Honda CBR600f 1995 stopt ermee bij optrekken uit lage toeren

Jeypey

Rookie
2 jun 2019
9
0
Goeie,

Ik ben sinds een paar weken eigenaar van m'n eerste motor, de hierboven genoemde Honda. Nu is het zo dat als ik een tijdje aan het rijden ben en door het overige verkeer wordt gedwongen om stapvoets te rijden of stil kom te staan en vervolgens weer wil wegrijden. De motor niet thuis geeft. Hij zakt bij het lager dan stationair in de toeren en er komen wat rare knalletjes uit de uitlaat, de enige manier waarop het ophoudt is door de motor uit te zetten. Bij het er weer opzetten van het contact wil die ook nog wel eens helemaal niks meer doen. Na even wachten (afkoelen denk ik) gaat het contact er weer op en kan ik weer wegrijden zonder probleem. Het gebeurt niet elke keer als ik weg wil rijden maar wel alleen als de motor al warm is. Ik heb de motor eens goed bekeken van binnen en kon geen rare dingen vinden. Nu denk ik zelf dat het iets in de elektriciteit is of met de brandstoftoevoer.
De accu is gloednieuw btw.

Bij beide vraag ik me dan af waarom het alleen gebeurt met een warme motor en bij het wegrijden uit stilstand.
Iemand een suggestie die ik na kan lopen om mij weer de weg op te helpen met dit mooie weer?

Elke keer bij een stoplicht je motor aan de kant waggelen is geen leuk tijdverdrijf:N
 
Als de motor op temperatuur komt worden verschillende onderdelen (bobines/dynamo e.d) eveneens behoorlijk warm wat een storing kan veroorzaken, interne weerstand wordt hoger-te hoog.
Kijk eens de aansluitingen na van bougies/bobines e.d.
Laat ook je carbs eens goed doorlopen door je aftapschroefje te openen, ff spoelen.
 
Heb je de motor gekocht bij een dealer? Zo ja, dan heb je garantie toch?
Heb de motor gekocht van een particulier. Ik ben de derde eigenaar. Heeft 18000 gelopen en dus geruime tijd stil gestaan. Vorige eigenaar heeft de vloeistoffen en dergelijke ververst en vervolgens in de verkoop gezet.
 
Check laadsysteem
Heb de how to voor het checken van laadsysteem even gedaan. Accu kwam bij 3000 toeren tot de 13 volt. Daarna de drie gele kabeltjes van de dynamo gemeten. Deze kwamen alle drie bij 3000 toeren op de 31 tot 33 volt (Wisselend gemeten). Spanningsregelaar wordt ook erg snel warm, niet normaal lijkt me?
Uit de how to begrijp ik dus dat de spanningsregelaar naar de knoppen is?
 
13 V laden bij 3000rpm is te laag.

Meet je dynamo eens door. Met de motor uit, meet dan de weerstand over de spoelen heen ( ergens 0.1 ~0.5 Ohm) plus tussen de spoelen onderling (oneindig). Ik dacht dat de spanning per coil iets van 45V of meer moet zijn....
 
13 V laden bij 3000rpm is te laag.

Meet je dynamo eens door. Met de motor uit, meet dan de weerstand over de spoelen heen ( ergens 0.1 ~0.5 Ohm) plus tussen de spoelen onderling (oneindig). Ik dacht dat de spanning per coil iets van 45V of meer moet zijn....
Geeft tussen de drie kabels wel weerstand van ongeveer 0.4 a 0.5 (pennen tegen elkaar 0.2 a 0.3) Als ik de kabels los meet, andere pen op massa geeft ie 0L aan?
Is dit goed of slecht nieuws (sinds vandaag geïnteresseerd in multimeters).
 
Even overnieuw. Multimeter in Ohm stand!

- Je meet de drie draden afzonderlijk naar massa. Deze waarde mag slechts een paar tienden Ohm (wat JanBros schrijft) afwijken t.o.v wanneer je de pennen tegen elkaar aan houdt. Klopt dit?
- Vervolgens meet je iedere combinatie tussen de draden onderling. Deze weerstand dient oneindig te zijn - zelfde waarde wanneer je de pennen van elkaar houdt. Klopt dit?

Zo ja, dan is je dynamo nog in orde. Wel raar dat deze slechts <33V aangeeft. Kan je het voltage nog eens nameten?
 
Even overnieuw. Multimeter in Ohm stand!

- Je meet de drie draden afzonderlijk naar massa. Deze waarde mag slechts een paar tienden Ohm (wat JanBros schrijft) afwijken t.o.v wanneer je de pennen tegen elkaar aan houdt. Klopt dit?
- Vervolgens meet je iedere combinatie tussen de draden onderling. Deze weerstand dient oneindig te zijn - zelfde waarde wanneer je de pennen van elkaar houdt. Klopt dit?

Zo ja, dan is je dynamo nog in orde. Wel raar dat deze slechts <33V aangeeft. Kan je het voltage nog eens nameten?
Is het niet zo dat de weerstand tussen draad en massa oneindig moet zijn en de weerstand tussen draden rond de 0.5? Precies andersom zeg maar. Heb YouTube er eens op nageslagen hoe je dit deed. Morgen nog maar eens meer meten is meer weten.
 
Heb de motor gekocht van een particulier. Ik ben de derde eigenaar. Heeft 18000 gelopen en dus geruime tijd stil gestaan. Vorige eigenaar heeft de vloeistoffen en dergelijke ververst en vervolgens in de verkoop gezet.

Vloeistoffen verversen betekend niet dat ie goed en op tijd zijn onderhoud heeft gehad. Kan ook zijn dat de carb afgesteld moeten worden, ze verstopt zitten na de winter (gebeurt vaker).Benzinetank niet volledig gevuld weggezet, bezinksel zakt naar beneden in de carburateur. Vaak starten mensen hun motor in de winter omdat ze denken dat dit goed is (integendeel, je pompt schraal water door je motor ipv. vettigheid/benzine).
 
geruime tijd stil gestaan.
Lees ik.
Ik heb hier al veel topics gelezen waarvan de motorfiets al geruime tijd heeft stil gestaan.
Het zal dan in dit geval dan ook de mankementen zijn die in die andere topics ook voorkomen ?
Zoals Viaantje schrijft.
 
Is het niet zo dat de weerstand tussen draad en massa oneindig moet zijn en de weerstand tussen draden rond de 0.5? Precies andersom zeg maar. Heb YouTube er eens op nageslagen hoe je dit deed. Morgen nog maar eens meer meten is meer weten.


8)7 8)7mijn fout! klopt het is inderdaad precies andersom. Moet toch eens minder koffie gaan drinken :Y


Multimeter in Ohm stand!

- Je meet de drie draden afzonderlijk naar massa. Deze weerstand dient oneindig te zijn - zelfde waarde wanneer je de pennen van elkaar houdt. Klopt dit?
- Vervolgens meet je iedere combinatie tussen de draden onderling. Deze waarde mag slechts een paar tienden Ohm (wat JanBros schrijft) afwijken t.o.v wanneer je de pennen tegen elkaar aan houdt. Klopt dit?

Zo ja, dan is je dynamo nog in orde. Wel raar dat deze slechts <33V aangeeft. Kan je het voltage nog eens nameten?
 
- Je meet de drie draden afzonderlijk naar massa. Deze weerstand dient oneindig te zijn - zelfde waarde wanneer je de pennen van elkaar houdt. Klopt dit?
- Vervolgens meet je iedere combinatie tussen de draden onderling. Deze waarde mag slechts een paar tienden Ohm (wat JanBros schrijft) afwijken t.o.v wanneer je de pennen tegen elkaar aan houdt. Klopt dit?

Zo ja, dan is je dynamo nog in orde.

neen, nog niet zeker in orde. spoelen kunnen ook in kortsluiting liggen zonder dat ze de massa raken.
tussen 2 draden moet je ook de voorgeschreven spanningen halen bij de voorgeschreven toerentallen.
 
Als de motor op temperatuur komt worden verschillende onderdelen (bobines/dynamo e.d) eveneens behoorlijk warm wat een storing kan veroorzaken, interne weerstand wordt hoger-te hoog.
Kijk eens de aansluitingen na van bougies/bobines e.d.
Laat ook je carbs eens goed doorlopen door je aftapschroefje te openen, ff spoelen.
Dat hoort er vast niet in rond te drijven.
Is dit erg genoeg om weg te moeten brengen en te laten reinigen of kan een flesje reiniger bij de tank ook wonderen doen?
Screenshot_20190605-171010_Gallery.jpg
 
Dit hoort er idd niet in te zitten, ik zou ze toch ff losmaken en goed (laten) reinigen.
Dan heb je dit iig in orde, die kleine deeltjes gaat ie meetrekken en veroorzaakt een verstopping in je sproeier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan