Honda CBR1000RR (2004) t.o.v. suzuki GSXR 600 (2005)

Trust

Rookie
23 jul 2017
8
0
Ede
Hey allemaal,

Even een vraagje tussendoor; heb nu een Suzuki GSXR-600 van 2005, en ben een beetje aan het kijken voor een wat rustigere motor, zonder dat het meteen een toer- of naked bike word.
Nu heb ik een CBR1000RR van 2004 gezien die ik (erg) mooi vind, maar hoe is die t.o.v. een GSXR-600? de GSXR-600 moet het nogal van (vrij veel) toeren hebben, dus vraag me af of een CBR1000RR wat rustiger is, en wat minder 'opjagerig' rijd? En liefst een wat comfortabelere zithouding heeft, maar dat zal wel niet veel verschillen met de GSXR denk ik...
 
De 1000 doet meer met minder toeren. M'n vrouw heeft een suzuki GSR 600 uit 2009 en die moet echt meer toeren maken om mee te komen. Ik heb zelf dus een CBR 1000rr uit 2005
 
Laatst bewerkt:
Dat opjagerige en in hogere toeren houden van een 600cc is precies de reden waarom ik op een fireblade 954 begonnen ben, je gaat met weinig gas lekker vooruit zonder dat je het al teveel merkt.verwacht dat die 1000rr het nog wel iets beter doet.
 
De CB1000RR is vast iets comfortabeler, maar dat gaat geen dag en nacht verschil maken. Als je minder hoogtoerig wil rijden en meer comfort zoekt zijn er veel andere opties. Bijvoorbeeld een naked bike met een twee- of driecilindermotor.
 
Een 1000 rijdt wel rustiger ja. Dat heeft voor mij onderandere doen besluiten om een 1000 te gaan rijden. Die doen idd met minder toeren meer. De Honda is niet spannend maar wel lekker linair en stuurt erg fijn. Hij pakt van onderin de toeren in 1 streep naar het eind zonder een echte trap in je reet rond de 7000 toeren.
Voor comfort zou ik wel wat anders zoeken. Al heb ik zelf geen tot weinig last van de zithouding.
 
De CB1000RR is vast iets comfortabeler, maar dat gaat geen dag en nacht verschil maken. Als je minder hoogtoerig wil rijden en meer comfort zoekt zijn er veel andere opties. Bijvoorbeeld een naked bike met een twee- of driecilindermotor.

Maar rijdt dat dan ook minder "zenuwachtig".

Ik zit met hetzelfde als de TS. Een 600cc is wat "zenuwachtig" bij 130 km\h omdat die dan net het vermogensgebied in komt.

Ik stel mij voor dat een 2 cilinder wel minder toeren maakt bij 130 km\h, maar dat die over het hele bereik minder toeren maakt. Als die dan nog steeds in het vermogensgebied zit dan heb je (in dit geval ik en ik denk ook de TS) er niets aan.
 
Hey allemaal,

Even een vraagje tussendoor; heb nu een Suzuki GSXR-600 van 2005, en ben een beetje aan het kijken voor een wat rustigere motor, zonder dat het meteen een toer- of naked bike word.
Nu heb ik een CBR1000RR van 2004 gezien die ik (erg) mooi vind, maar hoe is die t.o.v. een GSXR-600? de GSXR-600 moet het nogal van (vrij veel) toeren hebben, dus vraag me af of een CBR1000RR wat rustiger is, en wat minder 'opjagerig' rijd? En liefst een wat comfortabelere zithouding heeft, maar dat zal wel niet veel verschillen met de GSXR denk ik...

Ik had zelf de K6 750 en twee 600RR'en van 2003 en 2004. Nu op een R6 en ik ben nog geen supersport tegen gekomen die zo'n "relaxte" houding had als de GSXR. Volgens mij verschilt het tussen de K5 en K6 niet veel wat betreft de zithouding en positie.

Die Blade oogt hetzelfde als de 600RR. Of die dat ook is kan ik dan weer niet vertellen.
Ik vond de Honda's in ieder geval niet relaxter dan de GSXR. Meer op de neus waardoor je wat meer druk op de polsen hebt. De R6 en de 600RR zijn een beetje hetzelfde vind ik. De kont staat omhoog.
 
Laatst bewerkt:
Maar rijdt dat dan ook minder "zenuwachtig".

Ik zit met hetzelfde als de TS. Een 600cc is wat "zenuwachtig" bij 130 km\h omdat die dan net het vermogensgebied in komt.

Ik stel mij voor dat een 2 cilinder wel minder toeren maakt bij 130 km\h, maar dat die over het hele bereik minder toeren maakt. Als die dan nog steeds in het vermogensgebied zit dan heb je (in dit geval ik en ik denk ook de TS) er niets aan.

Je koopt toch geen dikke sportfiets om erop te rijden alsof je in een dieselauto zit? Je wil toch juist ín de powerband rijden? Een moderne driecilinder rijdt alles behalve zenuwachtig en heeft een mooie vlakke koppelkromme.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap zelf ook wel dat het niet rijd als een dieselauto, vraag naar het verschil tussen een GSXR-600 en een CBR1000RR, dat het allebei racers zijn wist ik ook al :-p
Vind zelf een Naked bike of toermotor gewoon (veel) minder mooi, maar qua zithouding zal zo'n CBR1000RR dus niet veel 'beroerder' of beter zijn dan een GSXR? Qua powerband lijkt zo'n CBR1000RR me wat rustiger rijden, maar dat weet ik dus (nog) niet...
 
Is het met jouw eis niet logisch om te kijken naar een GSXxxxF of CBRxxxF? Ik heb nooit op een van de genoemde modellen gezeten hoor, maar die lijken me wel de looks maar niet het karakter van een racer te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Is het met jouw eis niet logisch om te kijken naar een GSXxxxF of CBRxxxF? Ik heb nooit op een van de genoemde modellen gezeten hoor, maar die lijken me wel de looks maar niet het karakter van een racer te hebben.


Cbr600f of cbr 1000 f zijn stuk ouder als cbr 1000 RR, dus dat zal de TS vast niet willen.

Daarbij komt dat de cbr600f nog steeds een 600 is, en dus wat nerveuzer rijdt als een 1000.
 
Ik kan je niet helemaal volgen; je wilt een wat rustiger motor, maar vervolgens stel je er zelf een voor die bij elk toerental meer vermogen heeft en qua houding net zo extreem. Misschien kan je iets meer verduidelijken wat je wilt? Denk je bij een tour motor meteen aan een pan european of is een VTR bij jou ook een tour motor?
 
Ik kan je niet helemaal volgen; je wilt een wat rustiger motor, maar vervolgens stel je er zelf een voor die bij elk toerental meer vermogen heeft en qua houding net zo extreem. Misschien kan je iets meer verduidelijken wat je wilt? Denk je bij een tour motor meteen aan een pan european of is een VTR bij jou ook een tour motor?

Ik denk dat hij de korte powerband van een 600 gewoon wat zat is.
Een aprilia rs 250 kom je prima mee met het verkeer, sterker nog het gaat gewoon hard,maar het is gewoon een nerveus motortje, en een 600 heeft dat uiteraard ook in mindere mate.
TS wil gewoon op alle toeren een puist vermogen zoals ik het begrijp althans.
Zodat hij niet met de kleine powerband zit.

Misschien zit ik ernaast,maar zo vat ik het op.
 
Wellicht moet je en motor zoeken met een terug geschroefd blok. Ik heb een Suzuki 750 blok dat van ruim honderd naar circa 80 PK is teruggebracht (o.a. door de kleppenas te wijzigen). dat geeft een rustiger beeld en een "schakelluie" motor:
full
 
Ik denk dat hij de korte powerband van een 600 gewoon wat zat is.
Een aprilia rs 250 kom je prima mee met het verkeer, sterker nog het gaat gewoon hard,maar het is gewoon een nerveus motortje, en een 600 heeft dat uiteraard ook in mindere mate.
TS wil gewoon op alle toeren een puist vermogen zoals ik het begrijp althans.
Zodat hij niet met de kleine powerband zit.

Misschien zit ik ernaast,maar zo vat ik het op.

Zo lees ik het ook. 600 is leuk, kan heel leuk zijn zelfs. Maar een 1000 geeft gewoon een stukje meer rust in het rijden doordat je er wat luier mee kan rijden.
Daarbij vind ik zelf de zit wel mee vallen met dat extreem. Maar dat is misschien gewenning. Ik hoor mijn maten op de super naked klagen over last van de nek na wat langere snelle ritten. Ik heb meestal nergens last van. *D
 
Laatst bewerkt:
Je koopt toch geen dikke sportfiets om erop te rijden alsof je in een dieselauto zit? Je wil toch juist ín de powerband rijden? Een moderne driecilinder rijdt alles behalve zenuwachtig en heeft een mooie vlakke koppelkromme.

Iedereen koopt een fiets met de voor hem \ haar persoonlijke reden.

Ik heb onlangs een R6 gekocht om woon \ werk mee te rijden. Dus ja, als een dieselauto.

Met je supersport (in de powerband) rijden op de openbare is naar mijn mening sowieso onzin als je vanuit het potentiële oogpunt van de motor kijkt. Beetje vreemde opmerking vind ik het.

Maar anyway.. duidelijk. :t
 
Iedereen koopt een fiets met de voor hem \ haar persoonlijke reden.

Ik heb onlangs een R6 gekocht om woon \ werk mee te rijden. Dus ja, als een dieselauto.

Het is ook niet verboden om met draadjes saffraan je gebit te flossen, maar gelukkig is het ook niet verboden voor anderen om daar wat van te vinden.
 
Het is ook niet verboden om met draadjes saffraan je gebit te flossen, maar gelukkig is het ook niet verboden voor anderen om daar wat van te vinden.

Niemand heeft gezegd dat jij ergens iets niet van mag vinden.

Jij neemt aan dat mensen een fiets kopen om vermoedelijk de redenen waarom jij deze zou kopen.
Hier ga je de mist in. Of je moet jezelf anders \ duidelijker verwoorden als dat geen aanname is, maar een mening.

Als je iets als veronderstelling neerzet terwijl je jouw mening probeert te uiten dan begrijpt men het niet he.

Dat je vervolgens een mening hebt over de redenen waarom iemand een fiets koopt is volgens mij een andere discussie die je nu start.
 
Laatst bewerkt:
Vind zelf een VTR ook al een beetje een toer motor :-s
Het is gewoon wat Wil79 en Stefan zeggen; dat ik me afvraag/vroeg of een 1000 wat meer rust brengt, niet dat het dan meteen een relaxte toermotor is ;-) Dat het niet heel veel comfortabeler is snap ik ook wel, alleen vroeg ik me dus af hoe het is t.o.v. een GSXR-600, sportiever of iets 'luier' qua rijden en zithouding...
 
Ja, een 1000 rijdt relaxter dan een 600 wanneer je relatief normaal rijdt.
Je hebt met een 1000 gewoon een hoger koppel dan met een 600

Dus schakelen bij bv 5000 toeren ipv bij bv 8000 toeren om dezelfde acceleratie te krijgen.
En niet 2x hoeven terugschakelen om weer op snelheid te komen.
 
Vind zelf een VTR ook al een beetje een toer motor :-s
Het is gewoon wat Wil79 en Stefan zeggen; dat ik me afvraag/vroeg of een 1000 wat meer rust brengt, niet dat het dan meteen een relaxte toermotor is ;-) Dat het niet heel veel comfortabeler is snap ik ook wel, alleen vroeg ik me dus af hoe het is t.o.v. een GSXR-600, sportiever of iets 'luier' qua rijden en zithouding...

een cbr1000rr rijd mijns inziens motorisch rustiger dan de gemiddelde 600...
het type waar jij aan denkt heb ik geen ervaring mee maar de sc59 is in mijn ogen van de huidige 1000cc sporters 1 van de meest straatvriendelijke qua koppel en zithouding.
ik hou het er uren op vol...
het nadeel van een 1000cc-er is dat je het volledig motorisch potentieel op straat nergens kan gebruiken.
even de eerste 2 versnellingen vol doorhalen eindigt met krap 200 km op de klok dus rijbewijs kwijt in alle gevallen.
 
het nadeel van een 1000cc-er is dat je het volledig motorisch potentieel op straat nergens kan gebruiken.
even de eerste 2 versnellingen vol doorhalen eindigt met krap 200 km op de klok dus rijbewijs kwijt in alle gevallen.

Om deze rede vraag ik me vaak af of een fireblade wel leuk is op de openbare weg, want wat is er leuk, de snelheid, of het uiterste uit een machine halen?.....

Ik denk dat een 1000 minder plezier geeft als een 600
 
Terug
Bovenaan Onderaan