honda cbr600 1994/1995 of kawa zx-6r uit 1997

voorkeur!!?!?

  • Honda CB600 F

    Stemmen: 4 57,1%
  • kawa zx-6r

    Stemmen: 3 42,9%

  • Totaal aantal stemmers
    7

FabianR6

MF veteraan
21 dec 2005
1.738
0
Goededag,

Ik heb een vraagje...ik weet dat het voor een groot deel persoonlijk is maar ik hoop toch wat antwoorden te krijgen

ik ben opzoek naar mijn 1 ste circuitmotor niks bijzonders ik wil gewoon een paar trainingen op het circuit gaan doen met een voorrijder en dan later misschien iets meer maar dan wil ik dit doen zonder risico te lopen met mn straat bike

Nu twijfel ik tussen cbr 600f uit 1994/1995 of een kawa uit 1997 zx-6r ninja....

nu komt de vraag....welke is de beste optie gelet op fijner/makkelijker sturen enz enz en onderhoud/betrouwbaarheid (kosten)!

ik hoor graag jullie meningen!

http://www.motorbikes.be/en/compare/1511/991/
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een CBR (pc25) uit 1994 en gebruik 'm tot nu toe voor circuitdagen. CBR's zijn bulletproof, makkelijk in onderhoud en er zijn verschrikkelijk veel onderdelen voor te krijgen.
ZX6R is ook een prima fiets, kan alleen last hebben van scheuren in het frame.

Als je een circuitfiets koopt, let dan vooral op de nuttige modificaties (voor- en achterveren stalen remleidingen, verhoogde voetsteunen) en wat minder op het uiterlijk. Probeer de historie van de motor te achterhalen, kijk of de huidige rijder bijv. een website heeft waarop hij over z'n racerij verteld en wat er daar aan crashes en problemen genoemd wordt.
Maak je geen illusie, iedere circuitfiets heeft wel eens tegen de grond gelegen en het gaat er dus voornamelijk om of het ding weer netjes op de wielen gezet is. Vraag bijv. naar eventuele reparatierekeningen. Bij die van mij (die zeer zeker gecrashed was) zat bijvoorbeeld een factuur van het richtbedrijf die het frame gericht heeft.
Er staan hier op het forum een aantal CBR's te koop, vraag mensen gewoon naar de historie van de fiets. Krijg je vaak al een goed idee over hoe iemand er mee omgaat.

Succes met je zoektocht en wellicht tot ziens op de baan!
 
thanks voor je antwoord....ja zit al eenbeetje rond te kijken naar brommers die te koop staan hier op het forum! Nogmaals heb geen ambities ronderecords te gaan verbreken maar het lijkt me gewoon super zn circuitdagje!*(ook al had ik een top motor ..mn prestaties blijven ver achter) maar thanks voor de tips....zal er zeker wat mee doen! en heeft iemand ook een richtprijs voor dit soort fietsen!?!? zag er eenpaar te koop staan tussen de 1500.00/2500.00 euro!

maar als ik je goed begrijp kies jij de honda om de volgende punten: betrouwbaar en veel spullen te koop! kwa sturen...rijgemak weinig tot geen verschil?!!?
 
Laatst bewerkt:
De CBR is natuurlijk veruit eerste keus, heeft niks te maken met het feit dat ik een mooi exemplaar in de aanbieding heb O-) :9

Nee hoor, eerlijk gezegd loopt een ZXR wel iets harder als de CBR en is ook gewoon iets meer racy, ik heb er op een paar proefgereden en ééntje 2 weken in bezit gehad, die :] ook heerlijk !
Nadeel is idd zoals al door Tr@x aangekaart en wat ik zelf ook aan den lijve ondervonden heb (en meer mensen weet ik inmiddels, check o.a maar eens het forum en je hebt al snel een hand vol voorbeelden ervan) het aluminium frame van deze Kawa, het ’95-’97 model was de eerste poging van Kawa met een aluminium frame en zeker geen goede :X !
Het frame van dit model vertoont soms spontaan haarscheurtjes op de vreemdste (en gevaarlijkste !) plaatsen, niet fijn als je juist van plan bent het uiterste eruit te gaan wringen op het circuit :( !
De mijne was dus ook gescheurd, gelukkig de koop ongedaan kunnen maken (verborgen gebrek), vanaf ’98-model schijnt het allemaal wel weer ok te zijn !
Heb hier afgelopen winter op MF ook al een stuk of 3 ZX6Rren (race)rijwielgedeelten met defect of zonder blok te koop gezien, weet zelf niet of dit toeval is of kenmerkend voor de betrouwbaarheid :?

De CBR staat in ieder geval wel echt bekend als een bullit-proof fiets en wat makkelijker om snel te berijden voor de meeste mensen, meeste Honda’s is opstappen en gelijk vertrouwd.
Het standaard blok is heel betrouwbaar en kan heel veel hebben qua “misbruik” en kilometers, het heeft niet echt heel specifiek onderhoud buiten een normale beurt nodig.
Zelf vervang ik wel ongeveer elke 1000km de olie en filter.
Dat wordt natuurlijk weer anders als je het zwaar gaat tunen of een getunede koopt, dan heeft het gewoon meer onderhoud/controle nodig om lang betrouwbaar/heel te blijven.
Enige bekende zwakke punten van de CBR zijn de spanningsregelaar en de nokkenaskettingspanner en die zijn met wat gesleutel gemakkelijk en snel (zelf !) te vervangen.
En zoals ook al door Tr@x aangehaald is de tweedehands (race)onderdelen voorziening van de CBR stukken beter als die van de ZXR gezien de grote hoeveelheid die ervan verkocht is.

En waarom zou mijn specifieke CBR CBR-600 voor beginnend circuit enthausiast of koop juist voor jou als beginnend circuit enthausiast interressant kunnen zijn ?
-Standaard blok met niet al te veel (circuit) kilometers erop en sinds in mijn bezit aantoonbaar netjes onderhouden (veel facturen en oude onderdelen aanwezig).
-Diverse zinvolle aanpassingen voor op het circuit maar nog steeds heel goed bruikbaar op straat !
-Staat op volledig kenteken dus tussen de circuitdagen door kan je er gewoon mee op straat rijden/oefenen (WA-verzekering+Wegenbelasting < 200 Euro/jaar).
-dus ook geen karretje/trailer of bus nodig, gewoon op de motor naar het circuit en daar binnen 10 minuten circuitklaar (de spiegels en nummerplaat/knippers eraf +afplakken) een racer zonder kenteken rij je alleen op de circuitdagen zelf en staat verder werkeloos in de schuur.
-In huidige "streetlegal uitvoering" (dus zonder het standaard kuipwerk en en extra spul) is de prijs natuurlijk ook een heel stuk vriendelijker als de huidige (vraag)prijs en als ik zie met welk budget je nu aangeeft rond te kijken....
 
Terug
Bovenaan Onderaan