Honda CH250 Elite CQ Spacy Classic

hondach

Rookie
30 sep 2009
14
0
Hallo,
deze topic wil ik openen voor de elite rijders.
Lijkt mij leuk dat een iedere elite/spacy rijder hier zijn foto plaatst plus zijn verhaal ,waarom deze scooter.!!
Is de elite niet 1 van de japans makelij werelds populairste motorscooter van de jaren 80 begin 90?
 
15jaar Goldwing gereden.15jaar geen Motorfiets meer aangekeken.
hetzelfde geld voor mijn neef,wij zijn allebei overstag gegaan en rijden sindskort weer motor de Honda ch250.(uiteraard enkel met mooi weer)
een scooter waar we in de jaren 80 met een grote boog omheen liepen.Misplaatst,jazeker.
Het is een topper gezien zijn leeftijd.Snelheid,automaat ,genoeg leuke snufjes enz.
4takt 250cc 1990 (overgenomen van 1e eigenaar,in nieuwstaat)
En de kleur valt lekker op,oranje.Ik denk een veilige kleur ,zeker omdat ik hier in het Gooi ermee moet rijden.Druk,druk,druk,dankzij de groeistad Amersfoort. topsnelheid: 125km
verbruik: gem 1op30
Hondach250021.jpg

Hondach250004.jpg

Hondach250008.jpg

(mijn oudste zoon probeert hem even uit)
Hondach250009.jpg
 
Laatst bewerkt:
Schreeuwen wordt niet zo gewaardeerd.
[FAQ=richtlijnen,hoofdlettergebruik]Richtlijnen: HOOFDLETTERGEBRUIK[/FAQ]

'HONDA CH250 ELITE CQ SPACY CLASSIC' > 'Honda CH250 Elite CQ Spacy Classic'
 
Hij is het waard,rijdt zeer goed boven mijn verwachting.
Een scooter die volgens mij enorm gewaardeerd wordt in het automatenlandje de USA.
Naast vespa 1 van de eerste echte motorscooter uit Japan met wat snufjes die nu nog als prettig ervaren wordt
922005.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het neemt niet zo 'n vaart,waar blijven de honda ch250 rijders,of zijn we met zijn weinigen.
ZIjn er die weten hoeveel ch250 er nog in Nederland rondrijden?
 
Laatst bewerkt:
Die amerikanen maken er een halfe goldwing van.
Hier 1 van de vele die daar rondrijden?Populair,hoe bedoel je....
full
 
Volgens mij weinig Elite rijders hier. ;)
Wel mooi, zo'n knoppie voor KMH/MPH.

@Laagvliet; soms is foeilelijk juist wel weer gaaf om te hebben. :)
Zo zou ik nog best wel eens een GSX400X Impulse in bezit willen hebben... superlelijk, maar 4 cilinders, 60pk.. 400cc.. lachen! :)
 
~
Volgens mij weinig Elite rijders hier. ;)
Wel mooi, zo'n knoppie voor KMH/Mph
Ik heb hem omgebouwd naar alleen kilometers p uur,kreeg er helemaal de nona van :/ ,iedere x als je je motor afzette stond hij weer op mile p h.nu niet meer gelukkig *O*
 
oud betekent meestal minder betrouwbaar. Ik vind een klassieke vespa uit 1970 ook mooier dan die van mij, maar omdat ik er 7 dagen mee rijd moet ik kunnen vertrouwen op de machine.
Het zou leuk zijn om een klassieker erbij te hebben maar dat laat het geldboompje in de tuin niet toe helaas
 
oud betekent meestal minder betrouwbaar. Ik vind een klassieke vespa uit 1970 ook mooier dan die van mij, maar omdat ik er 7 dagen mee rijd moet ik kunnen vertrouwen op de machine.
Het zou leuk zijn om een klassieker erbij te hebben maar dat laat het geldboompje in de tuin niet toe helaas
Denk dat het daar niet zo zeer aan ligt. Het is meer dat je superhandig en veel van sleutellen af moet weten denk ik. De Vespa van mijn vader(p200e)heeft ook 8 jaar probleemloos gefunctioneerd. Slechts één defect gehad en dat was de spanningsregelaar(zo'n beetje het duurste onderdeel a 100 gulden). Na de 40dkm begon hij olie te verbruiken(vrij fors).

Kun je zelf een motorblok vervangen zou het best wel eens kunnen zijn dat zo'n Vespa met super simpele techniek nog wel eens betrouwbaarder zou kunnen blijken te zijn. Het ding liep altijd en vraag me af of mijn Honda(SH 300) dat gaat verbeteren op termijn. De Elite 250 die hij daarna had heeft wel na twee jaar de elektronische ontsteking kapot gehad en dat liep aardig in de papieren.
 
ik heb nooit getwijfeld aan de betrouwbaarheid van een Honda,van geeneen!De elektronische unit[cdi] gaat meestal verrot door dat mensen hun scooter/motor steeds met de dodemansknop uitzetten.dat is ten strengste af te raden,beter is het door gewoon met de contactsleutel om te draaien.
 
De elektronische unit[cdi] gaat meestal verrot door dat mensen hun scooter/motor steeds met de dodemansknop uitzetten.dat is ten strengste af te raden,beter is het door gewoon met de contactsleutel om te draaien.

Dat wist ik niet. Wat is dan het verschil? De stroom wordt toch gewoon onderbroken?
 
oud betekent meestal minder betrouwbaar. Ik vind een klassieke vespa uit 1970 ook mooier dan die van mij, maar omdat ik er 7 dagen mee rijd moet ik kunnen vertrouwen op de machine.

HoHo, gaat hier over een Honda ;)

Zijn meestal ( ook als ze ouder zijn ) betrouwbaarder als het Italiaanse spul :)

Gaaf ding trouwens :}
 
Laatst bewerkt:
ik heb nooit getwijfeld aan de betrouwbaarheid van een Honda,van geeneen!De elektronische unit[cdi] gaat meestal verrot door dat mensen hun scooter/motor steeds met de dodemansknop uitzetten.dat is ten strengste af te raden,beter is het door gewoon met de contactsleutel om te draaien.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb Honda hoog zitten als het om betrouwbaarheid gaat(anders had ik er geen gekocht)maar mijn vader en ikzelf gebruiken nooit de killswitch om de motor te stoppen.

Ook al hoor je het niet graag maar ook een Honda kan stuk en die had zelfs nog niet eens zo veel kilometers gedraait, 24/25dkm was dat toen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga niet met modder gooien hier over andere merken,maar ik heb denk ik in mijn motorleven[dan heb ik het over 32 jaar motor en scooterrijden] 20 verschillende motoren/scooters gehad[ook veel andere merken hoor!].En als ik eerlijk ben nooit problemen gehad met een Honda.En waarschijnlijk kunnen Honda,s ook wel eens stuk gaan natuurlijk. Maar ik denk gewoon niet zo vaak.Mijn eerste motor was een Honda, en als ik die niet verkocht had toen had ik er waarschijnlijk nog op gereden.Maar een ieder is vrij om zijn eigen merk of model te kiezen,is trouwens wel zo leuk.Ik blijf bij dit merk :Y .Ik wil er verder ook niet over discuseren. :X ....p.s de dodemansknop werd mij door een monteur afgeraden daar hij niet de stroom onderbreekt maar sluiting veroorzaakt in het circuit.ik gebruik hem daarom nooit en heb nog nooit een cdi hoeven kopen.maar misschien heb ik het wel mis :? doe het pas dat motorrijden :]
 
Laatst bewerkt:
hai

heb de afgelopen 25 jaar diverse honda's gehad altijd probleemloos
maar met het ding wat ik nu van dat merk heb is het werkelijk om te huilen
Ben denk ik de enige die een honda bezit waar werkelijkwaar alles van inelkaar stort
Ben onderhand zover dat ik hem in de plomp ga pleuren

grts ;(
 
De Elite waarmee dit item begonnen is, is al een jaar of twee in mijn bezit.
Na de verhuizing ben ik eindelijk toegekomen aan de nodige technische en optische herstelwerkzaamheden. Met name de vuurrode kleur viel niet in de smaak.

Benodigd waren een nieuwe uitlaat, een tweedehands voorkap en de nodige verf-spuitbusjes.

Ziehier het resultaat:

full

full

full

full


Motorisch was er niet veel meer aan de hand dan klepstellen en nieuwe vario-rollen.

Ik gebruik de Honda bij mooi weer voor woon-werk-vervoer, en voor korte tochtjes op B-wegen. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er verdomd netjes uit! Alleen dat Honda logo op de achterkant kan niet hè, dat is van de auto divisie ;). Maar het mag wel, haha.
 
De Honda Elite Spacy was/is een zeer degelijk ontwerp.
Een ideale stadsflitser.
Eigenlijk wilde ik zijn grote broer de Helix maar kwam bij
de Elite uit. Toen ik later op een Helix stapte bleek deze toch
veel nadelen te hebben in de stad.
De Elite (naam) was hoofdzakelijk bedacht voor Amerika, hier kregen we de Spacy.
Deze had de knippers achter op een andere locatie en een schijfremmetje.
Echter liep het hier op een ogenblik door elkaar en was ook de Elite
verkrijgbaar. In the USA kwam men in 1989 met een nieuw type met een motor met
liggende cilinder. Hier rijden er (oude types) Elites met 1991 op het kenteken?
De latere types ben ik hier nog niet tegen gekomen.
Misschien dat de oude voorraden hier nog even verkocht werden.

Wat betreft de 'dodemans knop'('kill switch').
Het maakt niet zoveel uit hoe je de motor uit zet.
De ontsteking is AC gestuurd vanuit het blok. Dus zonder accu start ie ook.
De boel wordt uitgezet door de CDI aan massa kort te sluiten.
Dit gebeurt via de 'kill switch' en contact op gelijke wijze.
Of het scheelt bij de DC types weet ik niet, maar de oude CH250 hadden die toch niet.
De Helix (CN250) kreeg later wel het DC systeem.

Ik ben GY6 motoren met 60 tot wel 80Dkm tegen gekomen.
Bij diegene die ik kocht en niet meer liepen zat er amper nog olie in het carter
en waren de zuiger(s)(veren) opgefikt en compressie dus foetsie.
Bij Helixen werd ook vaak het zwakke punt het rubberen inlaat spruitstukje vergeten,
dit met valse lucht tot gevolg met uiteindelijk een gat in de zuiger.
Maar onderhoud een Honda normaal en dan gaat er amper wat kapot.
Met een keer een nieuw zuigertje, (primair)ketting en geleider lopen ze met gemak meer dan een ton.
Beter is er niet, nieuwer wel.
Blokje is niet voor niets meer dan 25 jaar in productie geweest (laats nog bij CF Moto).

Ben je op zoek naar een ideaal simpel klein apparaat wat je goedkoop op de weg kan houden dan koop je voor een paar knaken een Elite/Spacy.
 
Ik heb er een gehad uit 1987. Een Spacy. Dat machientje reed wel lekker. Hij heeft me maar een keer laten staan. Dat kwam door een kapotte startmotor. Ik vond hem wel wat zwabberig, vooral door de speling in de ophanging van de achterbrug. Zal wel slijtage zijn geweest. Hij had ongeveer een halve ton gelopen. Ik heb er wel eens de snelweg mee gedaan, in het kielzog van een vrachtwagen. Dat was een, laat ik zeggen, bijzondere ervaring. Vlot ging het niet, en inhouden deed ie soms ook. Met een ander carb werd dat later wel wat beter. Na een paar jaar heb ik de bejaarde Honda toch maar verkocht. In het moderne verkeer vond ik het een relatief gevaarlijk ding. Hij remde niet geweldig, was niet altijd koersvast en deinde nogal. Zuinig was ie daarentegen wel. Voor 1 op 30 hoefde je geen enkele moeite te doen.
 
hallo, ik nou ja mijn vrouw heeft net een spacy 250 uit 1985 gekocht , ik ben een beetje op zoek geweest maar kan
geen adres vinden waar ze nog wat onderdelen hebben, weet iemand waar ik terecht kan?

Momenteel is alleen een andere uitlaat nodig die is al eens gelast zo te zien maar er zijn nog wat lekpuntjes
zal ik maar zeggen dus zou graag weten waar ik deze nog kan kopen.

alvast bedankt, groeten mike.
 
Terug
Bovenaan Onderaan