Honda CBR1100XX Super Blackbird Topic Deel IV

Probeer het maar.
Alle bouwjaren regeren hetzelfde, echter de drukverdeling is wel wat veranderd.Het DCBS-systeem is vanaf 1999 op het eerste FI-model aangepast met een ander proportioneel ventiel.
 
Volgens mij is dit het schema van een CBR1000RR van een paar jaar geleden. Bij de BB is er geen enkele electronische koppeling tussen het remsysteem en de ECU. Kijk maar eens, er lopen nergens bij de remmen bedrading, alleen slangen en metalen leidingen.
Klopt; niets wijst op de aanwezigheid van o.a. speed sensoren.
 
Top, al deze reacties! :}
Kan iemand nog bevestigen of het klopt dat de voorrem pas bekrachtigd wordt bij een bepaalde druk op het rempedaal? Maw later dan de achterrem. Of zouden beide remmen tegelijk werken bij licht remmen?
 
Top, al deze reacties! :}
Kan iemand nog bevestigen of het klopt dat de voorrem pas bekrachtigd wordt bij een bepaalde druk op het rempedaal? Maw later dan de achterrem. Of zouden beide remmen tegelijk werken bij licht remmen?
EDIT: antwoord juister omschreven in mijn post #2.659
 
Laatst bewerkt:
Het gecombineerd systeem komt iets later en wordt ook nog geregeld qua belasting.
De voorrem en achterrem vormen tezamen het "gecombineerd systeem". Hoe kan dat later komen? Ik bedoel later dan wat?
En hoe wordt de remkracht geregeld door de "belasting"? Welke belasting?
Of bedoel je bij een andere motorfiets dan de Blackbird van TS?
 
Blijkbaar veel onduidelijkheid over DBCS.................?
Hieronder 2 pics uit mijn WPHB van de BB.

Achter
DBCS-R.jpg

PCV is proportional control valve

Voor
DBCS-F.jpg


Nooit geweten dat achterrem met rempedaal wel volledig wordt bediend, maar dan indirect via een 'omweg'.
 
Laatst bewerkt:
Top, al deze reacties! :}
Kan iemand nog bevestigen of het klopt dat de voorrem pas bekrachtigd wordt bij een bepaalde druk op het rempedaal? Maw later dan de achterrem. Of zouden beide remmen tegelijk werken bij licht remmen?
Na posting van die mooie plaatjes door @mean machine praat het een stuk gemakkelijker en kunnen we het in ieder geval allemaal over hetzelfde systeem hebben. Bedankt daarvoor M-M!
@Kleurendoof opnieuw: Bij gebruik van alleen het rempedaal wordt de middelste zuiger van de achterrem, direct en onbegrensd bekrachtigd en dan na vertraging de middelste zuiger van de beide voorremmen plus, via het begrenzingsventiel, de buitenste zuigers van de achterrem. (begrenzing moet blokkeren van het achterwiel tegengaan) Maar waarschijnlijk had je dit alles intussen zelf ook al wel gezien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Honda Blackbird gekocht vorig jaar alleen de vorige eigenaar heeft deze zelf mat zwart gespoten. Nu is dit niet zo mooi gelukt; druipers, krakkelee en niet benzine bestendig.

nou had ik al advies ingewonnen over het opnieuw spuiten maar dan moet ik eerst alles helemaal kaal schuren.

nou ben ik dus opzoek naar;

tips om dit goed te kunnen doen of iemand die een volledige kappen set verkoopt
 
Met een beetje mazzel kun je het matzwart eraf halen met thinner ( mits het geen 2k lak is). Dan zit de ori kleur er nog onder, die dan met 1000 waterproof schuren en dan nieuwe blanke lak erop.
 
Ik heb een Honda Blackbird gekocht vorig jaar alleen de vorige eigenaar heeft deze zelf mat zwart gespoten. Nu is dit niet zo mooi gelukt; druipers, krakkelee en niet benzine bestendig.

nou had ik al advies ingewonnen over het opnieuw spuiten maar dan moet ik eerst alles helemaal kaal schuren.

nou ben ik dus opzoek naar;

tips om dit goed te kunnen doen of iemand die een volledige kappen set verkoopt
Ik kan je met beide mogelijkheden helpen.....
Neem even contact op als je interesse hebt.
 
Goedenavond allen.

Na lange afwezigheid ivm verkoop van de Blackbird toch maar weer eens een post hier. Eigenlijk met een vraagje. Omdat een en ander toch weer begint te kriebelen en de thuis/werk situatie is veranderd ben ik weer serieus aan het shoppen. Ik twijfel echter nogal tussen (opnieuw) een Blackbird aan te schaffen of ditmaal voor een VFR te gaan. Ik weet dat niets een testrit kan evenaren maar zijn er mensen die beide hebben gereden en het verschil kunnen duiden?

Beide lijken me perfecte motoren waarbij de VFR vooral iets betere/rechtere positie heeft. Hoewel dat me wel zou bevallen denk ik dat het "gebrek" aan vermogen tov de BB me toch gaat tegenvallen, want laten we wel zijn dat machtige gevoel van de BB de sporen geven bij elk toerental is en blijft een enorme kick! Kortom, verstand zegt VFR, gevoel schreeuwt om een BB! :}8)7

BTW het zou in beide gevallen gaan om jaargang '94-'98 qua prijs, dus de VFR 750 of 800 en de BB met carbs (had voorheen de '03 injectie).
 
Laatst bewerkt:
De oudere BB's zijn nog carb.

Bij mijn aanschaf van de BB heb ik bewust voor een injectie gekozen ivm met E10-ellende. (ook ivm met digi-dashboard)
Mijn FZ750 (1985 dus ook carb) heb ik een hoop ellende met de carbs gehad ivm ethanol in de benzine.
Inmiddels wel opgelost, maar ethanol blijft wel steeds iets wat problemen kan gaan geven.
Daarom wilde ik voor de BB juist een injectie.
 
  • Leuk
Waarderingen: BenH
Heb ook vfr 750 gereden, ik zou het vermogen wel missen. Rij nu 80k km op een 97’er en nooit gezeik gehad met e10.
 
  • Leuk
Waarderingen: BenH
Dank allebei! :t

Voorkeur op dit moment gaat toch wel uit naar (opnieuw) een BB. Keuze voor carb of injectie is nog wel een dingetje ja. Heb de injectie versie gehad ('03) maar de warmte die hier vanaf kwam (kat?) vond ik een aantal maanden per jaar wel héél vervelend. Dat en het feit dat het helaas een knutselprokect bleek te zijn hebben me toen doen besluiten hem te verkopen. Maar goed een "vroeg" injectie model zou daar dus geen last van moeten hebben.?

Staan diverse leuke optie's op MP op dit moment, twee waarvan ik sowieso de staat, optie's en met name de verhoogde handlebars wel interessant vind:

Zwart '00
Candy Red '98
 
Dan ga je toch voor de 1999/2000 modellen?
Wel injectie, maar geen katalysator. Dus net zo warm als de carb-modellen.

Ik heb er momenteel een te koop, wel een 2004-model.

De zit van de VFR is inderdaad iets beter, maar het vermogen is vergeleken met de BB nogal saai.
Maar de zitpositie van de BB is inderdaad te verbeteren met andere hogere clip-ons.
 
Laatst bewerkt:
Heb de injectie versie gehad ('03) maar de warmte die hier vanaf kwam (kat?) vond ik een aantal maanden per jaar wel héél vervelend.
Ja, dat is wel een dingetje...................
Als ik een negatief punt bedenk van de BB is idd dat het blok op warme dagen wel knap veel hitte afgeeft.

Toch een beetje vreemd. Ik vergelijk met mijn FZ-blok die is onafgedekt en het BB-blok zit vooral onder de fairing.
Als ik het vergelijk zou de BB veel minder zou moeten zijn. Maar nee dus, want boven de 25'C begin je de hitte van het BB-blok al goed te voelen.
De FZ wordt pas vervelend boven 40'C bij stilstand als de koel-fan aanslaat en begint de hitte over je heen te blazen. Zo gauw je rijdt, is het weer over.
 
Hoe meer vermogen je verbruikt, hoe meer brandstof je verbrand, hoe meer warmte van de motor komt.
En juist door de kuip van de BB komt er veel warmte langs je benen.
De X-11 (naked BB) voelt veel koeler aan doordat de warmte meer verspreid wordt.
 
Dat verspreiden dat zou een verschil kunnen maken................. :?
Brandstofverbruik BB ietsje hoger dan FZ Dat is 1:16 vs 1:17 in toertempo. Dat verschil kan nauwelijks de oorzaak zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat maakt enorm verschil.
Het verschil dat je bijna alle warmte langs jouw benen geleid krijgt, of dat bijna alle warmte niet langs je benen gaat.

En ik heb het niet over het brandstofverbruik, ik heb het over het verbruikte vermogen.
Dat hangt maar deels samen met elkaar. Betere of slechtere verbranding maakt meer of minder brandstofverbruik bij hetzelfde vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan