Honda CR 250 start moeilijk en valt uit als die warm staat

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste,

Mijn Honda CR 250 uit 1998 start alleen koud met benzine in het bougiegat te mikken. als die even gedraaid heeft start hij wel gewoon direct weer . carburateur heb ik al helemaal schoon gemaakt en alle sproeiers en kanalen ao de choke zijn vrij. er is ook geen valse lucht .als hij start draait hij gelijk mooi en loopt niet op in toeren. de motor rijd verder naar behoren. ik heb er een nieuwe Prox zuiger in. hiervoor de cilinder en oude zuiger bij de motorzaak afgegeven die deze opgemeten heeft voor mij.

ook heb ik een HPI ontsteking gekocht met zwaardere lichtspoel. in begin had ik met deze ontsteking geen vonk zo leek het .de bougie die erin zat vonkte niet dus daarna een nieuwe bougie erin gedaan en vonkte hij wel.
een paar dagen later startte hij weer niet. ik ontdekte toen dat in de bougiekabel geen draad meer zat in de eerste cm. dus stukje ingekort en hij startte weer meteen. toen kon ik nog starten zonder benzine in het bougiegat te doen. dit kwam dus weer een paar dagen later. over de reden tast ik nog in het duister. want als hij dan start met wat benzine door het bougiegat te mikken en ik zet de motor direct stil dan start hij daarna wel weer gelijk .en ook nog na 10 minuten stil laten staan..

maar nu nog een probleem erbij dat als ik even gereden heb de motor warm word dan valt hij uit alsof de power weg valt .(voelt alsof hij geen benzine meer krijgt). de zuiger loopt niet vast. en na even afkoelen .(zo'n 5 minuutjes) start hij direct weer en is de power ook weer volledig terug. daarna kan ik weer even 10 minuten rijden en valt weer terug uit..de tank zit vol met benzine .ik tank V power en mix 1 op 45 met 2 takt Cross power van Motorex . de bougie die het eerst niet meer deed probeerde ik vanavond weer en toen deed die het ineens gewoon wel? dat is dus ook vreemd? ik heb 2 dezelfde bougies van NGK. BR8EG Racing. de juiste bougie voor mijn CR..

ik heb nu trouwens een Champion bougie besteld. ik wil dat eens proberen.

maar ik zou verder even niet weten waar ik het moet zoeken.

sproeier bezetting is stationair 55 origineel en hoofdsproeier 176. origineel moet er 172 in.. (bougie is koffiebruinig van kleur)
als de motor rijd en ik gas hem dat pakt hij ook prima op in de powerband. en de motor rookt ook niet etc.

ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven .wat kan dit mogelijk zijn?
 
Startplunjer moet ik nakijken maar eerst startte hij altijd wel op choke vandaar dat ik er ook niet vanuit ging dat de choke ineens niet meer zou kunnen werken.

en Nee ik geef geen gas als de choke erop staat. maar kan kicken tot ik een ons weeg en bij choke eraf altijd met 1 trap aan. nu ook net weer . echt heerlijk om die motor te starten, zo goed start hij nu, daar word ik echt blij van *D

ik heb me gewoon al die tijd verloren zitten kicken op de choke en niet 1 keer bij stil gestaan het eens zonder te proberen.dat verklaart nu ook gelijk waarom die nadat ik hem startte met benzine in het bougiegat te gieten daarna weer wel startte.. omdat ik toen pas bij terug opnieuw de choke niet gebruikte.

ik durf hem eigenlijk al aan dat hij met de nieuwe zuiger nu ook start zonder de choke te gebruiken dus de volgende zuigerwissel zit er weer aan te komen .de koelvloeistof dan maar aftappen. ik word hier tenslotte ook steeds handiger in. .

en motorzaak heeft niet alleen zuigers gemeten maar ook cilinder. die heb ik afgegeven samen met de oude zuiger voor een nieuwe. we zijn nu 8 pagina's verder en dit had ik al eens geschreven in een bericht als het goed is. ondertussen komt er wel steeds meer aan het licht
 
Dat die niet start met choke aan betekent dat je choke in ieder geval werkt, en dat de kans groot is dat hij veel te rijk staat onderin.

Blijf nou is van je hoofdsproeier af, als die koffie bruin is met hoofdsproeier 175 moet er niet een nog grotere in gaan zetten, en zoals al vaker gezegd, die hoofdsproeier heeft niks met starten te maken.

Stel je vlotterniveau af zoals het hoort op het aantal mm en niet gewoon maar wat gaan verbuigen.
En ga dan is leren hoe je de mengselschroeven moet afstellen.

Stop met benzine in je bougie gat gieten, je vergroot de kans op troep in je cilinder zoals zandkorrels, en krassen op je zuiger.

Ik betwijfel ook of je de bougie kleur wel op de juiste manier afleest.
 
Dat die niet start met choke aan betekent dat je choke in ieder geval werkt, en dat de kans groot is dat hij veel te rijk staat onderin.

Blijf nou is van je hoofdsproeier af, als die koffie bruin is met hoofdsproeier 175 moet er niet een nog grotere in gaan zetten, en zoals al vaker gezegd, die hoofdsproeier heeft niks met starten te maken.

Stel je vlotterniveau af zoals het hoort op het aantal mm en niet gewoon maar wat gaan verbuigen.
En ga dan is leren hoe je de mengselschroeven moet afstellen.

Stop met benzine in je bougie gat gieten, je vergroot de kans op troep in je cilinder zoals zandkorrels, en krassen op je zuiger.

Ik betwijfel ook of je de bougie kleur wel op de juiste manier afleest.

Hoofdsproeier 185 zat er al in toen ik hem kocht, daarna ben ik zelf naar 175 gegaan omdat ik las dat er standard 172 in moest zitten met gasnaald op 2de stand. maar ik weet eigenlijk ook niet of de Powerjet wel werkt. de schroefjes daarvan zijn compleet dol gedraaid zag ik. en meestal word een niet werkende Powerjet opgelost door een grotere hoofdsproeier erin te stoppen..




En hoe zit het met het luchtfilter? Zit dit misschien helemaal dicht?

Luchtfilter is Ok
 
Alles word nu terug na gemeten. het enige wat de motorzaak niet gemeten heeft is beide zuigers en dan de zuiger maten met elkaar vergelijken .gaan ze nu dus ook doen. (dus alleen de cilinder opgemeten voor een nieuwe zuiger) de oude zuiger weegt ook 14 gram zwaarder als de nieuwe zuiger terwijl het allebei gegoten zuigers zijn en hetzelfde van vorm . piston hoogte en zuiger hoogte is precies hetzelfde .getest met de pistonpen door beide zuigers tegelijk..

de oude zuiger is een ART zuiger, nummer HO G68 L2 maar ik kan nergens vinden welk merk zuiger of overmaat dat is.. de nieuwe zuiger is een A1 zuiger van Prox, 1ste overmaat
 
ART is een merk.

 
Alles word nu terug na gemeten. het enige wat de motorzaak niet gemeten heeft is beide zuigers en dan de zuiger maten met elkaar vergelijken .gaan ze nu dus ook doen.
En dan, gaat die jou zeker precies de zelfde maat zuiger verkopen als je oude zuiger?

Uit je eerdere post had ik al begrepen dat je nieuwe zuiger kleiner is dan je huidige zuiger, daaruit kan je concluderen dat jou monteur niet zo goed is in opmeten 😁

jou monteur moet de cilinder GOED opmeten, en daar een passende zuiger bij geven, en niet de zuiger opmeten, en dan de zelfde bestellen.

Natuurlijk hoeft dit niet direct een probleem te zijn, je kan wel wat zuigers verslijten voordat je een grotere nodig hebt.
maar zal je net zien, krijg je de zelfde terwijl je eigenlijk een grotere nodig had😬
 
ART is een merk.


De ART zuiger die ik heb kan ik nergens vinden ?

En dan, gaat die jou zeker precies de zelfde maat zuiger verkopen als je oude zuiger?

Uit je eerdere post had ik al begrepen dat je nieuwe zuiger kleiner is dan je huidige zuiger, daaruit kan je concluderen dat jou monteur niet zo goed is in opmeten 😁

jou monteur moet de cilinder GOED opmeten, en daar een passende zuiger bij geven, en niet de zuiger opmeten, en dan de zelfde bestellen.

Natuurlijk hoeft dit niet direct een probleem te zijn, je kan wel wat zuigers verslijten voordat je een grotere nodig hebt.
maar zal je net zien, krijg je de zelfde terwijl je eigenlijk een grotere nodig had😬

Hij gaat de Cilinder ook opnieuw opmeten want die heb ik ook afgegeven, maar ook beide zuigers nu om te kunnen vergelijken.

ik weet verder ook niet hoe hij het wil gaan doen als de zuiger inderdaad te klein blijkt. dan is het mijn schuld natuurlijk niet en zal hij een grotere moeten vergoeden naar mijn idee. hier zitten ze waarschijnlijk ook niet op te wachten want de te kleine zuiger zal niet terug genomen worden bij de leverancier denk ik..
 
de winkel heeft hem gekozen, dus zal de winkel hem moeten terug nemen.

Ja nou vandaag ben ik gebeld door de motorzaak om langs te komen en heeft die man van de motorzaak in mijn bijzijn beide zuigers opgemeten met een micrometer en toen de cilinder met een andere meter daardoor met zo'n wijzertje op een klokje tussen de micrometer gezet waar hij de zuiger mee opmeette en toen in de cilinder. hij had ook documentatie uitgeprint van mijn Honda over welke toleranties de zuiger mag hebben , deze hebben we samen doorgenomen en eerst de oude zuiger toen opgemeten en deze bleek bij meting overal ver buiten de tolerantie in de cilinder te zitten. dus het verkopers verhaal van zit er pas 4 uur in is ook bullshit. de nieuwe zuiger zat wel precies in het midden van wat die mag hebben dus is wel de goede zuiger. ik heb de nieuwe zuiger vanmiddag terug erin gedaan en heb net gereden. hij viel dus niet meer stil en reed eigenlijk nu nog beter als met de oude zuiger. starten is ook geen probleem met choke eraf en viel niet stil onder het rijden

het enige wat ik gedaan had voordat de oude zuiger er terug in kwam is de HPI ontsteking gewisseld voor de originele maar nadat hij startte deze weer gelijk omgewisseld voor de HPI en zonder problemen mee gereden. de vlotter iets hoger gezet en de hoofdsproeier van 175 naar 185 verwisselt. hier rijd hij eigenlijk nu ook gewoon goed op. ik weet dus niet wat het geweest kan zijn want als hij stilviel startte hij pas weer na 5 minuten terwijl de kraan gewoon al die tijd vol open stond, dus moet dan toch gelijk terug benzine hebben moeten krijgen als de vlotterkamer even wat leger was. toch zeker als je staat te kicken tot je een ons weegt zonder choke erop. en als hij dan startte kon ik weer 10 minuten wel rijden .of het was toch de HPI . misschien de pickup niet dicht genoeg bij het vliegwiel. je kan de ontsteking iets verdraaien bij het vastzetten maar niet veel. ik heb bij het terug plaatsen de pickup iets meer op het vliegwiel gezet. weet het verder ook niet maar het moeilijk starten en uitvallen bij warme motor lijkt nu opgelost.
 

Ja klopt, dat schreef je nog, maar wist niet hoe je dat bedoelde,

ik vond toen zelf ook nog iets over de pickup

ik vond net nog wel dit, beetje soorgelijk



k heb een honda cr250r 2takt
hij wil met de kickstarter niet lopen
dan vonkt de bougie niet.
draai ik de bougie er uit zodat ik met de kickstarter meer starttoerental maak dan vonkt hij wel.
weet iemand waar dat aan kan liggen
en wat is de optimale start procedure

met vriendelijke groeten
okke
spacer.gif
post.gif
keeshanse | 02-04-2001 | 10:49 uur |​
Reageer op dit bericht
Wie is keeshanse
suzuki dr650 e​
Heb je al een andere bougie geprobeerd.
Het wil namelijk wel eens voorkomen dat een nat geworden bougie onderdruk niet meer vonkt.
Terwijl hij het in de buiten lucht wel doet.
spacer.gif
post.gif
Microhein | 04-04-2001 | 12:40 uur |​
Reageer op dit bericht
Wie is Microhein
ik heb het zelfde gehad met een cr500r. als je de onsteking timer dichter op het vliegwiel zet moet het opgelost zijn. de opening moet heel klein zijn.

een 2-takt waar je kop nog staart van krijgt -> krukasdichtingen

Dit was het gelukkig niet want anders kon het hele blok uit elkaar. dus erg blij om.

Gereedschap in de kist en rijden veel rijplezier .

Ga ik zeker doen .bedankt
 
Waarschijnlijk nu toch het hele probleem gevonden. niet de Pick up maar de Powerjet op de carburateur was het probleem. ik ben eens terug gegaan naar hoofdsproeier 175 en hij viel na even rijden weer telkens uit. standaard zit er hoofdsproeier 172 in met gasnaald op de 2de stand zoals de gasnaald bij mij ook staat. dus 175 met 3 maten groter als standaard moet dan zeker groot genoeg zijn voor de standaard afstelling. alleen als de Powerjet niet werkt is de sproeier schijnbaar te klein. met sproeier 185 is dat opgelost. deze te grote sproeier zat er al in toen ik hem kocht en weet dus nu ook waarom.
 
neen, tot aan max vermogen is een 2-takt gebaat met een iets rijkere afstelling. voorbij max vermogen is dat niet meer nodig. en door het ietjse armer te maken verhoogt de temperatuur van de uitlaatgassen een beetje waardoor de drukgolven sneller over en weer gaan wat op hetzelfde neer komt als een kortere pijp : je verlegd haar werkbare toerenbereik naar boven waardoor je powerband groter wordt.


zonder de powerejet en met grotere sproeier staat hij dus wat rijk na max vermogen. ik zie niet direct in hoe dat het stilvallen kan beinvloeden, tenzij dat de powerjet ineens toch weer begint te werken en het mengsel dus veel te rijk wordt. wat dan weer je kletsnatte bougie zou kunnen verklaren en bougies gaan ook kapot van veel te rijk mengsel
 
De bougie was niet echt nat. was meer opgespatte olie resten van het vele kicken die daar nog zaten. bij kicken met choke erop komt er sowieso helemaal geen benzine in de cilinder, ook al kick je een jaar lang op een koude motor er komt geen druppel benzine en met choke eraf wel en start hij gelijk. dit klopt toch ook niet? bij mijn XR moet de choke er juist vol op bij de eerste koude start anders start die juist niet makkelijk. als ik de bougie nu bekijk nadat ik gereden heb met sproeier 185 is die wel donkerder/vetter dan koffie bruin met 175. toen ik de motor kocht zat er 185 in dus iemand had waarschijnlijk al ontdekt dat die erin moest om wat voor reden dan ook.

dat is de ellende van iets kopen wat een ander wegdoet. je weet nooit wat ermee aan de hand is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan