Honda CBR fireblade met een rare elec. storing

Dyami

Rookie
21 jan 2007
17
0
Vlissingen
ik heb, zoals de topic al zegt een rare elec storing in mijn blade zitten, ik zal het zo nauwkeurig mogelijk proberen uit te leggen en hopelijk kunnen julder mij helpen want ik kom er zelf niet achter wat het is

komt ie:

de zekering van de groep: kilometer teller, temp. meter, taillight, toeter, brand steeds door, dat wil zeggen dat als ik de zekering vervang en ik start de motor weer opnieuw ( ff voor de duidelijkheid de motor start, rijd en geeft wel de toeren aan ) blijft hij gewoon draaien gaat de zekering er niet uit, maar zodra ik rij vliegt hij er weer uit, de ene keer sneller dan de andere keer,
dus stationair blijft ie goed, ga ik rijden brand ie door

ik heb al geprobeert om, 1 voor 1 de kabels/stekkers los te halen van die groep, zekering vervangen en dan weer rijden, maar hij blijft door branden.

ik weet het nu niet meer, ik hoop jullie wel

elke sugestie is welkom en vragen natuurlijk ook

Grtzzz en help me uit de brand ;) :P
 
als je stationair draait geeft de accu 13,6 volt af dan loopt er een x stroom zodat de zekering er net niet uitgaat . Maar als je gaat rijden loopt de spanning op naar 14,2 volt en dat is waarsachijnlijk net genoeg om de zekering door te laten gaan.

Ik zou eerst alles loshalen wat met die zekering te maken heeft , en dan rijden dan zou de zekering heel moeten blijven. Dan bv de toeter weer aansluiten en weer gas geven of rijden. Dan instrumenten verlichting erweer bij aan sluiten etc , uiteindelijk zou je de storing moeten kunnen lokaliseren.Dus 1 voor 1 de elektrische onderdelen aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
ik heb al geprobeert om, 1 voor 1 de kabels/stekkers los te halen van die groep, zekering vervangen en dan weer rijden, maar hij blijft door branden.
Om er achter te komen of je sluiting hebt hoef je niet telkens te gaan rijden.... Je kunt met een multimeter op ohmbereik eenvoudig de weerstand meten over het bewuste circuit tussen de zekering en massa.
De weerstand is nu blijkbaar te laag, hij trekt teveel stroom.

Als je één voor één de verbruikers (meest lampen) loskoppelt moet je er achter kunnen komen waar de fout zit.
Als je de schuldige vertakking te pakken hebt hebt zal de weerstand ineens een stuk hoger worden en kun je daar gericht zoeken naar de oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit op deze groep ook je tochtingaanwijzers (tenminste bij een honda CB1 wel).

Mijn vriendin had iets soortgelijks, na een redelijke proefrit kwam ik erachter dat de zekering klapte bij richting aangeven naar rechts. We hebben alle 4 de raw´s eraf gehaald en alle draden gecontroleerd en netjes geisoleerd en toen was het over. Ook hebben we van rechtsachter voor de zekerheid het lampje vervangen omdat die erg heet werd als hij aanstond (veel heter dan de andere 3).
Sindsdien nooit meer problemen gehad. Dus ik weet niet of je er iets aan hebt!

Succes.
 
~
als je stationair draait geeft de accu 13,6 volt af dan loopt er een x stroom zodat de zekering er net niet uitgaat . Maar als je gaat rijden loopt de spanning op naar 14,2 volt en dat is waarsachijnlijk net genoeg om de zekering door te laten gaan.

Een zekering brandt door bij een te hoog amperage geen voltage.
 
Lijkt op een kapotte kabelboom.
Er kan een beschadiging zijn in je kabelboom die als je gaat rijden,dus trillen, sluiting maakt op je frame.
Kontroleer even de kabelboom op opengeschuurde plekken, of eventuele doorvoeren.
 
yep , wet van Ohm ( niet zo erg als murphy )

Hoewel ik erg sterk hecht in het geloof van de wet van Murphy (ervaringsfeit) denk ik dat het niet aan de extra hoge spanning ligt. die hooguit 1,5 volt hogere spanning doen het 'm niet.

Kortsluitstromen zijn vaak erg hoog en zouden zo je accu leegtrekken. Diverse draden zullen dan ook verbranden als het wat langer duurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan