Honda CBR600F 96 maakt afentoe KRRRRRRR geluid..

buckbaggen

MF'er
14 aug 2010
198
0
en daar ben ik weer met het volgende probleem/vraag...
Ik heb nu een honda cbr600f uit 96.. rijd goed en lekker... zuinig.. niks aan op te merken.. hebben ook al meerdere monteurs van diverse zaken op gereden en andere motorrijders.. niks aan op te merken.. MAAR afentoe als ik rij (versnelling,snelheid,koud of warme motor maakt niks) hoor ik oppeens een vrij hard geluid wa ik met 80kmh ook nog kan horen zo: KRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR uit het blok lijkt het wel.. ook afentoe iets minder hard en lijkt het meer KGGGGGGGG.... als ik dan ff de koppeling helemaal intrek en weer loslaat is het weg...

Meestal zou het de kettingspanner zijn van de distriebutieketting, maar aangezien die het punt 1 niet altijd doet en punt 2 weggaat als ik de koppeling in trek..... lijkt het mij niet..
Verder ook als de motor het geluid maakt, merk ik niets aan de motor qua gasreactie,vermogen,remmen of wat dan ook.. en het is heel onregelmatig... de ene keer doet die het 5x tijdens 1 rit... de andere keer rij ik een hele dag en doet die het geen 1x... of als ik iemand anders erop laat rijden doet die het ook niet :P

Hopelijk weet iemand wat dit kan zijn... ondanks da die perfekt rijd maak ik me toch zorgen...

EDIT: koppeling slipt ook niet door..
 
Laatst bewerkt:
uhm... accelereren en constante snelheid.. bij afremmen op de motor weet ik niet, mede ook omdat ik meestal zodra ik het hoor de koppeling in trek en ik niet onnodig met dat ongezonde geluid ga rondrijden
 
ik heb dezelfde gehad met net zo'n geluid,en met 46000km op de teller,en bij mij was het wel degelijk de distriebutieketting.
Dan is de ketting zoveel langer geworden dat de spanner hem niet meer kan spannen en dan ligt ie 'n beetje los en gaat dit geluid maken. En dat was ook bij gas loslaten met koppeling los natuurlijk.

en die iemand andrs weet niet hoe je motor eerst klonk en kent de geluiden van jouw motor niet dus zal ook niet veel merken
 
Laatst bewerkt:
dus het is niet de kettingspanner maar de ketting zelf en ik dien een nieuwe distriebutieketting erop te leggen??

en je hoeft niet te weten hoe mijn motor klinkt, want als die het geluid maakt is het overduidelijk en hard...

Wat ik verder nog afvraag, als ik de koppeling in doe en dus de lijkt mij minder spanning erop zet waardoor die nog losser zit gaat het geluid weg.. en als er kracht op staat, dus tijdens het accelereren of constane snelheid en dus ook trekkende motor gaat die het geluid maken..
 
Laatst bewerkt:
Nou bij mij was het niet echt een hard geluid en ik hoorde het eigenlijk ook alleen maar als ik het gas dicht deed voor''n drempel o.i.d.

ik heb de motor eerst ervoor naar de motorzaak gebracht,en hebben ze m'n spanner gemodificeerd,en toen was het een tijdje over maar,het kwam toch weer zachtjes aan terug en heb ik besloten om er een nieuwe ketting op te laten leggen en sinds dien was het helemaal over.

De ketting was trouwens 1cm langer geworden dan orgineel.

Maar ik heb je vraag nog eens goed gelezen en ik denk dat ik e'm niet goed begrepen heb wand bij mij was het geluid continu en was niet weg te werken met de koppeling.Het zou ook nog je druklager van de kopeling kunnen zijn
 
ooh oke.. hmm en word het druklager van de koppeling dan ontlast als ik de koppeling intrek? Zoja dan zou dat wel logischer zijn icm het geluid wat mijn motortje maakt..
maar heb zo'n idee dat die echt toe is aan een beurtje en ga ik ook doen binne nu en 2 weken.. want net kreeg ik nog een bijgeluid erbij, als ik deed afremme afentoe zown plofje uit de uitlaat... dus ik denk dat de bougies hun beste tijd hebben gehad... of is dat een ander probleem die plofjes uit de uitlaat? (ja oke het kan natuurlijk ook de onsteking zijn..)
 
Nee als je je kopeling in trekt dus ontkopeld ,dan belast je je lager waardor hij niet kan rammelen.
Dus het zou kunnen zijn dat als je de koppeling niet intrekt,je lager wat speling heeft en mee gaat draaien en rammelen.en zodra je je koppeling intrekt je het lager weer op z'n plek drukt
 
ik denk dat nieuwe bougie's en een nieuw luchtfilter al wat gaat scheelen en kijk ook effe je brandstoffilter na dat zit in de tank aan je benziene kraan
 
dan lijkt het mij inderdaad het druklager, want het klinkt inderdaad wel of oppeens iets mee gaat draaien, rammelen.. hoeveel kost zo'n lagertje ongeveer en is dat moeilijk in te bouwen?

Maar goed, 17maart heb ik centjes dan ga ik sowieso eens beginne met nieuwe olie+oliefilter+luchtfilter+benzinefilter+bougies+koelvloeistof.. en dan ga ik ergens een adresje zoeken waar die helemaal uit elkaar gaat voor de kleppen te meten en evt stellen.. nokkenasketting+spanner checken en dat druklager.

Zodra ik het eerste beetje onderhoud heb gedaan meld ik het hier weer en als er nog tips zijn over het kraak geluid of onderhouds tips.. let me know ;)
 
nouja het is bijna zover :D en er is nog een probleempje bij... -_- als ik afrem krijg ik afentoe een knal uit de uitlaat.. maargoed misschien is dat verholpen na het beurtje!
Ik heb vandaag de motor al uitelkaar gehaald (kappen en filter eraf).. het geen wat ik kan zien is dat de benzine filter pikzwart is en de luchtfilter is ook een slachtveld van steentjes,zand en andere zooi.. bougies zie ik niets bijzonders aan..
morgen de onderdeeltjes bestellen die ik sowieso nodig heb
4liter castrol 10w40 semi synthetisch
olie filter
3liter koelvloeistof
4x ngk cr9eh-9
benzine filter
luchtfilter
flesje forte

155euri :)

Alleen het druklager moet ik nog na vragen, maar is dat makkelijk te vervangen? heb namelijk geen idee waar het zit en hoe ik het moet vervangen.. apart gereedschap voor nodig?

EDIT: vandaag ook de olie + olie filter eraf gehaald en de koelvoeistof.. de olie was pik en pik zwart.. hmm arm motortje maargoed overmorgen krijg ik de nieuwe spulletjes binnen en kan ik aan de slag en dinsdag worden de klepjes gesteld!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de koppelingsdeksel eens eraf gehaald... maar naar mijn mening ziet de koppeling nog als nieuw uit? is ook niet ingeslagen ofzo.. en het voorste lagertje wat je meteen tegenkomt is naar mijn mening ook goed? draait gewoon...
Enige wat ik afvraag is helemaal in het midden zit een pennetje ofzoiets deze kon ik wel met de hand makkelijk eruitpakken toen ik de deksel eraf pakte.. als ik hem terug erin duw zit die wel ietsjes vaster maar kan hem nog zo eruit trekken... is dit normaal?
hieronder 2 fotos.. 1 van het pennetje en 1 van de gehele koppeling waar ik het pennetje een centimetertje eruit heb getrokken.

EDIT: koppelings kabel is wel zo goed als dood.. miss 3 van die ijzere draadjes zijn nog heel dus heb nog geluk gehad dat die tijdens het rijden niet helemaal is doorgebroken.. (A)

full

full
 
Laatst bewerkt:
hoe bedoel je precies? als ik het pennetje een beetje eruit trek dat ik hem dan naar boven/onder of links/rechts kan bewegen? dus dat het gat waar die in gaat als het waren iets te groot is??
 
koppeling vs buck..
1-0 voor de koppeling -_-
ik wou dat pennetje laten zien aan mn pa en kreeg ik hem met geen mogelijkheid eruit -_- merja xD hoop dat iemand meer kan vertelle over dat pennetje en hoe mn koppeling zo uit ziet op de foto.
 
hmm.. beurt is volledig gebeurt, koppeling is eruit geweest en gechecked was alels in orde.. maar het geluid blijft en word nu zelfs erger! nu meer een gekraak zo KKKKKKKRRRRRRRRRRRRRRRRRRR en harder... zelfs een voetganger keek me scheef aan die op de stoep liep toen mn motor da geluid weer maakte....

ik maak me echt zorgen maar weet niet wat het is :(

beurt is btw een maand geleden gedaan.. maar heb eerst eens afgewacht of het blijft en of erger/anders word.. het is eigenlijk na de buurt de eerste paar dagen weggeeest (kan ook toeval zijn omda die het vaker wel eens een paar dagen goed deed) en nu is het erger en komt een stuk vaker voor dan voorheen...

Dry Splines lol?

hmshh... me valt net in dat ik eerst voor een stoplicht stond met mn broer op de motor en ff in de vrij (stilstaand dus) ff aan het gas trok.. en toen ik het gas los liet en hij dus terug zakte naar zn stationeer toerental hoorde ik het geluid ook even overduidelijk... dus het lijkt me niks met de ketting,tandwiele, wiellager etc aangezien ik stil stond in de virj daaro..
 
Laatst bewerkt:
hmm.. beurt is volledig gebeurt, koppeling is eruit geweest en gechecked was alels in orde.. maar het geluid blijft en word nu zelfs erger! nu meer een gekraak zo KKKKKKKRRRRRRRRRRRRRRRRRRR en harder... zelfs een voetganger keek me scheef aan die op de stoep liep toen mn motor da geluid weer maakte....

ik maak me echt zorgen maar weet niet wat het is :(

beurt is btw een maand geleden gedaan.. maar heb eerst eens afgewacht of het blijft en of erger/anders word.. het is eigenlijk na de buurt de eerste paar dagen weggeeest (kan ook toeval zijn omda die het vaker wel eens een paar dagen goed deed) en nu is het erger en komt een stuk vaker voor dan voorheen...

Dry Splines lol?

hmshh... me valt net in dat ik eerst voor een stoplicht stond met mn broer op de motor en ff in de vrij (stilstaand dus) ff aan het gas trok.. en toen ik het gas los liet en hij dus terug zakte naar zn stationeer toerental hoorde ik het geluid ook even overduidelijk... dus het lijkt me niks met de ketting,tandwiele, wiellager etc aangezien ik stil stond in de virj daaro..
Terug naar Vos met die hap!

Ze mogen je nu eindelijk eens een goede motor leveren.....
Dit mag toch niet waar zijn!
 
blijkbaar wel... en heb geen garantie bij vos en die tellen zich sowieso de hoofdprijs dus ga ik liever naar een andere zaak.. maar ik hoop stiekem dat iemand dit bekent voor komt en weet wat het is...

het enige wat ik zelf kan indeken is distriebutieketting en of de spanner ervan... aangezien dit normaal gesproken het enige probleem is wat kan voorkomen met een cbr600f.. maar als het dat was moet deze het blijkbar constant doen en niet weg te werken zijn door de koppeling in te trekken..

ik ga vanmiddag misschien ff langs een motorzaak in de buurt en laat ik ze eens erop rijden met de hoop dat die het nu ook eens doet als iemand anders erop rijd... miss weet ik dan meer :)
 
Laatst bewerkt:
zojuist even met hensgens in maastricht gebelt.. hun kunnen natuurlijk niet via de telefoon oordelen wat het is... maar ze konde mij wel zeggen dat het niet altijd is dat het geluid constant is als de spannner/gelijders/ketting niet goed zijn (distributie). En het ook kan kloppen dat het geluid weggaat als ik de koppeling in trek omdat die dan ontlst word.
 
hmpf heb ondekt als ik in de vrij flink gas geef en dan het gas los laat hij telkens het geluid maakt en ben ermee langs een winkel gegaan.. hun zeggen zeker weten de ketting spanner kapot... en met een beetje pech ook de ketting/gelijders. Maar eerst spanner vervangen grote kans dat het daarmee al is opgelost en hoeft het blok niet onnodig uit elkaar.. Iemand een adresje waar ik zo'n spanner goedkoop kan scoren? origineel honda (dus geen handmatige ofzo) en nieuw wil ik.. en de 3e generatie. Want hij is al 2x gemodificeerd dus ik hoef niet zown oude versie die slecht is zoals er nu waarschijnlijk ook op zit.

filmpje van het geluid van mn motor zojuist gemaakt:
als je goed luister hoor je t gekraak zoda die terug zakt in toeren, het is helaas onduidelijk omdat het met een billige telefoon is opgenomen :P
 
Laatst bewerkt:
zou idd heel goed de nokkenasketting en spanner kunnen zijn (alhoewel de mijne anders klnk toen de spanner kapot was)
ik zou gewoon een APE handmatige pakken. dat werkte voor mijn 600F ook super, nooit meer ergens last van gehad.
die dingen kosten 60 euro nieuw, is het wel waard mijns inziens aangezien die originele spanners heel snel het loodje leggen!
 
nja voor 9euro meer kan ik een originele honda spanner krijge 3e editie gloednieuw. maar ben op zoek of er misschien nog ergens goedkoper uit te halen is dus ik hoop dat iemand een leuk adresje weet :D
Er zijn inderdaad veel problemen met de spanners enz... maar er zijn ook genoeg mensen die nooit problemen hebben daarmee, mijn broer heeft al 3 honda cbrs gehad.. mn neef heeft nu met zn vriendin samen al de 3e en die hebben alelmaal geen problemen en rijden ook tig duizende kilometers per jaar :) is natuurlijk ieder zn persoonlijke mening^^
 
nja voor 9euro meer kan ik een originele honda spanner krijge 3e editie gloednieuw. maar ben op zoek of er misschien nog ergens goedkoper uit te halen is dus ik hoop dat iemand een leuk adresje weet :D
Er zijn inderdaad veel problemen met de spanners enz... maar er zijn ook genoeg mensen die nooit problemen hebben daarmee, mijn broer heeft al 3 honda cbrs gehad.. mn neef heeft nu met zn vriendin samen al de 3e en die hebben alelmaal geen problemen en rijden ook tig duizende kilometers per jaar :) is natuurlijk ieder zn persoonlijke mening^^
Motorrad Meyer in Aken (Grüner Weg). Die zijn meestal een beetje goedkoper dan de NL dealers....

Ik zou gewoon naar Vos terug gaan en hem vragen wat hij hiervan vind....
Nee heb je, ja kun je krijgen. Je had toch ook garantie op die andere motor?!

Als je nee krijgt, kun je altijd nog boos worden en het hele verhaal op internet (dreigen te) pleuren. Weten andere mensen ook meteen hoe ze tegenwoordig met hun klanten omgaan daar. Wél met Tjeu praten en niemand anders.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan