Honda CBX 750 F1 project

Vork is bij mijn weten niet verlengd maar van zichzelf langer dan de vork die er eerst in zat.

It's all coming back to me now.... Ik heb de langere vork gekocht met een paar brede alu chopper kroonplaten erbij. Misschien voor dat doel door een vorige eigenaar toch verlengd...
 
Als ik hem lekker aan de praat heb zal ik alles is nameten. Ben zelf ook erg benieuwd. Eerst nu een originele CBX 750 klaar maken voor verkoop want de werkplaats staat tot de deur aan vol;)
 
Vandaag nog even tijd gehad om naar het probleem te zoeken van het slechte lopen van de motor te kijken. Het probleem bleek te zitten in de carburatie. 2 vacuum zuigers gingen niet omhoog, ik had de sproeiers wel gecontroleerd maar niet de membranen en 2 waren niet goed gemonteerd. Zaak weer in orde gemaakt en daarna gesynchroniseerd. Nu loopt hij echt weer netjes op 4 cilinders en er is ook mee te rijden.
20190927_125825.jpg
 
De rempomp voor was ook wat dubieus dus deze ook vervangen door een die ik nog had liggen met ook een verstelbaar hendel. Stuk beter maar nog wel even nieuwe blokjes zetten20190927_133528.jpg
 
Langzaam komt er iets nu. Verlichting werkt weer, nieuwe handvatten, vloeistoffen en filter ververst, nieuwe bougies. Alles zit weer vast en gecontroleerd. Komende week nog even remblokken vervangen en op zoek naar betere filters, remleidingen en kettingset.
 

Bijlagen

  • 20190927_162630.jpg
    20190927_162630.jpg
    255,5 KB · Weergaven: 35
Langzaam komt er iets nu. Verlichting werkt weer, nieuwe handvatten, vloeistoffen en filter ververst, nieuwe bougies. Alles zit weer vast en gecontroleerd. Komende week nog even remblokken vervangen en op zoek naar betere filters, remleidingen en kettingset.

Als ik 'm zo zie moet er toch echt een kortere kont op of een langere brug in...
 
Ja, absoluut. En hij moet lager. Nu is hij zeker een 5 tot 7 cm hoger dan het origineel, komt niet ten goed van de wegligging denk ik, zeker met deze wielbasis.
Ik ben nu aan het puzzelen voor een knap luchtfilter. K&N wordt het niet want die hebben geen passende filters. Ik kwam een wel een paar doosjes tegen die er wel op lijkenDOHC_Dual_Boxes_036.jpg tomnighthawk1sized.jpg
 
Aankomende weken weer aan het werk op zee dus tijd om het een en ander uit te zoeken. ik heb inmiddels een hele waslijst aan dingen die ik wil veranderen.
Uiteindelijk moet het meer AMA stijl worden. De kleurstelling misschien weer meer in de oude CBX stijl, zwart met rood en zilver striping.
 
Hij staat niet achterover maar de voorvork is mij ook te lang. Voor en achter moet hij wat zakken. Achter is dat niet zo lastig want daar is E een extra beugel gemonteerd boven op de schokbreker.
De voorpoten haal ik uit elkaar om te kijken of ik daar ook wat centimeters kan winnen.
 
Met mijn werk zal dit niet echt een snel topic worden maar alle kleine beetjes helpen.
In ieder geval wat spullen gekocht voor het project.

Stuur
Risers
rem/ koppeling hendels
Gashendel
Rem/schakelset
Remleidingen

Een omdat het kan en niet moet maar wel leuk is een.. quickshifter.


IMG-20191018-WA0005.jpgIMG-20191024-WA0001.jpg


Nu is het zo dat ik eerst met de voorkant bezig aan de gang ga dus eerst het allerbelangrijkste.. de remmen.
Was ook geen overbodige luxe want alles zat muurvast en de remvloeistof leek op stroop.
Eerst alles maar schoon maken en een nieuw kleurtje en dan monteren



20191216_192823.jpg


20191216_204258.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20191024-WA0001.jpg
    IMG-20191024-WA0001.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 20
Eindelijk weer nieuws over dit project..En wel, plan B.

Op Speurders kwam ik namelijk een errugg leuke CBX tegen. Ik kon hem niet laten staan. Ondanks het feit dat er een totale lockdown was en ik ronddobberde in de golf van Perzië kon ik gelukkig contact leggen met de eigenaar. De deal was snel rond en de eigenaar Peter vond het geen probleem om te wachten tot ik weer terug was in nederland om de motor op te halen. Super geregeld!!
Screenshot_20200505-112718_Marktplaats.jpg
 
De "nieuwe "CBX was al zo goed als klaar. Nieuwe YSS achterschokbreker, nieuwe buddy, nieuwe uitlaat, banden en nog veel meer. Eigenlijk was hij behoorlijk op niveau al.
Wielen van een CBR 600 met 120 voor en 160 achter. Prima combi voor een oude luchtkoeler 750.
 
De "nieuwe "CBX was al zo goed als klaar. Nieuwe YSS achterschokbreker, nieuwe buddy, nieuwe uitlaat, banden en nog veel meer. Eigenlijk was hij behoorlijk op niveau al.
Wielen van een CBR 600 met 120 voor en 160 achter. Prima combi voor een oude luchtkoeler 750.
 
Voor de zwarte heb ik een offset voortandwiel besteld, maar het kan 7 weken duren voor het klaar is.
Maar ik heb nu wat werk aan de rode om hem helemaal goed te krijgen.

Voor schijven vervangen
Carburateurs afstellen, sproeierbezetting en luchtfilters
Bobinsbevestiging lassen op achterbrug.
Carterventilatie aanpassen
dB killer aanpassen
Rearset plaatsen
Quickshifter plaatsen
 
Ik had heel veel geluk dat Peter als kers op de taart nog 2 luchtfilterdoosjes meeleverde, cnc aluminium :P
Er kon nog wat extra materiaal weggehaald worden, dus dat met een handfreesje gedaan.
20200622_104000.jpg
 
Peter had 4 EBC pod filters gezet maar het probleem met het frame van de CBX is dat de centrale frame buis in de weg zit voor de twee binnenste filters.
Honda had daar mooi 2 plastic doosjes omheen geboetseerd.
De eerste opstelling is nu met de alu doosjes en 2 EBC filters.
20200611_125100.jpg
 
De sproeier zijn van 102 naar 120 gegaan. dB killer met demperwol geplaatst.
Hij loopt prima maar de originele CBX is sneller dus er is nog wat te doen.
Ik wilde een Dynojet stage 3 bestellen maar die bestaan niet. Dus alleen de naalden besteld nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan