Honda cbr600f f2 laten afstellen of niet?

jaime1

MF veteraan
3 jun 2009
1.027
0
Ik heb sins juni dit jaar een Honda cbr600f.
NU vraag ik me de hele tijd al af of ik hem moet laten afstellen, dit omdat er een open demper onderzit(zat er al onder) en ik zelf een K&N filter heb gemonteerd.
Ik rij op een volletank met redelijk stevig door rijden zo een 200Km met rustig rijden 220km is dit normaal?
Ook is het zo dat hij stottert als ik 50km/h rij en zon 3500toeren.
Ik zat te denken aan een dyno run, alleen zegt de garage gelijk al dat ik dan beter een dyno kit kan laten plaatsen want dit zou goedkoper zijn.
klopt dit verhaal en behaal je daar ook winst/ minder brandstof verbruik door?

Mvg Jaime
 
Hoi Jaime,

Ik heb zelf ook een cbr600f2, alweer 8 jaar.
200/220 km is normaal.
Ik heb geen ervaring met dyno kitjes maar hoor er wel goede dingen over. Na het plaatsen is het verstandig deze te laten afstellen door lui die er verstand van hebben.
Maar goed, nogmaals, geen persoonlijke ervaringen hierover.
 
De motor loopt waarschijnlijk iets te arm.
Met een dynojetkit kun je het mengsel veranderen, met een run kun je de afstelling controleren.(een run voor de veranderering, en een of meerdere runs erna, om hem helemaal goed te krijgen.)
Sommige motoren gaan ook iets zuiniger lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat te denken aan een dyno run, alleen zegt de garage gelijk al dat ik dan beter een dyno kit kan laten plaatsen want dit zou goedkoper zijn.
klopt dit verhaal en behaal je daar ook winst/ minder brandstof verbruik door?

Mvg Jaime

Garagebedrijf snapt het niet. Klinkt als een verkoper ipv een techneut.

geen zin om alles uit te leggen, maar ik heb nog nooit een motorfiets met dyno kit zien opknappen zonder dat ie ook op de bank is geweest. Ze worden er meestal alleen maar slechter van.

Op de bank dat ding!
 
Laatst bewerkt:
Garagebedrijf snapt het niet. Klinkt als een verkoper ipv een techneut.

geen zin om alles uit te leggen, maar ik heb nog nooit een motorfiets met dyno kit zien opknappen zonder dat ie ook op de bank is geweest. Ze worden er meestal alleen maar slechter van.

Op de bank dat ding!
meestal werkt een dynojet kitje goed hoor

heeft bij mijn motor ook een wereld van verschil gemaakt, een compleet andere motor (in postieve zin!)

maar inderdaad, als je echt voor perfectie gaat, dan zou je hem moeten banken
 
meestal werkt een dynojet kitje goed hoor

heeft bij mijn motor ook een wereld van verschil gemaakt, een compleet andere motor (in postieve zin!)

maar inderdaad, als je echt voor perfectie gaat, dan zou je hem moeten banken
Zet um maar eens op de bank. Je gaat schrikken.
 
dus hij stond al waardeloos afgestelt, en na het monteren van een standaard dyno kitje staat hij redelijk afgestelt.... :+

das ongeveer hetzelfde als op het oog synchroonstellen _O- hij loopt wel maar ....
Niet helemaal hetzelfde.
Na montage van een dynojetkit gaan de gasschuiven sneller open, en de motor reageert sneller op het gas.
 
Niet helemaal hetzelfde.
Na montage van een dynojetkit gaan de gasschuiven sneller open, en de motor reageert sneller op het gas.

niet helemaal correct.

Na het opboren van de gasschuiven gaan de gasschuiven sneller open, en de motor reageert dan sneller op het gas.

Niet elke kit heeft er een boor instructie bij en boren kan ook zonder kit.

~[edit]

zelfs dit is nog lang niet helemaal correct :')
 
Laatst bewerkt:
iedereen bedankt voor de reakties.
Ik ga hem in het voorjaar eens op de bank zetten voor een test ronden om te kijken hoe of wat.
greets Jaime
 
Ach, er is al zoveel ervaring met de CBR600F dat je best een dynojetkit kunt plaatsen zonder te meten (want meten is wat je dus met zon bank doet). Gebruik de meest gebruikte maat hoofdsproeiers en je hebt in ieder geval al een stuk veiliger verbranding, minder kans op verbrande uitlaatkleppen.

Maar met een bank kun je veel dingen zien. Ten eerste kun je natuurlijk de JUISTE maat voor je hoofdsproeiers vinden, waardoor het mengsel optimaal zal zijn. Maar ten tweede kun je ook zien of er misschien wel iets heel anders aan de hand is dan een verkeerde afstelling (lekkende klep, kapotte zuigerveer). Dat zou kunnen voorkomen dat je doorrijdt en meer schade aanricht dan er al is.

En misschien dat de gasnaalden een stukje gelift moeten worden (ringetje eronder), ook dat kun je alleen op een bank zien (tenzij je echt ontzettend ervaren bent ;)).

Natuurlijk moeten je carburateurs sowieso even gesynchroniseerd worden.

De gasschuiven modificeren is niet echt nodig als je op de straat rijdt. Het zorgt er voornamelijk voor dat je gas feller gaat reageren. Eventueel kan het er voor zorgen dat er een dal in de karakteristiek van de trekkracht weggewerkt wordt omdat ze eerder opengaan (bij een lager toerental). Maar nodig is dit niet. Op het circuit kan het je een paar tienden van seconden schelen, op de weg zul je alleen merken dat je motor wat feller reageert.
 
syncroon staan de carbs al wel dit heb ik gelijk gedaan.

is er iemand die mij kan vertellen waar ik het best naar toe kan gaan en ook eerlijk advies krijg?
in de buurt van Ede?

greets Jaime
 
Hallo Jaime1,

Neem eens contact op met power-point in Tiel.
Aardige gast die weet waar ie over praat.

Een losse run kost 30 euro, en daarna geeft ie advies wat je zou kunnen aanpassen.
De aanpassingen kan hij voor je uitvoeren.
Bij mijn fazer was het advies "afblijven, staat prima zo"
 
Bedankt voor je reaktie tuonorider

Ik ga als mijn huis klaar is eens contact op nemen met hun.

Ik vraag me alleen af, moet ik wachten met afstellen totdat ik weer op de motor gereden heb?(vanaf de eerste keer strooien komt mijn motor de garage niet meer uit)
of zou ik hem in een busje rijden en hem daar dan neer zetten in de winter? of moet hij daarvoor warm zijn ofzo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan