Honda CR 250 start moeilijk en valt uit als die warm staat

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste,

Mijn Honda CR 250 uit 1998 start alleen koud met benzine in het bougiegat te mikken. als die even gedraaid heeft start hij wel gewoon direct weer . carburateur heb ik al helemaal schoon gemaakt en alle sproeiers en kanalen ao de choke zijn vrij. er is ook geen valse lucht .als hij start draait hij gelijk mooi en loopt niet op in toeren. de motor rijd verder naar behoren. ik heb er een nieuwe Prox zuiger in. hiervoor de cilinder en oude zuiger bij de motorzaak afgegeven die deze opgemeten heeft voor mij.

ook heb ik een HPI ontsteking gekocht met zwaardere lichtspoel. in begin had ik met deze ontsteking geen vonk zo leek het .de bougie die erin zat vonkte niet dus daarna een nieuwe bougie erin gedaan en vonkte hij wel.
een paar dagen later startte hij weer niet. ik ontdekte toen dat in de bougiekabel geen draad meer zat in de eerste cm. dus stukje ingekort en hij startte weer meteen. toen kon ik nog starten zonder benzine in het bougiegat te doen. dit kwam dus weer een paar dagen later. over de reden tast ik nog in het duister. want als hij dan start met wat benzine door het bougiegat te mikken en ik zet de motor direct stil dan start hij daarna wel weer gelijk .en ook nog na 10 minuten stil laten staan..

maar nu nog een probleem erbij dat als ik even gereden heb de motor warm word dan valt hij uit alsof de power weg valt .(voelt alsof hij geen benzine meer krijgt). de zuiger loopt niet vast. en na even afkoelen .(zo'n 5 minuutjes) start hij direct weer en is de power ook weer volledig terug. daarna kan ik weer even 10 minuten rijden en valt weer terug uit..de tank zit vol met benzine .ik tank V power en mix 1 op 45 met 2 takt Cross power van Motorex . de bougie die het eerst niet meer deed probeerde ik vanavond weer en toen deed die het ineens gewoon wel? dat is dus ook vreemd? ik heb 2 dezelfde bougies van NGK. BR8EG Racing. de juiste bougie voor mijn CR..

ik heb nu trouwens een Champion bougie besteld. ik wil dat eens proberen.

maar ik zou verder even niet weten waar ik het moet zoeken.

sproeier bezetting is stationair 55 origineel en hoofdsproeier 176. origineel moet er 172 in.. (bougie is koffiebruinig van kleur)
als de motor rijd en ik gas hem dat pakt hij ook prima op in de powerband. en de motor rookt ook niet etc.

ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven .wat kan dit mogelijk zijn?
 
Blijft de vlotter hangen?

Bij mijn weten niet want als ik hem koud probeer aan te kicken word de bougie wel zeiknat dus krijgt benzine maar start niet. kan dan wel 30 keer kicken zonder dat die aan slaat. vreemde is dat hij met benzine in het bougiegat dan wel gelijk met 2 kicken start. het is een vreemd verhaal,
 
Bij mijn weten niet want als ik hem koud probeer aan te kicken word de bougie wel zeiknat dus krijgt benzine maar start niet. kan dan wel 30 keer kicken zonder dat die aan slaat. vreemde is dat hij met benzine in het bougiegat dan wel gelijk met 2 kicken start. het is een vreemd verhaal,
Inlaat membraan niet lek?
 
Bij mijn weten niet want als ik hem koud probeer aan te kicken word de bougie wel zeiknat dus krijgt benzine maar start niet. kan dan wel 30 keer kicken zonder dat die aan slaat. vreemde is dat hij met benzine in het bougiegat dan wel gelijk met 2 kicken start. het is een vreemd verhaal,

Dus de bougie is zeiknat, en als je nog meer benzine in de cilinder giet, dan start hij wel?
Dat is inderdaad een vreemd verhaal.....
 
Inlaat membraan niet lek?

Membraan plaatjes heb ik bekeken met het afhalen van de cilinder toen ik de zuiger ging vervangen .deze plaatjes sluiten goed zag ik.


Dus de bougie is zeiknat, en als je nog meer benzine in de cilinder giet, dan start hij wel?
Dat is inderdaad een vreemd verhaal.....

Ja dit is voor mij ook nieuw. ik dacht eerst steeds dat de bougie niet goed vonkte en bij het uithalen van de bougie was deze zeiknat en de bougie vonkte ook gewoon. maar als ik extra benzine in de cilinder spuit dan start hij dus wel zoals het hoort.
 
Kan misschien ook aan je manier van aantrappen liggen,ik heb dat gehad met een CR500,het kreng starte soms wel en andere keren vertikte hij het,
heb hem toen weer ingeruild met het verhaal dat ik hem niet meer aankreeg,de verkoper van de motorcross zaak trapte hem in 1x aan, kwestie van goed doortrappen blijkbaar.Als ik hem eenmaal aan had gekregen liep hij ook prima als hij warm was kon ik hem ook zo weer aankrijgen,maar bij een koude motor:N daar kwam nog bij dat de kickstarter op een in mijn ogen onmogelijke hoogte zit en zo,n 500 heel veel compressie heeft.
 
Laatst bewerkt:
Tja vind het dan vreemd dat die met extra benzine ik hem dan wel gelijk aantrap.

mijn XR trap ik nu trouwens altijd met 1 trap aan. ook na 3 maanden stilstand en zonder decompressie te gebruiken. ik zet de zuiger altijd op het goede punt. ook bij de CR .als ik die aankick dan hoor en voel ik de zuiger doorgaan alsof je hem aanloopt. dus hij gaat telkens goed rond maar niet willen aanslaan dat is zo vreemd.

ik zal nog eens kijken naar bobine enz.. maar bougies geven een goede vonk zo te zien. wel zeer vreemd dat de power wegvalt als de motor warm word. en dan bij afkoelen weer direct start. kan dit ook mogelijk aan de ontstekingsspoel liggen?
 
Ja ik dacht ook dat ik een motor goed kon aantrappen,maakt bij een 2 takt overigens niet uit waar de zuiger staat,
maar die knakker van die cross zaak(ervaren motorcrosser) trapte echt een stuk harder dan wat ik voor elkaar kreeg.
Om te starten moet er voldoende benzine aangezogen worden,trap je niet hard genoeg lukt dat dus niet,en door benzine direct in de cilinder te doen zal
de motor wel voldoende binnenkrijgen om te starten.
 
Ja ik dacht ook dat ik een motor goed kon aantrappen,maakt bij een 2 takt overigens niet uit waar de zuiger staat,
maar die knakker van die cross zaak(ervaren motorcrosser) trapte echt een stuk harder dan wat ik voor elkaar kreeg.
Om te starten moet er voldoende benzine aangezogen worden,trap je niet hard genoeg lukt dat dus niet,en door benzine direct in de cilinder te doen zal
de motor wel voldoende binnenkrijgen om te starten.

Ja ik weet het ook niet. alleen dat ik hem eerst wel makkelijk aantrapte in 2 kicken toen de oude zuiger er nog in zat met de ori Honda ontsteking erop . ik heb de nieuwe zuiger gelijk met de hpi ontsteking vervangen en toen begon de ellende dus ik ga morgen dan eerst om te beginnen eens de ori Honda ontsteking terug plaatsen. de oude zuiger heb ik ook nog. mocht het toch een compressie probleem zijn heb ik dan misschien toch de verkeerde maat zuiger?

alleen de motorzaak heeft mijn cilinder opgemeten voor de juiste maat dus vertrouw erop dat dit goed gebeurd moet zijn. .

dan het uitvallen van de motor als die warm staat vind ik zo erg vreemd. hij valt niet ineens uit maar eerst gaat de power wat weg en blijft dan nog wel draaien maar als je gas geeft dan valt hij gewoon telkens eerst een beetje dood en word het erger en dan pas slaat hij af. . en dan start hij ook helemaal niet meer tot die een tijdje is afgekoeld ,en dan ineens start hij direct weer met 1 of 2 kicken en is de volle power ook terug en kan je weer 10 minuten heel goed rijden dus ik zoek het eigenlijk niet echt in het aankicken van de motor want ik krijg hem altijd terug gestart in een paar kicken zoals het hoort. maar dan na even rijden herhaalt het probleem zich weer. je hoort en voelt dan ineens weer dat de toeren een beetje beginnen weg te vallen als je gas geeft . zo begint het probleem en dan even later word het erger en valt dan direct weer uit.
 
Hpi had ik op mijn Kreidler RS,ding gaf alleen maar problemen,daarna vervangen door een ander merk en die deed
het foutloos.


Het zou best kunnen dat de HPI bij mij ook problemen geeft , of de NGK bougies , met dit merk bougies heb ik ook al veel problemen gehad. gaan soms heel snel stuk.
 
Als dat zo,n HPI is met een klein vliegwieltje dat zijn klote dingen,die worden veel te heet en daardoor gaat de pick up spoel langzaam kapot,
er waren meerdere Kreidler rijders die daar last van hadden,nu was de service van HPI wel zo goed dat je een nieuwe kreeg onder garantie,
maar ja sommige waren al aan hun 3e ontsteking toe in vrij korte tijd,en sta je dus met een beetje pech een keer stil in the
middle of nowhere ,ze kunnen wel nieuwe blijven uitdelen maar als het probleem zelf niet word opgelost schiet dat niet op,
ik kreeg ook een nieuwe en heb hem toen gelijk verkocht en een ontsteking met binnenrotor gekocht,1000x beter dan die HPI.
Ik zou je aanraden om de originele ontsteking weer te monteren en kijken of dat je probleem oplost,dan weet je zeker dat het aan
die HPI ligt.
 
Ik had vroeger een HPI 2 Ten op mijn Honda MB. deze was met mee geleverde licht gewicht vliegwiel voor een 55Watt lichtspoel en moest je zelf afstellen met een micrometer op voorontsteking middels de stand van de zuiger en die was wel goed .iig nooit problemen mee gehad.
er waren wel problemen met die HPI binnen rotors weet ik nog. die van PVL waren wel beter maar duurder.

deze HPI die ik er nu op heb is dezelfde ontsteking als origineel .dus behoud eigen vliegwiel erop, maar het blijft natuurlijk imitatie spul,
 
Ik had vroeger een HPI 2 Ten op mijn Honda MB. deze was met mee geleverde licht gewicht vliegwiel voor een 55Watt lichtspoel en moest je zelf afstellen met een micrometer op voorontsteking middels de stand van de zuiger en die was wel goed .iig nooit problemen mee gehad.
er waren wel problemen met die HPI binnen rotors weet ik nog. die van PVL waren wel beter maar duurder.

deze HPI die ik er nu op heb is dezelfde ontsteking als origineel .dus behoud eigen vliegwiel erop, maar het blijft natuurlijk imitatie spul,
Het is wel te zien of de ontsteking niet te heet geworden is,de spoel is dan bruin verkeurd,de cdi kastjes van hpi gingen ook wel eens stuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan