honda cbr 600f of 600rr?

Twijfelde enkele maanden ook tussen deze 2 motoren. Heb een RR gekochten nog geen seconde spijt gehad. Je moet natuurlijk wel zelf proefrijden. Denk er wel aan dat een RR wel beter in de markt ligt, dus als je eens wilt overstappen kom je makkelijker van de RR af. (in tegenstelling wa hierboven gezegd wordt, RR heeft compleet ander blok)

De Kale


:?

CBR F4i SPECS:

ENGINE
Engine Type 599cc liquid-cooled inline four-cylinder
Bore and Stroke 67.0mm x 42.5mm
Compression Ratio 12.0:1
Valve Train DOHC; four valves per cylinder
Carburetion Programmed Fuel Injection (PGM-FI) with automatic enricher circuit
Ignition Computer-controlled digital transistorized with three-dimensional mapping

CBR RR SPECS:
ENGINE
Engine Type 599cc liquid-cooled inline four-cylinder
Bore and Stroke 67.0mm x 42.5mm
Compression Ratio 12.0:1
Valve Train DOHC; four valves per cylinder
Carburetion Dual Stage Fuel Injection
Ignition Computer-controlled digital transistorized with three-dimensional mapping


Zoals je ziet is alleen de inspuiting anders, voor de rest lijken mij het technisch zelfde motoren.

Maar of je nu een RR of een F4i of een FS neemt, allemaal geweldige machines waarop je een hoop plezier kunt beleven.

Touren kun je op alle drie wel, zelf vorige jaar van m'n FS gerold na een tocht van 10 uur en zo'n 800 kilometer. Dus zelfs daar kun je op stuk gaan. '( :+

Een FS zit iets extremer dan de "gewone" F, maar lang niet zo extreem als de RR.
 
ik zou zo'n RR kopen als ik de TS was :P

full
 
Het blok is compleet vernieuwd in 2003. Dat boring/slag en compressie hetzelfde is gebleven wil nog niet zeggen dat de rest niet veranderd is.

Kijk bv op google eens naar de carterdeksels........

:?

CBR F4i SPECS:

ENGINE
Engine Type 599cc liquid-cooled inline four-cylinder
Bore and Stroke 67.0mm x 42.5mm
Compression Ratio 12.0:1
Valve Train DOHC; four valves per cylinder
Carburetion Programmed Fuel Injection (PGM-FI) with automatic enricher circuit
Ignition Computer-controlled digital transistorized with three-dimensional mapping

CBR RR SPECS:
ENGINE
Engine Type 599cc liquid-cooled inline four-cylinder
Bore and Stroke 67.0mm x 42.5mm
Compression Ratio 12.0:1
Valve Train DOHC; four valves per cylinder
Carburetion Dual Stage Fuel Injection
Ignition Computer-controlled digital transistorized with three-dimensional mapping


Zoals je ziet is alleen de inspuiting anders, voor de rest lijken mij het technisch zelfde motoren.

Maar of je nu een RR of een F4i of een FS neemt, allemaal geweldige machines waarop je een hoop plezier kunt beleven.

Touren kun je op alle drie wel, zelf vorige jaar van m'n FS gerold na een tocht van 10 uur en zo'n 800 kilometer. Dus zelfs daar kun je op stuk gaan. '( :+

Een FS zit iets extremer dan de "gewone" F, maar lang niet zo extreem als de RR.
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk alles staat hier boven al, over is het hobby of woon/werk.

kheb in vele topics gelezen over dat je beter niet gelijk op een supersport kan beginnen ivm dat je eigenlijk er niet echt op leert rijden.

ik zou zelf voor de RR gaan, ga in het voorjaar ook me eerste motor kopen, helaas laten knijpen, en dat word ook gelijk een supersport ( alleen dan een R6 )
 
Per persoon verschillend. Ik zelf rijd op een F uit '98. Super stuurfiets, Sportief, maar toch ook om comfortabel te rijden. Ik denk als je gelijk naar RR gaat, ga je van het ene uiterste (lesmotor) naar het andere qua sportiviteit. Als beginner zou ik voor de F gaan. Wat comfortabeler, lekker leren sturen en dan stapje verder naar de RR.

Maar goed als je een supersport beginnersfiets zoekt, denk ik dat de RR 1 vd beste is.
Dus gewoon beide proefrijden, checken wat het lekkerste rijdt en welke het meeste vertrouwen geeft.

Succes met je keuze
 
Kopen welke je het mooist vind. Op een SS zijn lange afstanden ook goed te doen, in het begin zal je aan elke motor moeten wennen op lange afstanden dus spierpijn krijg je toch wel, puur omdat je motorrijden niet gewend bent.

Dat de boring en slag hetzelfde zijn zegt niets, nokkenassen, uitlaatsysteem, ontstekingstiming etc. geven een blok een totaal ander karakter.

Ik werd mijn cbr600f uit 92 (wel wat ouders ja) zat omdat hij me uiteindelijk te mak was en ik hogere eisen stelde aan het rijwielgedeelte. Mijn huidige kawa is een wereld van verschil, verademing om zo maar te zeggen.
Met een SS kan je ook makkelijk rustig opbouwen en leren rijden, ik weet zeker dat als je de RR mooier vind maar je uit 'verstand' de F koopt je spijt zal krijgen.
 
Grappig, ik stel mezelf op dit moment precies dezelfde vraag :)

Ben alleen wel al 2 keer van mening veranderd. Ik wilde eerst voor de F gaan, tot ik de FS zag staan. En nu zit ik zeer sterk richting de RR te denken.

Ik ben voornamelijk bang dat de F te snel "saai" voor me begint te worden. (ik rij elke weekend richting duitsland omdat m'n vriendin daar woont. Nu dus helaas nog met een koekblik :)) En de RR ziet er ook een stuk mooier uit :)

Na de winter proefritjes gaan maken.... dan de knoop doorhakken. Dat wordt in ieder geval mijn plan :) Succes met je keuze en laat even weten wat het geworden is!
 
Laatst bewerkt:
iedereen zn eigen mening, ik zou voor de F of FS gaan..... als je twijfelt is proefritjes maken de enige oplossing ;)
 
het maakt me keus er op dit moment niet makkelijker op...hahaha

ik ga wanneer het lekker weer word in het voorjaar maar lekker proefritjes maken om me keus te kunnen maken :D
 
Het ligt er inderdaad maar net aan wat je wilt. Als je van plan bent om op vakantie te gaan met de motor (ritje zuid-frankrijk bijv.) dan is de F een stuk comfortabeler. Ook voor woon/werk zou ik de F pakken.

Ga je niet verder dan 20 km van huis om af en toe je knie aan de grond te gooien pak dan de RR.

De F is dus meer allround en wel beter voor een beginner denk ik.
Wat een onzin dat je met een RR niet verder dan 20 km van je huis af zou moeten gaan zeg. _O-
Echt waar, 1 van de meest onnozele opmerkingen die ik ooit heb gelezen. :')


Interpretatiefoutje :+ Mijn nederige excuses O-)

Ontopic:

Ik heb het hier al een keer eerder zien staan maar je rijstijl is in principe doorslaggevend voor de keuze tussen deze 2 motoren.
De 600F is een 'sportieve toermotor' en de RR is een supersport.

Dat vind je uiteraard terug in het design, maar ook zeker in de zithouding.
De RR heeft een veel sportievere zit, je leunt meer op je polsen en je benen zijn meer gebogen dan op een F.

Échte bochtenridders zullen dus ook meer voldoening vinden bij een RR dan bij een F, hoewel je met een F ook prima bochten héél hard door kan gaan.

De toerrijder zal, bij een verplichte keuze tussen deze 2 motoren, eerder voor een F gaan omdat je zit comfortabeler is en je het dus langer vol zal houden. Echter, met een RR kan je ook prima rustig toeren alleen ga er vanuit dat je met een RR na bijv 150 km wat pijntjes gaat voelen die je bij een F na 200 km pas zal voelen.
Dit hangt natuurlijk ook af van je fysieke gesteldheid en 'state of mind'.

Ik ben met de F op vakantie geweest, 2200 km heen, en natuurlijk diezelfde afstand weer terug. Dat werd op een gegeven moment zwaar, maar het was te doen.
Met de RR zal het zwaarder zijn, maar zou zo'n trip met de RR absoluut niet uit de weg gaan! Het is niet dat je op de RR ineens aan het creperen bent.

Eigenlijk is het simpel.

Toeren en af en toe eens een leuk bochtje meepakken: 600F.
Bochten blazen en af en toe ook nog eens een leuke toerrit: RR.

Mijn keuze is duidelijk })

O-) Honda CBR 600RR 2006 :+
 
Laatst bewerkt:
Verschil tussen de F en FS is klein. Motorisch heeft de FS een koppelingsplaat meer en zelfs iets minder kleplift.

Uiteraard, maar nogmaals het zit er wel tussenin :+ *D Heb een F en nu een FS ( en ook op een RR proefgereden was wel een Fireblade, maar dat terzijde) en FS is wel iets sportiever qua looks en vermogen dan de F.

Neemt niet weg dat de oude 600RR ontzettend knap dingetje is.



....je hebt wel beetje gelijk dat de FS meer naar de F neigt.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard, maar nogmaals het zit er wel tussenin :+ *D Heb een F en nu een FS ( en ook op een RR proefgereden was wel een Fireblade, maar dat terzijde) en FS is wel iets sportiever qua looks en vermogen dan de F.

Neemt niet weg dat de oude 600RR ontzettend knap dingetje is.



....je hebt wel beetje gelijk dat de FS meer naar de F neigt.
:^

 
Vermogen is gelijk, de FS heeft alleen aanpassingen om meer tuningsmogelijkheden te creeren

De Kale

Uiteraard, maar nogmaals het zit er wel tussenin :+ *D Heb een F en nu een FS ( en ook op een RR proefgereden was wel een Fireblade, maar dat terzijde) en FS is wel iets sportiever qua looks en vermogen dan de F.

Neemt niet weg dat de oude 600RR ontzettend knap dingetje is.



....je hebt wel beetje gelijk dat de FS meer naar de F neigt.
 
Maar voor welk jaar ga je eigenlijk? Met het jaar wordt de wielbasis ook steeds korter, bij de 600RR van 2008 had ik echt het gevoel alsof ik een koelkast op een berggeit was en dan ben ik nog maar 1.86. Laat ik het zo zeggen dat ik de GSX-R 600 uit hetzelfde jaar een stuk relaxter vond zitten, maar dat neem niet weg dat een 600RR uit 2003 ruimer zit dan een 2008.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan