Honda CRF 250 Rally

Toen ik mijn vraag terug las, vond ik het een beetje lullig geformuleerd, net alsof ik je niet geloof.
Maar ik probeer het alleen maar te snappen zodat ik straks mijn CRF snel opgebouwd heb voor mijn gebruik en gewicht. (Ik weeg meer dan 90 kg)
Ik denk dat ik je snap. Met een lange veerweg en zachte veren duikt de motor bij het remmen, komt op zijn neus te staan en stuurt dan agressief terwijl je zachte veren eigenlijk bedoelt zijn om vriendelijk voor de berijder te zijn en alle hobbels en gaten weg te filteren.
Als je dus meer ervaren bent en harder een bocht inremt, dan heb je hardere voorveren nodig, en om die onder controle te houden ook meer demping. En om de balans goed te houden moet je dan de achtervering en demping ook aanpassen.
Dat je dan minder comfortabel over gaten en hobbels rijdt, dat moet je dan voor lief nemen. Maar dat kun je ook want dit doe je pas als je een gevorderde rijder bent.
Dat ben ik nog niet.

Ja daar komt het eigenlijk op neer Freon, de standaard Rally is een beetje afgeveerd zoals een Japanse crosser uit de begin jaren 80, dus zacht en vriendelijk, en lekker comfortabel op toeristische snelheden, weinig uitgaande of ingaande demping, een goed afgeveerde crosser is 30% vd veerweg verbruikt tussen afgeveerd en onafgeveerd gewicht, dat is dan alleen de sterkte van de veer, voor en achter en dat is bij crf veel meer.
Het maakt het opstappen en keren op smalle paden wel makkelijk ivm de hoogte. en de vork duikt diep dus je hebt een heeeele kleine draaicirkel.
Maar daar ben jij op dit moment nog niet, zodra je je motor nieuw krijgt is gas en de olie in je vering nog nieuw, je kan even vragen aan de dealer of ze de veerspanning van de achterschokbreker opschroeven naar het maximum, en lekker gaan rijden tot olie en gas in de vering op is.
Half jaren 80 is de ontwikkeling van de vering heel snel gegaan in Nederland, we kregen uitgaande demping, de functie van vering is om de geabsoreerde energie van de ingaande slag te absorberen, zodat je rijhoogte behoud en je motor bestuurbaar blijft, en het contact van je band met de grond behouden blijft zodat je kunt versnellen, vertragen en ja sturen, bij een perfect afgeveerde motor zie je alleen de achterbrug en de voorvork overuren maken en het chassis blijft horizontaal, als je bv Jeffrey Herlings ziet na een sprong, na het inveren komt de motor omhoog en er is gelijk rust in het chassis.

Maar om terug te komen op je vraag, ja als je wat meer ervaren bent dan ben je zeker gebaat van een goed afgeveerde motor, het is ook een stukje veiligheid, je hebt bv een kortere remweg, een greppel die je over het hooft ziet wordt door je vering opgevangen.
Dus hardere veren, dikkere olie, meer uitgaande demping als je een beter sturende motor wilt d als je wat ervaring hebt en wat wilt gaan expiremteren met vering met werkende clickers van Nederlands fabrikaat en dan kun je de motor heerlijk aan passen aan de rijcondities.
Ik zeg Nederlands fabrikaat omdat de hele schokbreker revolutie in Nederland is ontwikkelt en uitgevonden, en in het buitenland gecopieerd.
 
Welke binnenbanden ? Want, die ik heb gaan niet passen met deze bandjes. 90/90 21 120/90 18.

Heavy duty ? Of normale. Weet ook niet wat ik er nu in heb. Maar 't hield het altijd mooi goed vol. Ookal ramde ik soms over uitstekende stenen.

Bandjes zijn al binnen :) denk dat ik ze ergens eind mei eronder zet. Mooi voor dat we in juni de tet naar beneden gaan rijden
 
Ja, ik rij ook over prachtige stenen, en ben er weer naast gaan liggen.........maar ik heb ook een paar weekjes de griep gehad, dus ben ook nog niet helemaal fit, maar affijn, ik mag hier een stukje land gebruiken om m'n eigen crossbaantje enduro circuitje te maken, dus we zaten er te picknicken, en m'n vriendin had plots het idee dat ik een baantje moest uitzetten en dan zou zij filmen, beetje uitsloven, te hard gegaan, en ik lag weer op m'n plaat, ik hou het voorlopig nog maar zoals voorheen bij toeristies offroad tripjes, daar is de Rally voor gebouwd, het is een adv bike, geen enduromotor.
 
Welke binnenbanden ? Want, die ik heb gaan niet passen met deze bandjes. 90/90 21 120/90 18.

Heavy duty ? Of normale. Weet ook niet wat ik er nu in heb. Maar 't hield het altijd mooi goed vol. Ookal ramde ik soms over uitstekende stenen.

Bandjes zijn al binnen :) denk dat ik ze ergens eind mei eronder zet. Mooi voor dat we in juni de tet naar beneden gaan rijden
Heavy duty zullen minder snel lek raken, maar voor mijn gevoel is lek rijden meer een kwestie van pech dan van het type (binnen)band.
Er zijn vloeistoffen te koop die je in je band kunt spuiten die een lek zouden moeten voorkomen, of onmiddellijk dichten.
Je zou ook een mousse kunnen nemen. Nadeel is dat je je bandenspanning niet meer kunt aanpassen aan de omstandigheden.
Zelf zit ik te denken aan een Tubliss.
Een klein binnenbandje die je hard oppompt, maar de buitenband niet opvult. De buitenband lijkt dan tubeless. De Tubliss voorkomt dat de lucht langs de spaak-nippels weglekt en zet je buitenband klem tegen de velg als een banden klem.

Ik heb met geen van alle ervaring. Keuzes …
 
Heavy duty helpt niet tegen spijkers, wel tegen pinch flats op rotsige ondergrond. Weinig zinvol in NL.
Zowel de zwaardere binnenband als het schuim voel je trouwens wel een klein beetje in het sturen.
 

eerste lesje/cursus dagje gehad :) Wel leuk, wel erg vermoeiend. Weer heel andere technieken dan voor op straat of enduro/off road rijden. Ben benieuwd wat er nog gaat volgen in de komende 4 lessen. En daarna maar kijken of t wat is voor mij. En even op jacht naar een leuk motortje.

Mijn vrouw is ook enigzins verkocht....... die ging ook even heen en weer en slalommen. Maar, kan het niet doen vanwege zwaar gekneusde pols in het verleden. Dus een rondje is oke, maar dan houdt het op. Die zal dus stiekem op de misschien toekomstige trial motor ook een rondje doen.
 

eerste lesje/cursus dagje gehad :) Wel leuk, wel erg vermoeiend. Weer heel andere technieken dan voor op straat of enduro/off road rijden. Ben benieuwd wat er nog gaat volgen in de komende 4 lessen. En daarna maar kijken of t wat is voor mij. En even op jacht naar een leuk motortje.

Mijn vrouw is ook enigzins verkocht....... die ging ook even heen en weer en slalommen. Maar, kan het niet doen vanwege zwaar gekneusde pols in het verleden. Dus een rondje is oke, maar dan houdt het op. Die zal dus stiekem op de misschien toekomstige trial motor ook een rondje doen.

Vriend van me heeft net z'n motoren, waaronder een trialmotor te koop gezet.

WhatsApp Image 2022-05-08 at 20.06.33 (1).jpeg
 
Laatst bewerkt:

eerste lesje/cursus dagje gehad :) Wel leuk, wel erg vermoeiend. Weer heel andere technieken dan voor op straat of enduro/off road rijden. Ben benieuwd wat er nog gaat volgen in de komende 4 lessen. En daarna maar kijken of t wat is voor mij. En even op jacht naar een leuk motortje.

Mijn vrouw is ook enigzins verkocht....... die ging ook even heen en weer en slalommen. Maar, kan het niet doen vanwege zwaar gekneusde pols in het verleden. Dus een rondje is oke, maar dan houdt het op. Die zal dus stiekem op de misschien toekomstige trial motor ook een rondje doen.

Leuke VW Westfalia op het einde😍.
Ik heb ook eens in een ver verleden zo'n trailcursus gedaan bij die dikke vh weekblad motor, was een bekende trail en motor journalist cq beroemdheid, ben alleen z'n naam vergeten.
Was toen ook erg gezellig dagje.
 
Laatst bewerkt:
Zit me af te vragen of 90/80 - 21 en 120/80 -18 binnenbanden ook om 90/90 en 120/90 kunnen of eigenlijk erin.
Ik heb hier nog een heavy duty 21" binnenband liggen ergens, zal morgen even kijken naar de maat en merk.
Ik zou wel bv Heidenau kopen, die zijn 100% rubber en kan je plakken.
Veel binnenbanden zijn (deels) synthetisch en zijn lastig te plakken omdat de lijm niet of lastig hecht en dat wil je niet.

Waarom een smallere erin doen?
Ik ben geen expert maar kan me voorstellen dat, omdat de binnenband smaller is, ie dan meer uitgerekt wordt toch?
 
Laatst bewerkt:

eerste lesje/cursus dagje gehad :) Wel leuk, wel erg vermoeiend. Weer heel andere technieken dan voor op straat of enduro/off road rijden. Ben benieuwd wat er nog gaat volgen in de komende 4 lessen. En daarna maar kijken of t wat is voor mij. En even op jacht naar een leuk motortje.

Mijn vrouw is ook enigzins verkocht....... die ging ook even heen en weer en slalommen. Maar, kan het niet doen vanwege zwaar gekneusde pols in het verleden. Dus een rondje is oke, maar dan houdt het op. Die zal dus stiekem op de misschien toekomstige trial motor ook een rondje doen.
Leuk filmpje Malissa!
 
Ik heb hier nog een heavy duty 21" binnenband liggen ergens, zal morgen even kijken naar de maat en merk.
Ik zou wel bv Heidenau kopen, die zijn 100% rubber en kan je plakken.
Veel binnenbanden zijn (deels) synthetisch en zijn lastig te plakken omdat de lijm niet of lastig hecht en dat wil je niet.

Waarom een smallere erin doen?
Ik ben geen expert maar kan me voorstellen dat, omdat de binnenband smaller is, ie dan meer uitgerekt wordt toch?
Mijn banden zijn nu 120/90 en 90/90
Dus, moeten daar ook ( dacht ik ) nieuwe binnenbanden in.

Sowieso wel goed denk ik nieuwe binnenbanden elk jaar.
Zal kijken naar heidenau.

Anders als het wel had gepast, had ik gewoon de binnenbanden weer gebruikt.
 
De keer dat ik nieuwe binnenbanden heb gekocht kan ik me eigenlijk niet meer herinneren. Ik prop al jaren een 18-120/80 biba net zo makkelijk in een 140 als in een 110 en voor de voorkant ,21”, geldt hetzelfde, voor mij.
Info hieronder betreft alleen de maatvoering , niet het type biba. Ik ben geen fan van die dikke bibas.
 
Laatst bewerkt:
Mijn banden zijn nu 120/90 en 90/90
Dus, moeten daar ook ( dacht ik ) nieuwe binnenbanden in.

Sowieso wel goed denk ik nieuwe binnenbanden elk jaar.
Zal kijken naar heidenau.

Anders als het wel had gepast, had ik gewoon de binnenbanden weer gebruikt.
Nieuwe binnenbanden zou ik ook doen maar gewoon dezelfde maatvoering als je die kan krijgen natuurlijk.
De binnenbanden maat van 90 past het beste lijkt me.
Of is de 90 nergens te krijgen? dan zou ik ze er ook opgooien en gassen heeft veel ervaring en geen problemen dus weinig risico begrijp ik :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan