Honda cbr1100sf x11 remmen lopen aan.

JT1000

Rookie
19 mei 2019
18
4
Goedenavond, heb van de week mijn motor gekocht, een Honda cbr1100sf x11. Heb er ivm nog geen rijbewijs nog niet op gereden maar vandaag viel mij tijdens het verplaatsen op dat hij erg zwaar rolt, dus even op de bok gezet en de voor/achterwielen gecontroleerd. Deze draaien beide na een slinger nog niet eens 3kwart rond. Nu viel het mij eigenlijk ook op dat ze remhendel zonder al teveel moeite ingedrukt kan worden tot het stuur, de voetrem heeft wel goeie druk erop staan. De vorige eigenaar heeft naar eigen zeggen de remblokken voor en achter vervangen en de remklauwen gereviseerd. Hebben jullie een idee wat dit probleem kan veroorzaken? Zelf zat ik eraan te denken dat er misschien nog lucht in het systeem kan zitten, omdat het een dual link remsysteem is schijnt ontluchten erg lastig te zijn dit wil ik dus van het weekend eerst zelf nog eens proberen tenzij iemand nog een ander idee heeft.
 
Even weer een reactie van mijn kant, heb gisteren exact volgens de volgorde van het wph ontlucht, bij de handrem kwam er geen lucht uit, wel viel het mij op dat op het moment ik de nippel open draaide de remvloeistof er letterlijk uit spoot, staat dus druk op klopt ook want ze lopen ook aan. Bij het ontluchten met de voetrem kwam er bij de linker remklauw flink wat lucht uit, na het complete systeem 2x te hebben ontlucht kwam er hier geen lucht meer uit. Echter nogsteeds dezelfde problemen aanwezig. Wat mij nu wel opvalt wat eerst niet zo was is dat op het moment ik mijn voetrem bedien en dan de rem hendel inknijp is deze wel meteen hard zoals het hoort te zijn. Laat ik de voetrem los wordt de hendel meteen weer zacht. Beetje apart allemaal, als vervolg stap wil ik nu misschien de remklauwen loshalen en open maken kijken of daar wat te zien is tenzij iemand nog andere tips heeft nav bovenstaande verhaal.
Begin met het oplossen vd druk op de remmerij van de 'handrem'.

After market hevels, of origineel? Komen die volledig vrij?
Compensatiegatje verstopt in reservoir aan stuur?
 
Zijn verstelbare aftermarket hevels, originele heb ik erbij, ik zal vd week de originele er voor de zekerheid opzetten. Het compensatiegaatje zal ik dan ook meteen controleren, bedankt voor de tip.
 
Even weer een reactie van mijn kant, heb gisteren exact volgens de volgorde van het wph ontlucht, bij de handrem kwam er geen lucht uit.
Wel viel het mij op dat op het moment ik de nippel open draaide de remvloeistof er letterlijk uit spoot, staat dus druk op klopt ook want ze lopen ook aan.

Bij het ontluchten met de voetrem kwam er bij de linker remklauw flink wat lucht uit, na het complete systeem 2x te hebben ontlucht kwam er hier geen lucht meer uit. Echter nogsteeds dezelfde problemen aanwezig.
Wat mij nu wel opvalt wat eerst niet zo was is dat op het moment ik mijn voetrem bedien en dan de rem hendel inknijp is deze wel meteen hard zoals het hoort te zijn.
Laat ik de voetrem los wordt de hendel meteen weer zacht.

Beetje apart allemaal, als vervolg stap wil ik nu misschien de remklauwen loshalen en open maken kijken of daar wat te zien is tenzij iemand nog andere tips heeft nav bovenstaande verhaal.

ik zet er even spaties tussen anders krijg ik hoofdpijn ;)

als je de nippel opendraait zal het er uitspuiten als je de hendel ingedrukt houd ;) als je de hendel niet ingedrukt houd kan er lucht in terug komen en bij beiden is het dus handig en verstandig een doorzichtige slang op de nippel te zetten.
het aanlopen hoeft niet door (over) druk te komen .

wat je vervolgens omschrijft is in een lichte variant ook merkbaar als je rijd en dan remt, de voorrem bedient de meeste zuigers aan de voorkant en de achterrem de meeste aan de achterkant, maar ze hebben dus invloed op elkaar en komen dus ook ergens samen logischerwijs.

verstelbare aftermarket hendels kunnen het probleem veroorzaken omdat die niet altijd precies goed functioneren , ik zou dan willen weten of de vorige eigenaar aan de remmen begonnen is nadat hij deze hendels geplaatst heeft of dat dat een onderdeel was van een remsysteem wat al kuren vertoonde .

Zorg er iig voor dat je op de correcte manier remvloeistof vervangt en ontlucht en doe dat met de originele hendels omdat je dan met relatief weinig werk weer een mogelijk euvel uitsluit.
 
Wanneer ik de ontluchtingsnippels voor open draait dan loopt hij goed vrij, achter idem dito. Wanneer het weer het toelaat morgen avond zal ik om te testen de originele hendels erop zetten om te kijken of dit het eventueel op zou lossen.
 
Deze motorfiets heeft een DCBS-remsysteem, en daar moet je mee om weten te gaan.
Helaas komt dit probleem vrij vaak voor, en de reden is meestal vrij simpel. Men weet niet hoe men bij een DCBS-systeem de remvloeistof moet vervangen. Doe je dat niet op de juiste manier, dan blijft er in een deel van de 10 remleidingen oude remvloeistof staan, en dit zorgt voor problemen. Met name in de hoofdcilinder op de linkervorkpoot.

Geen idee waar je woont, maar je mag er mee naar mijn zaak in Purmerend rijden, dan lossen we het op. Ik ben gespecialiseerd in het zustermodel van jouw motor, de Honda CBR1100XX Super Blackbird. Niet toevallig ook mijn nickname alhier......

Ik kan het niet expliciet vermeld vinden, maar zeg je nu dat beide wielen blijven remmen? En ook als je alleen de remhendel of alleen het rempedaal gebruikt?

Of je kan zelf gaan zoeken m.b.v. een aantal tips.

1. Begin eens met de inbusbout onderaan de remklauw links los te halen zodat de DCBS-cilinder niet bekrachtigd kan worden. Blijft de rem dan nog steeds aanlopen?

2. Bij remrevisie/schoonmaken wordt vaak vergeten het U-vormige plaatje waarin de voorkant van de remblokken glijden weg te halen en daaronder schoon te maken. Op den duur komt daar "bloemkool" onder, en worden de remblokken vastgeklemd. Dan blijven de blokken dus hangen.

3. Soms komt de binnenvoering van een remslang los, en kan de remvloeistof maar 1 kant op. Na elke keer remmen duurt het dan erg lang voordat de rem weer vrij komt.

4. Soms is het ontluchtingsgaatje van de rempomp verstopt. Zelfde effect

5. Al genoemd, maar aftermarket remhendels kunnen deze problemen ook geven. Al eens een originele gemonteerd?
 
Ik heb jaren lang veel kms gemaakt op VFR VTECs voor o.a. woning-werk met hetzelfde rem systeem. Ik reed daarbij zo ongeveer tussen de 10.000 en de 20.000 kms per jaar ook door de winter ook met pekel. Slechts een keer echt de boel uit elkaar moeten halen om goed schoon maken.
M.a.w. er is niets mis met het systeem dus er lekker op laten zitten en het probleem fixen. Ontluchten heb ik een keer dus moeten doen. Het is wel een gedoe en niet echt iets om mee te beginnen.
 
Als eerst even excuus voor mijn late reactie, @Super Blackbird, zelf kom ik uit Rotterdam, wanneer ik er echt niet meer uitkom dan ben ik absoluut bereid de motor op een aanhangertje te zetten en naar purmerend te komen. Ik zal wanneer ik er even tijd voor heb je genoemde tips allemaal controleren, om even op punt 3 terug te komen de remslangen zien er allemaal vrijwel nieuw uit En voelen stevig aan. De originele remhendel zal ik zsm wanneer ik eraan toe kom terug plaatsen. Het ontluchtingsgaatje van de rempomp, hoe kan ik deze controleren?
 
unnamed.gif

Maak je reservoir iets leeg dan zie je 2gaatjes op de bodem, dat kleinste gaatje moet je nakijken of die open is.

Edit; bij je achterrempomp zit dit dus ook, ff de plunjers eruit halen en reinigen, gaatjes prik je dan door met bv een draadje van een messingborstel oid.
Dan met até montagevet weer alles in elkaar zetten, ontluchten, en dan hopen dat t probleem opgelost is.
Maar zorg eerst dat je die dcbs plunjer "doorgespoeld" hebt met verse remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan