Honda CBR 600F4 (1999) start niet, vermoedelijk brandstofprobleem

tharonny

MF'er
10 mei 2012
70
10
Goedemiddag,

Een week na terugkomst van vakantie op de motor (4000km gereden zonder problemen) liep de motor al niet helemaal lekker meer toen ik hem wilde starten. Ik start normaal altijd met (hand)choke en die kan er kort na het starten vaak alweer vanaf. Ik merkte al dat de motor met choke erop iets anders liep dan normaal en bij gas geven viel de motor uit. Hierna startte de motor wel weer gelijk (met choke erop), maar viel gelijk weer uit na gas geven. Ik heb de motor toen even laten staan en een paar dagen erna weer gekeken wat er mee aan de hand kon zijn. Nu startte de motor echter helemaal niet meer, niet met en niet zonder choke. Als de choke erop staat lijkt die wel te willen starten, maar de motor blijft niet lopen.
Om te controleren of er brandstof in de carburateurs komt, heb ik de benzineslang richting de carburateurs losgehaald en de motor geprobeerd te starten. Er kwam geen benzine uit de brandstof pomp, dus dat doet mij vermoeden dat of de brandstofpomp geen spanning krijgt of dat deze kapot is.

Ik het werkplaats handboek heb ik geprobeerd te achterhalen welke pinnen ik van het fuel cut-off relay door zou moeten kunnen lussen, maar hier kom ik niet helemaal uit. Ook zou ik willen proberen om direct 12v op mijn brandstofpomp aan te sluiten, maar weet ook niet helemaal zeker wat de plus en min is (en of het kwaad kan om verkeerd om aan te sluiten)

Op de draden die het het cut-off relay in gaan (linker afbeelding, relais niet aangesloten tijdens het meten) meet ik 12v op de zwart/witte draad en 12v op de blauw/zwarte draad als ik de rode draad van mijn multimeter op de draad houd en de zwarte op het frame. Op de zwart/gele draad meet ik geen spanning.

- Klopt het dat ik twee van deze pinnen aan elkaar door moet verbinden om de brandstofpomp direct spanning te geven zodra ik het contact aan zet?
- Verder komt er bij de brandstofpomp een blauw/zwarte en groene draad binnen. Ik vermoed dat blauw/zwart 12v is en groen de min, maar aangezien ik (zonder het relais aan gesloten te hebben) 12v meet op de blauw/zwarte draad van het relais weet ik niet zeker of het dezelfde draad is.

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen. Alvast bedankt!

Ron

IMG_20230702_121224.jpg
IMG_20230702_135400.jpg
 
Hoi,

Je hebt zo'n Mitsubishi brandstofpomp denk ik? Deze hebben contactpunten die slijten. Met een revisiesetje ben je zo weer op de weg.

Overigens groen is de min/massa van die brandstofpomp, mócht je willen testen.

Bedankt voor je reactie! Ik heb de brandstofpomp getest door er direct 12v op aan te sluiten. Ik hoor wel een geluidje en er komt een klein beetje brandstof uit, maar de brandstofpomp blijft geen brandstof geven. Zou dit inderdaad een indicatie kunnen zijn dat de contactpunten versleten zijn?

Hierbij ook een foto van de brandstofpomp. Volgens mij is dit inderdaad een Mitsubishi brandstofpomp
IMG_20230702_170822.jpg
 
Bedankt voor je reactie! Ik heb de brandstofpomp getest door er direct 12v op aan te sluiten. Ik hoor wel een geluidje en er komt een klein beetje brandstof uit, maar de brandstofpomp blijft geen brandstof geven. Zou dit inderdaad een indicatie kunnen zijn dat de contactpunten versleten zijn?

Hierbij ook een foto van de brandstofpomp. Volgens mij is dit inderdaad een Mitsubishi brandstofpompBekijk bijlage 1898339
Indien er voldoende peut in de tank zit: pomp defect.
 
De pomp hoort wel flink tekeer te gaan als je hem op 12V aansluit: Haal maar los die hap en haal het zwarte kapje maar los (1 schroef).

Zo zien nieuwe contactpunten er uit:
Screenshot_20230702-193406~3.png

En zo zien versleten contactpunten er uit: Verkoold, Stukken dunner, scheef afgesleten etc.
Screenshot_20230702-193351~2.png

Vervangen is een twestie van twee schroefjes en één soldeerverbinding. Sommige mensen voegen ook nog een diode toe (doodnormale 1N4007) die van min naar plus gaat. Deze verminderd de vonkvorming. In jouw geval (22 jaar gewerkt) zou ik me er niet druk om maken.
 
Ik heb het kapje van de brandstofpomp los gehaald. Het ziet er niet zo slecht uit als op het voorbeeld, maar ook zeker niet nieuw. Voor die 25 euro lijkt het mij wel de poging waard om er een nieuw setje op te zetten, dus dat ga ik maar bestellen. Had voor ik het kapje eraf had gehaald nog een keer spanning op de pomp gezet en dat levert een soort 'plop' geluid op na het opzetten van spanning. Als ik de spanning eraf haal en weer opnieuw erop zet, hoor ik opnieuw het 'plop' geluid.

Iedereen nogmaals hartelijk dank voor het meedenken tot zover. Ik zal over een paar dagen laten weten of het revisie setje de pomp weer aan de praat heeft gekregen.
IMG_20230702_203821.jpg
 
Vandaag het revisie setje gemonteerd in de brandstofpomp. Was eenvoudig om te doen. Na het monteren van het revisie setje weer direct spanning op de brandstofpomp gezet en nu maakte de brandstofpomp duidelijk het geluid dat die hoort te maken.

Daarna de brandstofpomp gemonteerd en de motor startte weer! Iedereen nogmaals hartelijk dank voor het meedenken, ik kan weer rijden.

IMG_20230708_105642.jpg
 
Tip: als je ooit ergens strand in the middle of nowhere met dit probleem kan je proberen de puntjes met een nagelvijl iets op te vijlen. En anders pompje loskoppelen en brandstofleiding doorlussen. Kan je in ider geval weer verder rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan