Honda CBX 750 F1 project

Aan de schakelkant met een verbindingstangetje de "race schakeling" toegepast. Dit werkt heel goed op de rode en nu is het rijden op beide motoren hetzelfde dus minder vergissingen. Eigenlijk wil ik op deze, net als op de rode, ook een Healtech quickshifter maar ineens zijn die dingen 100% duurder geworden:?
 

Bijlagen

  • 20210702_163503.jpg
    20210702_163503.jpg
    434,3 KB · Weergaven: 54
Ondertussen toch alweer het een en ander gebeurd aan de CBX. Het originele voorspatbord zit er op met de bijbehorende stabilisatorbeugel. Lijkt toch alweer een stuk beter.
De sproeiers heb ik aangepast op de filters. Zonder testbank is dat ook wat op gevoel maar ik heb wel enige indicatie aan de rode CBX en die is op de testbank geweest.
De wettelijk verplichte knipperlichten gemonteerd en de verlichting nog even nagelopen.
Uiteindelijk alles nog even opgepoetst en regelmatig even een testrit.
 

Bijlagen

  • 20210804_141424.jpg
    20210804_141424.jpg
    222,5 KB · Weergaven: 34
  • 20210804_141445.jpg
    20210804_141445.jpg
    289 KB · Weergaven: 35
Carburateurs afstellen met sproeiers is altijd een ding van een paar keer de set erachter weg halen, spul wisselen en weer monteren en proberen.
In het middengebied kwam ik nog wat te kort dus dunne naalden besteld bij Tovami. Vandaag nog even gemonteerd maar nog niet gereden dus ik weet nog niet of alles nu 100% is.
 

Bijlagen

  • 20210828_154732 (1).jpg
    20210828_154732 (1).jpg
    114 KB · Weergaven: 12
Zo ziet hij er dus nu uit. Als ik het vergelijk met hoe hij ooit was is dit toch meer wat ikzelf voor ogen had.
Donderdag met wat vrienden naar het circuit van Genk, Belgie. Het is een klein circuit met veel bochten dus dit zou goed moeten passen met de CBX. Ik snap wel dat de gemiddelde MT -07 rondjes om mij heen zal rijden maar met bouwjaar 1984 in het achterhoofd vind ik dat niet erg. Het is ook een circuittraining dus er zijn geen winnaars
 
Zo ziet hij er dus nu uit. Als ik het vergelijk met hoe hij ooit was is dit toch meer wat ikzelf voor ogen had.
Donderdag met wat vrienden naar het circuit van Genk, Belgie. Het is een klein circuit met veel bochten dus dit zou goed moeten passen met de CBX. Ik snap wel dat de gemiddelde MT -07 rondjes om mij heen zal rijden maar met bouwjaar 1984 in het achterhoofd vind ik dat niet erg. Het is ook een circuittraining dus er zijn geen winnaars
Past er geen Dikker 900 / 1000 cc blok in ? Ik heb zelf een FZ 750 uit 1985 met een FZR 1000 cc blok past 1 op 1 veel meer koppel
een wolf in schaap`s kleren dus .
 
Past er geen Dikker 900 / 1000 cc blok in ? Ik heb zelf een FZ 750 uit 1985 met een FZR 1000 cc blok past 1 op 1 veel meer koppel
een wolf in schaap`s kleren dus .
Ja, de FZ is ook een prachtige en tot nu toe ondergewaardeerde motor. Het ding is dat ik een luchtkoeler het leukste vind.
In de tijdsperiode van de FZ, welke direct ook weer een sprong naar voren was in vermogen en wegligging had Honda de VF gelanceerd.
Omdat dit geen succes was door de slechte nokkenassen hebben ze nog snel een verbeterde versie van het CB blok gemaakt, de CBX 750.
Met de dynamo en ontsteking boven de krukas, hydraulishe klepstoters, tandwiel aangedreven nokkenassen en slipperclutch was dit de laatste 4 cilinder in lijn voor een sport tour motor met 93 krukas pk.
Dus als ik een 900/1100 cc blok zou willen monteren zou dat een ouder type CB blok moeten zijn zonder alle verbeteringen en ook minder pk.

Waar ik nu mee bezig ben is een bigbore kit voor de 750. Met de zuigers van een VFR, drijfstangen van een CB 700 ( Amerikaanse uitvoering), krukas, oliepomp en nog wat kleine dingen van een Seven fifty en de rest van een CBX 750 moet dit resulteren in het snellere blok.
Ik heb alle parts en al 1 ding klaar... Het kleppendeksel.. ;)
 

Bijlagen

  • 20210805_170703.jpg
    20210805_170703.jpg
    336,1 KB · Weergaven: 23
Ja, de FZ is ook een prachtige en tot nu toe ondergewaardeerde motor. Het ding is dat ik een luchtkoeler het leukste vind.
In de tijdsperiode van de FZ, welke direct ook weer een sprong naar voren was in vermogen en wegligging had Honda de VF gelanceerd.
Omdat dit geen succes was door de slechte nokkenassen hebben ze nog snel een verbeterde versie van het CB blok gemaakt, de CBX 750.
Met de dynamo en ontsteking boven de krukas, hydraulishe klepstoters, tandwiel aangedreven nokkenassen en slipperclutch was dit de laatste 4 cilinder in lijn voor een sport tour motor met 93 krukas pk.
Dus als ik een 900/1100 cc blok zou willen monteren zou dat een ouder type CB blok moeten zijn zonder alle verbeteringen en ook minder pk.

Waar ik nu mee bezig ben is een bigbore kit voor de 750. Met de zuigers van een VFR, drijfstangen van een CB 700 ( Amerikaanse uitvoering), krukas, oliepomp en nog wat kleine dingen van een Seven fifty en de rest van een CBX 750 moet dit resulteren in het snellere blok.
Ik heb alle parts en al 1 ding klaar... Het kleppendeksel.. ;)
Ja een Bigbore kit geeft natuurlijk ook meer Koppel . en de Kop bewerken . Suc 6
 
Ja een Bigbore kit geeft natuurlijk ook meer Koppel . en de Kop bewerken . Suc 6
Ik heb voor een Goede Vriend zijn Kawasaki GPZ 750 ( lucht gekoeld ) zijn Cilinderkop Geflowed en hij heeft een Wiseco set 810 cc gemonteerd een 4 2 in 1 uitlaat met CR carbs . de Bike had 98 PK achterwiel op de Dyna bank . best wel netjes .
 
98 pk aan het achterwiel is zeker heel erg netjes. Dit doel heb ik ook voor ogen voor het special blok Ik heb ook het idee dat het blok dat wel aan kan en ook heel blijft. . Geflowde cilinderkop kan ik ook krijgen via een kameraad dus dat is alweer een klus die klaar is. Van de week het cilinderblok wegbrengen om te laten boren en honen op maat van de VFR zuigers.
Verslag van de opbouw van het blok doe ik in dit topic, alhoewel er ook het plan is om weer een compleet andere motor op te bouwen. Met alle spullen die ik nog heb liggen zou ik er nog wel 2 kunnen maken 😅
 
98 pk aan het achterwiel is zeker heel erg netjes. Dit doel heb ik ook voor ogen voor het special blok Ik heb ook het idee dat het blok dat wel aan kan en ook heel blijft. . Geflowde cilinderkop kan ik ook krijgen via een kameraad dus dat is alweer een klus die klaar is. Van de week het cilinderblok wegbrengen om te laten boren en honen op maat van de VFR zuigers.
Verslag van de opbouw van het blok doe ik in dit topic, alhoewel er ook het plan is om weer een compleet andere motor op te bouwen. Met alle spullen die ik nog heb liggen zou ik er nog wel 2 kunnen maken 😅
Ja de Bike had veel bekijks op de Bikkers Classic`s op Spa
 
Ja, de FZ is ook een prachtige en tot nu toe ondergewaardeerde motor. Het ding is dat ik een luchtkoeler het leukste vind.
In de tijdsperiode van de FZ, welke direct ook weer een sprong naar voren was in vermogen en wegligging had Honda de VF gelanceerd.
Omdat dit geen succes was door de slechte nokkenassen hebben ze nog snel een verbeterde versie van het CB blok gemaakt, de CBX 750.
Met de dynamo en ontsteking boven de krukas, hydraulishe klepstoters, tandwiel aangedreven nokkenassen en slipperclutch was dit de laatste 4 cilinder in lijn voor een sport tour motor met 93 krukas pk.
Dus als ik een 900/1100 cc blok zou willen monteren zou dat een ouder type CB blok moeten zijn zonder alle verbeteringen en ook minder pk.

Waar ik nu mee bezig ben is een bigbore kit voor de 750. Met de zuigers van een VFR, drijfstangen van een CB 700 ( Amerikaanse uitvoering), krukas, oliepomp en nog wat kleine dingen van een Seven fifty en de rest van een CBX 750 moet dit resulteren in het snellere blok.
Ik heb alle parts en al 1 ding klaar... Het kleppendeksel.. ;)
Die laatste zin _O- :t

Denk ook alvast even na over een grotere oliekoeler, hitte is echt een dingetje bij opgefokte luchtkoelers waar hard mee gereden wordt.
Ik zag pas bij m'n opgevoerde Ducati de olietemperatuur in één circuitsessie van 80 naar 145 graden gaan. :X (Blijft op de weg heel mooi rond de 100 graden zitten.)
 
Ja, zeker een goed punt van de grotere oliekoeler. Staat ook op de to do lijst. Een olietemperatuur meter ligt ook klaar.
 
Verleden week gereden op het kartcircuit van Genk. Leuk baantje, maar het asfalt was behoorlijk volgegumd door de karts.
Voor vertrek nog snel even 2 nieuwe DR corsa 2 Pirelli's gemonteerd. De nieuwe banden en al het rubber wat er direct aan vastplakte + de voor mij "nieuwe"motor resulteerde na 1 sessie al dat ik teruggeplaatst werd in een langzamer groep:z. Ik liep ook behoorlijk te klooien en was ook met met de motor aan het worstelen.
2e sessie ging al een stuk beter, opschakelen tot 3 en daarmee kon ik het hele circuit mee rond.
 

Bijlagen

  • Image (8).jpeg
    Image (8).jpeg
    26,8 KB · Weergaven: 51
  • Image (13).jpeg
    Image (13).jpeg
    21 KB · Weergaven: 51
  • Image.jpeg
    Image.jpeg
    21,7 KB · Weergaven: 50
Luid is uit... Tenminste, volgens de anti motorlobby. Ik had nog een Yoshi demper liggen voor dit project maar die had wel wat aandacht nodig.
Er moest een flensverbinding voor de linkpijp komen, de demper zelf moest wat korter (nergens op gebaseerd maar leek mij optisch beter;).) Nieuw demperwol voor de ANWB'ers en een bevestegingsbeugeltje.
Uiteindelijk ben je toch weer een een paar uur verder voor het klaar is maar we willen de Gaastrafietsers niet te veel laten schrikken bij het passeren.
 

Bijlagen

  • 20210903_135230.jpg
    20210903_135230.jpg
    347,1 KB · Weergaven: 46
  • 20210903_144557.jpg
    20210903_144557.jpg
    346,5 KB · Weergaven: 31
  • 20210903_150301.jpg
    20210903_150301.jpg
    335,7 KB · Weergaven: 32
  • 20210903_155743.jpg
    20210903_155743.jpg
    187,8 KB · Weergaven: 31
  • 20210904_141811.jpg
    20210904_141811.jpg
    376,7 KB · Weergaven: 31
  • 20210906_110251.jpg
    20210906_110251.jpg
    264,4 KB · Weergaven: 29
  • 20210906_120349.jpg
    20210906_120349.jpg
    288,5 KB · Weergaven: 30
  • 20210906_121208.jpg
    20210906_121208.jpg
    202,2 KB · Weergaven: 28
  • 20210908_105609.jpg
    20210908_105609.jpg
    233,8 KB · Weergaven: 33
  • 20210908_134915.jpg
    20210908_134915.jpg
    313 KB · Weergaven: 34
  • 20210908_153458.jpg
    20210908_153458.jpg
    332,4 KB · Weergaven: 34
  • 20210908_153737.jpg
    20210908_153737.jpg
    178,4 KB · Weergaven: 46
  • 20210908_163439.jpg
    20210908_163439.jpg
    401,2 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Het blijft een open pijp natuurlijk, en ook op de Nederlandse circuits zal hij wel teveel dB geven. Dus uiteindelijk moet er voor de openbare weg een demper komen met een EU stempel.
 
Wat voor motoren rijden er op zo'n kartcircuitdag dan? Ik neem aan meeste supermotards?
 
Eigenlijk van alles. Ik was met 3 kameraden, Triumph Speed tripple, Ducati 748 en Ducati 996. Een groep met voornamelijk Allroads, een groep met van alles en nog wat waaronder een Pan European, wel even de koffers gedemonteerd voor de sessie . Een snelle groep met moderne superbikes en het kneusengroepje waar ik in kwam met maar 3 motoren. De CBX 750 was natuurlijk wel de oudste van allemaal en volgens de acherrrijd(st)er was de motor te rijk afgesteld want er kwam met enige regelmaat rook uit de uitlaat.:P. Ja, klopt hoor.. dat is gewoon wat olie wat verbrand wordt als het gas weer open gaat haha.
Het was voor het eerst dat Motor Circuit Training dit organiseerde in Genk begreep ik en ook zij waren verrast door al het vuil op de baan. Misschien de volgende keer eerst even met de bezem er over heen.
 
Het is al weer een tijdje stil weer met dit topic maar heb een geldig excuus. Lichamelijk niet in orde en moest geopereerd. Nu weer in de herstelfase en kan ik weer kleine dingen doen.
Het cilinderblok is geboord en gehoond, met weer dank aan WK Racing in Alteveer. Wim heeft weer vakwerk afgeleverd.
In principe heb ik nu alle onderdelen klaar. Moet nog wel uitzoeken welke krukas en drijfstanglagers ik moet hebben en ook zuigerveren moeten er nog komen. Ben heel erg benieuwd of alles ook gaat passen. Zo hebben de zuigers van de VFR een dakje en zijn de originele plat. Wordt nog even spannend met de kleppen dus.
Donorblokken heb ik eigenlijk te veel en moet nodig opruimen maar mag even niet tillen dus weer slechte timing van mijzelf
 

Bijlagen

  • 20211006_161535.jpg
    20211006_161535.jpg
    291,2 KB · Weergaven: 14
  • 20211006_161552.jpg
    20211006_161552.jpg
    273,1 KB · Weergaven: 14
Nog wat plaatjes van de chaos die ik zelf gecreëerd heb 😅. De werkplaats is 5 x10 meter. Toen ik hem voor het eerst zag dacht ik dat ik absoluut niet meer ruimte nodig zou hebben.. Hoe naïef kan je zijn :z
 

Bijlagen

  • 20211013_165218.jpg
    20211013_165218.jpg
    332,1 KB · Weergaven: 34
  • 20211013_165225.jpg
    20211013_165225.jpg
    238 KB · Weergaven: 33
  • 20211013_165235.jpg
    20211013_165235.jpg
    361,8 KB · Weergaven: 36
  • 20211013_165243 (1).jpg
    20211013_165243 (1).jpg
    269,6 KB · Weergaven: 36
Om verveling te voorkomen heb ik mijzelf nog maar een kerstcadeautje gegeven in de form van een Suzuki GSX 750 ES met een 1e generatie GSXR 750 oliekoeler blok erin.
Ding is al een kleine 40 jaar oud en heeft voor het laats 15 jaar werkeloos bij iemand in de tuin gestaan ( en ziet er dus ook zo uit). Wat mijn aandacht trok op de foto's van Marktplaats waren de flatslides van het gixxer blok.
Thuis gekomen de carbs gedemonteerd en in de ultrasoon gedaan. Alles weer netjes gemonteerd en even zonder bougies de olie rond gepompt.
Dikke startbatterij er aan en na wat aarzelen sloeg de Suzuki aan.. Ik bedoel, dat zegt toch wel iets over de kwaliteit van dit soort blokken. Draait zo netjes alsof hij gisteren nog gereden heeft.

Maar nu een paar vragen voor de flatslide specialisten hier op MF.
Wat mij opviel was dat er 2 acceleratie plunjers in de set zitten maar de buisjes waar dan benzine uit moet komen in de venturie dicht zijn?
Met gas geven druk je dus de plunjers naar beneden maar waar gaat die benzine dan heen?
 

Bijlagen

  • 20211223_165814.jpg
    20211223_165814.jpg
    358,2 KB · Weergaven: 24
  • 20211223_165818.jpg
    20211223_165818.jpg
    317,3 KB · Weergaven: 21
  • 20211223_170154.jpg
    20211223_170154.jpg
    204,1 KB · Weergaven: 24
  • 20211224_115929.jpg
    20211224_115929.jpg
    267,3 KB · Weergaven: 26
  • 20211224_115953.jpg
    20211224_115953.jpg
    149,4 KB · Weergaven: 24
  • 20211224_131750.mp4
    20,6 MB
de pijpjes zijn aan het uiteinde dicht maar aan de kant van de gasschuif moet er wel een gaatje in zitten.
benzine spuit zo richting inlaat van cilinderkop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan