Honda CM400 T Start niet altijd.

Rensvdveer

Rookie
3 sep 2019
7
0
Goededag,

Ik heb een Honda CM 400 T uit 1981, deze had problemen met opstarten en na een nieuwe accu is dit verholpen. Dacht ik.

Het volgende gebeurt. Ik start de motor in 1x op, rij een stuk en heb geen enkel probleem. Maar als ik ga tanken of boodschappen doen, start de motor hierna kort niet op.
Dan gebeurt er letterlijk niks. Geen getik, geen beweging etc etc. Na even wachten druk ik de startknop in en start de motor weer in secondes zonder problemen.

Wat gaat hier mis?
Ik ben overigens nog een beginner in dit :)

(ik zat zelf al rond te neuzen en ga vanmiddag het volgende controleren: 1. startknop zelf, 2. Startrelais 3. de startmotor.
kan de spanningsregelaar hier nog iets mee te maken hebben?)
 
- Kabels/aansluiting van startknop ➡ relais controleren
- Kabels/aansluitingen van accu+ -➡relais ➡ startmotor controleren
- Massakabel/aansluiting van accu- ➡ frame/startmotor controleren
- Startmotor zelf paar keer met hamer op slaan
 
Kleine update, had kort tijd, heb de startmotor een goeie tik gegeven met de rubberen hamer. Hij starte daarna direct!
Betekent dit dat ik die moet gaan demonteren / vervangen?
 
Kleine update, had kort tijd, heb de startmotor een goeie tik gegeven met de rubberen hamer. Hij starte daarna direct!
Betekent dit dat ik die moet gaan demonteren / vervangen?
:t
Motor nu ook weer warm gereden? Hij startte koud wel vaker toch?

Vaak wordt een oude startmotor van binnen redelijk vies van alle slijtage, afgesleten spul kan nergens heen.
Het kan maar zo dat hij na een paar tikken weer maanden mee gaat. Met mijn oude Citroen heb ik dat ook wel eens gedaan.
 
:t
Motor nu ook weer warm gereden? Hij startte koud wel vaker toch?

Vaak wordt een oude startmotor van binnen redelijk vies van alle slijtage, afgesleten spul kan nergens heen.
Het kan maar zo dat hij na een paar tikken weer maanden mee gaat. Met mijn oude Citroen heb ik dat ook wel eens gedaan.

Nog geen tijd gehad om echt mee te rijden, maar het korte ritje van 20/30 min ging vlekkeloos, ook na korte stilstand direct weer gestart!
Ze komt uit 1981 dus het is al een wat ouder beessie. Ben blij dat t zo simpel was!
 
Mijn vriendin heeft een cm400T uit 84, startte ook af en toe niet. Bleek dat de kabel van de dodemansknop tussen de twee delen van dat schakelaarhuis aan het stuur klem zat, gewoon verkeerd gemonteerd jaren geleden. Was ernstig genoeg om af en toe de motor niet te laten starten. Zo stom kan het zijn bij die oude motoren. Mooi dat het gelukt is in ieder geval!
 
Ik was vergeten dat ik er een fotootje van had haha
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190906-081014.png
    Screenshot_20190906-081014.png
    282,5 KB · Weergaven: 12
Mijn vriendin heeft een cm400T uit 84, startte ook af en toe niet. Bleek dat de kabel van de dodemansknop tussen de twee delen van dat schakelaarhuis aan het stuur klem zat, gewoon verkeerd gemonteerd jaren geleden. Was ernstig genoeg om af en toe de motor niet te laten starten. Zo stom kan het zijn bij die oude motoren. Mooi dat het gelukt is in ieder geval!

Zal voor de zekerheid dit even controleren! Bedankt :)
 
Zal voor de zekerheid dit even controleren! Bedankt :)
Waarschijnlijk is dit het niet hoor, bij ons ging de startmotor prima aan maar vonkte hij niet. Ik heb ook geen idee of dit een dingetje is wat bij cm's toevallig meer voor komt maar het lijkt me sterk, was meer bedoeld als illustratie van wat voor een gekke dingen het kunnen zijn. Toch goed om even te checken :)
 
Ben blij dat t zo simpel was!

ahzo, jij denkt dat je motor hersteld is ?

het enige dat je gedaan hebt is het onderbroken kontakt in je startmotor tijdelijk hersteld. het gaat terug komen en steeds frekwenter. 99,9% zeker zijn de koolborstels van je startmotor versleten. door de tik maken ze weer even kontakt tot ze weer afgesleten zijn.
beter nu iets aan doen voor je ergens ten lande in panne staat.
 
en als je koolborstels versleten zijn, dan kan het er ZO uitzien:



IMG_20190614_131630.thumb.jpg.4cd9937f62a72fe3685f5e43874d3fbf.jpg


En dan ik het anker (deel van de as waar de koolborstels tegenaan drukken ook naar de !@#$%



Zo horen de koolborstels eruit te zien
IMG_20190727_115437.thumb.jpg.cc741570ecdb8271230aca320036fc60.jpg






als jouw starter motor er ook zo uitziet (ok slechte foto) en kaduuk is, heb ik nog wel een goeie liggen:

P9031990 - kopie (2).JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan