Honda CBR 600 rr PC 37 stottert bij 2.000-5.000 rpm

maarten1973

MF veteraan
5 apr 2007
1.311
648
Hallo mede forumleden. Ik zou graag wat hulp/kennis kunnen gebruiken bij het volgende;
(Bij voorbaat dank voor eventueel advies)

Ik ben sinds eergisteren (wederom) eigenaar van een CBR 600. Voorheen heb ik tussen 2007 en 2017 een CBR 600 F4i gereden. Ik heb altijd spijt gehad van de verkoop en daarom nu dus een CBR 600 rr PC37 uit 2007.

De motor is in uitzonderlijk goede toestand met slechts 6600 km. Waarvan ik er nu zelf zo'n 300 km gereden heb. De motor is 100% origineel en vrijwel in nieuwstaat. Heeft alleen lang stilgestaan bij de 1e eigenaar.

De eerste 50 kilometer stotterde de motor nogal maar nu ik een tank heb aangelengd met injectiereiniger (en inmiddels heb leeg gereden) loopt het motortje als een naaimachine. Echter, alleen boven de 4 a 5.000 toeren.

Wat nu overblijft is een onregelmatig stationair toerental en licht stotteren/inhouden tussen 2.500 en 5.000 tpm. Het is rijdbaar en het volle vermogen is beschikbaar boven de 5.000 tpm maar als ik bijvoorbeeld met slippende koppeling rond 2.500 tpm wil accelereren dan hapert de motor heel kort. Motor valt niet uit maar het is net alsof hij ook hier een milliseconde geen brandstof krijgt en ik kan hem er daarna als het ware doorheen kan accelereren. Boven 5.000 is het dan helemaal weg en rijdt de motor foutloos. Ook over langere afstanden geen enkel probleem.

Wat opvallend is, is dat het lijkt toe te nemen naarmate de motor opwarmt. Zowel het onregelmatig stationair toerental alsmede het stotteren. Als ik nu de motor koud start is het stationair toerental een beetje onrustig maar zodra de motor flink op de temperatuur is en ik er bijvoorbeeld een stuk snelweg mee heb gereden dan blijft hij wel rond de 1300 rpm draaien maar lijkt de motor zich een beetje te verslikken, alsof hij een milliseconde geen brandstof krijgt.

Nu alle kappen eraf zijn is de staat van de motor goed zichtbaar. Alles is brandschoon en er is nog nooit aan gesleuteld. Heeft ook geen powercommander o.i.d.

Ik heb de laadspanning gemeten bij stationair toerental (koude motor), deze geeft 14.0 V aan en loopt op naar 14.2 als het toerental oploopt.
Accu meet 12,8 V in rusttoestand. Het is nog de originele accu maar deze heeft altijd aan de druppellader gestaan.
Ik heb de massa van de spanningsregelaar even schoongemaakt zodat deze goed contact maakt. Ik ben voornemens om de accu én de spanningsregelaar preventief te vervangen. Enerzijds sluit ik daarmee een mogelijke oorzaak uit én het is t.z.t. toch een keer aan de beurt.

Ik ben ook bekend met de primaire en secundaire injectoren van Honda. Ik krijg steeds meer de indruk dat het daardoor niet veroorzaakt wordt maar sta open voor feedback hierover.

Heeft iemand een suggestie in welke richting ik het kan gaan zoeken?
Wellicht heeft hetzelfde euvel zich al eens voorgedaan?

Hartelijk dank.

Maarten
 
Waarschijnlijk kan een verse set bougies ook geen kwaad.
Injectie reiniger werkt het best met pozen van stilstand tussendoor eigenlijk. Direct een tank leegrijden met het spul erin heeft geen zin, omdat het dan geen tijd krijgt om de vervuiling los te weken. Een rondje van max een half uur rijden bijvoorbeeld, aantal dagen laten staan en dat een paar keer herhalen heeft het beste effect.
 
Heb je ook het inhouden/stotteren tussen 2.000 en 4.000 tpm?
Dat is wel een specifiek bijkomend probleem.

Voortgang:
2e tank met injectiereiniger is nu half leeg. 400 km sinds aanschaf gereden.

Bij koude motor doet het stotteren zich vrijwel niet voor. Dit was al vanaf het begin zo.

Ik heb een nieuwe, originele yuasa accu geplaatst. Geen veranderingen waargenomen.

Maandag krijg ik een nieuwe, mosfed, spanningsregelaar. Ik verwacht er niet veel van maar dan is het stroomcircuit wel uitgesloten als oorzaak.

Vervolgstappen aankomende week:
Bougies vervangen en bougiekabels doormeten.
Gasklephuis reinigen.
Motor naar de sloop brengen.
 
Erg bedankt tot dusver!

Vandaag een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en de motor loopt als een naaimachine. Ik wil even beter weer afwachten voor een proefrit en definitief oordeel maar vooralsnog lijkt het opgelost.

Wordt vervolgd.
 
Tijdens de proefrit leek aanvankelijk verbetering waarneembaar. Totdat de motor op bedrijfstemperatuur was. Zelfde symptomen als voorheen.

Focus gaat nu dus uit naar bobines en bougies. Wordt vervolgd.
 
Waarom spendeer je zoveel tijd, energie en geld aan zaken die er niet toe doen? :?

Dit is overduidelijk een brandstof probleem. En dat is logisch na zo veel stilstand en met zo weinig kilometers voor zijn leeftijd.

Paar bussen injectiereiniger erin en als dat het niet heeft opgelost je brandstofsysteem uit elkaar halen en (laten) reinigen.
Vergeet ook je brandstoffilter niet.
 
zie niet echt waarom dit "overduidelijk een brandstof probleem" zou moeten zijn....

neem aan dat, gezien wat OP al heeft gedaan, er zeer veel andere dingen zouden kunnen zijn wat dit kan veroorzaken.

oa zeer veel sensoren die jaren geen reet hebben uitgevoerd, labda sensoren, maf sensor, rattennest in 't luchtfilterhuis.
denk dat je er met een instelling van, paar bussen remmenreiniger erin er wel komt ja. tewijl die machine niet goed loopt.

Maar, denk wel dat je gelijk hebt hoor, gewoon losrijden, zitten wel een paar risico's aanvast. datdanweerwel

ene mocht het scheef gaan ben ik toch de 1e voor de optie "Motor naar de sloop brengen."
 
Laatst bewerkt:
Het is opgelost. Dank voor de suggesties. Hoewel er enkele niet helpend waren, bedankt voor de moeite.

Mijn bijzondere dank gaat uit naar @Spreeuw007 voor het digitale WPHB en de tips en feedback m.b.t. penbobines. Je hebt me een hoop geld en grijze haren bespaard :t

Uiteindelijk bleek het namelijk een combinatie van defecte bobines en bougies te zijn. Ik heb er 4 nieuwe iridiumbougies in gezet, 4 pen-bobines vervangen en de CBR rijdt weer als nieuw.
De nog werkende bougies en bobines gaan in de reservebak.

Ik wens u allen het dubbele van wat u mij toewenst! :W
 

Bijlagen

  • 20240419_221913.jpg
    20240419_221913.jpg
    265,2 KB · Weergaven: 0
  • 20240419_221855.jpg
    20240419_221855.jpg
    193,9 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan