Honda CBR125R bj.2006 koelingsproblemen.

Ferdy1953

Rookie
11 mei 2020
10
0
Beste lezers, Ben in het bezit van een Honda CBR125R uit 2006. Deze heeft slechts 3850 km gelopen en is nog in nieuwstaat.
Lage km stand door heel weinig rijden en lang stil gestaan. Wil hier weer mee gaan rijden en ondertussen veel technisch nagelopen en hersteld.
De Honda start en loopt heel mooi. Echter na een proefrit, merkte ik dat radiator aan de linker kant wel warm was maar aan de rechter kant niet, deze bleef nog koel.
Het motorblok werd dus niet goed gekoeld. Koelvloeistof was net ververst. Wat kan dit zijn? Een defecte waterpomp en/of een defecte thermostaat. Beiden zitten aan de rechterzijde van de Honda. Of kan het nog iets anders zijn? Alvast bedankt voor de reacties.
 
Nee op de temperatuurmeter niet. Sensor temp.meter zit ook recht op de radiator en rechts bleef de radiator koud.
Het motorblok werd volgens mij wel te heet tijdens het korte ritje. En dat is normaal nooit. Koelvloeistof ontlucht. Reservoir en radiator volgegooid. Na ritje alles nog op peil.Gaat precies een liter in, dus dat kan dacht ik de oorzaak van koude radiator aan de rechter kant niet zijn.
 
beter ontluchten
laat hem eens stationnair wrm draaien zonder radiatordop en kijk wat het water in de radiator doet. af en toe in slangen knijpen.

in service manual gekeken of er nergens ontluchtingsvijs op zit (thermostaathuis bv) ?
 
Zal dat ontluchten nog een keer nakijken.
Maar er gaat precies een liter in en die is er ook ingegaan. Motor heeft denk ik kleine 8 jaar stil gestaan. Denk zelf dat de thermostaat vast zit en of de waterpomp.
 
Als de thermostaat vast zit loopt de motor heet en gooit uiteindelijk de koelvloeistof er uit.
En als er idd zo weinig kvs in zit dan is dat al heel snel
Idem voor de waterpomp die btw mechanisch aangedreven wordt dus eigenlijk niet vast kan zitten
 
als een radiateur koud blijft circuleert het systeem niet, ik denk dat er nog lucht in zit. Hang eens met de man de motor bijna helemaal op z'n zij, links en recht. en kijk dan eens of het niveau in de radiateur zakt. (Of daar waar de dop zit)
 
Maar als de voorgeschreven hoeveelheid een liter is, en dat zit erin, dan kan er toch nooit te weinig in zitten? En lucht in het systeem zou eventueel kunnen, maar waarom wordt dan de linkerkant van de radiator wel warm en de linker kant niet? Kan dat echt met lucht in het systeeem te maken hebben en zou de kvs dan niet circuleren?
 
Nogmaals alle kvs peilen waren in orde.
Ontluchten dmv motor heen en weer halen en in de slangen knijpen moet ik nog doen.
Moet dat met draaiende motor of juist niet?
 
zolang niet alle lucht er uit is, kan je niet zeggen dat het koelvloeistofpeil ok is.
Dat begrijp ik. Maar kan een luchtbel echt de oorzaak zijn van dat links de radiator wel warm wordt en rechts koel blijft? Dan zou het zoals hier werd gezegd zo zijn, dat de waterpomp die R zit, geen lucht kan pompen en de kvs daar dan stil blijft staan? Hoe kan de L kant dan wel warm worden en dus gedeeltelijk koelen. Klinkt zeurderig onderhand maar wil niet dat er iets stuk gaat. Waarom kan het b.v. geen defecte thermostaat zijn door lange stilstand? Die zit immers ook R in het frame gemonteerd.
 
Het volgende gedaan. Koelvloeistof bij kunnen vullen. Motor gestart en eindje gereden. Onderweg gestopt en af en toe goed heen en weer met de motor om luchtbellen te laten verdwijnen. Peil in radiator en reservoir blijven op peil. Motorblok weer flink heet. Radiator L weer warm, idem leiding van radiator L jaar thermostaat(ingaand) warm. Leiding van thermostaat (uitgaand) naar cijlinderkop warm. Van onderkant cijlinder naar waterpomp (ingaand) warm. Leiding van waterpomp (uitgaand) naar onderkant radiator rechts koud. Radiator R ook nagenoeg koud. Waterpompje op blok ook heel heet. Toch defecte waterpomp?
Wordt mechanisch aangedreven met tandwiel. Kan dit vastgelopen zijn?
 
Het volgende gedaan. Koelvloeistof bij kunnen vullen. Motor gestart en eindje gereden. Onderweg gestopt en af en toe goed heen en weer met de motor om luchtbellen te laten verdwijnen. Peil in radiator en reservoir blijven op peil. Motorblok weer flink heet. Radiator L weer warm, idem leiding van radiator L jaar thermostaat(ingaand) warm. Leiding van thermostaat (uitgaand) naar cijlinderkop warm. Van onderkant cijlinder naar waterpomp (ingaand) warm. Leiding van waterpomp (uitgaand) naar onderkant radiator rechts koud. Radiator R ook nagenoeg koud. Waterpompje op blok ook heel heet. Toch defecte waterpomp?
Wordt mechanisch aangedreven met tandwiel. Kan dit vastgelopen zijn?

Thermostaat zit altijd op de uitgaande hete kant van het koelsysteem.
Je denkt verkeerd om.
Denk dat er niets aan de hand is en het systeem goed werkt.
 
Ik heb weleens gezien dat de schoepen van een waterpomp verpulverd waren. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn ?

Als de kvs niet circuleert dus niet rond gepompt wordt dan gaat de kvs in no time aan de kook en gooit het koelsysteem de kvs er uit.
Temperatuurmeter vliegt dan ook in het rode gebied
 
Even heel simpel koppel beide slangen van je radiator af

als je nu de motor start met de koevloeistof nog in de slangen dan zal het een 1 kant de vloeistof uitspuiten en de andere kan moet dan zakken.

Mocht de thermostaat er tussen zitten demonteer deze en laat deze weg. je kan hem even checken met kokend water om te kijken of deze opengaat.
Zo niet laat de motor draaien zonder thermostaat .

spoel een met een waterslang de ingang van je radiator door komt er dan ook daad werkelijk aan de andere kant water uit
 
Welke kleur heeft je koelvloeistof? Chocolade bruin?
Tap het systeem af, koppel de slangen los van de radiateur en gooi je tuinslang erin.
Goed doorspoelen.
Dan ook andersom, dus slang in uitgang.
Doorspoelen totdat water er net zo helder uitkomt als er in gaat. Slangen weer aankoppelen, afvullen en ontluchten, rijden.


Een radiateur moet gelijkmatig warm worden, niet half-om-half > blokkade.
 
Thermostaat zit altijd op de uitgaande hete kant van het koelsysteem.
Je denkt verkeerd om.
Denk dat er niets aan de hand is en het systeem goed werkt.
Maar hoe kan het dan dat alle leidingen warm zijn, idem het waterpompje echt heet wordt en de leiding van waterpomp naar onderkant radiator koud blijft en mede daardoor ook de R kant radiator. Daar zit ook de temperatuur sensor. Die geeft dus ook niet dan de juiste temperatuur aan.
 
Welke kleur heeft je koelvloeistof? Chocolade bruin?
Tap het systeem af, koppel de slangen los van de radiateur en gooi je tuinslang erin.
Goed doorspoelen.
Dan ook andersom, dus slang in uitgang.
Doorspoelen totdat water er net zo helder uitkomt als er in gaat. Slangen weer aankoppelen, afvullen en ontluchten, rijden.


Een radiateur moet gelijkmatig warm worden, niet half-om-half > blokkade.
Oude kvs was gewoon helder blauw. Dus geen vervuiling. Motor heeft ook altijd binnen gestaan. Geen enkele roest. Denk tot nu toe dat de waterpomp niet goed werkt. Immers het warme water behoord na de waterpomp ook warm weer de radiator in te gaan. Dus die leiding zou ook warm moeten zijn en dat is dus niet zo. Blijft koud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan