Honda cm450e

Hellrider

MF veteraan
28 okt 2003
2.231
0
nou kheb dus een nieuwe motor gekocht, een cm450
mooi dingetje rijd lekker, hier en daar wat dingetjes te verbeteren enzo.

maar nu hebk wat opgemerkt tijdens het rijden, als ik hoog in de toeren kom
heeft hij de neiging om uit de versnelling te schieten ofzo, lijkt net alsof de koppeling ineens enorm slipt.

wie weet wat dit kan zijn.
oja en wie weet hoeveel vermogen zo'n motor heeft, ik heb namelijk geen werkplaats handboek erbij

Dat begint gewoonlijk fout te gaan in de hoogste versnelling (als het de koppeling is).

Sommige mensen verslijten vaak koppelings-platen, andere in geen 500.000 kilometers.

Veel koppelingen worden verziekt door half opentrekken en slippend wegrijden en zo, er bestaan zelfs mens-achtigen die bochten nemen met slippende koppeling, de z.g "frictie-rijders".

Jij natuurlijk niet, maar misschien is/was de vorige eigenaar er zo 1?

|(

Kweenie, altijd weinig vertrouwen gehad in "schuren" want ik zie dat als moedwillig opfokken van slijtage, betekent toch materiaalverlies en hoe minder materiaal hoe minder fiets. Ik boor ook niet graag gaten in de muren van een/mijn huis want een huis is hoofdzakelijk muren, hoe meer gaten hoe minder muur hoe minder huis ...

Is het een "natte" of "droge" koppeling? Als het een NATTE koppeling is en er is ooit teflon-doping aan de versnellingsbak-olie toegevoegd geweest dan weet je meteen waardoor het komt, want dat legt een zeer taaie en spekgladde coating op iedere plek waar wrijving onder flinke druk optreedt. Eigenlijk geen idee hoe je daar vanaf komt, misschien dan helaas tòch schuren.
OVERIGENS vind ik zo'n teflon-toevoeging een zegen voor de versnellingsbak, uitgeprobeerd in een lichtelijk boven spec lopend oud blikken bromscootertje, ooit 49cc geweest, type Vespa PK50 met handgeschakelde 4-bak. Op dit Forum hier leerde ik dat dat alleen maar goed was afgelopen omdat dat ding een DROGE koppeling heeft.

|( |( |( de vaste platen opschuren..

Je kunt wel met je hoofd tegen de muur aan bonken maar wat bedoel je in godsnaam met vaste platen?
Een natte koppeling bestaat uit platen met een voeringsmateriaal (welke slijten en dus van schuren niet dikker worden) en stalen tussenplaten (die over het algemeen niet echt enorm slijten maar wel krom kunnen trekken als je lang met een slippende koppeling blijft rijden)
Dus wat nou?

Terug
Bovenaan Onderaan