Honda CBR600F2 geratel

nathan2552

Rookie
19 okt 2021
5
1
Beste leden,

Allereerst aangenaam, ben nieuw op dit forum. Ik ben Nathan, 23 jaar uit Eindhoven. Ik heb vorige week een CBR600F2 uit 1991 aangeschaft met slechts 34.000 op de teller. De motor is optisch prachtig en technisch ook perfect, tot twee dagen geleden ik opeens de motor hoorde ratelen.

Ik dacht eerst dat dit de radiator was die op hoge temparaturen begon te werken (aangezien mijn vorige Suzuki GS500E ook een radiator had die ratelde). Totdat ik gisteren de motor koud startte en het geratel weer hoorde, wist ik meteen dat het fout boel was. Ik hoor het geratel dus op een koude, maar ook op een warme motor. Bij idle, maar ook rijdend. Het geluid lijkt van rechts te komen (niet helemaal zeker) en dan ongeveer onder het punt waar het zadel en de benzinetank elkaar grenzen, hier loodrecht onder dus.
Na wat deskresearch gedaan te hebben kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk de nokkenaskettingspanner is, wat een voorkomend probleem is bij de CBR.
Kunnen jullie je hier in vinden? En weten jullie waar ik omgeving Eindhoven dit kan laten repareren?

Alvast ontzettend bedankt.

Met vriendelijke groet,
Nathan
 
Waarschijnlijk inderdaad je nokkenaskettingspanner misschien kun je een filmpje uploaden, kunnen we meeluisteren.

Je hebt meerdere opties die je kunt doen:

1. Door blijven rijden, ik heb met mijn cbr 900 rr jaren gereden met een ratelende ketting moeten ze oud mee kunnen worden hoor je vaak echter is bij mij uiteindelijk de veer geknapt en heb ik geluk gehad dat het blok niet verrot is gelopen. weet niet hoe het bij jouw 600 zit of die ook met een veer werkt of op olie druk.

2. Nieuwe originele kopen, 80 euro ongeveer ervaring is wel dat ook deze spanner na verloop van tijd weer kan gaan tikken bij mijn cbr 900 kwam de tik na 2000km terug.

3. Handmatige spanner kopen, heb ik ook gedaan en geen getik meer, kost ook ongeveer 80 euro er zelf in beunen en je motor kan in ieder geval op dit punt niet meer stuk lopen wel een fijn idee.

4. Heleboel uit elkaar halen, ketting opmeten en geleiders controleren en eventueel vervangen dit is veel werk, en gaat meer kosten dan je waarschijnlijk in die motor wil investeren.

Aan jouw de keus.
 
Waarschijnlijk inderdaad je nokkenaskettingspanner misschien kun je een filmpje uploaden, kunnen we meeluisteren.

Je hebt meerdere opties die je kunt doen:

1. Door blijven rijden, ik heb met mijn cbr 900 rr jaren gereden met een ratelende ketting moeten ze oud mee kunnen worden hoor je vaak echter is bij mij uiteindelijk de veer geknapt en heb ik geluk gehad dat het blok niet verrot is gelopen. weet niet hoe het bij jouw 600 zit of die ook met een veer werkt of op olie druk.

2. Nieuwe originele kopen, 80 euro ongeveer ervaring is wel dat ook deze spanner na verloop van tijd weer kan gaan tikken bij mijn cbr 900 kwam de tik na 2000km terug.

3. Handmatige spanner kopen, heb ik ook gedaan en geen getik meer, kost ook ongeveer 80 euro er zelf in beunen en je motor kan in ieder geval op dit punt niet meer stuk lopen wel een fijn idee.

4. Heleboel uit elkaar halen, ketting opmeten en geleiders controleren en eventueel vervangen dit is veel werk, en gaat meer kosten dan je waarschijnlijk in die motor wil investeren.

Aan jouw de keus.
Hartstikke bedankt! Ik ga morgen naar de garage en zal met hem bespreken wel optie we gaan doen. Ik ga zelf wel voor optie 2 , or 3. 1 en 4 sluit ik zelf al helemaal uit.
 
Waarschijnlijk inderdaad je nokkenaskettingspanner misschien kun je een filmpje uploaden, kunnen we meeluisteren.

Je hebt meerdere opties die je kunt doen:

1. Door blijven rijden, ik heb met mijn cbr 900 rr jaren gereden met een ratelende ketting moeten ze oud mee kunnen worden hoor je vaak echter is bij mij uiteindelijk de veer geknapt en heb ik geluk gehad dat het blok niet verrot is gelopen. weet niet hoe het bij jouw 600 zit of die ook met een veer werkt of op olie druk.

2. Nieuwe originele kopen, 80 euro ongeveer ervaring is wel dat ook deze spanner na verloop van tijd weer kan gaan tikken bij mijn cbr 900 kwam de tik na 2000km terug.

3. Handmatige spanner kopen, heb ik ook gedaan en geen getik meer, kost ook ongeveer 80 euro er zelf in beunen en je motor kan in ieder geval op dit punt niet meer stuk lopen wel een fijn idee.

4. Heleboel uit elkaar halen, ketting opmeten en geleiders controleren en eventueel vervangen dit is veel werk, en gaat meer kosten dan je waarschijnlijk in die motor wil investeren.

Aan jouw de keus.
Hier een video, lastig om het geluid op film te krijgen maar in het echt hoor je het wel.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-10-19 at 10.53.35.mp4
    2,4 MB
Terug
Bovenaan Onderaan