hookeniggy
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #4.801
Toen ik mijn vraag terug las, vond ik het een beetje lullig geformuleerd, net alsof ik je niet geloof.
Maar ik probeer het alleen maar te snappen zodat ik straks mijn CRF snel opgebouwd heb voor mijn gebruik en gewicht. (Ik weeg meer dan 90 kg)
Ik denk dat ik je snap. Met een lange veerweg en zachte veren duikt de motor bij het remmen, komt op zijn neus te staan en stuurt dan agressief terwijl je zachte veren eigenlijk bedoelt zijn om vriendelijk voor de berijder te zijn en alle hobbels en gaten weg te filteren.
Als je dus meer ervaren bent en harder een bocht inremt, dan heb je hardere voorveren nodig, en om die onder controle te houden ook meer demping. En om de balans goed te houden moet je dan de achtervering en demping ook aanpassen.
Dat je dan minder comfortabel over gaten en hobbels rijdt, dat moet je dan voor lief nemen. Maar dat kun je ook want dit doe je pas als je een gevorderde rijder bent.
Dat ben ik nog niet.
Ja daar komt het eigenlijk op neer Freon, de standaard Rally is een beetje afgeveerd zoals een Japanse crosser uit de begin jaren 80, dus zacht en vriendelijk, en lekker comfortabel op toeristische snelheden, weinig uitgaande of ingaande demping, een goed afgeveerde crosser is 30% vd veerweg verbruikt tussen afgeveerd en onafgeveerd gewicht, dat is dan alleen de sterkte van de veer, voor en achter en dat is bij crf veel meer.
Het maakt het opstappen en keren op smalle paden wel makkelijk ivm de hoogte. en de vork duikt diep dus je hebt een heeeele kleine draaicirkel.
Maar daar ben jij op dit moment nog niet, zodra je je motor nieuw krijgt is gas en de olie in je vering nog nieuw, je kan even vragen aan de dealer of ze de veerspanning van de achterschokbreker opschroeven naar het maximum, en lekker gaan rijden tot olie en gas in de vering op is.
Half jaren 80 is de ontwikkeling van de vering heel snel gegaan in Nederland, we kregen uitgaande demping, de functie van vering is om de geabsoreerde energie van de ingaande slag te absorberen, zodat je rijhoogte behoud en je motor bestuurbaar blijft, en het contact van je band met de grond behouden blijft zodat je kunt versnellen, vertragen en ja sturen, bij een perfect afgeveerde motor zie je alleen de achterbrug en de voorvork overuren maken en het chassis blijft horizontaal, als je bv Jeffrey Herlings ziet na een sprong, na het inveren komt de motor omhoog en er is gelijk rust in het chassis.
Maar om terug te komen op je vraag, ja als je wat meer ervaren bent dan ben je zeker gebaat van een goed afgeveerde motor, het is ook een stukje veiligheid, je hebt bv een kortere remweg, een greppel die je over het hooft ziet wordt door je vering opgevangen.
Dus hardere veren, dikkere olie, meer uitgaande demping als je een beter sturende motor wilt d als je wat ervaring hebt en wat wilt gaan expiremteren met vering met werkende clickers van Nederlands fabrikaat en dan kun je de motor heerlijk aan passen aan de rijcondities.
Ik zeg Nederlands fabrikaat omdat de hele schokbreker revolutie in Nederland is ontwikkelt en uitgevonden, en in het buitenland gecopieerd.