Honda CBR125R bj.2006 koelingsproblemen.

Ferdy1953

Rookie
11 mei 2020
10
0
Beste lezers, Ben in het bezit van een Honda CBR125R uit 2006. Deze heeft slechts 3850 km gelopen en is nog in nieuwstaat.
Lage km stand door heel weinig rijden en lang stil gestaan. Wil hier weer mee gaan rijden en ondertussen veel technisch nagelopen en hersteld.
De Honda start en loopt heel mooi. Echter na een proefrit, merkte ik dat radiator aan de linker kant wel warm was maar aan de rechter kant niet, deze bleef nog koel.
Het motorblok werd dus niet goed gekoeld. Koelvloeistof was net ververst. Wat kan dit zijn? Een defecte waterpomp en/of een defecte thermostaat. Beiden zitten aan de rechterzijde van de Honda. Of kan het nog iets anders zijn? Alvast bedankt voor de reacties.
 
Nogmaals. Je denkt verkeerd om. De waterpomp pompt het gekoelde kvs uit de onderkant van de radiateur het blok in.
Het kvs verlaat vervolgens via de aansluiting waar de thermostaat in zit het blok om weer gekoeld te worden in de radiateur.

En nogmaals als een waterpomp niet of niet goed werkt dan loopt het blok heet en gooit het koelsysteem via de radiateur dop het kvs eruit. In grote hoeveelheden want het blok gaat aan de kook
 
Nogmaals. Je denkt verkeerd om. De waterpomp pompt het gekoelde kvs uit de onderkant van de radiateur het blok in.
Het kvs verlaat vervolgens via de aansluiting waar de thermostaat in zit het blok om weer gekoeld te worden in de radiateur.

En nogmaals als een waterpomp niet of niet goed werkt dan loopt het blok heet en gooit het koelsysteem via de radiateur dop het kvs eruit. In grote hoeveelheden want het blok gaat aan de kook
Ok mag dan verkeerd om denken. Maar ga het maar niet proberen om het blok zo heet te laten worden. Maar zo te horen heb jij er verstand van. Vraag. Waarom denk jij dat links de radiator heel heet word en de rechter kant is dan nog koel. Dus ook de leiding van de waterpomp. Ben benieuwd naar je reactie.
 
Enig idee wat de functie van de radiateur is?
Dit is een koellichaam die ervoor zorgt dat de hete kvs uit het blok dusdanig veel energie kwijt raakt dat het weer koel genoeg wordt om de temperatuur van het blok niet te hoog te laten worden onder de normale belastingen.
Als je de motor langdurig stilstaand stationair laat draaien totdat de koelvin aan springt zal je kunnen voelen dat de aansluiting richting waterpomp warmer is al net na het rijden.
 
je moet stoppen met over-nadenken, lezen wat mensen schrijven en dat ook eens doen.


laat hem eens stationnair warm draaien zonder radiatordop en kijk wat het water in de radiator doet. af en toe in slangen knijpen.

in service manual gekeken of er nergens ontluchtingsvijs op zit (thermostaathuis bv) ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan