Honda CRF 250 Rally

Ik denk dat de vorige eigenaar een kleiner voortandwiel heeft gemonteerd. Dan klimt de motor makkelijker in de toeren. Je komt dan eerder in de zwaardere versnellingen en die liggen korter achter elkaar. Het is dus niet alleen een voordeel bij lage snelheid, maar door alle versnellingen heen sluiten ze makkelijker op elkaar aan.
Nadeel is de foute teller aanwijzing, lagere topsnelheid en hoger benzine verbruik op asfalt. Off-road is dat niet belangrijk.
 
Je kan ook een apparaatje kopen en installeren die de juiste kilometers per uur aangeeft, als je het zo wilt houden
 
Voortandwieken slijten harder dan achtertandwielen. Voor offroad is het mij en vele anderen , niet vreemd om op 1 ketting 3 voortandwielen en soms ook een extra achtertandwiel te verbruiken.
 
WhatsApp Image 2021-02-21 at 14.51.41.jpeg
 
Is het dan mogelijk om alleen een voortandwiel te monteren? of moet ik dan weer meer schakels hebben in de ketting? of hoe je t maar wilt noemen.
 
Maar:

Minder tandwielen voor is; minder snel in toeren en langer doorrijden op een versnelling
Meer tandwielen voor is; Sneller in hoge toeren, sneller schakelen en minder hoge topsnelheid ?

Ik kan voortandwiel krijgen van 12T 13T en 14T.

Dan zou ik nu wellicht 14T hebben. ( Niet zeker nooit gekeken ) Maar, ik ga binnenkort wel even overleggen met mijn garage.
 
Maar:

Minder tanden voor is; minder snel in toeren en langer doorrijden op een versnelling
Meer tanden voor is; Sneller in hoge toeren, sneller schakelen en minder hoge topsnelheid ?

Ik kan voortandwiel krijgen van 12T 13T en 14T.

Dan zou ik nu wellicht 14T hebben. ( Niet zeker nooit gekeken ) Maar, ik ga binnenkort wel even overleggen met mijn garage.
Met een kleiner voor tandwiel krijg je een lagere topsnelheid. Net andersom als wat je net typte.
 
Dan heb ik waarschijnlijk de 12 of 13. Zal wel 12 zijn, aangezien het wel een heel groot km verschil is. Dan ga ik weer terug naar 14 :)
 
Dan heb ik waarschijnlijk de 12 of 13. Zal wel 12 zijn, aangezien het wel een heel groot km verschil is. Dan ga ik weer terug naar 14 :)
Dan wordt de topsnelheid hoger, maar hij trekt langzamer op.
Edit: volgens mij is standaard 14T/40T.
65/12 x 14 = 76
Als je teller 10 km/h overdrijft zou dat kunnen kloppen, maar het zou ook kunnen dat je op dit moment ook nog een groter achtertandwiel hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dan wordt de topsnelheid hoger, maar hij trekt langzamer op.
Edit: volgens mij is standaard 14T/40T.
65/12 x 14 = 76
Als je teller 10 km/h overdrijft zou dat kunnen kloppen, maar het zou ook kunnen dat je op dit moment ook nog een groter achtertandwiel hebt.
Hij overdrijft zelfs 20 km per uur... dus denk dat er een heel andere kettingset op zit dan het originele :) Is geen probleem, maar ergens bevalt het me niet.
 
Tel eerst je
Hij overdrijft zelfs 20 km per uur... dus denk dat er een heel andere kettingset op zit dan het originele :) Is geen probleem, maar ergens bevalt het me niet.
De meesten houden het bij een kleiner voortandwiel, dat is het goedkoopste. Tel anders eens eerst je achtertandwiel wat je er nu op hebt zitten. Als dat niet afwijkt van origineel weet je genoeg, je huidige ketting kan je waarschijnlijk gewoon behouden.
 
Tel eerst je

De meesten houden het bij een kleiner voortandwiel, dat is het goedkoopste. Tel anders eens eerst je achtertandwiel wat je er nu op hebt zitten. Als dat niet afwijkt van origineel weet je genoeg, je huidige ketting kan je waarschijnlijk gewoon behouden.
Heb ik al eens geteld, waren er gewoon 40 :) Dus ik vermoedt dat ik een 12 tandige voortandwiel heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan