Honda CBR600F2, Stock airbox vervangen door 4 aparte lucht inlaten.

gillesgitsels

Rookie
22 aug 2019
27
1
Dag iedereen,

Voor het bouwen van een crosskart heb ik de motor gebruikt van een Honda CBR600 f2. Nu heb ik plaats te kort voor de originele airbox dus ben ik genoodzaakt om deze aan te passen.

In een 3D teken programma ben ik beginnen tekenen wat ik uiteindelijk zou laten 3D printen. Dit is hoe ze er momenteel uitzien, het extra kanaal is voor het stationaire gedeelte.

airintake.png


Nu alles geprint is en er 4 x 46mm pod airfilters op zitten wilt de motor niet meer starten. Enkel nadat ik de stelschroef 2 en een halve toer heb uit gedraaid lijkt de motor stationair stabiel te draaien. Vanaf ik wat extra gas heeft gaat dit moeizaam en valt hij direct stil.

Ik veronderstel dat de cilinder nu meer lucht krijgen dus de main jet zal moeten veranderen? Momenteel zit er een jet 135 in maar heb geen idee of dit wel het probleem is.

Ook vroeg ik me af of het extra kanaal (gemaakt voor het stationaire gedeelte) geen kwaad kon voor de doorstroom van lucht in het hoofdkanaal?

Alvast bedankt

Gilles
 
Laatst bewerkt:
Met open luchtfilters loopt iedere motor beroerd.
Je kan de filters een stuk afplakken, als hij dan beter loopt staat hij te arm, wordt het slechter dan staat hij te rijk.
Tot ongeveer 3000tpm draai je op de stationair sproeier, daarboven komt de hoofdsproeier pas aan bod.
De originele box is het beste om hem goed te laten lopen.
 
Lijkt erop dat je prachtige dingen kunt ontwerpen maar net niet snapt hoe het werkt. Desondanks zul je er uiteindelijk vast wel uitkomen
 
Met open luchtfilters loopt iedere motor beroerd.
Je kan de filters een stuk afplakken, als hij dan beter loopt staat hij te arm, wordt het slechter dan staat hij te rijk.
Tot ongeveer 3000tpm draai je op de stationair sproeier, daarboven komt de hoofdsproeier pas aan bod.
De originele box is het beste om hem goed te laten lopen.

Meh, niet helemaal waar IMO, zat oudere fietsen die mooi lopen op (goede) losse filters na Dynojet kit en afstellen, maar met wat recenter spul met een berekende airbox heb je weinig kans het zo goed te krijgen als af fabriek.
 
Met open luchtfilters loopt iedere motor beroerd.
Je kan de filters een stuk afplakken, als hij dan beter loopt staat hij te arm, wordt het slechter dan staat hij te rijk.
Tot ongeveer 3000tpm draai je op de stationair sproeier, daarboven komt de hoofdsproeier pas aan bod.
De originele box is het beste om hem goed te laten lopen.
Zal het met dat afplakken eens proberen! Dankjewel voor de tip.
 
Met open luchtfilters loopt iedere motor beroerd.

Tot ongeveer 3000tpm draai je op de stationair sproeier, daarboven komt de hoofdsproeier pas aan bod.

dan ligt dat niet aan die filters maar aan diegene die de carbu's probeert af te stellen

en het is niet toerenafhankelijk, maar gasklepstand afhankelijk. 3000 tr/min in eerste doe je met een andere gasklepstand als 3000 in 6de ;)
 
Tekenen doe je in ieder geval mooi :t
Maar het zijn CV carburateurs.... die staan er een beetje om bekend dat ze lastiger af te stellen zijn zonder airbox. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ik denk dat meten met een air/fuel meter ofwel lambda meter je enorm gaat helpen. En dat je het uiteindelijk niet over het hele toerenbereik top krijgt geeft niet zoveel. Het moet vooral in hoge toeren goed zijn voor jouw toepassing.

Air/fuel metertje kost minder dan 4 geprinte toeters denk ik. Dus is wel een goeie investering. Mikken op waarde van 12,5 in het door jou gewenste toerenbereik voor max. Vermogen.
 
Tekenen doe je in ieder geval mooi :t
Maar het zijn CV carburateurs.... die staan er een beetje om bekend dat ze lastiger af te stellen zijn zonder airbox. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ik denk dat meten met een air/fuel meter ofwel lambda meter je enorm gaat helpen. En dat je het uiteindelijk niet over het hele toerenbereik top krijgt geeft niet zoveel. Het moet vooral in hoge toeren goed zijn voor jouw toepassing.

Air/fuel metertje kost minder dan 4 geprinte toeters denk ik. Dus is wel een goeie investering. Mikken op waarde van 12,5 in het door jou gewenste toerenbereik voor max. Vermogen.
Dankjewel! Ik zal het eens proberen met een z'n metertje :)
 
Vraagje....

je kunt dus wél 3D ontwerpen en printen en de fraaiste dingen maken

...maar je houdt géén rekening met de ruimte voor de airbox in het ontwerp van je zelfbouwkart :?
Inderdaad. De basis heb ik tweedehands gekocht dus nooit op voorhand alles deftig digitaal kunnen uitwerken. Iets wat ik volgend project zeker ga doen!
 
Oké, fair enough. Hoe kogelhard moeten die dingen dan kunnen lopen? Uit gaande van een oud CBR blok valt dat wel mee..dan zou je het ook zonder speciaal ontworpen Gizmos moeten kunnen.

Niet ontkennend dat het wel cool staat, want dat doet het. Maar ik zou energie steken in datgene wat uiteindelijk ook genoeg oplevert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan