Honda CBX 750 F1 project

Oke, niet op " enter" drukken dus want dan zit je alweer in een andere reactie. We leren het wel.. Mar goed, eerst maar een foto van het project want plaatjes zeggen meer dan woorden.
IMG-20190818-WA0016.jpg
 
Misschien zit de ontwerper / bouwer van dit project wel op MF? De motor is vroeger geel geweest. Maar goed, de motor opgehaald en thuis gekomen even gekeken wat er nog precies aan gebeuren moest. Dat bleek nogal wat te zijn maar na 2 keer starten ging het blok kapot. Jammer, het kettinkje wat de startkoppeling met de krukas verbind gaf de geest. Zwak punt van deze blokken, voor de rest zijn ze redelijk bullit proof. Gelukkig had ik nog een donor staan waarvan ik zeker wist dat het blok goed was. Na 2,5 dagen schroeven zat het donorblok er onder. De bochtenset bleek gescheurd bij de aansluiting op de cilinder van bocht nummer 1 dus deze bleef lekken. Gelukkig had ik nog een zelfde bochtenset liggen dus die ook gewisseld. Na de accu gevuld te hebben met zuur, het moet wel een hele goede zijn want zonder zuur deed hij het ook, even starten. Ja, direct lopen maar mijn vrees dat het niet goed zou zijn kwam uit, met een blik op de Chinese lucht filters. Te veel lucht dus. Rijdt alleen met de choke er een beetje op. De remblokken waren ook moddervet door ooit lekkende vorkkeeringen en de remleiding achter was lek. Dus schoonmaken en vervangen.
 
De bedoeling van het project is om de motor eerst technisch in orde te maken an daarna het optische plaatje wat aan te passen. . De voor en achterkant komen uit een Kawasaki ZX7 R voor zover ik nu weet. Ik dacht eventjes dat dit wel snel zou kunnen maar er zijn nog wat puntjes die echt aandacht nodig hebben waaronder het offset voortandwiel en dan met name de borging daarvan. Eigenlijk wil ik er ook direct een nieuwe kettingset opzetten maar het achtertandwiel is 525 (Kawa)en de ketting en voortandwiel 530 ( Honda). ook de tandwielverhouding klopt niet want Kawa heeft 41 t en honda 45t. Maar dat is van later zorg, Eerst maar een setje K&N filters en wat groter sproeiers om hem normaal te laten draaien
 
Ik had eerst een ZXR 400 vork maar die bleek te kort. Dus ik heb er een ZXR750 (of ZX7R?) vork in gezet. De langste USD vork die er op dat moment was. Voorwiel was nog wel van de 400 om gelijk te blijven met de stijl van het achterwiel.
 
Zx7r heeft 90mm remklauwen en een ander spatbord, kzou zeggen dat je precies goed zit :t
 
Wat foto's van de ombouw in 2002. Duidelijk zichtbaar dat de voorvork eerst te kort was.

20020301 PICT0004.JPG

20020407 PICT0002.JPG


20020607 PICT0001.JPG


20020708 Pict0003.jpg
 
En het eindresultaat in 2003. Volgens mij niet lang daarna verkocht dus het is nog wat langer dan 12 jaar geleden...
CBX001.jpg
CBX002.jpg
CBX003.jpg
CBX005.jpg
CBX006.jpg
CBX007.jpg
CBX008.jpg
CBX009.jpg
CBX010.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Leuk die ouwe foto's zoals ik m mij herinner. Kon ze zelf nergens terug vinden 😁
 
Ben beniewd hoe ie eruit zou zien met een 10cm langere achterbrug!
 
Ja, de verhoudingen zijn wat anders geworden met de kortere achterbrug. Daar gaat in de toekomst nog iets mee gebeuren, maar eerst de techniek wat op orde brengen
 
Vandaag nog even gekeken naar de carburatie. Ik had nog een nette set liggen en deze even opengemaakt, ook de oude gedemonteerd en de sproeiers bekeken.
Stationair sproeiers waren bij beide sets gelijk, #35 maar de hoofdsproeiers uit de oude set waren # 130 en standaard zijn ze #112 dus zou hij met de 130 sproeiers en de Chinese filters toch redelijk moeten kunnen lopen. De 130 sproeiers in de betere carbs gezet en het vacuüm deel van de benzinekraan gecontroleerd. Deze was zo lek als een mandje dus cilinder 2 kreeg veel te veel lucht. Spul gemonteerd en getest. Al een stuk beter. Onderin rommelt het nog wat...20190923_114526.jpg
 
Volgend probleem zijn de filters, Deze hebben in het midden heel weinig ruimte door de frame buis.
Maar eens kijken hoe we dat moet oplossen. Ik heb al voorbeelden gezien waarbij ze een deel van het oude filter gebruiken, heb ik vast nog wel ergens liggen
20190923_145416.jpg
 
Een bijkomend probleem is het afstellen van de Co schroeven. Door de olieleidingen en bevestigingsbeugel op het blok kom je niet bij carburateur 2 met een haakse carburateur schroevendraaier. Iemand ervaring of suggesties hier bij?
20190923_171218.jpg
 
Ja, de verhoudingen zijn wat anders geworden met de kortere achterbrug. Daar gaat in de toekomst nog iets mee gebeuren, maar eerst de techniek wat op orde brengen

Ergens op FB zwerven wat foto's van een CBX met ingekorte kont maar in de originele stijl. Erg gaaf vind ik.
 
Volgend probleem zijn de filters, Deze hebben in het midden heel weinig ruimte door de frame buis.
Maar eens kijken hoe we dat moet oplossen. Ik heb al voorbeelden gezien waarbij ze een deel van het oude filter gebruiken, heb ik vast nog wel ergens liggenBekijk bijlage 1430190

Ik had er eigenbouw filters op zitten. Helaas geen foto's meer van. Jou zou van die foam of pod filters kunnen proberen, die zijn flexibel.
 
Inderdaad, foam filters zouden wel kunnen denk ik. Maar eens kijken of ik daar iets in kan krijgen wat werkt. Vaak zit je met aftermarket filters met vermogensverlies en te grote sproeiers. Op het oog lijkt het dan nog wel wat maar op de testbank val je door de mand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan