HONDA CDI vervangen door chineese CDI met ontstekingsvervroeger.

mielko

MF veteraan
Donateur
28 jan 2014
1.510
1.068
midden zeeland
Omdat ik diverse motoren heb met de CDI onsteking ben ik wat aan het puzzelen .
Ik wil de op ebay veel verkregen cdi gaan gebruiken met instelbare curve,


Deze heb ik in huis,kost geen drol,en werkt volgens de scooter en pitbike rijders zeer goed.

Waarom wil ik de onsteking vervroegen..Mijn transalp is maar een saaie fiets,en kan wel wat meer umpfff gebruiken.
De originele curve staat heel laat,zodat de fiets op ieder soort brandstof brouwsel kan rijden.
Nu rijden wij hier toch vaak op 98ron.Dus die ontsteking kan gerust wat vroeger.



Zoals het op de honda transalp nu is,hebben de bobines continue spanning ,en legt de cdi de bobine aan massa om het wel /niet vonken te regelen.

De Ebay cdi doet dit net anders om ,die stuurt juist een stroompje naar de bobine wanneer het nodig is.

Dus plug and play is het niet ....een werkende CDI met handmatige vervroeger of ingebouwde kost al snel tegen de 200E.
Flink verschil dus..
Dit zou een mooie goedkope oplossing zijn voor de mensen die een kapotte cdi hebben van hun transalp of africa twin.

Kan ik de ebaay CDI nu wel laten werken,door de bobine voeding om te draaien?dus aan massa leggen,en vanuit de Ebay de stroom juist laten aanvoeren?

Willen jullie even mee denken?
 
Ik vermoed dat ignitech dat doet om met 1 apparaat meerdere motoren te ondersteunen, want ze leveren ook diverse kabels per motor. Maar er zal toch wel iets te winnen zijn, of dat veel en merkbaar is, ik ben benieuwd. Ik rij met de standaard mapping van ignitech. Voldoet prima voor mij :)
 
Het gaat om een ontzettend tamme motor. Ik geloof niet dat dat voor een groot deel met de ontsteking gedaan is. Dat is maar een van de vele factoren. Daarom denk ik dat de motor niet feller wordt met een andere ontsteking.
 
Dat is niet wat men schrijft in transalp / african twin fora. Ieder die daar ichnitech of vergelijkbaar gebruikt is lovend over de gasreactie en vermogensafgifte.
Ander leuk bijkomstigheid is dat men schrijft dat hij zuiniger word. Wat ook niet anders kan. Het rendement word nu eenmaal beter van je motor.
 
Persoonlijk lijkt het me veel werk en veel kosten voor een gering rendement. Het is niet zo dat je met wat gerommel aan de voor-onsteking 10% of 20% vermogenswinst boekt. En zelfs dan, 10% vermogenswinst is 5.8pk extra. Het is niet zo dat je dan ineens op een supersport-beater zit. Er zit overigens ook enig risico aan. Teveel vervroeging kan leiden tot pingelen, gaten in zuigers en meer van dat moois. Daarbij vraag ik me af of je überhaupt enig rendement gaat halen als je 1 bougie uitschakelt. Er is beslist een reden geweest waarom Honda ingenieurs bedacht hebben dat er 2 in moesten.

Overigens zul je zelden van mensen die heel veel geld/ moeite hebben gestoken in dit soort verhalen horen vertellen dat het waardeloos was! Het "rendement" zit namelijk meestal tussen de oren en is daarom subjectief. 't Enige objectieve bewijs is een vermogensmeting op de rollenbank!
 
Persoonlijk lijkt het me veel werk en veel kosten voor een gering rendement. Het is niet zo dat je met wat gerommel aan de voor-onsteking 10% of 20% vermogenswinst boekt. En zelfs dan, 10% vermogenswinst is 5.8pk extra. Het is niet zo dat je dan ineens op een supersport-beater zit. Er zit overigens ook enig risico aan. Teveel vervroeging kan leiden tot pingelen, gaten in zuigers en meer van dat moois. Daarbij vraag ik me af of je überhaupt enig rendement gaat halen als je 1 bougie uitschakelt. Er is beslist een reden geweest waarom Honda ingenieurs bedacht hebben dat er 2 in moesten.

Overigens zul je zelden van mensen die heel veel geld/ moeite hebben gestoken in dit soort verhalen horen vertellen dat het waardeloos was! Het "rendement" zit namelijk meestal tussen de oren en is daarom subjectief. 't Enige objectieve bewijs is een vermogensmeting op de rollenbank!

Ik denk ook niet dat veel mensen met een TA een superbike beater willen bouwen _O- maar meer wat optimaliseren van de bestaande motor, één van de twee bougies uitschakelen is daarbij ehm....sub-optimaal denk ik.
 
de verbrandingsduur moet zo kort mogelijk zijn, dat moet altijd het streven zijn. op 2 plaatsen een vlamfront starten zal altijd voor een snellere verbranding zorgen dan maar 1 vlamfront.
dus 1 bougie niet gebruiken en dan meer voorontsteking opdat de maximale druk op dezelfde krukasgraden gebeurt is nooit een goed idee. je motor draait er niet beter van en zal alleen maar warmer worden.

wil je perse toch wat vervroegen : gewoon de gaten van de pick-ups in de juiste richting ovaal maken waardoor de pik-ups wat kunnen opschuiven.
 
De reden dat ik het wilde uitvogelen is dat het dan juist niet veel geld kost.

En de pick-up verplaatsen is zeker de goedkoopste manier.
Alleen een "snelle" cdi zal de curve anders maken. Het verplaatsen van de pick-up is de bestaande curve verschuiven.
 
Alleen een "snelle" cdi zal de curve anders maken.

als je die chinezen zomaar op hun woord geloofd ...... :')
zijn alle "snelle curve's" geschikt voor alle cylinderinhouden en alle 4-takten ?
dat brol-ding dat je wou gebruiken biedt ook enkel de optie om te kiezen tussen enkele vastliggende opties, waar mogelijks geen enkele beter is dan wat je nu hebt.

een ignitech is niet eens zo duur, +/- 150 euro ? haal je er al snel uit als er zoveel te winnen valt als je zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan