Honda CRF 450 L?

Van een Mt-09 naar een CRF lijkt vreemd maar eigenlijk heb ik ook zoiets gedaan, ik had (buiten mijn crf250) als hoofdmotor een BMW r-ninet .....
Bedankt voor je fijne, behulpzame en hoopgevende reactie! Naar mijn gevoel heb ik een sprong in de diepte gewaagd maar dankzij jouw reactie voel ik me nu een pak zekerder. Ik denk zelfs dat de CRF op straat leuker zal zijn dan de meeste mensen denken, zolang je natuurlijk in het lagere snelheidsbereik blijft.

Mooie trailer ook. Ik ga eerder kiezen voor een conventionele aanhangwagen met een wielklem er in omdat die iets veelzijdiger is.
 
Ik heb na jaren ook besloten van m'n goede ouwe DRZ ook m'n 'enige' motor (buiten de woonwerktenere en de woonkamerducati dan) te maken, en vind dat helemaal geen dwaas idee. Na 3 jaar op een 170 PK KTM 1290SDGT heb ik wel eens zin om een fijn rondje te rijden zonder te vrezen voor m'n rijbewijs of leven.
 
Mijn tracer was minder krachtig dan dat. Maar om een kick te krijgen moest ik toch eens doorhalen en dan gaat het al snel 120 km/u waar je in België maar 70 mag. Een BMW GS of KTM adventure zijn prachtige machines die echt plezier geven als je een transcontinentale trek afleft. Maar momenteel passen ze niet in mijn leven. Ik zie mezelf later wel terugkeren naar dat soort motoren. Op dit ogenblik echter zoek ik iets dat ook bij een kort rondje een beetje sensatie geeft.

Er zijn veel rijders met dit 'probleem'. De oplossing is om niet voor een motor te kiezen die 'alles kan'. Kies een type motor met beperkingen want daar zit juist de charme in. Haal dus toch maar die cruizer, circuit motor, of een crosser en omhels die 100%. Voor een circuit motor betekent dit geregelde circuit uitstappen en voor de crosser off road rijden. De beperkingen van die motoren maken net het avontuur compleet.

Naar wat kijk je liever op YouTube? BMW GS groep die zonder incidenten naar de alpen gaat? Of een gekke groep supersport rijders die op hun bek gaan op de camping omdat ze quasi slicks hebben? Juist...
 
De meest memorabele stukken van mijn reizen zijn inderdaad vaak met de enduro op de alpenpassen, of met de ducati offroad.
 
Om de achterkant wat strakker te maken en te ontdoen van het hekwerk heb ik de Tail tidy van DRC gemonteerd, ook wel fender eliminator genoemd.
Moest uiteindelijk uit Portugal komen omdat de Engelse handelaren waar ik de set kon krijgen dit niet uit gingen voeren ivm de verwachte brexit.
Duurde even allemaal maar uiteindelijk ziet de achterkant er netjes uit incl. kleiner en puntiger achterlicht die perfect staat en ook de kentekenplaat verlicht.

635EB495-3637-4D8A-ADFE-162AB93EF3AE.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dgr
De boel nog wat aangepast met wat stickerwerk.
Ik heb de beschermer die om de remschijf zit verwijderd, vind zonder wat mooier.
Met 2 graden celcius de weg op, was goed te doen dankzij m’n skihandschoenen 🥶
Lekker ritje gedaan en de boel weer ff schoongespoten


494E5F48-CDE5-4C4B-9B94-4881FCD1A535.jpeg
6BEAD94C-BF25-461A-93A2-8AE4FDB8718D.jpeg
7AF96014-0706-40C4-96E8-021A2DD618C4.jpeg
 
Laatst bewerkt:
In Australië wordt de 450L sinds Nov 2020 niet meer geleverd begrijp ik uit dit filmpje:


Op de Honda site is ook alleen de 250L nog te zien?
 
Heb dat filmpje ook gezien... Ik denk dat ze daar misschien iets gaan krijgen met een vergelijkbare naam. CRF450XL of zo... Marketing?

Erg mooie tail Rudy @luisrr. Mijn crf komt met handkappen. Geen overbodige luxe denk ik. Misschien moet je die ook even monteren? Goed voor off Road en helpt tegen koude klauwen. Ikzelf ga eerst zijn adventure spec mini fairing monteren. Op termijn komt ook de befaamde IMS tank, ook al vind ik die niet zo mooi. Ik wil er een light adv fiets van maken... Maar ik vind m in stock trim zo mooi.
 
Dit zijn 450cc blokken. Honda maakt ook bijna geen foto's waar het blok zichtbaar is. Een paar jaar geleden op de Dakar is er een foto gemaakt waar het blok zichtbaar is en het is niet een productie blok van Honda.
Honda maakt geen productie 450cc twin cam blokken.
s1200_Honda_Pits_Dakar_2014_note_the_twin_cam_heads.jpg
 
Hij is er! Al 1 testritje gemaakt in de Vries regen... Kon niet wachten. Wat een prachtige machine. De kwaliteit is episch. Meer info en test verslag volgt!
Mooi man, gefeliciteerd met deze kwaliteitsbak!!!!! Ben benieuwd naar je bevindingen.
 
Eerste rij indruk.

Ik heb wat moeite gedaan om mijn eerste indruk neer te schrijven omdat ik hoop om anderen te inspireren die in een gelijkaardige situatie verkeren. Ik vind mijn situatie interessant omdat ik na 11 jaar enkel straat gereden te hebben direct een off road motor heb gekocht zonder enige ervaring. Ik hoop dat ik met deze post mensen die met dezelfde 'leegte' worstelen kan inspireren. Je kunt het eerste deel skippen als je enkel de rij indruk wilt.

Inleiding

Ik woon in Vlaanderen en ik had het probleem dat ik me dicht bij huis nog maar weinig kon amuseren met de motor. Vlaanderen staat vol flitspalen en trajectcontroles, net zoals in Nederland. Het probleem was heel concreet dat ik pas een kick kon krijgen van het motorrijden wanneer ik eens vol gas kon geven en hard door de bocht gaan. Met een MT-09 Tracer op Pilot Powers met volledige Ohlins vering betekend dit dat ik niet zelfden 150 km/u aantikte op secundaire wegen. Heel kortstondig natuurlijk en ik deed het niet voor de snelheid op zich. Snelhied was meer een onprettig bijverschijnsel van de drang om mij te voelen zoals ik me vroeger voelde op de motor. In 2020 heb ik mij gerealiseerd dat ik me enkel nog amuseer als ik de tent op de motor gooi en er mee een mooie reis maak. Tot overmaat van ramp is mijn reis in 2020 dan nog in het water gevallen ook. Het resultaat is dat ik in dat annus horribilis amper op de motor heb gereden... Ik voelde aan dat mijn hobby een nieuwe impuls nodig had.

Ik realiseerde mij op een dag dat motorrijden leuk is omdat het uitdagend en moeilijk is. Snel rijden is niet leuk door de snelheid op zich. Het moet moeilijk zijn om snel te gaan. Daarom wist ik dat er een kleine motor ging komen in de plaats van de MT-09. Tussen 30 en 70pk, minder dan 180kg. Ik wilde eens kunnen 'racen' en ik wilde moeilijkheden overwinnen. Ik wilde weer iets 'voelen'. Ik wilde het tegenovergestelde van een dikke motor die eigenlijk het tweewielige equivalent van de baarmoeder probeert te zijn: altijd veilig, warm, inspanningsloos en comfortabel. Ik wilde een motor waarop ik moet werken. Waarop ik alles zelf moest doen.

Daarom begon ik steeds meer en meer aangetrokken tot offroad motoren. En in het venn diagram tussen klein & licht en 'offroad' zitten de dual sports... Een totaal ander type motor dan ik gewoon ben. Het voelt alsof ik de hobby compleet opnieuw begin... Ik vond de CRF van alle kandidaten te beste en ik heb de motor blind gekocht zonder ooit op een off road motor gereden te hebben. Ben ik gek? Misschien... Maar we rijden allemaal omdat we een beetje gek zijn, denk ik.

De motor is geleverd met Honda full power ECU en inlaat, een Yoshimura racing uitlaat en tail tidy. Dit maat de motor ongeveer 125kg zwaar (op papier) en 42pk sterk.

Statische indruk

De motor is netjes aan huis geleverd op een donderdag namiddag (januari, dus koud...). Eerste indrukken: Off road motoren zien er indrukwekkend en intimiderend uit, ondanks hun lichte gewicht. De CRF is zeker geen uitzondering en is zit ergens tussen 'sexy' en 'ruig' in. Hij geeft ook een kwaliteitsvolle en erg robuuste indruk met nog een klein tikje design maar absoluut zonder franjes. Moest ik de motor een naam geven zou het wel geen vrouwen naam zijn.

De motor voelt hoog aan en relatief 'hard' ondanks de lange veerwegen. Later zal de vering bij het inrijden versoepelen maar een pudding is het zeker niet. Eerst dacht ik dat de motor te hoog zou zijn voor mij (Ik ben 1m78) maar dat blijkt eigenlijk reuze mee te vallen omdat de motor in de veren zakt en gewoon buitenaards licht is. Een tweede blik op de veringscomponenten alsook op het enorme frame en balhoofd laten er geen twijfel over bestaan: Met deze motor land je een sprong van 2 meter zonder problemen... Het is een heel ander dier dan een CRF250L en je kunt zien dat alle lichtmetalen stukken voor erg zware klappen gedimensioneerd zijn. Ik heb het dan over frame, swingarm, triple clamps, wielen en zelfs het subframe... 100kg max belasting? Yeah right. Die max belasting is enkel voor de mensen die er MX mee gaan rijden... Mensen als jij en ik moeten niet bang zijn om een beetje bagage op de motor te leggen, zelfs wanneer we geen ballerina's zijn. De motor kost 10.000 euro (in Belgie) maar ik voel me niet bestolen. Het is niet de meest goed geprijzde motor op de markt maar in ben echt niet akkoord met de stelling dat de motor 'veel te duur' is, zoals sommigen beweren. 'Een beetje prijzig' lijkt me juister. De motor geeft een robuustere indruk dan een KTM 690, lijkt beter afgewerkt, en heeft een duurder lichtmetalen frame. Ik denk ook niet dat de ophanging van een Honda CRF450R, waar de L van afgeleid is, moet onder doen voor die van een KTM 450 EXC... Echt niet.

Verder kan ik ook rapporteren dat de 'legale' delen van de motor op hetzelfde niveau zijn. De koplamp verlicht de weg even goed als eender welke straatmotor en de LED pinkers zijn esthetisch, robuust en kunnen 90 graden plooien zonder af te breken. Het dashboard mag dan wel geen toerenteller bevatten maar is toch erg compleet met info over benzine verbruik (actueel, gemiddeld), een handige digitale klok en twee tripmeters. Het dashboard is perfect als compliment voor je GPS bij adventure gebruik, volgens mij. Ook omdat het zo compact is en geen plaats in neemt.

Rij indruk

Eens gestart merk ik de volgende dingen: De motor voelt 'levend' en maakt meer mechanisch lawaai dan ik gewoon ben. Op een manier maakt de 450cc Honda motor veel meer indruk dan de 850cc triple van mijn vorige Yamaha. Niet verwonderlijk gezien er een zuiger in zit zo groot als een asbak. Het geluid komt niet alleen van de Yoshimura uitlaat maar ook van de mechanische delen van de motor. Honda heeft voor het L model extra geluidsisolatie aangebracht en dat is welgekomen want de mechanische geluiden zijn interessant eerder dan storend. Omdat de motor gloednieuw is slaat die gemakkelijk af, maar dat zal gauw verbeteren als de motor wat inslijt en opwarmt.

Bij het vertrekken merk ik dat de kabelbediende koppeling niet heel licht is maar wel een heel bruikbaar 'slip gebied' heeft. Later zal ik met de motor door dikke modder rijden en dan merk ik dat die koppeling eigenlijk heel goed doseerbaar is. De motor is in de eerste kilometers ontzettend veel soepeler geworden door het inrijden en op het moment van schrijven (90 km op de teller) durf ik beweren dat tot 100 km/u het motorblok gewoonweg geraffineerd en comfortabel aanvoelt. Wie weet word het nog beter? Het standaard zadel is veel te hard voor lange ritten maar eens ik het seat concepts comfort zadel ontvangen zal hebben zal ik zonder problemen lange dagen kunnen doorbrengen in het zadel dankzij het aangename blok. De eencilinder moet nog ingereden worden dus over het topvermogen kan ik nog niets schrijven. Ik kan wel zeggen dat er erg veel aangename trekkracht onderin voorhanden is en dat het blokje best een plezier is op straat.

De reden waarom de motor ook leuk is op straat heeft vooral te maken met het lichte gewicht en en de lange veerwegen. Omdat de motor zo licht is maakt de positie van je lichaam erg veel uit. De 50-50 banden waar de Honda mee geleverd word geven eerst niet veel vertrouwen. Maar als je het gevoel gewoon bent en supermoto stijl gaat rijden vind je voldoende grip en vertrouwen om heel leuk vooruit te komen. De lange veerwegen maken korte metten met elk denkbaar stuk straatmeubilair en geven veel 'sensatie'. Dit is de truc: Je moet gewoon niet overal aan 150 km/u naar toe willen. Met de straatmotor kleine 'boerenbaantjes' (typisch Vlaams) tussen dorpjes rijden ging snel vervelen maar met de CRF is het een plezier. In de dorpjes doe je rustig aan maar zelfs dan profiteer je van de manoeuvreerbaarheid, de hoge zit en de leuk ploffende aandrijving. Om een open deur in te trappen: De grote toegift ten opzichte van een straatmotor is het comfort op snellere wegen. De motor kan mooi 120 km/u rijden maar dan doet het blokje net iets te veel toeren om comfortabel te zijn. Maar het gaat. Wat ik ga doen is voor lange trajecten gewoon rond de 110 blijven hangen. Dat kan ik dankzij het realtief trillingsvrije blok urenlang volhouden. Je zou ook kunnen zeggen dat straatmotoren sneller en gemakkelijker insturen maar het verschil is kleiner dan je zou denken. Stabiel als een straatmotor is de CRF zeker en dat is niet vanzelfsprekend voor een 'crosser'. En nogmaals: motoren zijn leuk omdat ze sensaties afgeven, niet omdat ze snel vooruit gaan. Met de CRF een bergpas met veel hairpins doen zal leuker zijn dan met een sportmotor. Wheelies en andere ongein die plezier opwekt zullen ook veel natuurlijker aanvoelen met de CRF en het balhoofd is op klappen berekend. Dus als je stunts eens wat minder elegant aflopen ziet de motor er niet veel van af.

Ik heb nog nooit off road gereden maar ik heb er nu al 3 korte off road ritten opzitten. Voor een straatrijder is het gewoon worden dat het nogal kan heen-en-weer zwabberen allemaal. Vooral in de modder. Dat gezegd zijnde ben ik wel compleet weg geblazen van de prestaties offroad. Op een gravel weg vol putten kon ik zelfs zonder training er over vlammen als was het een asfalt weg. De vering absorbeert alles wat ik tot nu toe gedaan heb zonder de minste onrust in het rijwiel gedeelte. Ik zou zelfs durven zeggen dat deze vering de beste is die ik ooit mocht rijden...

Het vermogen van de 450 is indrukwekkend off road, maar net niet intimiderend. Dit maakt de motor geschikt voor 'ervaren beginners' zoals ik maar misschien niet voor 'complete beginners' die nog geen ervaring met straatmotoren hebben. De dominante indruk die het blok geeft bij offroad rijden is er een van trekkracht, zelfs bij hele lage toeren. Laat je de motor per ongeluk in 3de staan voor een traag stukje dan trekt ie gewoon door zonder dat je echt naar 2de moet. Voor het overige kan ik nog niet veel comentaar geven omdat ik geen ervaring heb. Het plan is om dit jaar een off-road cursus te volgen en om deze zomer een mooi stuk TET af te leggen er mee.

Mijn bedoeling was om een motor te halen die:
- Ik geil vind
- Kwaliteitsvol is
- Sensaties afgeeft bij lage snelheid
- Ingezet kan worden als adventure bike
- Een leuk canvas is voor accesiores

De CRF is in al deze opzichten geslaagd. Heeft de motor ook nadelen? Ja... Ik had toch wel uitschakelbaar ABS gewild voor in de regen op straat en voor dat geld had het er gewoon op moeten zitten. De standaard skidplate is ook niet veel waard. En een dual sport, dus niet alleen de CRF, is toch wel erg ongeschikt voor lange afstanden. Wie deze motor overweegt moet eigenlijk een motortrailer er bij rekenen. Verassend genoeg vind ik de korte intervallen voor de olie wissel dan weer geen probleem. Om mee te beginnen is 1000km, die Honda opgeeft, enkel nodig bij intensief gebruik. Indien je rustig aan doet is 1600km perfect te doen (Een kerel op youtube heeft olie laten analyseren). Daarenboven duurt de oliewissel slechts 10 minuutjes en lopen de km's toch minder snel op dan bij een snelle straat motor.

Aan alle jongens die dit lezen en die stiekem denken aan een offroad machine maar niet durven: Je moet het eens gedaan hebben. Je gaat veel plezier beleven en je motorbeheersing naar het volgende niveau brengen. Over de CRF heb ik voorlopig niets dan lof. Voor de mensen die meer power willen is de KTM 690 enduro ook een mooie optie. De Husky FE501 is gelijkaardig aan de Honda, maar iets moeilijker om geschikt te maken voor de straat.

Ik hoop dat ik enkele mensen heb kunnen informeren inspireren.
 
Een foto van de laatste rit voor de fans. De standaard IRC banden slippen flink door in de modder... Maar t was leuker dan straatrijden. :) Vind m geiler dan eender welke exotische straatmotor.
IMG_20210110_130309.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jah, wat had je verwacht

Enkel met een baanmachine rijden is de helft van de motorfun missen.

Tip: koop een set supermotardwielen.

PS: niet alle hondabeliebers geloven wat ktmverhaaltjes betreft.

PPS: Waar in het vlakke Vlaanderenland hok je?
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Xorbit !
Dat motorrijden meer is als “zo hard mogelijk rijden” ben ik na 20 jaar ook wel achter, beleving is waar het om draait.
- ondanks wat ik in een paar testen gelezen had vind ik de hardheid van het zadel wel meevallen.
scheelt misschien ook wel dat ik de vering vrij zacht gezet heb , minder harde klappen
- zit idd wel wat mechanisch geluid in, leuk voor de beleving 😉
 
Even een kleine reminder: Er circuleren filmpjes op Youtube waar er mensen 'emissions stuff' van hun CRF slopen. Dat moet je dus niet willen. De zogenaamde emissions stuff rond de motor is:
  • Thermostaat (flesje aan de rechterkant van het blok): Dit is een temperatuur gedreven kraan die de radiator bypassed wanneer de motor koud is. Dus je motor warmt veel sneller op omdat de radiator alleen vloeistof krijgt wanneer er effectief moet gekoeld worden. Dit is dus een handig ding om te hebben. Omdat het mechanisch werkt is het ook erg betrouwbaar.
  • EVAP systeem (achter de cilinder): Voor milieu eisen moet in moderne motoren een systeem ingebouwd worden die benzine dampen opvangt in een flesje actieve kool. Als de motor in regime draait zal de opgeslagen damp in de inlaat gelaten worden en verbrand. Dit systeem verhindert de uitstoot van koolwaterstoffen in de atmosfeer en maakt jouw garage iets minder kankerverwekkend.
Deze systemen verwijderen zal geen prestaties verhogen en niet veel gewicht winnen. Enkel wanneer je een 'showbike' maakt zou ik deze systemen verwijderen.

Waar de CRF wel last van heeft is de EU restrictie (vernauwde inlaat) en de ECU. Die moet er uit en vervangen worden door een full power ECU en normale inlaat anders kun je veel beter een CRF250L kopen.

Er circuleert ook een 'vortex' ECU en die lijkt wel een flinke boost in vermogen te geven (t.o.v. normale full power). De normale ECU sluit de brandstof toevoer compleet af bij gas dicht (emissies) en dat maakt de motor een beetje lastig te rijden soms bij extreme lage snelheden. De vortex ECU blijft fuel geven waardoor de motor old school boterzacht word. Let wel. Een powercommander kan dus de normale ECU niet verhinderen om de brandstof af te sluiten.... Dus als je een oplossing zoekt voor het aan/uit gedrag dan gaat een PC niet helpen, enkel de vortex...

O ja. De vortex ECU kost 750€ (!!) ongeveer en laat de motor 15 a 20% meer verbruiken. Dus ik denk dat ik nog even met de stock full power ECU rond rijd. (Voor nu...)

Link naar de vortex voor geïnteresseerden:
 
Die emissiestuff verwijderen is een mythe. Ik zie het op zoveel modellen gebeuren en het maakt echt geen verschil. Op racemotoren wordt het eraf gehaald omdat het simpelweg niet nodig is, maar het maakt geen verschil in prestaties.
 
De normale ECU sluit de brandstof toevoer compleet af bij gas dicht (emissies) en dat maakt de motor een beetje lastig te rijden soms bij extreme lage snelheden. De vortex ECU blijft fuel geven waardoor de motor old school boterzacht word.
Dit kwam ik ook tegen ja.
Vraagje aan de eigenaren hier; Hoe storend is dit in de praktijk? Overwegen jullie een Vortex?
Als ik het internet mag geloven is ie praktisch onrijdbaar zonder Vortex... :?
 
Onrijdbaar zonder vortex is gigantisch overdreven. Hij rijd standaard zeer goed. Maar inderdaad bij hele lage snelheid heeft motor last van of/off bij mij. Enkel merkbaar bij single track en hele trage manoeuvres. Bij normaal rijden komt het probleem zelfs niet op mijn radar.

Voorlopig vind ik het de investering (vortex) niet waard. Had de motor wel nooit gekocht zonder de full power upgrade. 22pk is echt te weinig en ik hou niet van het idee om met een motor met een verpeste inlaat rond te rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Terug
Bovenaan Onderaan