Honda cbr600f3 loopt niet lekker

Jostni

Rookie
16 sep 2008
29
0
Dordrecht
Hallo,

Ik heb sinds kort een cbr600f3 die niet lekker wil lopen. Hij loopt onregelmatig, vooral bij hogere snelheden. Je voelt 'm constant inhouden, optrekken enz. Top is denk ik nu 160 -170. ;( Bij stilstand loopt ie wel lekker in toeren en heeft er dan geen last van. Stationair is heel netjes. Motor heeft wel lang stilgestaan.

Nou is er wel met de slangen achter de carbs gerommeld om allerlei emissiespul te omzeilen, maar ik weet niet zeker of dit juist is aangesloten.

Bougies zijn nieuw, filter is van K&N, forte in de tank.

Iemand een idee waar ik het zoeken moet? :?
 
Laatst bewerkt:
Probeer eerst de eenvoudigste dingen:

Deodorant-proef:

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/motor-forum+deodorant

Rijd ook eens bij droog weer en niet te volle tank, zonder tankdop; helpt dat dan is je tank-ventilatie onvoldoende.

Een bougieKAPJE kan raadselachtig ziek worden (sinds de verplichte radio/tv-ontstoring) en daar valt zelden iets aan te zien of zinvol aan te meten.

Een vlotternaaldje, vooral indien met modern kunststof/rubber sluittipje, kan bij slijtage/vervorming ook rare dingen veroorzaken; bekijken onder sterk vergrootglas.

Rommel/bladders op de tankbodem en vooral op de kraaningang.

Halfverstopt brandstoffiltertje (indien aanwezig) of filtertje verkeerd-om in de slang gezet (staat gewoonlijk een pijl op die naar de carb moet wijzen; indien je dat fout aantreft, vervangen anders bij omkeren oud vuil naar je carb).
 
Willem, Gassen, bedankt voor jullie reactie.

De benzinetank is schoon en heb het kraantje en filter gechecked. deze waren schooen. hetzelfde geldt voor het luchtfilter. De bougies zijn nieuw, maard e oude waren wel erg zwart. Ik denk mede doordat de benzine die er in zat geel was en volgens mij niet meer aan de specs voldeed.

Nadat ik oa de bougies en de benzine had vervangen duurde het even voor hij aansloeg maar daarna liep hij ook meteen mooi stationair. Ook in toeren klimmen was geen probleem bij stilstand.

Vandaag heb ik er weer mee gereden en bij rustig gas geven valt er redelijk mee te rijden. Geeft ik echter vol gas dan stopt hij er op een gegeven moment even helemaal mee. Lijkt wel alsof de benzine dan op is of zo.
Er zit een brandstofpomp om de ze machine en eigenlijk verdenk ik die. Een weekje geleden heb ik geconstateerd dat hij wel af en toe een beetje trilt maar dat tikken zoals hier en daar wordt beschreven, dat dat ie niet. Zou het kunnen dat hij wel iets daargeeft maar niet voldoende om flink door te rijden?

Verder heb ik nog eens naar de slangen op en rond de airbox gekeken en deze iets veranderd. De slang die links om het frame loopt en begint bij de twee luchthappertjes aan de voorkant kwam nergens op uit. Deze heb ik nu verbonden met de twee slangetjes die tussen de twee carburateurparen aan de onderzijde zitten. Deze slangetjes waren eerst verbonden met de slang die rechts-boven-voor op de airbox uitkomt. De slang links-boven-voor vanuit de airbox zit aangesloten op de dikkere slang die tussen carb 2 en 3 zit. vraag me af hij het echt zou moeten zitten.

Ander ding is dat de luchtklep die normaal voorin de ingang van de airbox zit bij deze mist. Bestaat de kans dat hij hierdoor slecht loopt ivm een teveel aan lucht?

Ik heb het idee dat ie nu iets beter oppakt en ook gemakkelijker in toeren klimt, totdat hij er dus mee stopt. Vervolgens pakt hij dus weer aarzelend op.

Ik verdenk dus in de eerste plaats de brandstofpomp :( . Kan deze er (tijdelijk) tussenuit of werkt dat niet? :?
 
Benzine verkleurd ... dan forse kans dat er een taai, gom-achtig laagje de doorlaat van je benzinefiltertje saboteert. Ik zou dat filtertje maar "preventief" vervangen, kost dacht ik niet veel. DENK om de pijl die op de meeste typen staat want dan is het filtermateriaal in 1-richting geperforeerd en drukt zich bijna dicht in foutrichting.

http://www.leertouwer.com/default.asp?id=20&cid=15&ps=30
http://www.bootland.nl/Benzinefilter-2.html
 
Laatst bewerkt:
Synchroniseren heeft niets te maken bij onregelmatig lopen op hoge toerentallen,de benzinepomp echter wel. Maar daarvan zou je de opbrengst/werking kunnen meten. Maar omdat je bougies er zwart uitkomen zou het mengsel te rijk moeten zijn. Dus die pomp en filter doen mijns inziens hun werk wel.
En wat de benzine kleur betreft, die is niet overal exact hetzelfde.
Accu/laadsysteem in orde? Even de multimeter op accupolen zetten op gelijkspanning moet boven de 12V prik op staan en bij draaiende motor richting de 14 V gaan (rond de 5000 rpm).
 
Vandaag tijdens ritje van het werk naar huis viel hij terug naar ongeveer 50 kmpu, en dit duurde zeker een minuut. Daarna pakte hij wel op. De bougies waren oud. Zou best kunnen dat hij rijk staat afgesteld maar volgens mij geeft dat niet deze problrmrn. Heb in het verleden meer motoren gehad die wat te rijk stonden (oa door verstopte luchtfilter), dan liep de motor wel minder maar stopte er niet plotsklaps mee.

Vanavond weet ik meer. Ga proberen de brandstofpomp ertussenuit te halen met een volle tank.
 
Ja heb ik gecontroleerd. De choke staat echt dicht. Vroeg me trouwens af of het eventueel ook zou kunnen komen door een vervuilde carburateur. Maar volgens mij heb je dan constantere problemen.
 
Als het door de carburateurs zou komen dan zou dat voorzover ik begrijpen kan alléén kunnen liggen aan niet-tijdig sluiten van vlotternaalden. Indirect kan dat te maken hebben met te traag reagerende vlotters, mogelijk door vervuiling maar eerder zou ik dan eens die vlotternaalden goed bekijken op slijtage/vervorming, vooral de sluittipjes die bij redelijk moderne vlotternaalden vaak van rubber/kunststof zijn.

Vespa-bromscooters die ik reed hadden een Dell'Orto carb met een 3-kantig vlotternaaldje met zo'n kunststof sluitpuntje en met 10.000-20.000km moest dat echt worden vervangen. Symptomen: verzuipen/overstromen door niet (tijdig) sluiten maar ook wel eens, soms afwisselend op 1 rit, plotseling droog stilvallen doordat het naaldje "kleefde" inplaats van de doorgang vrij te geven. Ik vermoed wel dat de trillingen van die lichte voertuigjes op die slijtage invloed hadden.
 
Laatst bewerkt:
Heb vanavond gereden zonder pomp, en dat maakte dus niets uit. Aan de pomp lag het dus niet! Daarna deel van de inlaat afgeplakt en dat is dus helemaal geen succes. Begon gelijk te ploffen bij gas geven.

Ik denk idd dat zoiets als defecte bougiekap zou kunnen maar wil voordat ik geld uit ga geven eerst de andere opties bekijken.

Ik heb wel de indruk dat hij inderdaad te rijk staat. Hij ploft flink bijk gas afsluiten. Dat zou evt ook aan het k&n luchtfilter kunnen liggen heb ik hier ergens op het forum gelezen. De mogelijkheid bestaat dat er teveel olie op zit waardoor deze soort van verstopt kan raken. Ik heb al een schoonmaaksetje in huis dus ga eerst even kijken hoe het rijdt zonder luchtfilter. Als dat wat is ga ik het filter opnieuw olieen.

Volgende stap is dan de carbs eraf en kijken wat de diameter van de sproeiers is en de staat van naalden etc.
 
Ik heb de carbs er maar afgehaald. Ziert er redelijk schoon uit allemaal. Heb even naar de maatvoering van de sproeiers gekeken. De binnenste twee zijn 142, de buitenste 140. Volgens mij net iets te. Verder zijn de rubbers wel aan vervanging toe en ze zaten ook niet echt vast. Wel een *** klus om de carburateurs er af te krijgen!

Het luchtfilterhuis was een beetje vettiger als een week geleden. Maar weet niet of dat normaal is met een K&N.

Heeft iemand een idee of de sproeiers goed zijn of moet ik anderen halen. Volgens dynojet zouden er met een yoshimura herriedemper en K&N 138 - 140 in moeten. Weet niet of dat veel uitmaakt met wat er nu in zit.
 
Ik heb nog eens goed gekeken en nu blijkt dat 1 van de carbrubbers een klem niet vast zat. Boutje zat er niet meer in. Zou dit zoveel uit kunnen maken? Er had zich daar veel vuil verzameld. Dat ligt nu op de kleppen. Gelukkkig zijn ze van deze cilinder gesloten. Verder zijn de carbs wel mooi schoon.
 
Als het een carbrubber was tussen carb en blok, ja dan ernstig want Valse Lucht, bij te lang doormodderen mogelijk met motorschade tot gevolg. In dat geval was je er met de deodorantproef in seconden al achtergekomen.

Maargoed, tamelijke kans dat de ellende nu voorbij is en indien zo, horen we dat natuurlijk allemaal graag nog even.

Oja, wees voorzichtig als je iets met een stofzuiger in gedachten had want met een snuifje benzinedamp ontploft die.
 
Laatst bewerkt:
Hm ja, je hebt misschien wel gelijk Willem. Ben er in tussen achter dat er Dynojet setje op zit. Valt me op dat de "fuel mixture"schroefjes ongelijk staan. Bij drie van de vier staan ze twee hele slagen uit. Bij de vierde een halve slag. Dat lijkt me niet helemaal goed toch?

Volgens Dynojet moeten ze een halve slag uit staan. Moet ik ze alle vier op een halve slag uit zetten? Wat doet zo'n schroefje trouwens? Ik bedoel, heeft het veel invloed?
 
AAAHHHHHH

Nog steeds zeer slecht lopen. Ik heb de carburateurs schoon gemaakt en opnieuw geplaatst maar maakt dus niets uit! Wel is de zwarte rook weg als ik flink gas geef. Als ik tijdens het rijden het gas dichttdraai knalt de uitlaat veel meer als normaal. Betekent dat te rijk of arm mengsel?
 
Valt me op dat de "fuel mixture"schroefjes ongelijk staan. Bij drie van de vier staan ze twee hele slagen uit. Bij de vierde een halve slag. Dat lijkt me niet helemaal goed toch?

nee...dit is totaal niet goed...alle carbs horen in principe vanaf de fabriek gelijk te staan...

Maar hier is het hoofdstuk van de werkplaatshandboek die gaat over het afstellen van de carbs en het totale lucht-filter-systeem, met troubleshooting en tips voor het afstellen:

http://www.megaupload.com/?d=E1ITU3UK
 
Binnenkort gaat de fiets op een dynojet bank voor een testrun. Hopelijk komt daar iets meer uit. In ieder geval kunnen we dan eea uitsluiten hoop ik. Ik ben nu bang dat er iets kapot kan gaan als er zo mee wordt doorgereden.
 
Dynojet heeft niet veel gebracht.

Op de bank mis ik ongeveer 23 pk ten opzichte van andere f3's.
Het Mengsel is redelijk op orde. Een beetje arm in het begin maar wordt met toename toerental steeds beter.

Geen idee waar het aan kan liggen. De dyno meneer vertelde me dat er iets structureel fout lijkt te zitten. Hij noemde oa een verkeerde afstelling vd nokkenassen als mogelijkheid. Heb 't gechecked maar dit lijkt ok te zijn.

Heb even geen idee waar ik het moet zoeken. OP zich loopt hij op de bank wel een stuk beter als op de weg. ik denk toch dat ik het in het vacuum moet gaan zoeken.

Iemand nog ideeen???
 
Heb de nokkenassen staan niet loepzuiver op de markering, maar kunnen voor mijn gevoel ook niet een tandje veranderd worden omdat de afwijking dan nog groter wordt. Maar het is ook lastig te zien wanneer de krukas exact op de markering staat.

Ik ben bij dynojet Rotterdam geweest. Tijdens het uitlopen kwamen er flinke steekflammen uit de uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan