vandaag had ik namelijk iets naars meegemaakt, ik reed vandaag vanuit Zoetermeer naar scheveningen, tot aan het kurhaus was er niks aan de hand. vanaf het Kurhaus begon de motor zich raar te gedragen, hij liep niet meer helemaal mooi en als ik gas wou geven leek die juist meer in te houden en hoorde je een diepe geluid, ik kon nog net vanuit stilstand wegrijden, dit ging zo een paar honderd meter door tot dat die ermee ophield.

Hij was afgeslagen en deed toen helemaal niks meer. ik kreeg hem toen niet meer gestart, in het begin reageerde die die niet eens meer als ik hem probeerde te starten. ik had het geluk dat ik in de buurt terecht kon bij een familielid, dus de motor daar neergezet en een aantal uur gewacht. daarna weer geprobeerd de motor te starten en hij leek al iets meer leven in zich te hebben maar niet genoeg om te starten hij leek net heel langzaam te willen starten, maar kwam alsnog niet verder als eerst.

Op een gegeven moment kwam er iemand bij en zei dat het misschien de accu is, daar dacht ik in het begin ook aan, maar de cockpit lampjes etc deden het nog als ik het contact aandraaide. Maargoed we hebben toen de motor met startkabels aangesloten op een auto, en voilà hij deed het weer.

Ik kon zonder problemen weer naar Zoetermeer rijden, en hij start weer zonder problemen, maar nu ben ik bang dat het dus weer gaat gebeuren, en ik vraag me af of het probleem echt bij de accu ligt of dat het probleem elders ligt, het laatste wat ik wil is dat ik de accu vervang en dat die het uiteindelijk weer begeeft, doordat er dus iets anders niet in orde is.

het was vandaag warm, maar niet zo warm, ik stond wel een tijdje stil, maar de temperatuur meter liet een normale waarde zien, dit hield ik in de gaten omdat ik merkte dat het aardig warm werd aan mijn rechter been, ik dacht eerst dat de accu deze hitte veroorzaakte, maar het bleek een klein zwart doosje of iets dergelijks, hij werd aardig heet. dit leek mij niet normaal, ik heb echter geen idee wat het is.


Zoals het waarschijnlijk al duidelijk is ben ik niet de meest technisch begaafde persoon!
ik hoop hierdoor wat meer informatie te krijgen om er wat aan te kunnen doen,

BVD, Danial
 
Laatst bewerkt:
Meet de laadspanning met draaiende motor, verlichting aan, zowel stationair als bij 4000rpm. Moet meer dan 13,8v zijn en niet meer dan 15v.

Klopt dat, hang er dan een nieuwe accu in. Klopt de laadspanning niet, dan verder meten om eracher te komen of het de spanningsregelaar, de stator of de rotor is.
 
Dat had ik inderdaad ook geprobeerd, met de tankdop open, ik had toen iets dergelijks op internet gelezen indd. Het mocht helaas niet baten.

Ik ga later op de middag even alles meten!
 
Beste dames en heren,

Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een Honda cbr 600 f3 uit 1997, motorisch is die tip top in orde, tenminste dat dacht ik.

Vandaag had ik namelijk iets naars meegemaakt, ik reed vandaag vanuit Zoetermeer naar scheveningen, tot aan het kurhaus was er niks aan de hand. vanaf het Kurhaus begon de motor zich raar te gedragen, hij liep niet meer helemaal mooi en als ik gas wou geven leek die juist meer in te houden en hoorde je een diepe geluid, ik kon nog net vanuit stilstand wegrijden, dit ging zo een paar honderd meter door tot dat die ermee ophield.

Hij was afgeslagen en deed toen helemaal niks meer. ik kreeg hem toen niet meer gestart, in het begin reageerde die die niet eens meer als ik hem probeerde te starten. ik had het geluk dat ik in de buurt terecht kon bij een familielid, dus de motor daar neergezet en een aantal uur gewacht. daarna weer geprobeerd de motor te starten en hij leek al iets meer leven in zich te hebben maar niet genoeg om te starten hij leek net heel langzaam te willen starten, maar kwam alsnog niet verder als eerst.

Op een gegeven moment kwam er iemand bij en zei dat het misschien de accu is, daar dacht ik in het begin ook aan, maar de cockpit lampjes etc deden het nog als ik het contact aandraaide. Maargoed we hebben toen de motor met startkabels aangesloten op een auto, en voilà hij deed het weer.

Ik kon zonder problemen weer naar Zoetermeer rijden, en hij start weer zonder problemen, maar nu ben ik bang dat het dus weer gaat gebeuren, en ik vraag me af of het probleem echt bij de accu ligt of dat het probleem elders ligt, het laatste wat ik wil is dat ik de accu vervang en dat die het uiteindelijk weer begeeft, doordat er dus iets anders niet in orde is.

het was vandaag warm, maar niet zo warm, ik stond wel een tijdje stil, maar de temperatuur meter liet een normale waarde zien, dit hield ik in de gaten omdat ik merkte dat het aardig warm werd aan mijn rechter been, ik dacht eerst dat de accu deze hitte veroorzaakte, maar het bleek een klein zwart doosje of iets dergelijks, hij werd aardig heet. dit leek mij niet normaal, ik heb echter geen idee wat het is.


Zoals het waarschijnlijk al duidelijk is ben ik niet de meest technisch begaafde persoon!
ik hoop hierdoor wat meer informatie te krijgen om er wat aan te kunnen doen,

BVD, Danial
Eerst je accu helemaal opladen.
Dan ga je accu- en laadsysteem nameten.
Heb je een foto van het hete kleine zwarte doosje (je sr?)?
 
Inderdaad is het in 90% van dit soort gevallen bij de CBR de spanningsregelaar, wat niet wil zeggen dat er daardoor ook problemen zijn met de accu en/of dynamo.

Als je niet technisch genoeg bent om het zelf door te meten (zie daarvoor de verschillende topics) moet je echt iemand opzoeken die dat wel kan of wil. Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn en ook niet zo eng als het je nu mogelijk lijkt.
 
Ik heb voorlopig alleen de accu gemeten, en die kwam tot 12.24 en met 4000 toeren kwam die tot rond de 14v.

24mx3ea.jpg
 
Yes accu is opgeladen.

Ik neem aan dat je dit stukje bedoelt? Ik moet de dynamo en regelaar nog meten.

Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).

Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Bij ongeveer 3000 tpm moet er ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.
dynamo japanse motor controleren: de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan.
 
Yes accu is opgeladen.

Ik neem aan dat je dit stukje bedoelt? Ik moet de dynamo en regelaar nog meten.

Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).

Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Bij ongeveer 3000 tpm moet er ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.
dynamo japanse motor controleren: de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan.
Nee, deze: how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Ik heb er een maat van me naar laten kijken die er wat meer van af weet, en hij heeft geconstateerd dat de dynamo de boosdoener is.

Die is dus aan vervanging toe, bedankt voor de tips heren!
 
Ik heb er een maat van me naar laten kijken die er wat meer van af weet, en hij heeft geconstateerd dat de dynamo de boosdoener is.

Die is dus aan vervanging toe, bedankt voor de tips heren!
Uit nieuwsgierigheid, hoe is dat geconstateerd?
Als die maat nog geen account heeft, misschien leuk om aan te melden.
Kan voor anderen leerzaam zijn, die zoeken op dit model met dit probleem.

Alvast dank :)
 
Hij begon dus te meten met de accu, die bleek het probleem niet toen de spanningregelaar, die bleek ook in orde. En als laatste de dynamo, als de motor uitstond had die een meting en als de motor aan was niet meer.( Dat waren zijn woorden)

Haha hij is helaas niet zo van de forums etc.
 
Hij begon dus te meten met de accu, die bleek het probleem niet toen de spanningregelaar, die bleek ook in orde. En als laatste de dynamo, als de motor uitstond had die een meting en als de motor aan was niet meer.( Dat waren zijn woorden)

Haha hij is helaas niet zo van de forums etc.
Hmmmm, heb je kans om bij een motorfietsmonteur langs te gaan?
 
Hij begon dus te meten met de accu, die bleek het probleem niet toen de spanningregelaar, die bleek ook in orde. En als laatste de dynamo, als de motor uitstond had die een meting en als de motor aan was niet meer.( Dat waren zijn woorden)

vraag hem toch eerst maar eens wat en hoe hij probeerde te meten en post dat hier voor je hem zo maar vertrouwd. ik doe het tot nu toe nog niet.
 
Hans van wijk is hier om de hoek, maar dat is aardig aan de dure kant! Dus ik ga even kijken of er iemand is die het voor een schappelijke prijs wil doen.
Je weet niet wat het gaat kosten, dus op zich een bull shit opmerking.

Liever 20 minuten betalen om alles nagemeten te hebben, met een goed diagnose, dan onnodig dingen vervangen en nodige dingen nalaten. Toch?

Vraag het ze maar eens, wat het zou moeten kosten om na te gaan of de accu, de sr en d dynamo goed zijn, of niet.

Al is het maar bevestiging van wat je maat zei, lijkt mij de investering waard.
 
Ik heb de motor vandaag naar RON VAN DER PLAATS MOTOREN in zevenhuizen gebracht, en die gaan hem voor mij nameten voor de zekerheid.

Morgen hoor ik of het inderdaad de dynamo is, of dat het toch nog iets anders is.
 
Hebben jullie ook gemeten bij een goed warme motorfiets? Spanningsregelaars hebben namelijk de neiging om in elkaar te klappen bij hogere temperatuur, en het prima te doen totdat hij warm wordt. Na afkoelen geven ze dan weer een prima waarde.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan