Honda CD125T kleppen stellen

17 apr 2021
13
3
Hoi allemaal!

Ten eerste, ik ben nieuw lid hier en heb tot nu toe al heel veel geleerd van dit forum! Maar nu kom ik toch wel echt met een eigen probleempje.
Ik heb sinds kort een Honda CD125T Benly in mijn bezit. Het is een opknapper, maar het gaat al de goeie kant op. Ik heb de cilinder, cilinderkop er een keer af gehad om een probleem van gebroken zuigerveren op te lossen. Na het in elkaar zetten wilde ik de kleppen gaan stellen, maar toen kwam ik toch bij de realisatie dat ik niet wist met welke maat.... Ik heb online verschillende antwoorden gevonden. Van 0,04mm naar 0,08mm. Ik heb helaas geen werkplaatshandboek om dit in te vinden, en ik kon deze ook niet online vinden.

Als ik de kleppen stel op 0,05mm, deze maat kom ik het vaaktste tegen, dan tikt de motor enorm. Ik heb hier een video van bijgevoegd (excuses voor het gedraai). Is dit getik normaal? Moet ik een andere maat gebruiken voor de klepspeling?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Mvg, Koen
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-04-17 at 19.23.20.mp4
    8,1 MB
@k0en bedankt! Ik denk dat ik die maar is ga aanschaffen.

Maar voor nu heb ik mijn timing gechecked. Als ik het goed begreep staat deze goed als het T-mark op het vliegwiel bij de mark op de case staat. En vervolgens de streepjes gemerkt op het tandwiel van de nokkenas gelijk met de cilinderkop (horizontaal). Ik heb hier ook foto’tjes van bijgevoegd. @magnamaniac staat het zo goed?
Al heel erg bedankt voor jullie hulp tot nu toe!
 

Bijlagen

  • C56B86CF-8D18-43D7-9380-6F20F73636E6.jpeg
    C56B86CF-8D18-43D7-9380-6F20F73636E6.jpeg
    106,5 KB · Weergaven: 16
  • 243E82CE-10C9-4B54-82FB-B23157E8E89F.jpeg
    243E82CE-10C9-4B54-82FB-B23157E8E89F.jpeg
    118 KB · Weergaven: 14
  • 81CF9162-44DA-437D-87AD-5F22A186CCAB.jpeg
    81CF9162-44DA-437D-87AD-5F22A186CCAB.jpeg
    141,7 KB · Weergaven: 18
Hoi allemaal!!

Ik heb nog eens gekeken vandaag en na wat gesjoemel met luisteren en langzaam aan de krukas draaien met de klepdeksel er af, heb ik het probleem gevonden. Ik was rustig aan het luisteren en het leek er op dat de tik maar 1 keer per ronde kwam. Eerst leek het alleen bij de uitlaat klep te zijn, maar ik uiteindelijk voelde ik het ook bij de inlaat klep. Ik wilde even kijken wat er zou gebeuren als ik de timing zou veranderen, en toen heb ik het probleem gevonden. De timing stond goed, maar de moertjes die het tandwiel aan de nokkenas vast hield waren losgekomen, ik denk dat ik deze nooit goed heb aangedraaid.

Ik voel me dus een beetje stom, maar het probleem is zonder kosten verholpen! Bedankt voor al jullie input! Loopt nu weer normaal en mooi :)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-04-22 at 21.16.51.mp4
    7,1 MB
Terug
Bovenaan Onderaan