Honda CBX 650 E geen electriciteit na lang stil staan

Umibol

Rookie
4 mei 2022
3
1
Hallo allemaal,

Nieuw hier en in het zelf sleutelen aan motoren, dus bij voorbaat excuses als ik dubbele of onbenullige vragen stel.

Toen er enkele jaren geleden een tweede motor kwam is de eerste - de Honda Nighhawk uit het onderwerp - stil komen te staan in een stalling. Nu wil ik hem graag weer aan de praat brengen. De eerste uitdaging blijkt de electriciteit. Hij heeft niet aan een (druppel)lader gestaan. Inmiddels wel, maar ik denk dat dat te laat is voor de accu. Met een multimeter heb ik vastgesteld dat de accu nog 10,8V heeft. Die zal vervangen moeten worden lijkt mij (maar ik hoor het graag als ik hier al verkeerde aannames doe).

Nu is het zo dat als ik nu de contactsleutel omdraai er helemaal niets gebeurd. Mijn vraag is of dat waarschijnlijk door die dode accu komt, of dat er dan meer met de electriciteit aan de hand is. Als leek zou ik denken dat ook een 'slappe' accu nog wel een neutraal lampje aan het branden zou krijgen of iets dergelijks. Heeft iemand hier een idee bij? Ik heb de zekeringen na gekeken (hoofdzekering van 30A in de buurt van de accu en de vier 15A zekeringen onder de koplamp) en die zijn allemaal in orde, volgens mij.

Alvast bedankt voor iedere reactie!
Paul
 
Hallo allemaal,

Nieuw hier en in het zelf sleutelen aan motoren, dus bij voorbaat excuses als ik dubbele of onbenullige vragen stel.

Toen er enkele jaren geleden een tweede motor kwam is de eerste - de Honda Nighhawk uit het onderwerp - stil komen te staan in een stalling. Nu wil ik hem graag weer aan de praat brengen. De eerste uitdaging blijkt de electriciteit. Hij heeft niet aan een (druppel)lader gestaan. Inmiddels wel, maar ik denk dat dat te laat is voor de accu. Met een multimeter heb ik vastgesteld dat de accu nog 10,8V heeft. Die zal vervangen moeten worden lijkt mij (maar ik hoor het graag als ik hier al verkeerde aannames doe).

Nu is het zo dat als ik nu de contactsleutel omdraai er helemaal niets gebeurd. Mijn vraag is of dat waarschijnlijk door die dode accu komt, of dat er dan meer met de electriciteit aan de hand is. Als leek zou ik denken dat ook een 'slappe' accu nog wel een neutraal lampje aan het branden zou krijgen of iets dergelijks. Heeft iemand hier een idee bij? Ik heb de zekeringen na gekeken (hoofdzekering van 30A in de buurt van de accu en de vier 15A zekeringen onder de koplamp) en die zijn allemaal in orde, volgens mij.

Alvast bedankt voor iedere reactie!
Paul
Ik denk dat vervangen een goede start is.

HEEL misschien dat als je hem nu oplaad dat je je lampen er nog op kan laten branden, maar dat was het ook wel zo'n beetje.
 
10.5 volt? veeeeel te laag. Dan begint de accu langzamerhand slechter en slechter te worden. Crystalisatie? en wordt ongerroepelijk kapot gemaakt.
Lood Accu mag ongeveer 40% gebruikt worden, 60% lading over. Bij een spanning van 10.5 volt, is je accu nagenoeg leeg.
Misschien: gooi de accu aan een druppellader. je weet maar nooit....misschien leven over daarin...

Lees rustig over na welke accu je nu erin wilt doen.
Oude wetse loodzuur? AGM? Lithium? etc. Persoonlijk hou ik mij accu zelf bij. Elke zoveel weken even de waterpeil checken, ik ben voor de open loodzuur accu gegaan. Goedkoop en betrouwbaar. Rij er nu ruim 3 jaar mee. Zat er al in toen ik de motor overkocht. Heb een accu tester, dan weet ik wanneer ik hem moet vervangen.

vraag na of er iemand is met een accu tester in de buurt is en langs kan komen.... testen kost 30 seconden....
ik: beuningen Gelderland.

Kijk eens hier: Reparatie motor meet and greet
 
Laatst bewerkt:
klopt Clank.....ik weet niet hoe iemand anders denkt of wilt. zelf kies ik voor de goedkoopste, onderhouds meer intensieve maar betrouwbare lood accu. Dat is voor mij ok. Iemand anders vind dat mischien niet fijn... om onderhoud aan te doen. Niet dat het veel werk is... minuten werk. Maar als je het voro een langere tijd vergeet, kan de accu kapot zijn.
 
klopt Clank.....ik weet niet hoe iemand anders denkt of wilt. zelf kies ik voor de goedkoopste, onderhouds meer intensieve maar betrouwbare lood accu. Dat is voor mij ok. Iemand anders vind dat mischien niet fijn... om onderhoud aan te doen. Niet dat het veel werk is... minuten werk. Maar als je het voro een langere tijd vergeet, kan de accu kapot zijn.
Je maakt er een heel verhaal van, de TS moet gewoon een nieuwe accu. Een accu gaat bijna altijd wel twee a drie jaar mee. Meestal meer,..eerst een accu.
 
mijne is nu ongeveer 3.5 jaar. nog steeds een ontlaadstroom dat hoger is dan de aangegeven capaciteit (volgens ANWB professionele tester). Merk Yuasa model: YB14L-A2.
Iets meer info, is soms prettiger. Ligt aan lezer wat hij/zij ermee doet.
 
IK heb deze recent gekocht bij HBM, een OBD tester, eigenlijk voor onze auto's maar deze heeft ook een testfunctie voor accu's.
Er kunnen diverse modellen accu's ingesteld worden en dan kan er een stationaire test gedaan worden en één waarbij de motor gestart wordt en hij ook het laadcircuit meet.
1651758069864.png
 
Laatst bewerkt:
IK heb deze recent gekocht bij HBM, een OBD tester, eigenlijk voor onze auto's maar deze heeft ook een testfunctie voor accu's.
Er kunnen diverse modellen accu's ingesteld worden en dan kan er een stationaire test gedaan worden en één waarbij de motor gestart wordt en hij ook het laadcircuit meet.
Bekijk bijlage 1757328
Of TS zet de multimeter erop, contact aan en ziet dat z'n accu nog maar 2,5 volt ofzo overhoudt en kan de conclusie trekken dat die dood is.
 
10.5 volt? veeeeel te laag. Dan begint de accu langzamerhand slechter en slechter te worden. Crystalisatie? en wordt ongerroepelijk kapot gemaakt.
Lood Accu mag ongeveer 40% gebruikt worden, 60% lading over. Bij een spanning van 10.5 volt, is je accu nagenoeg leeg.
Misschien: gooi de accu aan een druppellader. je weet maar nooit....misschien leven over daarin...

Lees rustig over na welke accu je nu erin wilt doen.
Oude wetse loodzuur? AGM? Lithium? etc. Persoonlijk hou ik mij accu zelf bij. Elke zoveel weken even de waterpeil checken, ik ben voor de open loodzuur accu gegaan. Goedkoop en betrouwbaar. Rij er nu ruim 3 jaar mee. Zat er al in toen ik de motor overkocht. Heb een accu tester, dan weet ik wanneer ik hem moet vervangen.

vraag na of er iemand is met een accu tester in de buurt is en langs kan komen.... testen kost 30 seconden....
ik: beuningen Gelderland.

Kijk eens hier: Reparatie motor meet and greet
Je bent voor de loodzuur accu gegaan maar hij zat al wel in de motor :? Wat is het nou? :P
 
Nb geldt niet specifiek voor OP starter of m-f leden.
Zucht, waarom denken mensen dat accu's die niet worden gebruikt onbeperkt houdbaar zijn.
In dagelijks werk met scootmobielen (en trapliften) hoor ik regelmatig deze redenering. Zucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan