Honda CBR600 f2, luid geratel bij het gas geven.

gillesgitsels

Rookie
22 aug 2019
27
1
Dag iedereen,

Ik zit met een luid geratel ergens in het motorblok en heb geen idee van waar. Toen het geratel begonnen was, is er ook lichte rook uit mijn ontluchting van de olie beginnen komen.

In bijlage is er een filmpje (link kan ook werken: iCloud) die hopelijk jullie wat meer info kan geven, de nodige info die mij hopelijk een antwoord gaat geven :)

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • filmpje van het getik.zip
    5,1 MB · Weergaven: 8
Luid geratel en oliedamp uit de ontluchting? Dat klinkt erg ongezond!!

Als je zelf niet ervaren bent, denk ik dat je niet meer met je motor moet rijden. En eerst een diagnose door een expert moet laten uitvoeren om erger te voorkomen.

Is het zomaar uit het niets onstaan? Alle onderhoud nog op orde? Motor al lang in je bezit?
 
Luid geratel en oliedamp uit de ontluchting? Dat klinkt erg ongezond!!

Als je zelf niet ervaren bent, denk ik dat je niet meer met je motor moet rijden. En eerst een diagnose door een expert moet laten uitvoeren om erger te voorkomen.

Is het zomaar uit het niets onstaan? Alle onderhoud nog op orde? Motor al lang in je bezit?
Nog niet lang in mijn bezit, dus ik weet ook niet wat de motor allemaal heeft meegemaakt. Ik heb zelf aan de hand van de werkplaatshandleiding een nieuwe koppakking gestoken, de olie vervangen, nieuwe koppeling geplaatst en de filters vervangen.

Ik hoopte langs deze weg zelf tot een oplossing te komen ...
 
Nieuwe koppakking, geratel en olie uit de ontluchting: ik zie daar wel een verband tussen.

Jij ook?
Na mijn onderhoud (koppakking, koppeling...) ben ik meermaals gaan rijden zonder problemen...

Samen met een vriend denken we dat de ringen beschadigd zijn en er zo backflow ontstaat richting de olie. Dit ga ik morgen hopelijk kunnen bekijken aan de hand van een compressie test.
 
Waarom ziet de motor er in het filmpje zo kaal uit, en is de carterontluchting niet op de luchtfilterbox aangesloten? Er is een reden dat de carterontluchting op de luchtfilterbox aangesloten zit af fabriek, dat besef je je?
Zoals het er nu uitziet is het niet door meneer Honda uitgeleverd destijds...
 
Na mijn onderhoud (koppakking, koppeling...) ben ik meermaals gaan rijden zonder problemen...

Samen met een vriend denken we dat de ringen beschadigd zijn en er zo backflow ontstaat richting de olie. Dit ga ik morgen hopelijk kunnen bekijken aan de hand van een compressie test.
Het getik uit het filmpje komt zeker niet van zuigerringen (die wel of niet beschadigd zijn).
 
Waarom ziet de motor er in het filmpje zo kaal uit, en is de carterontluchting niet op de luchtfilterbox aangesloten? Er is een reden dat de carterontluchting op de luchtfilterbox aangesloten zit af fabriek, dat besef je je?
Zoals het er nu uitziet is het niet door meneer Honda uitgeleverd destijds...
De motor zit in een zelfgebouwde buggy. Er was geen plaats voor de originele lucht box dus heb dit moet aanpassen.
Heb dit bij velen nagevraagd en zij zeiden dat dit geen kwaad kon.
 
Buggy, zelfbouw aanpassingen, geratel: er bestaan betere starts. Maar niet getreurd, er is nog hoop.

1) naar de oorzaak op zoek gaan en de kosten van reparatie afwegen tegen de waarde ervan
2) blok gewoon oprijden, en dan een vers, gebruikt blok plaatsen
3) ellende onderweg voor zijn; goed gebruikt blok op de kop tikken en plaatsen.
 
Als het dan toch een buggy is, en je overal makkelijk bij kan: heb je de NAKS al gecontroleerd?
En als het dan toch een buggy is, en je overal makkelijk bij kan: kleppen deksel er even af en de klepspeling controleren.
 
En als het dan toch een buggy is, en je overal makkelijk bij kan: met een stetoscoop (of, als goedkoop alternatief een lange schroevendraaier) luisteren waar het geluid vandaan komt.

Zo, genoeg tips voor je om te doen: jij hoeft je vandaag niet meer te vervelen :)
 
Buggy, zelfbouw aanpassingen, geratel: er bestaan betere starts. Maar niet getreurd, er is nog hoop.

1) naar de oorzaak op zoek gaan en de kosten van reparatie afwegen tegen de waarde ervan
2) blok gewoon oprijden, en dan een vers, gebruikt blok plaatsen
3) ellende onderweg voor zijn; goed gebruikt blok op de kop tikken en plaatsen.
Inderdaad.. ik zal alle mogelijkheden moeten bekijken en afwegen tegenover elkaar.
 
En als het dan toch een buggy is, en je overal makkelijk bij kan: met een stetoscoop (of, als goedkoop alternatief een lange schroevendraaier) luisteren waar het geluid vandaan komt.

Zo, genoeg tips voor je om te doen: jij hoeft je vandaag niet meer te vervelen :)
Jammer genoeg is het ook mijn bachelorproef dus ga ik best eerst schrijven. Het bekijken zal voor later zijn. Toch bedankt voor de tips.
 
7BAF2665-B424-4AD8-8FD9-52CDA1C5A330.jpeg

Hier is een foto en filmpje (iCloud) waneer ik heb voor de eerste keer uitgebreid test. Ik weet het, de achterophanging trekt op niets en kan zeker niet goed zijn voor de motor. Ik moet dit zo snel mogelijk bekijken...
 
Smering gebrek en daarop volgende schade.

Maar zolang er geen diagnose is kunnen we blijven speculeren.
Misschien is er iets mis gegaan in de klep bediening, misschien ligt er een krukas lager uit, of is de nokkenas ketting ergens tegenaan aan het slaan.

Goed luisteren waar het geluid vandaan komt en dan op onderzoek uit.
De klepdeksel is er zo af in ieder geval..
 
Smering gebrek en daarop volgende schade.

Maar zolang er geen diagnose is kunnen we blijven speculeren.
Misschien is er iets mis gegaan in de klep bediening, misschien ligt er een krukas lager uit, of is de nokkenas ketting ergens tegenaan aan het slaan.

Goed luisteren waar het geluid vandaan komt en dan op onderzoek uit.
De klepdeksel is er zo af in ieder geval..
Dankjewel alvast, kleppendeksel heb ik er al van gedaan zonder iets merkwaardig te zien aan de ketting (zat nog onder spanning) of kleppen.. Ik zal eens met een schroevendraaier gaan luisteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan