maarten1973
MF veteraan
- 5 apr 2007
- 1.311
- 648
Hallo mede forumleden. Ik zou graag wat hulp/kennis kunnen gebruiken bij het volgende;
(Bij voorbaat dank voor eventueel advies)
Ik ben sinds eergisteren (wederom) eigenaar van een CBR 600. Voorheen heb ik tussen 2007 en 2017 een CBR 600 F4i gereden. Ik heb altijd spijt gehad van de verkoop en daarom nu dus een CBR 600 rr PC37 uit 2007.
De motor is in uitzonderlijk goede toestand met slechts 6600 km. Waarvan ik er nu zelf zo'n 300 km gereden heb. De motor is 100% origineel en vrijwel in nieuwstaat. Heeft alleen lang stilgestaan bij de 1e eigenaar.
De eerste 50 kilometer stotterde de motor nogal maar nu ik een tank heb aangelengd met injectiereiniger (en inmiddels heb leeg gereden) loopt het motortje als een naaimachine. Echter, alleen boven de 4 a 5.000 toeren.
Wat nu overblijft is een onregelmatig stationair toerental en licht stotteren/inhouden tussen 2.500 en 5.000 tpm. Het is rijdbaar en het volle vermogen is beschikbaar boven de 5.000 tpm maar als ik bijvoorbeeld met slippende koppeling rond 2.500 tpm wil accelereren dan hapert de motor heel kort. Motor valt niet uit maar het is net alsof hij ook hier een milliseconde geen brandstof krijgt en ik kan hem er daarna als het ware doorheen kan accelereren. Boven 5.000 is het dan helemaal weg en rijdt de motor foutloos. Ook over langere afstanden geen enkel probleem.
Wat opvallend is, is dat het lijkt toe te nemen naarmate de motor opwarmt. Zowel het onregelmatig stationair toerental alsmede het stotteren. Als ik nu de motor koud start is het stationair toerental een beetje onrustig maar zodra de motor flink op de temperatuur is en ik er bijvoorbeeld een stuk snelweg mee heb gereden dan blijft hij wel rond de 1300 rpm draaien maar lijkt de motor zich een beetje te verslikken, alsof hij een milliseconde geen brandstof krijgt.
Nu alle kappen eraf zijn is de staat van de motor goed zichtbaar. Alles is brandschoon en er is nog nooit aan gesleuteld. Heeft ook geen powercommander o.i.d.
Ik heb de laadspanning gemeten bij stationair toerental (koude motor), deze geeft 14.0 V aan en loopt op naar 14.2 als het toerental oploopt.
Accu meet 12,8 V in rusttoestand. Het is nog de originele accu maar deze heeft altijd aan de druppellader gestaan.
Ik heb de massa van de spanningsregelaar even schoongemaakt zodat deze goed contact maakt. Ik ben voornemens om de accu én de spanningsregelaar preventief te vervangen. Enerzijds sluit ik daarmee een mogelijke oorzaak uit én het is t.z.t. toch een keer aan de beurt.
Ik ben ook bekend met de primaire en secundaire injectoren van Honda. Ik krijg steeds meer de indruk dat het daardoor niet veroorzaakt wordt maar sta open voor feedback hierover.
Heeft iemand een suggestie in welke richting ik het kan gaan zoeken?
Wellicht heeft hetzelfde euvel zich al eens voorgedaan?
Hartelijk dank.
Maarten
(Bij voorbaat dank voor eventueel advies)
Ik ben sinds eergisteren (wederom) eigenaar van een CBR 600. Voorheen heb ik tussen 2007 en 2017 een CBR 600 F4i gereden. Ik heb altijd spijt gehad van de verkoop en daarom nu dus een CBR 600 rr PC37 uit 2007.
De motor is in uitzonderlijk goede toestand met slechts 6600 km. Waarvan ik er nu zelf zo'n 300 km gereden heb. De motor is 100% origineel en vrijwel in nieuwstaat. Heeft alleen lang stilgestaan bij de 1e eigenaar.
De eerste 50 kilometer stotterde de motor nogal maar nu ik een tank heb aangelengd met injectiereiniger (en inmiddels heb leeg gereden) loopt het motortje als een naaimachine. Echter, alleen boven de 4 a 5.000 toeren.
Wat nu overblijft is een onregelmatig stationair toerental en licht stotteren/inhouden tussen 2.500 en 5.000 tpm. Het is rijdbaar en het volle vermogen is beschikbaar boven de 5.000 tpm maar als ik bijvoorbeeld met slippende koppeling rond 2.500 tpm wil accelereren dan hapert de motor heel kort. Motor valt niet uit maar het is net alsof hij ook hier een milliseconde geen brandstof krijgt en ik kan hem er daarna als het ware doorheen kan accelereren. Boven 5.000 is het dan helemaal weg en rijdt de motor foutloos. Ook over langere afstanden geen enkel probleem.
Wat opvallend is, is dat het lijkt toe te nemen naarmate de motor opwarmt. Zowel het onregelmatig stationair toerental alsmede het stotteren. Als ik nu de motor koud start is het stationair toerental een beetje onrustig maar zodra de motor flink op de temperatuur is en ik er bijvoorbeeld een stuk snelweg mee heb gereden dan blijft hij wel rond de 1300 rpm draaien maar lijkt de motor zich een beetje te verslikken, alsof hij een milliseconde geen brandstof krijgt.
Nu alle kappen eraf zijn is de staat van de motor goed zichtbaar. Alles is brandschoon en er is nog nooit aan gesleuteld. Heeft ook geen powercommander o.i.d.
Ik heb de laadspanning gemeten bij stationair toerental (koude motor), deze geeft 14.0 V aan en loopt op naar 14.2 als het toerental oploopt.
Accu meet 12,8 V in rusttoestand. Het is nog de originele accu maar deze heeft altijd aan de druppellader gestaan.
Ik heb de massa van de spanningsregelaar even schoongemaakt zodat deze goed contact maakt. Ik ben voornemens om de accu én de spanningsregelaar preventief te vervangen. Enerzijds sluit ik daarmee een mogelijke oorzaak uit én het is t.z.t. toch een keer aan de beurt.
Ik ben ook bekend met de primaire en secundaire injectoren van Honda. Ik krijg steeds meer de indruk dat het daardoor niet veroorzaakt wordt maar sta open voor feedback hierover.
Heeft iemand een suggestie in welke richting ik het kan gaan zoeken?
Wellicht heeft hetzelfde euvel zich al eens voorgedaan?
Hartelijk dank.
Maarten