Honda cbr 600F sleutelen en onderhoud

16 jul 2010
133
0
`s Gravenzande
Hallo MF`rs

Ik heb sinds kort een Honda cbr 600F uit 1999 met 29000km voor een mooie prijs kunnen kopen.
Hij rijd goed alleen heb een klein tikje bij 5000rpm, nou weet ik haast zeker dat het de cct is (nokaskettingspanner) De spanner kan het volgas geven niet meer bij benen denk want als ik half gas door de 5000rpm gaat hoor ik niks meer.
Dus ik denk dat deze dus aan vervanging toe is. Als ik de koppeling bij 5000rpm in knijp hoor ik het tikje/rammeltje niet meer.
Ach ja ik denk dus dat de spanner de boosdoener is.
Het is maar zeer licht dus kan er volgens de garage ook mee doorrijden, toch wil ik het zelf vervangen (leren)

Heb er al heel veel over zitten lezen maar heb dus toch nog een paar vragen.

  • Ik weet waar de spanner zit uit het werkplaatshandboek en diverse filmpjes, maar kan je die er nu gewoon ongestraft uit schroeven en een nieuwe erin zetten? Kan er niks gebeuren ivm timing enz draait de nokas niet?? of kan dat niet gebeuren? Dus gewoon wisselen dat ding?

Ik wil met die cct gewoon op safe spelen en vervangen. Ik wil ook gewoon een orginele honda spanner erin ipv een ape steller.
Olie en filter vervangen snap ik onderhand ook wel en heb daar een oliefiltersleutel voor besteld, dat is dus een makkie.

De bedoeling is dus gewoon om het sleutelen een beetje te leren, want het is niet alleen goed, maar ook leuk. Hbe onderhand een mooi gedore ratel sleutelset, en een momentsleutel gekocht 10 tot 60 nw. Dus ben ook beetje gereedeschap aan het sparen.

Volgend jaar wil ik ook eens de koppeling open maken en nieuwe koppelingsplaatjes erin zetten, maar dit is na vele filmpjes gekeken te hebben ook niet echt moeilijk volgens mij. Moet alleen een koppelingskorf klemmer bestellen (mits ik de hele korf wil vervangen), maar dat sleutelen komt later, ik wil me eerst op de cct richten.


Ook in de loop der tijd de kleppen eens stellen, maar misschien dat iemand die hier verstand van heb dit me eens kan leren? :} :}

Al met al dus eigen lijk maar 1 vraag aangeduid met de zwarte stip :9

Andere tips en of hulp is altijd welkom en een soort workshop (kleppen stellen) van een hobby`r is natuurlijk ook welkom :} :')

Alvast bedankt

Gr Mike
 
Laatst bewerkt:
Ik weet waar de spanner zit uit het werkplaatshandboek en diverse filmpjes, maar kan je die er nu gewoon ongestraft uit schroeven en een nieuwe erin zetten? Kan er niks gebeuren ivm timing enz draait de nokas niet?? of kan dat niet gebeuren? Dus gewoon wisselen dat ding?

Volgens mij is het zo dat je gewoon de oude eraf kan schroeven, de nieuwe erop kan monteren en pas wanneer de nieuwe erop gemonteerd zit, dan pas daarna aan het palletje trekken, om de spanner tegen je nokkenasketting aan te laten schieten, en je nokkenasketting te spannen...

Maar dit kun je alleen doen wanneer je zeker weet dat de problemen niet veroorzaakt worden door je nokkenasketting zelf...
 
Laatst bewerkt:
Misschien staat de spanner net op het punt een tandje te verspringen om weer de juiste spanning te geven ? Doet me denken aan m`n FZ750 die had dat ook bij 5000 toeren , 1 maand later was het rateltje weg.
 
hallo Mannen,

Ja het is een vaag rammeltje/rateltje, maar het is niet ernstig volgens mij, maar ja zoveel verstand heb ik er niet van.
Als ik zachtjes door de 5000rpm trek heb ik er geen last van als ik vanaf 3000rpm volgas er doorheen gaat hoor ik het wel.
De man van de garage zei dat de spanner het dan waarschijnlijk niet meer kan bij benen bij volgas, of dit klopt??

Ja als ik de koppeling intrek is het volgens mij weg, maar zal dit nog eens goed proberen.
Zat ook aan de koppeling te denken, misschien teveel ruimte op de koppeling, maar ja toch blijf ik de spanner denken, dus ik wil eerst die vervangen dit kan ook nooit kwaad en kan dan altijd verder kijken.

Maar al met al rijd hij goed.........het rammeltje is meer irritant.

Blade4fun ik hoop dat dat het is en indd inees weg is.

Eddie Aan timing rommelen dat word hem niet voor mij kan nog net de olie enz verversen :D

Gr Mike
 
Het probleem tussen de 5000 en 6000rpm is opgelost.
Het was de spanner er is nu een gemodificeerde orginele spanner in en ik hoor het gerammel bij volgas niet meer tussen de 5000 en 6000 rpm.


Een probleem met een spanner kan dus wel toerental of gasstand afhankelijk (hoeft niet) zijn en ook met de koppeling in, dit simpel weg omdat de ketting niet strak staat.

Heb het door monteur laten doen a 140 euro inclusief alles.
Ik dacht ik meld het evne voor als mensen ook ooit zo probleem krijgen.


Van de week ga ik zelf me remblokken en olie vervangen _O-
Heb al de nodige gereedschap gekocht.....
Gedore ratelset
Groot bitset, inbus, torx, sterren.
En me nieuwe aanwinst is een 3/8 momentsleutel van Hazet 5-50

Als mensen me ooit kunnen leren kleppen te stellen :}
 
Laatst bewerkt:
iemand enig idee waar je beetje goedkoop (en uiteraard goeie) een CCT vind?

zelf de gelukkige eigenaar van een blackbird en sinds enige tijd raar geluid rond de 3500 toeren.
heb al wat rondgebeld met garages maar kom zo rond de 80 euroos uit.
 
iemand enig idee waar je beetje goedkoop (en uiteraard goeie) een CCT vind?

zelf de gelukkige eigenaar van een blackbird en sinds enige tijd raar geluid rond de 3500 toeren.
heb al wat rondgebeld met garages maar kom zo rond de 80 euroos uit.

Dan is de prijs voor een orig. cct van de blackbird.
Zou daar geen paar euro's op besparen om er imitatie spul in te steken.
 
iemand enig idee waar je beetje goedkoop (en uiteraard goeie) een CCT vind?

zelf de gelukkige eigenaar van een blackbird en sinds enige tijd raar geluid rond de 3500 toeren.
heb al wat rondgebeld met garages maar kom zo rond de 80 euroos uit.

Ombouwen naar handmatig is goedkoop, en gaat niet weer kapot.

Weet niet of het ook met een BB kan, maar gok van wel.
 
net maar langs mad racing geweest en was inderdaad de cct. meteen maar nieuwe (ape) besteld voor er wat stuk gaat. hopelijk snel binnen zodat de irritante trilling weg is en weer relaxed kan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan