Synchroniseren (lijkt wel een toverwoord op mf) is het gelijk stellen van de gaskleppen en heeft niets met lang stilstaan te maken.
Ik heb dit zelf nooit gehad, en weet dus niet of het verstandig is wat ik nu schrijf, maar is het niet handiger om eerst te kijken of hij überhaupt wil lopen? Even oliepeil controleren, carbs aftappen, verse brandstof in de leiding en kijken of hij wil?
Bedankt voor jullie reactiesIk bedoelde inderdaad of de boel gesynchroniseerd moest worden als de carburateurs helemaal uit elkaar zijn geweest, maar ik begrijp dat dat wel een goed idee is. Vandaag ben ik begonnen om hem uit elkaar te halen, tot ik de carburateurs los wilde halen en bleek dat ik een schroevendraaier van 40cm nodig had.
Als ik voorzichtig de gasschuiven omhoog duw, komt de ene gasschuif wat vlotter en soepeler naar beneden dan de ander, dus daar valt vast ook wel wat te poetsen.
Vraag me af waar die lange schroevendraaier voor nodig is; heb lang een 94ér gehad en carbs er enkele malen af gehad, gewoon met normale schroevendraaier.
Als je ff een PB stuurt met je mailadress kan ik je een service manual mailen.
Kan zijn dat de vorige eigenaar de klemmen met t schroefje de verkeerde kant op heeft gemonteerd. Maar in de nornale situatie is zon lange echt niet nodig indd...Vraag me af waar die lange schroevendraaier voor nodig is; heb lang een 94ér gehad en carbs er enkele malen af gehad, gewoon met normale schroevendraaier.
Als je ff een PB stuurt met je mailadress kan ik je een service manual mailen.
Bedankt voor jullie reactiesIk bedoelde inderdaad of de boel gesynchroniseerd moest worden als de carburateurs helemaal uit elkaar zijn geweest, maar ik begrijp dat dat wel een goed idee is. Vandaag ben ik begonnen om hem uit elkaar te halen, tot ik de carburateurs los wilde halen en bleek dat ik een schroevendraaier van 40cm nodig had.
Als ik voorzichtig de gasschuiven omhoog duw, komt de ene gasschuif wat vlotter en soepeler naar beneden dan de ander, dus daar valt vast ook wel wat te poetsen.
Je kunt ze behoorlijk ver uit elkaar halen om ze schoon te maken zonder ze te splitsen. Dan hoef je ze niet perse te synchroniseren. Mocht je de carbs toch willen synchroniseren dan kan het zijn dat je twee extra verloopnippeltjes nodig hebt. Bij mij zitten ze alleen bij de linker twee cilinders. Bij de rechter zijn de gaatjes dicht met schroefjes.
Zolang de carburateurs niet van elkaar los zijn geweest en je ook niet aan de stelschroeven van het linksysteem hebt gezeten is synchroniseren waarschijnlijk niet noodzakelijk. Kijk wl uit met dasty bij het reinigen. Het is namelijk een loog en dat kan zowel de messing sproeiers e.d. als de carburateurs zelf aantasten.
Ondanks dat de remmen het nog doen zou ik zeker de remvloeistof verversen (sowieso ALLE vloeistoffen verversen) en eventueel de klauwen ook van binnen reinigen: How-to: remmen reviseren incl foto's
Ook is klepspeling op z'n minst controleren geen slecht idee als je toch al de tank e.d. er af hebt.
linkje naar het werkplaatshandboek
Balhoofd checken?Hallo allemaal,
Hoewel ik niet nieuw ben op dit forum, maar het wel een eeuwigheid geleden is dat ik hier ben geweest, zal ik me even opnieuw voorstellen. Mijn naam is Sjoerd, ik ben 28 jaar en ik kom uit Drachten. Sinds een tijdje ben ik dan toch éindelijk bezig met mijn motorrijbewijs.
Al een tijdje was ik aan het kijken naar een leuke beginnersmotor. De beginnersmotor moest ook nog een redelijk formaat hebben, aangezien ik 1,94m lang ben. Mijn oog is gevallen op een Honda CBR600F en dan één van de "oudere" modellen. Afgelopen week deed zich een leuke aanbieding voor en sindsdien ben ik dan ook de trotse eigenaar van een CBR600F PC25 uit 1994.
De motor heeft een tijdje (1,5/2 jaar) stilgestaan en wil dan ook niet starten. De vorige eigenaar heeft hem lopend weggezet en aangezien het een bekend adres is heb ik er in dit geval wel vertrouwen in dat dit ook daadwerkelijk zo is.
Hieronder staan de dingen die ik graag wil doen om de motor weer rijklaar te krijgen. De remmen en banden zijn nog in goede staat. Mochten jullie nog aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag!
- Accu vervangen
- Bougies vervangen
- Carburateurs aftappen
- Oude benzine vervangen
- Oliefilter vervangen
- Olie verversen
- Luchtfilter vervangen
- Koelvloeistof verversen
Het leek mij een goed idee om de carburateurs ook even schoon maken te maken. Als ik straks eindelijk het rijbewijs heb wil ik geen slecht lopende motor omdat er vergomde benzine in de vlotter zit. Nu is dit de eerste keer dat ik een motor heb met meer dan 1 cilinder en ik las net voor het eerst iets over het synchroniseren van de carburateurs. Is dit feitelijk gewoon het afstellen, zoals je normaal gesproken ook doet met een luchtschroef en stationairschroef? En moet zoiets gebeuren na het loshalen en schoonmaken van de carburateurs, als de afstelling daarvoor al goed was?
En als ik de carburateurs schoonmaak, is dan het schoonmaken van de vlotterbakjes genoeg? Of moet echt alles uit elkaar.
Alvast bedankt!
Sjoerd is nu 32 en hopelijk al 4 jaar in het bezit van z'n rijbewijs.....Balhoofd checken?
Hahahaha, maar misschien nog niet z’n balhoofdlager gecheckt!Sjoerd is nu 32 en hopelijk al 4 jaar in het bezit van z'n rijbewijs.....
Wie weet, de motor lijkt nog steeds in bezit.Hahahaha, maar misschien nog niet z’n balhoofdlager gecheckt!