Honda CBR 600 (PC31) schakelproblemen / koppeling?

esreverse

Rookie
11 jul 2006
8
0
Maastricht
Hallo mensen,

Eindelijk na 10 jaar mijn eerste motor gekocht maar na een paar dagen schakelt hij steeds slechter. Het opschakelen gaat vrij "hard" en dus niet soepel meer. Ook bij het terugschakelen kan ik heel soms niet verder terugschakelen zonder eerst even met de koppeling te laten opkomen (zodat de tandwielen grip krijgen).

Ik hoor nu ook geluid (volgens mij wordt het steeds duidelijker) als de motor in zijn vrij staat en dat gaat weg als ik de koppeling intrek.

Enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor het lezen en jullie informatie
 
Effe denken, Koppelingskabel goed afstellen en smeren?
De draaipunten van het schakelpedaal reinigen en smeren?
Hoe oud is de olie?
Het kan ook nog zijn dat het druklager van je koppeling slecht is, of dat je één of meer kromme staalplaten in je koppeling hebt.
Maar ik zou eerst eens bij de simpelste dingen beginnen. :Y
 
Ingeslagen koppelingshuis?

Dat geluid bij stationair wat weg is bij het inknijpen van de koppeling hoeft geen probleem te zijn: dit hebben meerdere CBR's die wel goed schakelen
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. De motor maakt naar mijn idee ook een ratelend geluid dus het druklager zou kunnen. Ik denk dat ik het maar eens los moet halen om een inspectie uit te voeren? Al heb ik geen idee hoe dat moet. Heeft er iemand van jullie een werkplaatshandboek op CD? Ik ben vroeger automonteur geweest dus ik ben wel een handige jongen maar v/e CBR heb ik (nog) geen verstand.

De koppeling slipt in elk geval niet en de motor heeft nu 23000 gelopen.
Nog iemand tips om (voor de demontage) uit te testen?
Hoe kan ik zien of er genoeg olie in de bak zit?
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. De motor maakt naar mijn idee ook een ratelend geluid dus het druklager zou kunnen. Ik denk dat ik het maar eens los moet halen om een inspectie uit te voeren? Al heb ik geen idee hoe dat moet. Heeft er iemand van jullie een werkplaatshandboek op CD? Ik ben vroeger automonteur geweest dus ik ben wel een handige jongen maar v/e CBR heb ik (nog) geen verstand.

De koppeling slipt in elk geval niet en de motor heeft nu 23000 gelopen.
Nog iemand tips om (voor de demontage) uit te testen?
Waar kan ik zien of er genoeg olie in de bak zit?
Als de koppelingskabel te veel speling heeft (en dus niet helemaal vrij komt als je 'm inknijpt, wat het lastige schakelen zou verklaren) zal ie idd niet slippen, nee. Hij staat dan namelijk te los in plaats van te strak.

Een CBR heeft geen aparte olie voor de versnellingsbak. Het enige oliepeil is dus het motoroliepeil. Dit kun je in het glaasje aan de rechterkant aflezen als de motor op de middenbok staat (en recht staat, natuurlijk).

Iets rammelen van het druklager is, bij mijn weten, niet ongebruikelijk als ie in zijn vrij staat met de koppeling los en kan ook weinig kwaad. Ik zou dus iig niet beginnen met de boel loshalen.

Een CBR met 23dkm met een gesloopte koppeling is of ernstig mishandeld of een geval serieuze pech. Het is iig niet gebruikelijk dat de koppeling dan al naar de verdoemenis is.

En last but not least... Hoe schakel je? Een CBR heeft een redelijk bak, maar het is zeker niet de soepelste onder de motorfietsen. Vooral van 1 naar 2 kan ie best wel een 'klak' geven. En als je niet zeker schakelt (dus niet goed genoeg doorduwen), kan het idd wel es voorkomen dat ie tussen twee versnellingen komt of dat ie de volgende niet naar beneden wil.
 
Ik denk niet dat de mijne een kijkglaasje heeft. Hij heeft een peilstokje en de olie ziet er nieuw en fris uit.

Als ik met het gas speel hoor ik een ratelend geluid in zijn vrij met koppeling los. Dit geluid is geheel weg als ik dit doe met koppeling ingetrokken. Zou dit door het druklager komen en is dit dan kapot? (Jeetje wat voel ik mij kl*te)
 
Ik denk niet dat de mijne een kijkglaasje heeft. Hij heeft een peilstokje en de olie ziet er nieuw en fris uit.

Als ik met het gas speel hoor ik een ratelend geluid in zijn vrij met koppeling los. Dit geluid is geheel weg als ik dit doe met koppeling ingetrokken. Zou dit door het druklager komen en is dit dan kapot? (Jeetje wat voel ik mij kl*te)
Foutje... Glaasje is vanaf PC35. Ik had niet goed gelezen. In geval van een PC31 zit er idd een peilstokje. Dan is 't motor op de bok (vlakke ondergrond), peilstok eruit draaien, peilstok schoonmaken, peilstok er weer in duwen tot ie niet verder gaat (niet erin draaien), peilstok eruit halen en aflezen.

Voor zover ik weet, kan dat idd het druklager zijn en is dat niet ongebruikelijk. Het hoeft iig niet te betekenen dat ie kapot is, bij mijn weten. Maar, in geval van twijfel: even een (betrouwbare) monteur naar laten luisteren.
 
Brikkenolie? Ik neem aan dat je ALDI olie bedoelt? Welke olie moet er eigenlijk in deze fiets? Misschien toch maar eens beginnen met wat nieuwe olie...

Trouwens het terugschakelen wat niet goed werkt is alleen als ik meerder versnellingen ineens wil nemen. 1 voor 1 kan ik dus wel goed terugschakelen.
 
Brikkenolie? Ik neem aan dat je ALDI olie bedoelt? Welke olie moet er eigenlijk in deze fiets? Misschien toch maar eens beginnen met wat nieuwe olie...

Trouwens het terugschakelen wat niet goed werkt is alleen als ik meerder versnellingen ineens wil nemen. 1 voor 1 kan ik dus wel goed terugschakelen.
Een goeie halfsyntheet (voor motorfietsen!) is prima.
 
Brikkenolie? Ik neem aan dat je ALDI olie bedoelt? Welke olie moet er eigenlijk in deze fiets? Misschien toch maar eens beginnen met wat nieuwe olie...

Trouwens het terugschakelen wat niet goed werkt is alleen als ik meerder versnellingen ineens wil nemen. 1 voor 1 kan ik dus wel goed terugschakelen.

oeps foutje, ik bedoelde natuurlijk koekblikkenolie.
Dus geen olie voor auto's... vaak vindt de natte koppeling van motoren dat niet fijn.
 
Brikkenolie? Ik neem aan dat je ALDI olie bedoelt? Welke olie moet er eigenlijk in deze fiets? Misschien toch maar eens beginnen met wat nieuwe olie...

Trouwens het terugschakelen wat niet goed werkt is alleen als ik meerder versnellingen ineens wil nemen. 1 voor 1 kan ik dus wel goed terugschakelen.

Leg mij eens uit hoe je met een sequentiële versnellingsbak meer dan één versnelling tegelijk terug kan schakelen? |( _O-
 
Tja, misschien dat ik nu pas die dingen opmerk omdat ik me wat vrijer voel op de motor en "tijd" heb om op andere dingen te letten.

Kan een versleten ketting / tandwielen ook een oorzaak zijn van slecht/hard schakelen? Ik blijf het vreemd vinden dat het soms wel gewoon goed en lekker soepel schakelt.
 
Vervang je olie eens door een goede kwaliteit motorfiets olie, bij voorkeur halfsyntetisch. Motor warm rijden, oude olie eruit en bijvullen.

Klinkt laf, maar doet wonderen. Ik spreek uit ervaring, rij ook een oudere CBR.

Let wel of je bij het aftappen van de oude olie geen koppelingsplaat materiaal tegenkomt, meestal in de vrom van kleine bruine krulletjes. Gooi het eens door een koffiefilterzakje (RUSTIG).

Succes.
 
Inmiddels nieuwe olie erop gedaan en ik moet zeggen dat ik wel verschil merk maar het blijft soms moeilijker schakelen. Ik denk toch dat het druklager de boosdoener is. Soms is het ook al lastig om zijn 1 te vinden vanuit neutraal.

Volgens mij is een druklager vervangen geen grote klus. Iemand een idee kwa kosten?
 
Inmiddels nieuwe olie erop gedaan en ik moet zeggen dat ik wel verschil merk maar het blijft soms moeilijker schakelen. Ik denk toch dat het druklager de boosdoener is. Soms is het ook al lastig om zijn 1 te vinden vanuit neutraal.

Volgens mij is een druklager vervangen geen grote klus. Iemand een idee kwa kosten?
Geen idee. Maar ik blijf bij mijn stelling dat je onnodig problemen zoekt. Een motorfietsbak is niet te vergelijken met een autoversnellingsbak met synchromesh, die niet sequentieel is, (volgens mij) andere vertanding heeft, etc. Mijn CBR wil ook wel es niet direct in de één. De (stilstaande) tandwielen staan dan net ff ongelukkig tegenover elkaar en hij schiet er niet in. Ff de koppeling laten slippen zodat één kant een andere stand heeft en hij gaat er zo in. Alle motoren die ik tot dusver heb gereden hadden dat wel eens. Volgens mij is dat gewoon inherent aan het soort versnellingsbak in een motorfiets.
Imho ben je veel beter af door gewoon eens even een poosje te rijden en te wennen aan het schakelen op een motorfiets (deze motorfiets) en kijk of het niet erger wordt. Laat het desnoods eens even beoordelen door iemand met (meer) (rij)ervaring, voordat je je een hoop kosten en moeite op de hals haalt.

Maar goed, dat is slechts mijn mening. :)
 
Het schakelen geeft bij mij ook wel eens problemen.
Ik rij nu met een cbr600 pc25 met ruim 46000 km, ik heb em nu een paar maanden
maar met schakelen moet ik ook wel eens een beetje zoeken, anders loopt ie tussen de versnellingen. Het gekke bij mij is alleen dat het bij deellast is, wanneer ik in de hoge toeren overschakel dan heb ik geen problemen (wel een forse klik).
Het verhaal van meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen ken ik, het is zaak om met een wat hogere snelheid terug te gaaan schakelen,
wanneer ik met 30 nog terug moet van 6 naar 2 heb ik ook problemen.
Ach, het is ff wennen maar dat heb je met spul wat al door andere is mishandeld :P
Suc6 :W
 
Het schakelen geeft bij mij ook wel eens problemen.
Ik rij nu met een cbr600 pc25 met ruim 46000 km, ik heb em nu een paar maanden
maar met schakelen moet ik ook wel eens een beetje zoeken, anders loopt ie tussen de versnellingen. Het gekke bij mij is alleen dat het bij deellast is, wanneer ik in de hoge toeren overschakel dan heb ik geen problemen (wel een forse klik).
Het verhaal van meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen ken ik, het is zaak om met een wat hogere snelheid terug te gaaan schakelen,
wanneer ik met 30 nog terug moet van 6 naar 2 heb ik ook problemen.
Ach, het is ff wennen maar dat heb je met spul wat al door andere is mishandeld :P
Suc6 :W
Goed punt idd... Leuk als je een noodstop gemaakt hebt. Sta je vervolgens nog 5 minuten in die bak te roeren, 4x de koppeling op laten komen, etc., voordat je weer verder kunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan