Honda cbr 900 rr sc 28

1983KENNYZ

MF'er
14 jul 2020
179
34
Merksem, Antwerpen
Hallo idereen,
Na voorgaande perikelen met de motor die nie startte,
Heeft de garage deze lopend gekregen en lag hun aan de kapotte brandstofpom. Met andere woorden de motor startte nadien onmiddellijk en werkte naar behoren.
Vandaag proberen startten met choke en minimaal plofjes uit de uitlaat en na lang proberen met starterpilot startte hij zeer zeer moeizaam, en viel uit na één seconde. Geen toeren ook niet. Batterij geeft +- 11 volt aan en draait amper rond. Ook de brandstof tank is zo goed als leeg, maar heen en weer schudden hoor je nog een klein beetje klotsen in de tank... is te weinig brandstof de oorzaak? Heb gemerkt dat de oude brandstof pomp er toch nog steeds op staat. Of batterij? Maar alle lichten en pre lampjes brander. Als ik de tank helemaal vol gooi zou ie dan wel starten? Alvast dank voor elke theorie en commentaar.
 
Oplossing
Ik zie dat je de oplossing gevonden hebt :+ Heb je de Blade er op ingeruild? Veel plezier met de Kawa!
Ja toch maar wel. De remmen zaten onder de olie, de vering was ook ver op z'n eind en de carbs waren waarschijnlijk in zijn bestaan niet of nauwelijks gekuist. Het was niet veilig meer tenzij ik er nog grof geld tegenaan wou smijten. Jer uiteindelijke probleem waren inderdaad wel vervuilde en niet gesynchroniseerde carbs. De kawa heb ik één keertje door de straat mee gereden, en dat voelde gelijk hypermodern 😂. Al had je op de oude blade wel meer het 'pure' rijden gevoel.... elke voordeel heeft ze nadeel toch 👍
Zijn we nu op het niveau dat we zelfs moeten vragen of het al tijd is om te tanken?

Gooi er 5 liter benzine in, laad de accu op en probeer het nog eens!
Zelf sleutelen en een verregaande technische kennis om problemen op te sporen en op te lossen is nog een ander ding. Als je het zelf niet kunt, niet prutsen en aan mensen over laten die er iets van kennen. Voor zover ik weet vraag ik enkel raad en mogelijke scenarios waarin iedereen misschien iets aan heeft en eventueel ook reeds heeft voorgehad. Dat is toch de bedoeling van forums niet? Dat heeft trouwens niets met niveau te maken, maar zichzelf inlezen en raad vragen bij gelijkgezinden.
Nog suggesties? Alvast dank!
 
Zelf sleutelen en een verregaande technische kennis om problemen op te sporen en op te lossen is nog een ander ding. Als je het zelf niet kunt, niet prutsen en aan mensen over laten die er iets van kennen. Voor zover ik weet vraag ik enkel raad en mogelijke scenarios waarin iedereen misschien iets aan heeft en eventueel ook reeds heeft voorgehad. Dat is toch de bedoeling van forums niet? Dat heeft trouwens niets met niveau te maken, maar zichzelf inlezen en raad vragen bij gelijkgezinden.
Nog suggesties? Alvast dank!
minder lange tenen helpt ook. weliswaar niet bij startproblemen.
 
Zelf sleutelen en een verregaande technische kennis om problemen op te sporen en op te lossen is nog een ander ding. Als je het zelf niet kunt, niet prutsen en aan mensen over laten die er iets van kennen. Voor zover ik weet vraag ik enkel raad en mogelijke scenarios waarin iedereen misschien iets aan heeft en eventueel ook reeds heeft voorgehad. Dat is toch de bedoeling van forums niet? Dat heeft trouwens niets met niveau te maken, maar zichzelf inlezen en raad vragen bij gelijkgezinden.
Nog suggesties? Alvast dank!

Heb je de accu al opgeladen of vervangen?
 
minder lange tenen helpt ook. weliswaar niet bij startproblemen.
Naar mijn weten, heb ik geen agressieve repliek terug gegeven na de toch ietwat suggestieve opmerking van 'rammelende bak'? Lange tenen zou zijn dat ik ellenlange discussies hierom zou opstarten naast de kwestie, zonder iets meer te weten te komen. Dat gezegd zijnde op een lege tank doet mn auto het ook niet daar hoef je geen ingenieur voor te zijn, maar als ik de motor heen en weer schud hoor ik nog een beetje branbklotsendstof klotsen maar helemaal niet veel.
Dus blijf bij mijn eerste vraag, voor diegenen die de moeite willen doen om de post met iets meer nuancering te willen doornemen, alle input is welkom. Kritiek is nergens voor nodig, niet hier en niet in andere posts. Alvast dank.
 
Zijn we nu op het niveau dat we zelfs moeten vragen of het al tijd is om te tanken?

Gooi er 5 liter benzine in, laad de accu op en probeer het nog eens!
Ik denk dat R-B gelijk heeft: benzine-vonk-lucht zijn de voorwaarden. 1 ding of meer missende en het loopt als een natte krant, niet alleen een SC28 maar alle.... brandstofpomp bij een SC28 is een zwak punt, de contactpunten branden in. Bypassen van de pomp kan, maar dan krijg je de tank niet helemaal leeg, omdat t niveau onder je vlotterkamers daalt, daar waar je benzine wilt hebben, niet? 11 volt accu, is te laag, laadt ie... ook een Honda dingerthe. kortom in een verhaal van wat mijn voorganger bedoelt.
 
Met de aanname dat je brandstofpomp nu goed werkt zou een bodempje benzine voldoende zijn, mits je de benzinekraan op reserve hebt staan uiteraard. Bij motoren met een passieve toevoer, dus zonder pomp, kan het wel verschil maken hoeveel er in de tank zit. Om het helemaal uit te sluiten kun je er natuurlijk een litertje extra bij gooien.
Daarna de accu maar eens checken. Je kan hem bijladen of even jumpstarten met bijvoorbeeld je auto. Dan heb je dat ook uitgesloten.
Als het dan nog niet werkt is er toch iets mis met de brandstoftoevoer of ontsteking, dus je brandstofpomp ,vervuilde carburateurs, bougies, bougiekabels of iets dergelijks.
 
Nog suggesties? Alvast dank!

Jazeker, ik lever niet alleen cynische opmerkingen zonder verdere tips of raad. Dat laat ik wel aan Joep van het Hek over.

Gooi er 5 liter benzine in, laad de accu op en probeer het nog eens!

De tweede regel van mijn korte reactie gaf meteen de enige raad die je in dit stadium nodig hebt. Elke discussie die ontstaat voordat je die raad hebt opgevolgd, is vooral gebaseerd op aannames en speculatie.
 
Overigens zijn mijn prikkelende opmerkingen nooit persoonlijk bedoeld en al helemaal niet om iemand af te zeiken. Vrienden betichten mij er wel eens van dat ik een tik autisme heb. Ik zeg wat ik denk en ben altijd zo eerlijk mogelijk. Dat kan als erg direct overkomen. Mocht je me in den levenden lijve tegen komen, dan zie je direct aan mijn hoofd, welke als eens met die van Goofy vergeleken is, dat het niet zo lullig bedoeld is als het over komt.

Heb je nou al benzine gekocht en je motor aan de stekker gehangen? _O-
 
Overigens zijn mijn prikkelende opmerkingen nooit persoonlijk bedoeld en al helemaal niet om iemand af te zeiken. Vrienden betichten mij er wel eens van dat ik een tik autisme heb. Ik zeg wat ik denk en ben altijd zo eerlijk mogelijk. Dat kan als erg direct overkomen. Mocht je me in den levenden lijve tegen komen, dan zie je direct aan mijn hoofd, welke als eens met die van Goofy vergeleken is, dat het niet zo lullig bedoeld is als het over komt.

Heb je nou al benzine gekocht en je motor aan de stekker gehangen? _O-
Haha ok dan is het zeker geen erg. No problem. Ik ga eerst de tank maar eens deftig vullen en heb vanacht de lader er reeds aangehangen. We zullen zien. Ik zou denken dat als er nog een beetje benzine in zit, dat ie dan zou starten maar zoals gezecht van techniek ken ik niet veel dus zal hem eens helemaal volgooien en dan verder kijken wat er gebeurt! Sorry voor het misvestand in iedere geval. Hou jullie allen op de hoogte!
 
Als je een startpoging doet, houd dan tegelijk een multimeter op de accu. Als de accuspanning tijdens de startpoging ruim onder de 10 volt zakt, dan is je accu aan vervanging toe.
en daarna zou het niet verkeerd zijn om het laadsysteem aan de hand van Zot's handleiding te controleren, zeker bij dit type motorfiets.
daarom zou ik ook eerst de accu laden en niet gelijk een nieuwe mogelijk laten slopen door een mogelijk defect laadsysteem.
 
Ook SC28 gehad en de punten van de brandstofpomp is op een gegeven moment ingesleten en maakt dan slecht contact. 11 Volt gemeten is een volledig ontladen accu of je meter is prut. Vaak is de accu gewoon gaar met dit soort voltages aan de lader hangen lost niks op aangezien de accu waarschijnlijk zijn lading niet kan vast houden.
Hoe oud is de accu en wordt deze verzorgd bij stilstand ? Zorg voor goede contactpunten van de brandstofpomp (setje punten is los verkrijgbaar) maar neem aan dat bij de vorige reparatie dit gedaan is door de dealer. Goede volle accu 12.6 volt en verse bougies veronderstellend dat je bougiekabels en doppen goed zijn dan zou de motor gewoon vlot moeten starten met de choke voluit en afblijven met je tengels van je gashendel tijdens de start . Meet gelijk of je laadcircuit nog in orde is als je motor loopt.
12.6 volt volle accu ----> stationair lopend rond de 13.5 volt ---> gas erop 3000tpm 14.3 volt .
 
Voor de een staat een accu kopen gelijk aan 3 weken zuinig aan doen en een ander wisselt ze alsof hij een vuile onderbroek in de wasmand gooit.
De melding dat de brandstofpomp er oud uit ziet, iets in die geest , kan idd wel kloppen als alleen de contactpuntjes vervangen zijn want die zitten onder die zwarte ronde afdekdop .
 
Ik weet niet wat de historie van deze motor is en zou beginnen met het aftappen en weggooien van de oude benzine + kijken of er geen roest in de tank zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan