Honda CBX 750 F1 project

Eindelijk weer tijd gehad om wat te schroeven aan de zwarte CBX. Lang weggeweest voor mijn werk. Ik had een offset tandwiel besteld omdat de manier waarop het origineel vastzat niet erg betrouwbaar was. Ook een universeel en alu achtertandwiel besteld en door een vriend op maat laten frezen. Ik ga van 46 naar 49t om te proberen wat meer trekkracht te genereren in het middengebied.
Nu staat alles mooi in lijn. Bij de rode CBX, welke echt heel netjes draait, mis ik toch wat prik in het middengebied. Ik probeergewoon wat dingen uit om hem zo vlot mogelijk te krijgen zonder ingrijpende tuning.
 

Bijlagen

  • 20210205_153635.jpg
    20210205_153635.jpg
    377,8 KB · Weergaven: 27
  • 20210205_153642.jpg
    20210205_153642.jpg
    166,2 KB · Weergaven: 29
Achterrem moet ook aangepakt en oh ja, moest ook nog een VFR blok slopen om 4 zuigers te krijgen voor een bigbore kit voor een CBX 750 blok.
Samen met wat delen van een Sevenfifty blok, de drijfstangen van een 700 Nighthawk en wat delen van het origineel kan je een meer dan betrouwbaar blok samenstellen door de grotere boring meer kracht in het middengebied.. zegt men op internet;). De zuigers waren de laatste delen die ik nodig heb voor dit experiment. Nu nog tijd vinden om dat ook allemaal te gaan doen.
 

Bijlagen

  • 20210204_195414.jpg
    20210204_195414.jpg
    252,5 KB · Weergaven: 23
  • 20210204_204010.jpg
    20210204_204010.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 23
  • 20210205_164849.jpg
    20210205_164849.jpg
    313,2 KB · Weergaven: 21
Weer een klein stukje verder.. De achterschokbreker stond in de "Duitse" stand. Aan de bevestiging van de bovenkant van de schokbreker was al wat geknutseld dus nu weer aangepast en daarbij een cm of 2 omhoog gegaan met de veer. Het moet zich in de praktijk nog allemaal bewijzen maar ziet er al wel wat beter uit.
Volgende stap is om een originele lakset te monteren met het topkuipje.
Ik heb nog veel onderdelen liggen dus dat moet wel lukken. Ook de uitlaat moet nog aangepast en het puntbakje gaat er onder vandaan.
 

Bijlagen

  • 20210208_122355.jpg
    20210208_122355.jpg
    291,3 KB · Weergaven: 35
  • 20210209_145149.jpg
    20210209_145149.jpg
    391,3 KB · Weergaven: 31
  • 20210209_154643.jpg
    20210209_154643.jpg
    432,1 KB · Weergaven: 32
Vandaag weer een paar uurtjes aan de motor gewerkt. Toch besloten om de originele lakset te monteren dat het staat toch wel veel beter dan de streetfight tank en hoge kont. Ook de achterrem klauw gespoten. Ik moest toch ook nog klauwen van een ander project spuiten dus kon mooi in een keer. Ik heb VHT caliper lak gebruikt. Volgens de beschrijving is het remvloeistof bestendig. Ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • 20210218_101303.jpg
    20210218_101303.jpg
    230,8 KB · Weergaven: 39
  • 20210218_153413.jpg
    20210218_153413.jpg
    581,2 KB · Weergaven: 36
  • 20210218_162156.jpg
    20210218_162156.jpg
    278,6 KB · Weergaven: 44
  • CBX links.jpg
    CBX links.jpg
    309,7 KB · Weergaven: 32
Het zijn kleine stapjes maar elk ding wat ik in handen krijg probeer ik toch dan ook direct "af" te maken.
Vandaag het subframe van de stuurkuip aangepast. De voorvork liep er tegenaan en ook de blokkering voor de stuuruitslag zat er nog niet op.
Beide klussen gedaan dus en ook nog even de rvs bochtenset opgezocht die ik nog had liggen. Deze moet nog wel even opgeknapt en er moet een linkpijp komen tussen de collector en de Yoshi demper welke ik voor deze motor heb gereserveerd
 
Nog even de zuigers voor de bigbore kit schoongemaakt. Binnenkort de cilinders laten boren. Bij elkaar ben ik eigenlijk met te veel projecten bezig maar het is leuk om te doen, dus maar rustig doorgaan😅
Vandaag nog even met de rode CBX gereden met de raceschakeling en de quickshifter. Het motortje draait echt goed voor een 84' luchtkoeler.
Nadeel is wel dat ik nu wel heel goed moet opletten met schakelen. Eigenlijk moet dit systeem ook op de zwarte om het allemaal niet al te verwarrend te maken..En zo bezorg ik mijzelf weer extra werk haha😆
 

Bijlagen

  • 20210222_135145.jpg
    20210222_135145.jpg
    277 KB · Weergaven: 25
  • 20210222_144807.jpg
    20210222_144807.jpg
    295,8 KB · Weergaven: 29
  • 20210222_202703.jpg
    20210222_202703.jpg
    292,2 KB · Weergaven: 35
  • 20210223_000647.jpg
    20210223_000647.jpg
    219 KB · Weergaven: 29
Nu bezig met het "oppoetsen"van de RVS bochtenset. Er zit nog een stuk stalen buis aangelast, deze laat ik eerst maar even zitten om te kijken waar ik uitkom met de demper. Ik zag een filmpje van Allen Millyard, ook een echte motor kunstenaar zeg, waar hij met een boormachine en een stuk schuurpapier wat bochten schuurt. Best wel slim, dit moet ik ook maar even proberen want met de hand is het wel een hele klus om het netjes te krijgen.
 

Bijlagen

  • 20210224_203051.jpg
    20210224_203051.jpg
    154,7 KB · Weergaven: 31
  • 20210224_203058.jpg
    20210224_203058.jpg
    246,4 KB · Weergaven: 29
Leuke fiets zo, met de originele lakset en top kuip.
Heeft toch van die dubbele vierkante koplampen in de kuip zitten?
Ja, Dit is het eerste type F met de dubbele lampen. Daarna kwam de F2 met volle kuip en een enkele lamp. Minder mooi model vind ik.
 
Vandaag weer een paar uurtjes aan de motor gewerkt. Toch besloten om de originele lakset te monteren dat het staat toch wel veel beter dan de streetfight tank en hoge kont. Ook de achterrem klauw gespoten. Ik moest toch ook nog klauwen van een ander project spuiten dus kon mooi in een keer. Ik heb VHT caliper lak gebruikt. Volgens de beschrijving is het remvloeistof bestendig. Ben benieuwd.
Wat knapt dat ding er ineens van op joh. Van verknutselde motor naar een kloppend geheel.
 
Wat knapt dat ding er ineens van op joh. Van verknutselde motor naar een kloppend geheel.
Helemaal mee eens.

Vandaag weer even wat dingen gedaan. Na wat spierpijn van het opschuren van de bochtenset het ding maar even gepast. Past netjes, maar zo loop je tegen de volgende klus aan, een rearset monteren zoals op de rode.
De choke heb ik verplaatst naar de carburateurs om het stuur zo leeg mogelijk te houden. Uiteindelijk moet de verlichtingsknopen ook van het stuur maar dat heeft nog geen haast.
De oliekoeler zit nu weer op de originele plaats. Komt onder het balhoofd vandaan, maar zat met een paar verbogen leidingen en bindstrips aan het frame gepruts.
 

Bijlagen

  • 20210304_163752.jpg
    20210304_163752.jpg
    169 KB · Weergaven: 23
  • 20210304_163804.jpg
    20210304_163804.jpg
    156,4 KB · Weergaven: 21
  • 20210304_174305.jpg
    20210304_174305.jpg
    228,7 KB · Weergaven: 23
  • 20210304_174312.jpg
    20210304_174312.jpg
    453,3 KB · Weergaven: 23
  • 20210304_174321.jpg
    20210304_174321.jpg
    497,7 KB · Weergaven: 24
Vandaag weer wat kleine klusjes gedaan. Begonnen met de leidingen van voorrem en koppeling, alles vastgedraaid en voorzien van nieuws remvloeistof. Ik had bij Ali een Brembo imi rempomp en koppelingspomp besteld. Maar toen ik het in mijn handen had en goed bekeken heb ik toch maar voor oud Japans spul gekozen. Op zich kan het best wel meevallen met de Chinese kwaliteit. Bij de rode CBX gebruik ik een Ali rearset die goed bevalt.
Ook nog wat elektra dingen gedaan. Toch maar weer een andere kleine lichtschakelaar, ook van Ali, gemonteerd. Het contactslot ook vervangen door een exemplaar van de bekende leverancier.. We zullen zien hoe lang het spul het blijft doen, maar ik denk dat het met de geplande inzet van de motor nog lang gaat duren voor het kapot gaat.
Stekkers en kabelboom dingen kunnen ook heel goed met gemaakt met spul uit de volksrepubliek is mijn ervaring.
 

Bijlagen

  • 20210307_160615.jpg
    20210307_160615.jpg
    384,5 KB · Weergaven: 19
  • 20210308_171609.jpg
    20210308_171609.jpg
    312,8 KB · Weergaven: 19
Vandaag een klein verlengstukje voor de kabelboom gemaakt. ook een plaatje gemaakt voor het contactslot. De hele kabelboom moet wel tegen het licht gehouden worden want bij de straatvechter verbouwing zijn er wat draden van voor naar achter verplaats en nu wil ik de wettelijk verplichte functies weer herstellen.
Rempomp voor de achterrem is ook binnen ,dus u weer in twijfel.. Eerst rijklaar maken of doorgaan met het project tot alles af is.
In het laatste geval is er nog een waslijst aan dingen die ik wil veranderen en of toevoegen.
Misschien eerst de rode weer even klaarmaken. Nieuwe koppelingsplaten en remschijven voor vervangen. Alle parts heb ik dus dat eerst maar dan heb ik in ieder geval 1 in orde voor als het weer beter wordt 😅
 

Bijlagen

  • 20210309_125003.jpg
    20210309_125003.jpg
    256,8 KB · Weergaven: 28
  • 20210309_131002.jpg
    20210309_131002.jpg
    241,2 KB · Weergaven: 30
  • 20210309_141441.jpg
    20210309_141441.jpg
    280,8 KB · Weergaven: 26
  • 20210309_141608.jpg
    20210309_141608.jpg
    305,2 KB · Weergaven: 29
Ik had bij Ali een Brembo imi rempomp en koppelingspomp besteld. Maar toen ik het in mijn handen had en goed bekeken heb ik toch maar voor oud Japans spul gekozen.
Goede keuze, ik heb ooit een Brembo koppeling pomp (nieuw) via Marktplaats gekocht wat een Blembo bleek te zijn. Bij gebrek aan alternatief toch gebruikt, maar binnen no-time lekkage.
 
Nog wat stekkers in elkaar gezet, plaatwerk gefatsoeneerd en naar buiten gerold. Ik moest wat ruimte maken voor een ander project wat ook al lang op de to do list staat.
 

Bijlagen

  • 20210310_152502.jpg
    20210310_152502.jpg
    592,1 KB · Weergaven: 37
  • 20210310_160147.jpg
    20210310_160147.jpg
    317,2 KB · Weergaven: 41
De afgelopen week weer bezig geweest met een project wat echt niet meer kon wachten.. Altijd leuk om eindelijk alles weer op te kunnen bouwen.
Wil niet zeggen dat het echt snel gaat want het moet wel goed in elkaar want ik wil er voorlopig niet meer naar om kijken.
Ik ga hier nu eerst voorlopig mee door dus ik zal dit topic ermee vervuilen tot hij klaar is.
Aan de andere kant heb ik af en toe ook zin om aan de Honda te prutsen dus die zal ook nog wel een paar keer voorbijkomen 😅
 

Bijlagen

  • 20210319_125528.jpg
    20210319_125528.jpg
    352,5 KB · Weergaven: 25

Was nog wat uitzoeken en veranderen in de kabelboom maar alle licht en lawaai functies zijn weer operationeel.;)
Filters er achter gezet en wat Aspen benzine in de tank. Ik waag mij niet meer aan de gewone peut. Als de motor een paar maanden stil staat wil het spul nauwelijks nog branden :?
 
Even een opzetje voor de demper. Ik ben bezig om een Yoshi klaar te maken maar daar moet ik eerst weer een flens voor maken.
Dus even voor een testrit maar eerst de slip on Gemini demper die ik nog had liggen klaar maken.
Bijkomend voordeel is dat ik nu wel weet waar Corona vandaan komt;)
 

Bijlagen

  • 20210328_160645.jpg
    20210328_160645.jpg
    329,4 KB · Weergaven: 25
  • 20210328_160652.jpg
    20210328_160652.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 25
Natuurlijk past de slip-on Gemini ook niet in een keer. Dus een verloop gelast van de linkpijp naar de demper, met mijn Chinese tig apparaat.
Hoop lol voor weinig geld, werkt prima voor dit soort klussen.
Het resultaat van de nu on-geslipte demper is meer optisch dan voor enige lawaaivermindering. Niet te veel op de doorgaande wegen in deze opzet dus.
Je voelt je tegenwoordig al opgejaagd wild als je met een niet originele uitlaat rijdt.. Het gekke is dat met de toename van de regels mijn motoren steeds minder aan regelementen voldoen. O-) Zal wel mijn ingebouwde allergie zijn voor al dat betuttelende gedoe.})
 

Bijlagen

  • 20210329_203042.jpg
    20210329_203042.jpg
    324,9 KB · Weergaven: 27
  • 20210329_203429.jpg
    20210329_203429.jpg
    153,8 KB · Weergaven: 26
Eindelijk weer tijd gemaakt om aan de zwarte CBX te werken. Ik wilde de remschakelset hetzelfde als op de rode. Niet te ver naar achteren niet te hoog. Met het frame van een CBX komt dat niet goed uit want de buizen lopen echt onder een flauwe hoek naar boven.
Dus moest ik weer een paar schetsplaten maken om aan de originele bevestigingspunten vast te zetten.
Te veel woorden alweer dus nu eerst maar wat plaatjes;)
 
Gewoon staal gebruikt. Alu is mooier natuurlijk maar wat problemen met de instellingen van mijn Tig Chinees
 

Bijlagen

  • 20210629_101116.jpg
    20210629_101116.jpg
    310,4 KB · Weergaven: 19
  • 20210629_122513.jpg
    20210629_122513.jpg
    340,2 KB · Weergaven: 17
  • 20210629_122520.jpg
    20210629_122520.jpg
    321,3 KB · Weergaven: 17
Ook de linkpijp aangepakt. Lelijke lassen weggeslepen en mooi kaal gemaakt en gespoten. Ziet er al weer wat beter uit.
De Geminidemper is er een waar mensen tegenwoordig behoorlijk over klagen. Een gemene snerp bij plotseling gas geven en boven de 6000 rpm duidelijk aanwezig. Tja, euh, heeft de aandacht maar er zijn nu nog eerst andere prio's
 

Bijlagen

  • 20210629_132355.jpg
    20210629_132355.jpg
    366,8 KB · Weergaven: 14
  • 20210702_133346.jpg
    20210702_133346.jpg
    360 KB · Weergaven: 16
Tijdens een test ritje hoorde ik de ketting aanslepen bij het tandwieldeksel. Dit maar helemaal weggeslepen van het koppelingscilinder gedeelte. Eigenlijk had ik geluk dat ik een 16t ipv een 17t offset besteld had. 17t had nooit gepast.
Nu loopt alles (net) vrij.
 

Bijlagen

  • 20210702_144528.jpg
    20210702_144528.jpg
    330,7 KB · Weergaven: 14
  • 20210702_144540.jpg
    20210702_144540.jpg
    187,3 KB · Weergaven: 14
Terug
Bovenaan Onderaan