Honda CR 125 CC electrische storing

chrisjee79

Rookie
5 sep 2010
8
0
Hallo

Ik heb geen vonk aan de bougie. Het probleem is moeilijker dan verwacht.
Wie kan me helpen aan het electrisch schema en de bijbehorende weerstandswaardes van de Ontsteking, CDI, en bobine.

Mvg Chris
 
Veel motors hebben een schakelaartje in/aan de zijstandaard en ook weleens 1 aan de koppeling; die kunnen door vuil of beschadiging de fout in gaan. Soms worden die schakelaartjes weggesloopt of afgekoppeld/overbrugd en gaan de losse draadjes rot doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat er wel aan sommige crossmotors zit of heeft gezeten .... maar vooral restanten van iets electriekerigs dat ooit is weggesloopt of omzeild kunnen je streken leveren. Moe(s)t je bij het starten altijd de koppeling inknijpen ofzo ... dan zit daar ook iets geniepigs aan gekoppeld.

Ow en van Honda herinner ik mij dat die nogal graag de aarding van de cdi uitvoeren als een boutje in blok; dan moet de voedingsstroom door meerdere verschillende tegen elkaar liggende metalen en daardoor bouwt zich na verloop van tijd "galvanisch" een grenslaagje op en heb je na meestal 1 of 2 x uitvallen/afsterven helemaal geen vonk meer. Zit het op die manier dan boutje losnemen, samen met aanhangsels EN het boutgat met contactreiniger behandelen, vochtig en stevig terugmonteren.
 
Laatst bewerkt:
CR 125 heeft een bobine, een cdi en een ontsteking en een stopknop.

Als je de stopknop afkoppelt geeft dat geen storing meer.

Dus:

Bougie en bougiedop testen.
Kijk of de bobine massa maakt aan het frame.

Op zich is het bij modellen ouder dan 1990 niet vreemd dat de ontsteking de geest geeft, maar voor je iets vervangt, eerst doormeten :)
 
Bougiedop ... ja vergat ik zowaar. Hebben sinds de verplichte radio/tv-ontstoring 2 ingebouwde ziekmakertjes. Sommige blijven veel jaren goed maar er zitten ook maandagse tussen die veel eerder doodgaan. Valt zelden zinvol aan te testen of te meten, niet duur dus meteen een verse er op.

Massa/min aan frame of blok VRAAGT om ellende op de langere duur, losnemen/reinigen/terugmonteren.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijk vind ik: vooral eerst dingen proberen die niets kosten. Aardpunt(en) al gevonden, zijn het boutjes en zo ja, losgehad plus gereinigd inclusief het gat?

Euh .... 18 Ohm op de hoogohmige kant(?) (hoogspanningskant) lijkt mij erg laag; zeker weten dat je op de juiste meterschaal keek?
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens gemeten of de spoel ook daadwerkelijk spanning geeft en of het signaaldraad ook een signaal geeft.
Even iemand laten trappen en meten maar.
Kun je de spoel en pickup in ieder geval al uitsluiten.
 
Belangrijk vind ik: vooral eerst dingen proberen die niets kosten. Aardpunt(en) al gevonden, zijn het boutjes en zo ja, losgehad plus gereinigd inclusief het gat?

Euh .... 18 Ohm op de hoogohmige kant(?) (hoogspanningskant) lijkt mij erg laag; zeker weten dat je op de juiste meterschaal keek?

ja zeker weten 18 ohm, dus bobine vervangen???
 
Ik heb er eerlijk nog nooit een op weerstandswaarde gemeten, maar een spoel voor tienduizenden Volts heeft veel windingen dun koperdraad en ik zou eerder daarop wel enige duizenden Ohms verwachten.

Misschien kan iemand een vergelijkende meting uitvoeren op een onverdachte bobine?
 
mijne zit linkerkant net onder het zadel met een binder vast aan het frame
het is een hele simpele schakelaar die ervoor zorgt dat mijn ontsteking ingeschakeld wordt.
als hij uitstaat doet hij ook echt niks kan je uren kicken gebeurt niks
 
Terug
Bovenaan Onderaan